Asiaa maastorenkaista - 2" ja isommat

vittoria mezcal on oikein hyvä valinta koville alustoille hyvin rullaavien xc-takarenkaiden segmentissä.

1 Like

kuten sen esität ja tulkitsen (kun tarkoitus ois kans ajaa noita kinoksia) ja mitä olen lukenut niin tää ei ehkä oo ihan ykkösvaihtoehto sit kuitenkaa. eriäviä mielipiteitä saa esittää edelleen siitä mut jos listataan kriteerejä kunnolla Näiksi Talvirenkaiksi ni

-2.2"-2.5"x27,5".
-tubeless-ready
-ympärivuotiseen ajoon, mutta etusijalla nyt tuleva periodi kovalla lumella, sohjolla ja kinoksella+mudalla. Surly johon nää hypoteettiset renkaat tulee ois se pörä jolla ois tarkotus vetää sit jos ehkä kun pitäs puurtaa sitä pinnanmuodoiltaan sotatanteretta muistuttavaa kaupunkimaastoo joskus tammikuussa tai ensi jääkaudella tai kesällä jos golf-virta hyytyy (26" Inbrediin tulee nasta eteen ja sinkulacrossariin kans varmaa 37 Gravdal, ihan lisätiedoiks vaan jos alat jostain kumman syystä hirvittävästi innostumaan laskemaan yhtälöä millä saan kattavan tallin joka tilanteeseen. Oon talvipyöräilly viimeks 2019 sit 25 mm slikseillä ni oon vähän monttu auki että miten tätä talvea ajettiinkaan.)
-jos nyt ei menis helposti tukkoon ja kumiseos ois tyydyttävä jäällä ja sateella.
-ei sais olla onneton kestopäällysteelläkään, nyt on ollut Riddlerit ja ne kyl etenee terhakkaasti mutta aika usein tulee semmonen fiilis että monessa paikassa ei pysty ajaa sillee ku haluis ku on nii liukkaat. Saavat olla kyllä Riddlereitä hitaammat aivan hyvin. Ja ei tarvii olla maastossakaan mitkään raketit.
[ovatko kolme edellistä kriteeriä kovasti ristiriitaisia?]
-eteen ja taakse saa olla eri rengasta OFC.
-toivoisin selviäväni 150 eurolla, mielellään vähemmällä mutta pyöriä on niin aina voi maksaa sitten aikanaan vaikka enemmänkin jostain mikä jopa ylittäis odotukset.
-vaihteita on niin vetopito ei oo siltä kantilta kriittinen. mut tietty voi vitu loska.
-ei mitään nastaa. Ei nyt vaan tunnu siltä.
-ei tarvi saada Suomesta.

jos palataan vielä Mezcaleihin, G2.0 kuulemma seos on nykyään tyydyttävä paskemmillakin keleillä nopeuden kustannuksella, mutta tämän yhden artikkelin perusteella meinaa vähän hakea “loosella” ja oletettiin menevän tukkoon pahimmilla mössöillä, mutta sain käsityksen että tässä suhteessa on paaaljon pahempiakin vaihtoehtoja. Mutta toisaalta kun noihan on just ne jutut mitkä mä haluaisin renkaiden tekevän parhaiten.

ei pysty ajaa sillee ku haluis ku on nii liukkaat. Saavat olla kyllä Riddlereitä hitaammat aivan hyvin. Ja ei tarvii olla maastossakaan mitkään raketit.

En oo ihan varma mitä tällä haetaan, mutta talvella on liukkaampaa kuin kesällä, oli alla mitkä tahansa renkaat, pois lukien ehkä ISP.

Koskeeko noi renkaiden tukkeutumiseen viittaavaat kommentit juuri lunta yms. vai onko kyse kesäkelien kommenteista? Lumi ja muta käyttäytyvät aika erilailla tämmösissä jutuissa.

Itsellä on ollut nyt pari talvea 29"x3.0" Vittorian Bomboloni etukumina, ja oon positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin pitoa löytyy talvikeleillä.
Tästä rohkaistuneena oon speksannut myös Mezcalia taakse täksi talveksi. Täälläpäin on jo lumet maassa, niin jos saan aikaiseksi tilailla niin saatan jaella fiiliksiä aiheesta parin viikon sisään.

1 Like

mä en ymmärtänyt edes sen vertaa, että onko hakusessa renkaat ensisijaisesti maastoajoon vai johonkin muuhun, joten en edes yritä ehdottaa mitään.

omat maastotalvirenkaani ovat wtb:n vigilante eteen (2.6) ja trail boss taakse (2.4). wrathchildin laitan eteen, jahka homma menee kunnolla jäiseksi.

