Ajotietokoneet ja nopeusmittarit

Meikällä tulee juoksua sen verta pyöräilyn kylkeen ja nykyään myös uintia, että ostin tuon Garminin 910 XT:n kesällä ja olen ollut kyllä enemmän ku tyytyväinen. Kallishan se on, mutta hoitaa hyvin kaikki kolme lajia ja antaa tarpeeksi dataa performance-vinkkelistä. Oon myös mittaillut tolla jotain vaelluksia, eli aika monipuolisesta vehkeestä on kyse. Ens kesälle ajattelin ostaa tuon kadenssimittarin ja kiinnittää kellon tankoon. Pelkkiin pyörähommiin kuitenkin ehdottomasti Edgeä.

manuelkala - 10:41, 27.3.2014 » mitäs helvettiä nyt taas Evans Cycles. elikkäs ostin sieltä Topeakin Panobike Cadence & Speed Sensorin, koska Evansin sivuilla puhuttiin seuraavasti: "This intelligent sensor automatically stores ride speed and distance data with or without your Bluetooth Smart Ready phone. Then simply synchronizes later." no, mulle tulee paketti ja lueskelen ohjekirjaa, mut vajaan sivun mittaisessa ohjeistuksessa puhutaan tosi vähän mistään muusta ku asentamisesa. no mä kysyn Evansilta, ja sieltä tulee vastaus että kato Topeakin sivuilta. Topeakin sivuilla ei puhuta mistään datan synkkaamisesta vaan ainoastaan ton Panobike-appin reaaliaikasesta synkkaamisesta. tässä vaiheessa pyydän Evansilta partial refundia, koska ovat myyneet mulle tuotteen joka ei vastaa niitten kuvausta. ei ne suostu. mitäs helvettiä. [tässä vielä linkki evansin sivulle](http://www.evanscycles.com/products/topeak/panobike-speed-and-cadence-sensor-ec049330#features) ja [tässä Topeakin sivuille](http://www.topeak.com/products/PanoBike/speed_cadence_sensor)
FF - 11:00, 27.3.2014 » onko sulla jo se appi sekä panopyörä-laitteisto kiinni fillarissa?

jeeeb, on molemmat kiinni fillarissa. tuo panobike-softakin tuntuis olevan aika rajoittunut, mut mulle ihan tarpeeks dataa: kadenssi, keskinopeus, kipuamiset ja karttadata. ainoa vaan et ois ollu kiva joskus lähtee liikenteeseen ilman kännykkää tai ettei tarttis huolehtia akun kestosta.

siellä Evansin sivuilla puhutaan, että se säilöö datan kunnes pääsee synkkaamaan luurin kanssa seuraavan kerran.

lähe ajamaan ilman luuria, palaa takaisin ja katso mitä tapahtuu?

mitä sulta jäi tässä kaupassa siis saamatta?

laite joka ei mun ymmärtääkseni säilö dataa. mut kokeillaan. ehkä oon ollu taas liian hätäne.

e. testasin, yhdistin, ei synkkaa, eikä oo ohjeita synkkaamiseen.

Satuin saamaan joululahjaksi Edge 800:n, jota olen nyt käytellyt 500:n asemasta. Näyttö on tämän päivän standardeilla aika ankea, ja kartan tihrustaminen siltä kesken ajon ei ole minusta kovin hääviä touhua. Positiivista on, että 800 löytää satelliitit aina hetkessä, kun 500:n kanssa joutui joskus odottelemaan parikin minuuttia.

Vitun japanilaiset Cateye-insinöörit. Ostin foorumilta käytettynä Cateyen Fitin, joka on joku hieno langaton yhdistetty pedometri ja pyörän nopeusmittari. Tietenkään siinä ei ole mitään varsinaista kytkintä, jolla moodia vaihdetaan, vaan homma perustuu siihen, että kun sen lyö telineeseen kiinni, teline painaa kaksi nappulaa pohjaan. Tai painaisi, jos siitä muovisesta 0,1€ telineestä ei olisi ensikättelyssä murtunut juurikin joku kulman kulma, joka painaisi sen toisen helvetin hankalassa sivumutkassa olevan namiskan pohjaan. Mittari pysyy siis telineessä aivan hyvin, mutta kun se yksi nappi ei saa kosketusta, niin ei auta.

