Aloittelija kysyy fiksiin siirtymisestä

JoelH - 9:49, 24.2.2019 » Sellanen vielä tuli mieleen, että kummat on fiksissä paremmat: varvaskoukut vai sträpit?
Luin tältä foorumilta että strapit + häkit olisi paras combo, mutta oleellisinta olisi että mitä valkkaatkin niin laita kunnolliset. Kaikkia kiinnitystyyppejä nimittäin tehdään lähes käyttökelvottoman huonoina.

Jos ei mene liian välineurheiluksi niin lukkopolkimet on parhaat. Maasto- ja citylenkkarit klosseilla on sentään ihan käveltävätkin eivätkä näytä välttämättä pahalta.

Siis just parhaitenhan fiksi sopii ajoissa töihin ehtimiseen. Muutenki vitu siisti vetää semmosta.

sellanen sivuhuomio vielä, että fiksiin joutuu hetken totutella. Älä tuomitse vielä edes viikon perusteella, sanon mä.

JoelH - 9:49, 24.2.2019 » Sellanen vielä tuli mieleen, että kummat on fiksissä paremmat: varvaskoukut vai sträpit? Nyt on ollu varvaskoukut.
Mä tykkäsin [Power Grip](https://velohobo.files.wordpress.com/2011/06/pgpedalsmall.jpg) -remmeistä. Mun mielestä ne on järkevät. Monen mielestä eivät.

Remmejä ja varvaskoukkuja kokeilleena ja lukkopolkimia testanneena niin tulos on fixillä selvä: lukkopolkimet. Niiden poljintuntuma on ylivertainen ja irroituksen oppii nopeasti. Huonona puolena on, että on pakko pitää pyöräilykenkiä. Mutta kuten yllä todettiin, niitä on hyviä ja käveltäviä olemassa.

Eihän tossa kyllä montaa euroa häviä kokeillessa, jos kiekko on sopiva niin ratas ja lukkorengas, aika halvalla irtoaa.
Jos ei maistu niin kääntää takaisin. Jarrut jos jättää vielä aluks niin ei ole paljon vaarojakaan.

No niin, sopiva ketju mun rolleriprojektiin. Eli tehdäänkö siitä fiksi vai sinkula. Sinkula olin ajatellut mutta fiksimahdollisuus on alkanut enemmän kiinnostaa jos se vaan sopii mun arkiajoihin.

Eli projektina on rento kulkine jolla hoituu:
-17km työmatkat
-lapsikärryn veto
-vanhemman lapsen seurana pyöräily.

Ongelma on se, että oon vähän nössö liikenteessä. Lukkopolkimien kanssa oon vetäny useamman vuoden, mutta edelleen jännittää tiukat käännökset ja talviliukkaat. Puhumattakaan Turun keskustasta, missä on sähköpotkulaudat ja muut pyöräilijät odottamattomine muuveineen.

Miten hoituu fiksillä tälläiset tilanteet missä pitäis mennä hiljaa ja pystyä pysähtymään yllättäen? Lasten kanssa pitäis vielä näyttää esimerkkiä ja mennä tismalleen liikennesääntöjen mukaan.

Vähän kyllä fiilis, että tuossa käyttötarkotuksessa sinkula vois olla parempi. Koskaan en ole lapsikärryä vetänyt, mutta jotenki ahistaa ajatus siitä ja kiinteestä. Aina on onneks flipflop vaihtoehto, jollon aika vähällä vaivalla voi vaihdella molempien välillä.

Mä taas sanoisin et jos fixed gear kiinnostaa niin fiksiks vaan, pidät etujarrun pyörässä niin kynnys on täysin ylimentävä. Kärryn vetäminen fiksirollerilla ei oo ongelma, kaks viimestä talvee oon vedelly kärryä päiväkotiin omallani, usein vituttaa enemmän ku potentiaalisella vaihdepyörällä mutta eteen päin kulkee no matter. Paljaan maan keleillä on mun mielestä sit ihan sama millä vetää mut niillä keleillä täällä mennään macride-vaakaputkisatulasysteemillä (joka muuten on hemmetin hyvä ja ollu meillä ainaki totaalisesti täysläppähintansa arvonen!). Toki helpommalla pääsee jos on vapaaratas ja 1000 vaihdetta mut sit kai ei fiksihommat edes kiinnostais jos helpollapääsy ois pääasiallinen motivaattori. En yleisesti hahmota mitään erityistä ongelman aihetta fiksi+kärry kombolla jos on etujarru joka pelaa. Näitä varmaan hahmottaa lähinnä sellaset tyypit jotka ei ikinä hommaa oo kokeillu. :stuck_out_tongue:

Oma näkemys on että hitaissa vauhdeissa ja pysähdyksissä - ja kaupungissa ylipäätänsä - kontrolli on nimen omaan parempi kun polkimilla on koko ajan tatsissa liikkeeseen eikä oo sellasta väljää tuntumaa pyörään mitä vapaarattaalla ajaessa, mut varmaan jonkin verran saa ajaa ennenku on samaa mieltä. Hetki siinä varmasti menee tottuessa, mut sama pätee mihin tahansa uuteen motooriseen toimintaan.

