Asiaa maastorenkaista - 2" ja isommat

Juu kyllähän se riddleri on todella äkkiä tukossa, semmoinen kuivan kelin takarengas soranajoon. Se taitaa muutenkin olla max 45 mm joten pitoa rajoittaa jo pieni kontaktipiste ja suuret paineet.

Märällä kalliolla pitää paremmin pehmeät kumiseokset (jotka puolestaan kovettuu pakkasilla kuten todettiin) mutta ennen kaikkea se on tekniikkaa ja ajolinjojen valintaa kuten kaikki muukin

1 Like

27.5x2.4" tuo kyllä on :smiley:

Ai jaa! No arvuuttelija on arvuuttelija vaikka voissa paistaisi

voissa paistaminen tuskin auttaa pito-ongelmiin tet

Ajelin viime talven Barzoilla (koko 27.5 x 2.6). Toimi oikein hyvin oikeastaan kaikkialla muualla paitsi liian syvässä hangessa ja peilijäällä. Harvanappulainen kuvio puree hyvin jos on vähänkään mistä ottaa kiinni, eikä mene tukkoon. Paljailla tienpinnoillakin kulki kohtuullisesti, kun rullaili maastonakeiksi mielestäni aika pienellä vastuksella.

Pohdin noita renkaita ja mietin että joku Rocket Ron tai Smart Sam koossa 26x2,25" vois olla sopiva rengas neljään vuodenaikaan ja kiireettömään menoon. Mut sitten aloin miettimään sitä että kestääkö noi nykyiset maastorenkaat sepeliä miten hyvin, jos ajaa sisurilla? Tähän en nimittäin todellakaan ala mitään tubelessiä värkkäämään. Suurin osahan noista yli 15e renkaista on kuitenkin tubeless ready, ja vaikuttaisi että pistosuojaukseen niissä ei ole paljon panostettu, koska sehän on tubeless-renkaassa lopulta aika ylimääräistä. Smart Samistahan saa sitä GreenGuard-versiota, mutta on se kyllä hävyttömän painava.

Miten muut sepelissä ja loskapaskassa kyntävät ysärimaasturikuskit on ratkaisseet tämän? Tubeless (ghetto-)? Sisuriin litkua? Kilon painoiset pistosuojatut renkaat? Vai huolehdinko ihan turhaan?

Pari vanhemman kuvion Smart Sam Plussaa on siunaantunut jostain. En oo ikinä punninnut tai miettinyt sen enempää että onpa hinnat alkaen ja painavat, oon ajanu vaan. Sanoisin että sopii tosi hyvin kiirettömään ja ennenkaikkea vaivattomaan sisurilliseen ysäritwentysixermenoon. Todella ennalta-arvattava käyttäytyminen kunhan ymmärtää minkälainen kumi on alla. Suosittelen.

Mä olen ajellut Ardenteilla ja sisureilla ihan sujuvasti kaikkina vuodenaikoina, paitsi loppukevään pahimmilla märän jään keleillä. Kohtuullinen pito hitaassa ajossa omilla poluilla, ja ei hullun raskaan tuntuinen hitaassa klv-ajossakaan edes skidien kärryä vetäessä. En tiedä, onko täkäläiset hiekoitussepelit yhtä terävää laatua kuin joillakin isommilla kylillä.

Ohuet 120 tpi Veetiret ei ole ainakaan tiennyt mitään sepelistä tai kivistä. Varasisuri on kyllä mukana yli 5km matkoilla mutta ei ole tarvinnut (nyt varmaan puhkeaa heti)

Kai se on ostettava tommoset normaalit Smart Samit, harkittava litkua sisurissa (ehkä siitä on edes pienissä pistorei’issä apua) ja vedettävä. Ei se voi ainakaan huonompi olla ku tommoset vitun liukkaat Kenda Kobrat mitkä siinä nyt on. Miten noi Samit muuten lumella toimii?

laita siihen sisuriin sit jotain muuta ku peruslitkua. Niille on omansa. Jossain, vuosi on mikä se on tietty ja saattaa joutuu vähn kaivaa. Tästä oli puhettakin vähän aikaa sit en-muista-missä-täällä.

  • Lateksisisurissa. Butyylikumiin tullutta pientäkään reikää en ole saanut okolla, orangella tai stanilla ajon aikana paikkaantumaan.

Ei kyl latekseja pysty, tän pyörän pitäs olla semmonen ettei tarvii muutaku ajaa. Justiin tässä lueskelen internettiä ja monet ois sitä mieltä että kyllä se litku jeesaa, mut vähänkään isompaa reikää se ei tiivistä.

DTH + perussisurit on toimineet 6kk ilman flättejä, sitä ennen oli vuoden verran Table Topit ja niitäkään en saanut puhki kertaakaan.

