BMX -topikki

ununu - 8:41, 10.5.2016 » ei olis kellään teräksisii 10mm kierteillä varustettuja pegejä nurkissa? poistan rahalla/kaljalla
Voin katsoa jos löytyisi...haittaako taisteluarvet :-)

maksan katu-uskollisuudesta ekstraa

Kestäispä vielä keho ja oispa vielä aikaa ajaa bmx - paras laji! Meikällä tuli vaihdettua aina vuoden parin välein bmx- ja 24" -streettipyörän välillä, molemmissa oli omat puolensa. Näillä ajamisesta kaikki oikeastaan lähti - nyt viimeaikoina on tullut sitten siirryttyä vähän enemmän metsäpolkujen koluamiseen ja sinkulalla tulee sitten ajeltua hyötyajot ja silleen.


Tuossa meikän vika bmx-pyörä, Fit Marv 21,3". Mieltä lämmittää tieto että runko sai meikäläisen neppailuiden jälkeen oikeasti kovaa ajoa.

epaz - 8:31, 10.5.2016 » Itseäni on ekaa kertaa purrut bmx-kärpänen ja streettipyörä tuli hankittua. Hauskaa ja vaikeata... olisikohan foorumilla konkareita jotka ajaisivat jossain joskus ja voisivat antaa muutaman tarkkasilmäisen vinkin tohelointiini?
Taidan liittyä pikkupyörineni mukaan noihin [äärimmäisen matalan kynnyksen kikkailusessioihin](https://www.yksivaihde.net/old/27626&page=4) ja toivoa että joku joka osaa joskus sattuu samaan paikkaan samaan aikaan! Tervetuloa

Joskaan tänään (tai eilen…) en pääsekään sinne mukaan.

Kova! Itellä purrut lastenpyöräilykuume taas kovempana kuin koskaan ja oon ajanukki hulluna. Siistiä!

Jos jollaki ois edukkaasti myydä kombo etuhaarukka + 10mm akselilla varustettu etukiekko niin voisin ostella!

Mullakin oli BMX!
Mutta myin sen pois :frowning:

[s]Jos joku kokee tarvetta kiillottaa paskaa niin tällasen voin myydä pois ja ostaja hakee https://www.yksivaihde.net/old/26078/618832[/s]

Tänään rapattu: GT:n napaa. Kuolleeseen minikasettivapaarattaaseen ei löytynyt tarpeeksi kookasta ja monipykäläistä työkalua, mutta sehän elpyi öljyllä & paineilmalla. Oli onneksi aika väljä kapine. Toivonpa vaan, ettei tuota enää ajeta rapakkoon tai seisoteta vesisateessa. 14mm akselimutterit olivat tietysti aluksi kokonaan hukuksissa, mutta alkuperäiset onneksi vielä yhytettiin. Kaikkea muuta voi sattumalta tulla vastaan romulootista, mutta ei todellakaan niitä… kuten ei sopivia kartioitakaan. Kuulat ainakin oli ihan finaalissa, uusia meni 2x13kpl. Notkeat rasvat ja herkistely hiuksenhienoon väljyyteen siihen ja jopahan rullaa taas! Maanantaina kai vuorossa keskiön elvyttelyä.

Navan akselit ovat kierot…kannattaako niitä jollain yrittää suoristella vai…? Tosin kaakerikartioit ovat aika mennyttä samoin kiristyspultit…mistä mä saan niitä lisää??? Navat ovat muuten eheät enkä siksi haluaisi ostaa nosseja napoja jostain jenkeistä. Tosin se ei ole paksuudeltaan sitä senttistä joten jostain toisesta vanteesta ne on anastettava. Apuva,apuva,aaaapuuva!

^ mikä maa, mikä valuutta? Esim. Tampereella ehkä RV-Liljalta löytyy tuumamittainen perusakseli. Ja http://www.singlespeedshop.com/ vois ehkä olla vaihtoehto kans.

Ei.

Mihin tarkotukseen on tollaset järjettömät eturieskat tehty bmx-pyörissä? Mulla tämmönen MYYTY: Schwinn BMX - Omat pyörät - Yksivaihde.net ja eturatas pitkälti yli 40 hampainen. Mulla ei oo mitään hajua minkä mittaselole tollanen pyörä on vai onko sillä niin väliä? Taitaa olla sen verran low-end kamaa muutenkin, että ei ehkä väliä. Ohjainlaakeri hölskyy ylös alas, ei käryä miksi, mutta sen korjaamalla pääsis ajamaan ja kokeilemaan.

Kyrlinen - 1:44, 17.5.2016 » Mihin tarkotukseen on tollaset järjettömät eturieskat tehty bmx-pyörissä? Mulla tämmönen https://www.yksivaihde.net/old/26078 ja eturatas pitkälti yli 40 hampainen.
BMX Racingiin?
Salomo - 6:06, 17.5.2016 »
Kyrlinen - 1:44, 17.5.2016 » Mihin tarkotukseen on tollaset järjettömät eturieskat tehty bmx-pyörissä? Mulla tämmönen https://www.yksivaihde.net/old/26078 ja eturatas pitkälti yli 40 hampainen.
BMX Racingiin?
Veikkaan että arvauksesi osuu oikeaan. Itselläni ollut parikin ns.ratabemaxia ja niissä ollit juurikin tuollaiset rieskat. Tosin ysäri freeride vehkeissä on ollut kans tuollaiset rieskat.