Noihin aiempiin garmin-keskusteluihin viitaten en suosittele garmin 510. Toiminnoiltaan on ihan järkevä ja mittarista löytyy kaikenlaisia hauskoja ominaisuuksia, mutta mittari on toisinaan erittäin hidas tai se ei toimi ollenkaan.
Vaihdoin ensimmäisen garmin 510 takuuseen, kun se ei enää käynnistynyt. Nyt käytössä siis jo toinen garmin 510 ja vaikka kilsoja on mittarissa vasta alle 3000km niin huomattavia ongelmia on ilmaantunut, kuten lageja ja sitä että mittari poistelee itsestään pyöräprofiileita tai vaihtaa kieltä.
Kuulisin mielelläni onko jollakin muulla ollut vastaavia ongelmia!?

Mikä ois hinta/laatusuhteeltaan paras ja helppokäyttöinen GPS-mittari? Tulee ajeltua kiinteellä pikkulenkkejä ja tulevaisuudessa myös maastopyörällä, joten pitäisi saada kahteen fillariin asennettua. Mukava olisi pitää ns. ajopäiväkirjaa, eli tallentaa kaikki ajot mitä vuoden mittaan tulee - lyhyet sekä pidemmät lenkit.

Sykevyö ei ole välttämätön, eikä kadenssianturi senkään vertaa. Plussaa vielä, jos kyseistä mittaria voisi käyttää myös muissa harrasteissa, esim. perus lenkkeilyssä / rullaluistelussa. Tämä optio ei kylläkään ole prioriteeteissa kovin korkealla.

Vinkkejä linkkejä köötos!

Iphone + cyclemeter. Next!

Oon omenoille vähän allerginen eli yks omena riittää tähän talouteen ja se on macbook pro.

MP - 17:58, 24.4.2014 » Mikä ois hinta/laatusuhteeltaan paras ja helppokäyttöinen GPS-mittari?
Garmin forerunner 110 on itsellä pyöräily/juoksukäytössä. Perus gps/sykemittaukset ja taitaa olla halvimpia ns. merkkituotteita näillä ominaisuuksilla. Garminilla on myös forerunner 10 joka tulee ilman sykevyötä, mutta ainakin sillon kun itse olin hankkimassa hintaeroa ei juuri ollut. Nää on siis molemmat rannekellotyyppisiä, mutta saa helposti kiinnitettyä fillarinkin tankoon.

Gigantissa näyttäs olevan 138€ http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/gps-urheilukellot-ja-sykemittarit/GARRUNNER110M/garmin-forerunner-110-hrm-urheilukello-miehille

E. Forerunner 10 95€ http://www.gigantti.fi/product/puhelimet-ja-gps/gps-urheilukellot-ja-sykemittarit/GARFOR10BLACK/garmin-forerunner-10-urheilukello-musta

erno - 12:01, 23.4.2014 » Noihin aiempiin garmin-keskusteluihin viitaten en suosittele garmin 510. Toiminnoiltaan on ihan järkevä ja mittarista löytyy kaikenlaisia hauskoja ominaisuuksia, mutta mittari on toisinaan erittäin hidas tai se ei toimi ollenkaan. Vaihdoin ensimmäisen garmin 510 takuuseen, kun se ei enää käynnistynyt. Nyt käytössä siis jo toinen garmin 510 ja vaikka kilsoja on mittarissa vasta alle 3000km niin huomattavia ongelmia on ilmaantunut, kuten lageja ja sitä että mittari poistelee itsestään pyöräprofiileita tai vaihtaa kieltä. Kuulisin mielelläni onko jollakin muulla ollut vastaavia ongelmia!?
Hyvä tietää kun just oon miettiny 200 Garminin päivitystä sellaseen johon saa myös sykkeet eli varmaan 510. Pitää miettiä uudestaan mitä hankkis sitten. Joku 500 versio vois olla hyvä jos tulis käytettynä vastaan.