Noh, maastorengasnewbienä kyselen seuraavaa:

Olen ajellut viime talvina nastoilla, mutta nyt alkaa kyllästyttää. Tuossa viikko sitten oli aivan kamalaa ajella vanhoilla Xerxeseillä jäätyneessä sohjossa (näähän on siis jotain 30-32mm) mutta niillä kyllä jaksaa ajella hyvällä kelillä ok. Tänä aamuna oli alla jotkut 38mm nastat ja meno aivan kankeaa ja tahmaista, enkä kyllä ole ihan varma onko noista muutamasta lisämillistä ja nastarivistä mitään oikeaa hyötyä. Painoa ja vierintävastusta kyllä oli.

Gravelpyörään menis 650b kiekoilla varmaan jotain 2.1" maastorenkaat, mutta ennen kiekkojen ja muiden tilpehöörien hankkimista olisi kiva kuulla kokemuksia onko moisella setupilla yhtä tahmaista polkea kuin Gravdal/tms paremman luokan 700c nastarenkailla. Kamalimmilla jääkeleillä nyt varmaan jotkut nastarenkaat olisi tarjolla nykyisissä kiekoissa, mutta esim. tänään tuntui ettei lumessa ole nastoista mitään hyötyä. Ideaalitilanteessa samat 650b kiekot ja renkaat toimis kesällä jos kiinnostaisi ajella polkuja tai muuta, ja tässäkin tuntuisi kenties ylivoimaiselta jos asfalttisiirtymillä ei oo kivaa.

Joten mitäs mahdollisimman kivasti rullaavia maastorenkaita olisi, pärjääkö niillä talvella ollenkaan? Schwalbella olisi esim. G-One Bite ja Thunder Burt tossa 2.1" koossa.

maxxis forekastereiden en havainnut olevan juuri tai ollenkaan sen hitaampia kuin Riddlerit vaikka kuvio on tollanen avoin mikä poistaa lunta. terhakkaasti kulkee pyörä edelleen. myös jäällä on pitänyt matalilla paineilla. ja on kehuttu kans ihan kuivan kelin renkainakin. saa 27.5x2.2" TLR nyt ainakin bike24 37 e alessa. mulla oli kyllä 2.4" ihan true to size leveel vanteel jos mitataan vanteen pinnasta nappulan harjaan elikkä jos on tarkkaa niin riski.

Lumessa pitää olla enemmän kuviota kuin gonet tai thunder burtit. Laittaisin ite ennemmin vaikka: rocket ron, vittoria barzo, wtb ranger, conti race king, tai jotain tän tyyppistä. Thunder burt on arvaamaton ja sen rengasrunko on äkkiä ajettu seulaksi, semmoinen kisakumi. Tollasta keskijäriää xc rengasta jaksaa vielä työntää asfaltillakin ihan mielikseen eikä välittömästi lähde kirjoittelemaan kun ajaa johonkin sohjoon tai pöperöön

Pakkasella ei toimi pehmeät kumiseokset kuten maxxis 3c. Kovettuu ja lähtee halkeilemaan. Maxxis dual toimii ok. Wtb fast on ollut hyvä kovillakin pakkasilla. Viimeisin addix soft menee vielä -5…-10c iha ok, en oo päässyt testaamaan kylmemmällä. Black chili kuulemma myös aivan hyvä läpi talven.

1 Like

Oolrait, kiitoksia kommenteista! Pitääpä siis harkita toisia kiekkoja ja jotain sopivaa rengasta sitten.

Ikon 2.2" on toiminut mulla tollasessa käytössä kans ihan hyvin. Ja Mezcalia sais kai tollasessa koossa myös, sitä oon käyttänyt maastopyörässä tyytyväisenä kesällä ja vähä lumessakin mutta nyt talveksi siinä on Forekasterit, niihinkin kaipais lumessa puoluilla välillä isompaa nappulaa mutta yleensä riittää ja tiellä lumisella tiellä ajaessa vähempikin.

Päädyin rengastuksessa sit laittamaan 2,1" conti race king eteen ja thunder burt taakse kun löytyi ftorista edullisesti käyttämättömät. Oon ajellut nyt viime alkusyksystä alkaen nastakelejä lukuunottamatta työmatkaa ym arkiajoa Raaseporilaisilla hiekkateillä ja satunnaisesti helppoa polkuakin. Oon ollut sekä pidon että rullaavuuden suhteen kovasti tyytyväinen eikä flattejakaan ole tullut (tubeless toki). Lokarit jaksoin/pääsin asentamaan vasta nyt ja hyvin tuntuis mahtuvan rullaamaan 65mm bluemelsien alla.

1 Like