Pienet renkaat vaatii rankat välit jos haluu päästä eteenpäinki, ja vapariratas takana rajottaa takarattaan kokoa. Pienet vaparit varmasti kans kalliimpia tehdä, ja noita jättirieskoja on/olikin lähinnä halvoissa pyörissä.

Kasettitakanapojen myötähän noista on päästy eroon, nykyään halvoissakin pyörissä

Noista rattaista

Bmx vakiovälityssuhde on ollut noin 2.7. Esim 25x9, 28x10,… 36x13, klassikko 44x16 jne.

Monet ajaa kadulla ja parkeissa vähän raskaammalla. esim 28x9 tai 30x9. Racingia ajetaan pitkälti vakiosuhteella, selkeästi kevyemmillä väleillä kuin keskimäärin freestyleä.

Vanhoissa pyörissä suuret eturattaat johtuvat aikansa vallitsevasta teknologiasta. Vapaarattaan kierre oli sama kuin ratanavoissa. Isojen kierteiden ja siihen saatavan isohkon vapaarattaan takia myös eturattaan tuli olla iso. Näin pääsi tuohon mainittuun perusvälityssuhteeseen. Halvoissa pyörissä sama systeemi on jatkunut vuosien ajan. Nykyään alkaa olemaan jo harvinaista ja todella kämästä

Jossain vaiheessa 2000-luvun vaihteessa tuli pienemmät vapaarataskierteet napoihin, 13 oli pienin takaratas. 36-13 tuli hetken vakiovälitykseksi.

Samassa pikkuhiljaa alkoi kehittyä kasettinavat, joissa 1 osaisilla drivereillä sai takarattaan tosi pieneksi. 9 ja 10 driverit yleistyi. Samassa koko voimansiirtomuoti muuttui minimaaliseksi ja enempi piiloon kaikilta iskuilta. Jossain vaiheessa 2010-vaihteessa jotkut ajoi jopa 23x8 välityksellä.

Nykyään valmistajien vakio tuntuu olevan 9 hampaiset kasettirungot navoissa. Nykyrungoista, suuren rengastilan ja lyhyen perän vuoksi, harvaan sopii enää esimerkiksi 36 hampainen eturatas. Se on harmi. Mun suosikkivälitys on 36x12. Nyt ajan 30x10. Tykkään teknisessä mielessä isommista rattaista ja ne näyttääkin räyhäkkäämmältä.

racingissa rattaiden koko on pysynyt melko samanlaisena ja välityssuhde suht kevyenä. Tämä siksi, koska isommat rattaat on kulutuskestävämpiä, teknisesti järkevämpiä ajaa ja racingissa voimansiirron ei tarvi kestää iskuja.

Mä haluisin koittaa ajaa pientä pyörää. Oon ajanu kaksnelosta joskus kymmenen vuotta sitten mutta tällaista en koskaan. Mikä on BMX-pyörien Kona Paddy Wagon???

Jos perus vajaa 10 vuoden aikahaarukan ‘streettipyörästä’ kyse, niin kaikki nämä kriteerit täyttävät on niin hyviä, että aloittelussa ei jää pyörästä kiinni:

-täys crmo
-navat, laakerit sealed
-integroitu ohjainlaakeri, keskiö mid tai spanish
-20.5"-21" vaaka

ei oikeastaan ole SITÄ yhtä kompliittia tai merkkiä. bmx-valmistajat ja kompliitit on standartisoitunu tosi samanlaisiksi ja tasalaatuisiksi viimevuosina

Tuli ohimennen vastaan joku Insera (ilmeisesti) bsa-keskiömuhvilla. Varmaan ihampaska, vaikka on navoissa 14mm akselit. Keskiö taitaa olla kohta kaputt, ei oikeastaan pyöri yksinään sormivoimilla. Kampien kanssa kyllä jotenkuten. Keskiöakseli on halkaisijaltaan piparin muotoinen. En tunne näitä “standardeja” vielä perusteellisesti, lieköhän tuolla varsinaista nimeä? Löytäisikö sellaista keskiöpatruunaa jostain vähällä vaivalla?

(Ei mun oikeastaan tartte tehdä tuolle mitään, mutta onpahan nyt tämmöinen teoreettinen nöösikysymys esitetty.)

^ Ootko varma että se on nimenomaan pipari, eikä pipari jossa ne ulkoreunan kummut on sisäänpäin? ISIS driveä on aika laajamittaisesti käytetty esim. dual ja bicycle moto cross (BMX) -pyörissä tässä parin viime vuosikymmenen aikana. Nyttemmin tosin jo ihan kuollut standardi.

https://www.bikeman.com/images/stories/RepairTechInfo/isis.jpg