AMA: Tunturi Equillar / monstercross / kännipyörä

Vuotuinen todiste siitä että hyväksi havaittua ei vieläkään kannata muuttaa:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/52608666/Photo%2024.1.2017%2010.54.09.jpg

Hyi, valo kiinni. Etutartsi jotenkin jäi kun kesällä piti roudata soittimia ym. parina päivänä.

On se ihme miten tällanen fiksi peruspalikoilla vaan kestää ja kestää. Yhdet kiekot kävi Eppulassa laakerinvaihdossa kun itsellä oli kiirusta, mutta siinä se. Öljyä ketjuun ja muutaman sepeliflätin paikkaus.

Tämä ei ole vaihe.

Huoltovapaa fiksi, niitä on siis olemassa. Osaatko arvioida paljonko olet ajanut tällä?

Mikäs toi tartsi muuten on?

Ei tälle nykyään tule kuin ehkä 50 km viikossa. Ennen tuli enemmän kun kävin töissä enemmän paikan päällä ja käytin lenkkipyöränäkin. Mutta onhan tämä ollut minulla jo kymmenisen vuotta ja sitä ennen hetken kadulla.

Tartsi on joku noname joita oli On-Onella törkyhalvalla monta vuotta sitten. Ostin kaksi ja annoin toisen Epulle, se pitää siinä moottorisahaa polunraivauspuuhissa. Painaa saakelisti mutta kiinnittyy ihan kätsysti maastohaarukkaan klemmareilla, sisurit välissä tietty.

Mulla taitaa olla samanlainen tartsi ylimääräisenä. Tai voi olla vähän pienempi. En saa ihan selvää kuvasta. PM jos kiinnostaa.

Tais olla Minouran minitelineitä?

Joo, siis ainakin tää mun on näyttäis kellarista kaivettuani olevan Minoura MTB-SF. Kerronpa nyt täälläkin, että pituus näyttäis olevan noin 19 senttiä ja leveys noin 13,5 ja käyttöohjeen mukaan kantaa korkeintaan 5 kiloa painoa.

EDIT: Jos jollain sattuu olemaan tän tarakan painosta tietoa niin kiinnostaisi. Itsellä ei juuri ole vaakaa käsillä.

Toiset haaveilee Equillarista, toisilla on ollut Equillar yli viisitoista vuotta.

Ajoahan tälle tulee enää kohtuullisesti, mutta silloin ei yleensä tarvitse ajatella, paitsi eilen tarvitsi kun huomasin, että takanen eli maailman paras liirailukumi Refuse oli kankailla. Ylävitosessa oli vielä vanhaa varastoa joten hain uuden samanlaisen. Rullaa ja pitää huonosti ja on 28-millisenä aika pieni, mutta tähän käyttöön just hyvä.

Voimansiirtoakin olen joskus joutunut päivittämään, en muista milloin.

12 Likes

Ja jotku on ajanu sellasilla töitä 23 vuotta sitte :wink:

8 Likes

Joskus syksyllä ftorilla myytiin Eastonin krossikuituhaarukkaa viidelläkympillä, ja pitihän se kokeilla. Halusin alkuperäisen keulan pysyvän mukana kuvioissa, ja kun vanhaan ohjainlaakeriin ei heti löytynyt uutta alakoolia, tuli ohjainlaakerikin vaihdettua. Vanha olikin aika murea kun avasin.

Eilen vaihdoin keulan, otin loksut pois, kaivoin kätköistä nastakiekon eteen ja vaihdoin taakse nappulan. Keulojen A-C -mitat näyttivät karkeasti samoilta, mutta koeajolla tuntui että uusi keula on vähän lyhyempi ja pyörä jyrkempi. Toki etupään raju keventyminen vaikuttaa vielä enemmän siihen, että ohjaus tuntuu vikkelältä.

Ehkä tähän tulee etujarru nyt kun cantitapit ovat oikealla korkeudella kiekoille. Aika näyttää pitääkö palauttaa lokaripyöräksi ja millaisille renkaille on sulan maan aikana käyttöä.

11 Likes

Tämä se aina jaksaa ilahduttaa. Kuinka paljon sulla oli sitä reikää viilattuna tonne akselin hahlon etuseinään (vai takaseinään)?

Viilauksen lienee suorittanut esiaikojen nimeltämainitsematon lähetti Möly-Paavo. (Edit: Ketjun alun perusteella olen itse täydentänyt tuhon ja unohtanut autuaasti…) Kiekko liikkuu ees ja taas ehkä sentin, mutta koska pyöröviila ja vapaa käsi, kiekko liikkuu myös vinks ja vonks. Eli killilleen. Ketjua kiristäessä pitää siis väijyä kiekon suoruutta kahden eri akselin suuntaan. Onnistuu fiksikiekolla. Pikalinkulla vaihteistukseen tämä pyörä ei kyllä enää sovi, vaikka hardware on säilytetty.

Oisko se alkuperäinen ns. joustokorjattu 60 mm joustolle, eli semmosella noin 420 A-C mitalla.

En usko kyllä. 420 kuulostaa paljolta. Varmaan Equillarin alkuperäiskeulawssa on erittäin sama mitta ku Kayapon keulassa. Täytyykin mitata.

Johonkin niille huitteille mittailin jonkun muun ton aikakauden alumiinisen Tunturin keulan.

Saatto olla inan vähemmänkin, ku täällä sanotaan, että 410-415 olis 63 mm joustokeulan joustokorjattu jäykkä korvike.

Manninen muistais salettiin ulkoo mutta ite heittelisin lonkalta että että 400mm nurkilla pyörii Kayapon/Equillarin jäykkä keula. Lyhythän se on ja kulmat jyrkkiä maastoajoon, en mä sitä.

Jeah, pääsenpäs vähän pätemään tähänkin ketjuun.
Ainaskin tuosta taannoin myymästäni Kayapon teräiskeulasta itte mittailin A-C:ksi 405 mm.
Ja oisko toi Eastoni sitte sen jotakuinki 395, vai mitä nuo kyklorossikeket nyssit onkaa.

Upee peli Karella kyllä! :ok_hand:

Mulla on jostakin kumman syystä kuvakaappaus jostakin mannisen kommentista, jossa hän mainitsi vakiokeulan mitaksi just 405mm.

Easton EC90X on 395 mm A-C, ja orkkiskeula silmämääräisesti sentin sisällä siitä eli 405 mm hyvin lähellä totuutta, myös ajotuntuman mukaan.

Olispa mullakin enemmän kuvakaappauksia mannisen kommenteista. Elämäni saattaisi olla paljon paremmalla tollalla kuin nyt.

Koska Mannisesta puhe:

image

5 Likes