Suosi suomalaista ja käytä mobiiliaplikaatiota Sports Tracker. On muuten hyvä ja tarpeeksi monipuolinen ohjelma. Sykevyönkin voi ostaa, eikä oo edes hirveen hintanen.

^Sports Tracker on myös hyvä ja käytössä. Ymmärsin että MP hakee kuitenkin erillistä vehjettä(?)

Juu, joku erillinen nopeuden näyttävä vehje olisi hakusessa. Mites toi Garminin connect -systeemi, onko kivuttomasti toimiva ja vakaa? Edge 500 voisi olla itselle sopiva, mutta toisaalta se on sitten vain pyöräkäyttöön…

Forerunnerin tiedot saa varmaan ladattua Garmin Connectiin samalla tavalla kuin Edge -laitteiden… oletan ainakin?

Itse olen hylänny garmin connectin, lenkit menee stravaan ja MyTourbookiin tarkempaa tarkastelua varten. Hyvin se kyllä tuntui toimivan mutta ei sieltä kovin mielenkiintoista analyysiä ainakaan pari vuotta sitten saanut tehtyä.

Mun mielestä Edge 500 kannattaa hommata vain jos aikoo käyttää antureita, eli sykettä/kadenssia tai vaikka tehoanturia. Edge 200 taitaa olla perus-gpsmittari ilman anturitukea ja sen saa satasen pintaan.

Mut sitten taas kannattaa harkita jotain rannemallia, joita joku taisi jo luetellakin. Itsellä on tuo Edge 500 pääosin pyöräkäytössä, mutta kyllä se kulkee kourassa (kesällä) taskussa (talvella) myös juoksulenkeilläkin. Eli tutkailepa niitä rannemalleja jos monikäyttöisyys kiinnostaa. Rannemittaria kaipaillut itsekin mutta kun juoksulenkkejä tulee sormilla laskettava määrä kesässä niin…

Edit: Edge 200 käyttää pelkkää gps:ää korkeuslaskentaan, jos nousumetrit kiinnostaa niin noissa paremmissa edgeissä on ilmanpaineeseen perustuva laskenta joka on n. miljoona kertaa tarkempi. En tiedä onko missä rannemalleissa tuota. Mut jos on joskus katsonut esim kännykällä trackattyä gps-reittiä niin ne korkeuskäyrät todennäköisesti näyttää ihan mitä sattuu.

MP - 22:14, 24.4.2014 » Juu, joku erillinen nopeuden näyttävä vehje olisi hakusessa. Mites toi Garminin connect -systeemi, onko kivuttomasti toimiva ja vakaa? Edge 500 voisi olla itselle sopiva, mutta toisaalta se on sitten vain pyöräkäyttöön... Forerunnerin tiedot saa varmaan ladattua Garmin Connectiin samalla tavalla kuin Edge -laitteiden... oletan ainakin?
Nopeusmittarina ei oikein toimi ainakaan noi forerunnerin perusmallit, niistä näkee vaan keskinopeuden lenkin aikana. Garmin connect toimii kyllä.

Eli Edge 500 menee satunnaisessa juoksulenkki/muussa käytössä aivan hyvin? Jos asia on näin, niin sitten ongelma on ratkaistu :slight_smile: Saksasta 160€ pintaan ilman HR/kadenssibundlea, aivan siedettävä hinta.

edit: olin vain ohimennen kuullut tosta Stravasta, mut toihan vaikuttaa varsin pätevältä systeemiltä.

gepsin korkeusdata on ihan hyvä vitsi. jos miettii että gepsisatelliitit on karttatasoon nähden tuhansien kilsojen päässä toisistaan ja kolmiomittauksella saadaan parhaillaan parin metrin sisälle tarkkuudet. sit otetaan korkeussuunta ja todetaan että ehkä joku plus miinus 200m on sellainen toleranssi johon ne arvotut lukemat voi päästä hyvänä päivänä…