1 Like

no itelle ainakin maistuis suositukset tommoseen perus vituttavaan kaupunkiajoon siltä varalta ettei noi 50mm gravelkingit pelaa.

2 Likes

WTB:n kumiseoksista sanotaan että kestää hyvin pakkasia, mitä tukee omakin kokemus, samoin Maxxis dual ja Continentalin mikä se nyt onkaan (näistä jälkimmäisistä lähteenä kuulopuhe)

Ahmassa on ollut nyt neljä talvea WTB Ranger 2.0" (harmi kyllä toi pienin koko lopetettiin) fast/light joka toimii tosi hyvin hesalan oloissa, pitää hyvin pakkaslumessa, hyvä kulutuskestävyys, rullaa kesällä asfaltillakin välttävästi ja kuvio on riittävän avoin mutaan ja loskaan. Nuoskalumesta menee kaikki tukkoon, en tiedä voiko sille oikein mitään. Tommoseen surlyn täjäriin tietty vois olla jotain vähän karkeampaa edessä, mut riippuu ihan ajotyylistä minkälaista kompromissia haluaa hakea kadulla rullaavuuden ja maastossa pidon väliltä, jotka on lähtökohtaisesti aika vastakkaiset tavoitteet. Meinasin itse laittaa rangerin kaveriksi trail bossin kunhan jaksaisin tinata uuden keulan talveksi.

1 Like

Jos puhutaan continentalin black chili seoksesta, niin oman kokemukseni mukaan pitää ominaisuutensa kylmässä paremmin, kun esim schwalben pitäväksi tarkoitetut pehmoseokset.

Jollain Schwalben MagigMary Softilla alkaa jo +5 keleissä mielestäni olemaan kumi selvästi liukasta. Tosin kokemusta ei ole 2v ajalta. Ajellut nyt pari kesää varsin ja välissä olleen talven vallan tyytyväisenä Continentalin DerBaron ja DerKaiser renkailla. Ei ne mihinkään kommutointiin kelpaa, mutta samalla seoksella on kaikkia slicseistä lähtien.

1 Like

Mä vedän talvella paljon kelvilenkkiä 2,25" Mezcaleilla. Napakassa pakkaslumessa pitää tosi hienosti, jopa lumen tasoittamilla, kovilla talvipoluilla jos niitä reitille sattuu, mut jos on yhtään enemmän lunta tai loskaa niin tyhjäähän ne lyö kun kuvio menee tukkoon. Samat renkaat kesät talvet: kesällä ajelen sitten helppoja polkuja/latupohjia/löllöttelygravelia ja noihan on korkealla paineella hyvin rullaavat renkaat tommoseen ajoon mitä noilla heavy gravel -pyörillä nykyään ajellaan.

E: Oon harkinnut että ostasin etukumiksi Barzon ja kierrättäisin edestä Mezcalin taakse kun takakumi on ajettu loppuun, että se pyörä olisi pikkusen monikäyttöisempi. Toisaalta aika vähän mä mitään oikeeta MTB:tä ajan ja hyvin tolla Mezcalillakin on pärjänny.

1 Like

Noi Maxxis Forekasteritkin vaikuttais aikas hyviltä…

en oo varma onko se relevanttia enää mutta palataanpa asiaan näin röiden jälkeen ilman mitään quoteja mutta täsmennän juttuja joiden täsmennystä on kysytty;

-olennaisempaa on lumen sheddaaminen kuin mudan.
-tarkoitus ois pystyy ajaa vaihtelevaa kaupunkikommuuttii, vaellusta ja polkulenkkejä. näistä vikassa en koe tarvetta millekään superior performancelle ja confidencelle, Inbredissä on aika rouhea rengastus sitä varten sit. Mut esim. jos pystyis ajaa jonku lumikasan päälle duunimatkalla ihan vaan koska voi ni oisha se nastaa.
-Olen tulkinnut Riddlerin kumiseoksen olevan liukas, mutta voin olla väärässä, ehkä se on se kuvio joka mm. tuppaa pyörii tyhjää juurilla. Ja joo märällä kalliolla mm. ei pidä esim. mikään.

Katonpa vielä noita Gum-X-seoksisii ja ehkä jotain Conttejakin. Toistaseks kyllä Forekasterit Hifusta vaikuttais parhaalta mutta jos en halua 2.6" (laukkuclearance huolestuttaa, mut ehkä se on vaan huolestusta) enkä löyä pienempää niin oon miettiny kans 70 % hinnalla (verrattuna edelliseen) diiliä Rocket Ron 2.25" evolution performance active twinskin tlr addix-setistä yksityismarkkinoilla, ei oo varmaa nyt sit semmonen pehmoseos ku ei oo erikseen mainittu paketissa tai renkaassa, käsittääkseni sit kuluu hitaammin, rullaa nopeammin ja lähtökohtaisesti kehnompi pito (jos ei spesifioida mitään olosuhteita)? vois olla kans ihan jees yhtälö.