Muistan ku ite alotin fiksillä, ekat puoltoista viikkoo olin että mitä paskaa tää on, sen jälkeen en oo hirveesti enää muilla pyörillä ajanu. :smiley:

2 Likes

Itse pidin molemmat jarrut mestoilla jahka opin skidaamaan ja pysähtymään kunnolla. Pieni tovi opetteluun meni tottahan toki.

Itse koen että fiksi on turvallisin fillari kaupungissa sen suhteen että sulla on koko ajan fyysinen palaute siitä mitä vauhtia mennään.

En kyllä ole millään fillarilla kokenut samanlaista flowta ajossa kuin kiinteällä. The best.

2 Likes

Joo kaupungissa ajoon ei kyl muuta kaipaa. Kesät talvet. Voi sit naureskella kavereille, jotka vaihtaa alati jarrupaloja ja huoltaa kallista voimansiirtoa superpieteetillä.

1 Like

oi tämä on minun topikki.
muutaman päivän menny kiinteällä ja alkaa maistua, mutta jyrkissä alamäissä en osaa käyttäytyä.
eilen käytin jopa jarrua.

ja hei vain koko palstalle!
nimim. trust level 0

12 Likes

Mä sanosin että fiksi on paras tähän touhuun, varsinkin jos vauhtia ei ole kovin paljoa. Fiksillä on niin helppo säätää vauhtia hitaassa ajossa ja muutenkin. Sinkulalla ja vaihteellisella sais koko ajan olla jarrulla.
Ja se tuntuma tiehen mikä on koko ajan läsnä, jalat tietää mitä tapahtuu ja miltä tuntuu.
Kerron esimerkin.
Mulla on paljon varmempi olo fiksillä kuin vapaarattaalla kun on talvi, alamäki ja jäätä. Fiksillä tunnen koko ajan kuinka liukkaalta tien pinta tuntuu. Jos ajaisin vapaarattaalla niin en vain tunne. Tämä on fakta, joka ei välttämättä toimi toisilla.

Vapaarattaalla ajaessa olet välillä vapaamatkustaja, fiksillä ajaessa olet ajan tasalla (melkein koko ajan).

2 Likes

Asia selvä, lähdetään sitten kokeilemaan fiksillä. Toivoinkin, että tää ois näppärä niihin paikkoihin missä droppitankoinen graveli tuntuu kömpelöltä. Varmaan myös lenkkipyörän matalaksi säädetty asento saa sen tuntumaan hankalalta arkikäytössä.

Nyt täytyy vaan odotella että pyörän runko saapuu…

1 Like

Hienoo, tervetuloa! :slight_smile: ja internet-TÄYSII!:t sinne :clap:

Tää on hyvä topik. Ah niitä ekoja alamäkiä kun unohti pyöritellä kampia vanhasta tottumuksesta ja alko se hitonmoinen rodeo :smiley:

7 Likes

Se hetki kun on kokeillut miten täysii pääsee ja ei jaksais enään sitä karmeeta sotkemista. “Rodeo”!!!

Voi olla, että joskus olen sanonut, mutta vuonna 2009 kun ajelin sinkulalla (eka kosketus yksvaihdemaailmaan) ja tuli rengasrikko niin käänsin takakiekon fix-moodiin. Ajoin kotiin ja totesin, että ei ikinä. :thinking:

1 Like

kuulostaa sillai tutulta, että iteltä hajos vapaaratas nyt tiistaina ja käänsin kiekon ympäri.
oli vähän niinku avatarissa se hetki kun pitää kesyttää semmonen lentävä lisko omaksi ratsuksi.

2 Likes

Juu, ite alottelin fixi hommat kolme vuotta sitten. Ei oo paluuta…Että koukussa ollaan ja pahasti…Nii kyl siin meni joku 3kk, ennenkö jotenki haldas hommaa…Nykysin se o gummit liäkeis ja mutkat vejetään suoriks…Tiä minne ne rajat jäi…Ah! Ja tämä kesä vejetään ni tunteel😛

5 Likes

Mä ostin Rolleriini fiksirattaan kännissä ja läpällä kun tilasin osat ensikasaukseen, tarkotus kun oli ajaa vaparilla. Toisesta jarrusta puuttui osia kun kasasin, joten oli pakko laittaa tilapäisesti fiksiksi pelkällä etujarrulla, että pääsee liikkeelle.

En oo tänäkään päivänä ajanu metriäkään vaparilla. :sweat_smile:

7 Likes