Aloittelija kysyy fiksiin siirtymisestä

Moikka,

oon nyt pari kuukautta ajellut päivittäin työmatkaa ja muita siirtymisiä kusirollerilla jossa on vapaaratas ja 2,4 välitys. Kumeina ollu 37 mm Suomi tires -nastat. Oon tykänny tosi paljon ja välitys on tuntunut sopivalta.

Nyt sitte aattelin laittaa tonne tappajasepeliin pistosuojatut 32mm Panareiskat ja kenties siirtyä kiinteävälitteiseen ajoon. Vai pitäiskö sittenkään? :stuck_out_tongue:
Oon kuullut vahvaa suositusta sieltä sun täältä fiksin puolesta (ykseys, parempi kontrolli yms.). Mutta mitäs työ nytten sanotte tämmöselle työmatkanajajalle, onko se niin ihmeellistä? :stuck_out_tongue:

Ja jos siirryn fiksiin, niin pidäks mä ton 2,4 välityksen, kun joku sano, että fiksissä on vähän parempi hyötysuhde?

näin helmikuussa 2019 neuvoisin: jätä nastakumi ainakin eteen

Kokeile pois. Ei oo kallista. Ei maailmat räjähdä mutta on siinä kyllä oma vahva viähätyksensä. Välitys voi olla vähän kevyt, mutta koklaa seki.

Ja tsekkaa skidpatchit bikecalcilla

Kyllä fixed gear on kokeilemisen arvoinen. Sita on jotenkin paljon paremmin hereillä ajaessa ja ennakoi tilanteita etukäteen.

Muista hommata polkimiin sträpit tai SPD-lukkopolkimet -ja kengät.

fixed gear: jees, rules

Fixed rolleri, aina kova. Kyllä sen sitten kokeillessa tietää maistuuko se kiinteänä ajelu itelle.
Ite saattasin jättää jopa nastat alle, riippuen nyt vähän asuinpaikasta. Oon kyl vanhahko mukavuudenhaluinen pieru.

Ei tällä enää mitään nastoja tarvii, nappulakumit voisi olla jees eli joku x-one tai g-one.

^eikö? Aloittaja ensimmäistä kertaa ajamassa fiksillä. Tahmis voi tulla kokeilemaan tänne vantaalle ilman nastoja. Ja nyt ei puhuta autoteistä.

Mul on talvi/paskakelin fixis 40/16 eli 2,5. Melkeen sama ku sul. Just hyvä tollaseen rentoon rullailuun, ehkä alamäissä joutuu joskus vähä vatkaamaan liikaa joten voisin sulle suositella taakse yhtä hammasta pienempää.

Itse pidän fixiä parhaana työmatkoille, ainakin mun reitti on syksyllä/keväällä sellasta kurasuolapaskaa että kaikki jarrut aina tuhoutuu.

Keskustan pyöräteillä enää tuntuu turhalta vetää nastoilla. Täytyy kokeilla fiksailua, kiitti kommenteista!

Talvella fiksi on todella jees ku skidailukin on mukavan iisiä eikä ees kuluta renkaita. Noin muutenkin tykkään kaupunkioloissa siitä ettei tartte olla kädet jarruilla koko ajan.

Hyötysuhde on lausujan korvien välissä, jos vertaa vaparia ja fiksiä.

2,4 on ihan mainio välityssuhde talvifiksiin, oon ite ajanu paljon kevyemmilläkin väleillä kymmenen kilsan työmatkaa ja pidempiäkin siirtymiä muuten vaan. Keveillä välityksillä oppii pyörityksen paremmin, kun kadenssi nousee alemmissakin nopeuksissa.

2,4 kuulostaa mun korviini varsin tiukalta talvi-/kaupunkipyörään. Tai sit oon löysä.

Mutta joo, liukkailla on kivampi hiviiskellä fiksillä. Tuntee alustan liukkauden paremmin ja voi säätää nopeutta tarkemmin. Skidailu on mulle sellasta pikkupoikaleikkimistä - mitä ei tietysti pidä aliarvioidakaan.

Muista lukkorengas.

Talvifiksi haloo. Täällä mitään lunta oo enää missään ja autoradatki iha kuivia joka puolella.

Sellanen vielä tuli mieleen, että kummat on fiksissä paremmat: varvaskoukut vai sträpit?
Nyt on ollu varvaskoukut.

Kummatkin vissiin toimii ihan yhtä hyvin. Ite käytän sträppejä kun saa säädettyä hyvin ja tuntuu ohuenkin kengät läpi mukavammalta. Muovisia häkkejä kannattaa välttää koska itellä on kahet hajonnu kesken vetämisen

Konsta - 9:41, 24.2.2019 » Talvifiksi haloo. Täällä mitään lunta oo enää missään ja autoradatki iha kuivia joka puolella.
On lunta siellä-täällä ja polanteita.

Ja ne on ajoratoja huom - ei anneta niitä autoille.

Kalastaja-Kaarlolle kotiläksyks yksivaihteen selailua.

Ai tää oliki joku juttu.

No topikkiin vielä: varmaan joo piikkiä pienemmällä voit ajaa fiksillä ilman että jalat loppuu. Välityksen tiiät itekin, ja aloittelijalle voi liian jäykkä olla hyväkin, niin ei säikähä sitä pyörittymistä niin paljoa. Mut sit siihen tottuu.