Kiitos kaikille panoksesta.

E: kukaan ei varmaan oo kokeillu Bontrager XR2 comppeja? aika vähän löytyy tietoa mutta jotkut valittanu kehnosta pidosta, en tiedä mitä niillä on ollu sit vertailukohtana jotka on sitä kiitelly. Eikä oo ees tubeless-ready. Hyvä diili löytys vaan niin pakko kysyä mut varmaan kumiseos on vähän niin ja näin sit.

Juu kyllähän se riddleri on todella äkkiä tukossa, semmoinen kuivan kelin takarengas soranajoon. Se taitaa muutenkin olla max 45 mm joten pitoa rajoittaa jo pieni kontaktipiste ja suuret paineet.

Märällä kalliolla pitää paremmin pehmeät kumiseokset (jotka puolestaan kovettuu pakkasilla kuten todettiin) mutta ennen kaikkea se on tekniikkaa ja ajolinjojen valintaa kuten kaikki muukin

1 Like

27.5x2.4" tuo kyllä on :smiley:

Ai jaa! No arvuuttelija on arvuuttelija vaikka voissa paistaisi

voissa paistaminen tuskin auttaa pito-ongelmiin tet

Ajelin viime talven Barzoilla (koko 27.5 x 2.6). Toimi oikein hyvin oikeastaan kaikkialla muualla paitsi liian syvässä hangessa ja peilijäällä. Harvanappulainen kuvio puree hyvin jos on vähänkään mistä ottaa kiinni, eikä mene tukkoon. Paljailla tienpinnoillakin kulki kohtuullisesti, kun rullaili maastonakeiksi mielestäni aika pienellä vastuksella.

Pohdin noita renkaita ja mietin että joku Rocket Ron tai Smart Sam koossa 26x2,25" vois olla sopiva rengas neljään vuodenaikaan ja kiireettömään menoon. Mut sitten aloin miettimään sitä että kestääkö noi nykyiset maastorenkaat sepeliä miten hyvin, jos ajaa sisurilla? Tähän en nimittäin todellakaan ala mitään tubelessiä värkkäämään. Suurin osahan noista yli 15e renkaista on kuitenkin tubeless ready, ja vaikuttaisi että pistosuojaukseen niissä ei ole paljon panostettu, koska sehän on tubeless-renkaassa lopulta aika ylimääräistä. Smart Samistahan saa sitä GreenGuard-versiota, mutta on se kyllä hävyttömän painava.

Miten muut sepelissä ja loskapaskassa kyntävät ysärimaasturikuskit on ratkaisseet tämän? Tubeless (ghetto-)? Sisuriin litkua? Kilon painoiset pistosuojatut renkaat? Vai huolehdinko ihan turhaan?

Pari vanhemman kuvion Smart Sam Plussaa on siunaantunut jostain. En oo ikinä punninnut tai miettinyt sen enempää että onpa hinnat alkaen ja painavat, oon ajanu vaan. Sanoisin että sopii tosi hyvin kiirettömään ja ennenkaikkea vaivattomaan sisurilliseen ysäritwentysixermenoon. Todella ennalta-arvattava käyttäytyminen kunhan ymmärtää minkälainen kumi on alla. Suosittelen.

Mä olen ajellut Ardenteilla ja sisureilla ihan sujuvasti kaikkina vuodenaikoina, paitsi loppukevään pahimmilla märän jään keleillä. Kohtuullinen pito hitaassa ajossa omilla poluilla, ja ei hullun raskaan tuntuinen hitaassa klv-ajossakaan edes skidien kärryä vetäessä. En tiedä, onko täkäläiset hiekoitussepelit yhtä terävää laatua kuin joillakin isommilla kylillä.

Ohuet 120 tpi Veetiret ei ole ainakaan tiennyt mitään sepelistä tai kivistä. Varasisuri on kyllä mukana yli 5km matkoilla mutta ei ole tarvinnut (nyt varmaan puhkeaa heti)

Kai se on ostettava tommoset normaalit Smart Samit, harkittava litkua sisurissa (ehkä siitä on edes pienissä pistorei’issä apua) ja vedettävä. Ei se voi ainakaan huonompi olla ku tommoset vitun liukkaat Kenda Kobrat mitkä siinä nyt on. Miten noi Samit muuten lumella toimii?