Aloittelija kysyy fiksiin siirtymisestä

Mä ajattelin kanssa näin, mutta tosiasiassa oon huomannu että jarrun kanssa nimenomaan tulee ite vedettyä kun ei tarvi ihan samoja reaktioaikoja jättää joka kulmaan ja risteykseen, voi siis käytännössä vetää vähän kovempaa. Jarruttomana on välillä kiva nimenomaan fiilistellä. :grinning: No nää on näitä, kukin tyylillään.

8 Likes

Me täällä puhutaan niinku fiilistely olis joku yksioikoinen ja selvästi määritelty juttu, jolla ei esim. missään tapauksessa olis 85% overläppiä vetämisen kanssa.

1 Like

Huomaan kans, että jarrullisella mä ehkä hurjastelen enemmän, kun luodan siihen liikaa :smile:
Jarruttomalla oon skarpimpi, en edes uskalla laittaa nappeja korvaan soimaan.

Siis joo, fiilistely ja vetäminen ei missään nimessä sulje toisiaan pois, eikä kyl myöskään jarru tai sen puute rajaa pyörän käyttöä. Ja hyvä niin!

kiitos, tässähä tuli kirjavasti näkemyksiä!
vissiin kukin tyylillään ja oman kehon/mielen tuntien.
jarruttomuus viehättää kaikin tavoin, mutta aika näyttää sopiiko se itelle.
ku viel oppis söheltää jalan sträppiin sulavasti. :confused: saati seistä paikoillaan tai skidailla ihan tuosta vain.

lepuuttaminen + lunget ja muu jumppa palauttaa jalat tosi nopsaa, mutta onpa uusi tuntemus joka tapauksessa ja mietin onko tässä joku aloittelijan virhe kyseessä.

kiinteellä eteneminen on kyllä hitokseen väkevää touhua, ollu hyvä kesä kerta kaikkiaan!

6 Likes

Ite oon saanu polvet kipeäksi fiksailusta. Siihen auttoi se, että ajeli lenkit pääasiassa vaihdepyörällä ja laittoi etujarrun fiksiin, erityisesti siis kova vääntäminen isolla vaihteella ja alamäkeen hidastelu ilman jarrua teki mulla pahaa.

En. Tosin en aloittanutkaan millään överivälityksellä, vaan semmosella että 90 kadenssilla pyörä kulkee vähän alle 30 km/h. Myös ihan samalla välityksellä voi ajaa polvia säästellen, jos tuntuu että se saa polvet kipeytymään.

Siltä varalta että polvikipu johtuukin muusta, kannattaa tutkia, tunnustella ja kokeilla sen oikea syy sen sijaan että vaihtaa välitystä ja toivoo parasta.

1 Like

Mitä nopeemmin vaihdat speduihin, sitä nopeemmin saavutat nirvanan.

9 Likes

Oon sen verta vanha ukkeli, et käytin sträppejä mtb-touhuissa ysärin alussa ennen kuin spedut oli suunnilleen ees keksitty. Huhuh olihan se melkoista puuhaa maastossa möyrytä häkeillä menemään ihan kisoja myöten. Onneksi heti muistaakseni noin 92 hain osin vanhempien avustamana Shimpan MTB-polkimet ja -kengät. En ole sen koommin katsonut taakseni. Ehkä vois kyl taas kokeilla?

speduja ei kyllä kadu

1 Like

Spedut ja kunnon pyöräilykengät on kyl varmasti iso parannus sträppeihin ja tennareihin tmv. sämpylöihin. Go all in.

spedut ja kombopedaalit, ai että

Kombopedaalit on aina väärinpäin. Kaksipuoleiset lukkopolkimet ja käveltävät klossikengät on paras vaihtoehto.

5 Likes

Melekeenpä ympärivuoden on pärjännyt Oulussaki spessun recon kakkosilla, vaikka töissä joutuuki pari tuntia päivässä pihalla seisoskelemaan. Ihan kylmimmillä keleillä ite lähen jo eri pyörällä, missä flätit, mutta muuten iha arkikenkinä menee noi🤙🏼

Kuinka usein te oikein irrotatte spedujanne?
Kunnon kovapohjaiset spedut ajoon.
Kunnon kävelykengät kaupassa käyntiin.

2 Likes

ISOT Platformit ja sämpylät, kaikkeen best :+1:

Katson kaksipuoleisesi ja nokitan nelipuoleisilla. T: Eggbeater Club of Finland

5 Likes

Tulin tänne kertomaan teille Shimano XT PD-T8000 jumalpolkimesta joka kääntyy aina samoin päin kun siinä ei ole jalkaa kiinni/päällä. On myös mukavan iso platformi ja hyvä kompromissi pidossa piikkien pituuden kannalta. PD-EH500 ja PD-A530 taitaa ainakin omien havaintojeni perusteella pyrkiä samaan kunhan ne on huollettu eikä tahmaset.

4 Likes

Menee tää ketju jo poljinketjun puolelle mutta tämä poljin on todella hyvä juuri tuon samaan asentoon kääntymis-ominaisuuden takia. Ite en fiksissä kyllä mitään kombia kaipaa mutta tossa ”retki-kommuutti-keplerissä” se on ihan täydellinen.

Se on näin että
Kaupassakäyntipyörään: flätit
Ajopyörään: spdt
Sträppejä: ei mihinkään

1 Like