Aloittelija kysyy fiksiin siirtymisestä

Juu treeniä vaan, on vaan vääränlainen pysähtymistekniikka lihasmuistissa. Kupittaalle en jaksa lähteä, mutta meen illalla kun on rauhallista meen tohon Ylioppilaskylän ja Halisten väliselle suoralle treenailemaan.

Muistan ekan oman fiksiviikkoni, en kyllä reenaillut ihmeempiä vaan ajelin riittävän rauhallisesti. Todella ihmeellistä oli viikon fiksitotuttelun jälkeen ajaa taas vaihdepyörällä: oli pakko pysähtyä ja pyöritellä kampia käsin todetakseni, ettei voimansiirrossa ole mitään vikaa. Niin omituiselta se tuntui viikon fiksiajon jälkeen.

3 Likes

Ihan hyvin tää sujuu, eilenkin tuli 60km arkiajoa fiksillä. Johtuu varmaan asennoitumisesta kun tuntuu rennommalta kuin vaihdepyörällä enkä väsy samalla tavalla. On vaan pitänyt opetella pois huono tapa rullailla risteysten ja huonojen tienpintojen kohdalla.

Vielä kun opin trackstandin niin oon tyytyväinen :slight_smile:

12 Likes

huh, vasta nyt oli ekaa kertaa tarvetta hätäjarrulle kun paku tuli varsin huolettomasti kolmion takaa. :grimacing: vielä eilen harkitsin jarruttomuutta, mutta enpä enää.

polviin liittyen semmonen kyssäri, että jos vähänki jomottaa ni ootteko suosiolla siirtyny kevyempään välitykseen?

Jos oot alle 30v niin kyllä ne polvet siitä kovistuu. Ei ne siitä fiksailusta kärsi jos sulla on jarrut, paikat tulee kipeeksi kun harrastaa liikuntaa.

7 Likes

Täällä paljon asiaa polvikivuista. Mun omien polvien kanssa kun on ollut kaikenlaista niin sen sanon että kipuihin voi vaikuttaa ties kuinka monet seikat. Siitä tutkailemaan sitten.

1 Like

Silleen voi käydä, jos ajelee jarruttomalla kuin ajelis jarrullisella. Jarruttomuus vaatii vähän skarpimpaa tietoisuutta ympäristöstään. Esimerkiks noi pyörätiet ja jalkakäytävät kannattaa jättää väliin, koska ne non just tommosia kuolemanloukkuja täynnä, ja tykitellä vaan ajoradalla. Siel on paljon vähemmän asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota.

5 Likes

Näin on näreet. Kyl mä ainakin tykkään etujarrustani fiksissä. Antaa kummasti pelivaraa eikä tartte hätäskidailla (ei sillä että olisin siinä taiteenlajissa kummoinenkaan). Siks toisekseen on kai vastuukysymykset tapauksessa että satut kolaamaan jonkun yli tai ajamaan jotain päin niin brakeless saattaisi olla jonkinlainen tekijä yhtälössä. Ei kyllä ole kokemusta.

2 Likes

elämässä ja brakelessina ajamisessa tärkeintä on se, ettei tee virheitä

16 Likes

Ottaisin vehkeen ainaki ekana kunnolla hanskaan jarrun kans että ei oo opettelutilanne kun joutuu nopeasti pysähtymään liikenteessä.

Mitä polviin tulee, niin harden fuck up asenteella saa helposti vammoja aikaiseksi ja sit ei auta vaikka kuin yrittäis kovistua. Tää on tietty vaan mun näkemys, jokaisella on omansa. Lihassärky on tietty juttu, joka tulee ja menee. Sit ku niveliin ottaa, niin kuormitusta vähemmäksi. Kandee pitää huolta et saa kunnolla lepoa, ehkä pienempää välitystä, kunnon safkaa ja lihashuoltoa. Kyl ne mestat siitä vähitellen tottuu.

2 Likes

Jees, kun tallis on molemmat, niin huomaa miten erilaista se ajo on. Jarrun kanssa fiilistellään, jarruttomalla vedetään.

Mä ajattelin kanssa näin, mutta tosiasiassa oon huomannu että jarrun kanssa nimenomaan tulee ite vedettyä kun ei tarvi ihan samoja reaktioaikoja jättää joka kulmaan ja risteykseen, voi siis käytännössä vetää vähän kovempaa. Jarruttomana on välillä kiva nimenomaan fiilistellä. :grinning: No nää on näitä, kukin tyylillään.

8 Likes

Me täällä puhutaan niinku fiilistely olis joku yksioikoinen ja selvästi määritelty juttu, jolla ei esim. missään tapauksessa olis 85% overläppiä vetämisen kanssa.

1 Like

Huomaan kans, että jarrullisella mä ehkä hurjastelen enemmän, kun luodan siihen liikaa :smile:
Jarruttomalla oon skarpimpi, en edes uskalla laittaa nappeja korvaan soimaan.

Siis joo, fiilistely ja vetäminen ei missään nimessä sulje toisiaan pois, eikä kyl myöskään jarru tai sen puute rajaa pyörän käyttöä. Ja hyvä niin!

kiitos, tässähä tuli kirjavasti näkemyksiä!
vissiin kukin tyylillään ja oman kehon/mielen tuntien.
jarruttomuus viehättää kaikin tavoin, mutta aika näyttää sopiiko se itelle.
ku viel oppis söheltää jalan sträppiin sulavasti. :confused: saati seistä paikoillaan tai skidailla ihan tuosta vain.

lepuuttaminen + lunget ja muu jumppa palauttaa jalat tosi nopsaa, mutta onpa uusi tuntemus joka tapauksessa ja mietin onko tässä joku aloittelijan virhe kyseessä.

kiinteellä eteneminen on kyllä hitokseen väkevää touhua, ollu hyvä kesä kerta kaikkiaan!

6 Likes

Ite oon saanu polvet kipeäksi fiksailusta. Siihen auttoi se, että ajeli lenkit pääasiassa vaihdepyörällä ja laittoi etujarrun fiksiin, erityisesti siis kova vääntäminen isolla vaihteella ja alamäkeen hidastelu ilman jarrua teki mulla pahaa.

En. Tosin en aloittanutkaan millään överivälityksellä, vaan semmosella että 90 kadenssilla pyörä kulkee vähän alle 30 km/h. Myös ihan samalla välityksellä voi ajaa polvia säästellen, jos tuntuu että se saa polvet kipeytymään.

Siltä varalta että polvikipu johtuukin muusta, kannattaa tutkia, tunnustella ja kokeilla sen oikea syy sen sijaan että vaihtaa välitystä ja toivoo parasta.

1 Like

Mitä nopeemmin vaihdat speduihin, sitä nopeemmin saavutat nirvanan.

9 Likes

Oon sen verta vanha ukkeli, et käytin sträppejä mtb-touhuissa ysärin alussa ennen kuin spedut oli suunnilleen ees keksitty. Huhuh olihan se melkoista puuhaa maastossa möyrytä häkeillä menemään ihan kisoja myöten. Onneksi heti muistaakseni noin 92 hain osin vanhempien avustamana Shimpan MTB-polkimet ja -kengät. En ole sen koommin katsonut taakseni. Ehkä vois kyl taas kokeilla?