YV musisoi, eli musaprojektit ja speksaus

Twitteristä omaan lankaan.

Soitellut koko elämän enemmän ja vähemmän jotakin, nykyiseltään lähinnä tulee jotain äänimaisemakokeiluja tehtyä. Oli musahommat pitkään tauolla, viime vuonna ostettu (ja vuosia himoitsemani) OP-1 taas herätti fiilikset. Softalla toki vuosia satunnaisesti jotain räpeltänyt, mutta ei siinä ole se mulle luontainen tatsi.

Kotoa nyt löytyvät:
Elektron Octatrack
Elektron Analog Keys
Teenage Engineering OP-1
Kala ukulele
Taylor GS mini akustinen kitara
Mikrofonijuttuja, mikkietusta mitä näitä on.

hups

Mua haluttais Lyra8. Drone/soundscape hommiin vaikuttaa todella mielenkiintoiselta.

Minulla on Chapman Stick ja Eurorack. Bassoja ja kitaroitakin on ja munniharppuja ja interfaceja ja softaa. Musahommat ovat tauolla noin kolmanneksen ajasta, muulloin teen tekotaiteellista paskaa.

E: Viimeksi ostin Zoom H6:n, ja olen nauhoitellut kaikkea mahdollista ulkona.

Oon kouluttamaton mut iha ookoo rumpali ja musahääräilijä muutenki. Soittoo, keikkailuu ja äänityksii eri ja erilaisissa kokoonpanoissa vuodesta 1990. Taidepoppii, hiphoppii, punkkii, alternative-kitarabändejä.
Joskus pari vuotta 2000-luvun alussa kun oltiin yhen bändin kaa isolla levymerkillä tais jopa valtaosa tuloista tulla keikkapalkkioista, esiintymishommista ja teostosta ja gramexista.

Sitte kävi niin että soittohommat lopahti tykkänään vakitöiden, lapsensaannin, taloremontin ja yleisen saamattomuuden ja lopulta elämänkaaoksen myötä yli kymmeneks vuodeks. Siitä kärsin kyllä koska livenä soittaminen itseä parempien soittajien kaa + studiossa biisien ja soittosuoritusten ja soundien hierominen (ja äänittäminen yleensä) on parasta ja hauskinta mitä tiedän elämässä olevan.

Omistan kaks rumpusettii, irtorumpuja, hardwaree, peltejä ja muuta rumpuroinaa.
Himaan ostin pari vuotta sitten myös jonku semmosen midikoskettimiston jotta pääsee rämpyttelemään garagebandiin luonnoksia ja muuta. Taloudessa myös mandoliini. Musiikkiaktivoitumista on auttanu että toi yks henkilö kekä asuu täällä asunnossa mun kanssa on koulutettu pianisti ja muutenki musiikillinen yleisnero joten tulee kaikkee tehtyy ja ääniteltyy koko ajan.

Nyt yllättäen tossa keväällä vanha soittofrendi pyys mukaan sen uuteen proggikseen, katotaan ny mitä siitä tulee. Hauskaa on ollu, ilmanen treenikämppä putos syliin ja tuttujen soittajien kaa luontevaa vetää. Haastavaa toki myös ku oma korva ja näkemys on kehittyny vuosien varrella enemmän ku ehkä tekniikka.

Konsta - 22:17, 16.7.2019 » livenä soittaminen itseä parempien soittajien kaa + studiossa biisien ja soittosuoritusten ja soundien hierominen (ja äänittäminen yleensä) on parasta ja hauskinta mitä tiedän elämässä olevan
Olen myös kokenut soittamisen noin. Yhdessä soittaminen parasta, ja myös oppimistahti nopeinta silloin. Soitot on viimeaikoina ollu epäsäännöllisen aktiivista. Puhallinsoittimet, foni ja trumpetti on ne millä on tullu esiinnyttyä monenlaisissa kokoonpanoissa. Kotona on pyöriny kaikenlaista soitinta. Nyt löytyy torvien lisäksi myös sähkö- ja klassistakitaraa, vaikka en osaa niitä soittaa. Synat kiinnosti joskus, mutta ei ehkä ole mun juttu. Saundin hakeminen, olipa soitin mikä tahansa, on mielekästä puhaa. Kitarakokeiluissa hurahdin efekteihin yms, joka vei huomioin ehkä liikaa nupinpyöritykseen kuin soittamiseen (josta se perussaundi lähtee, jos on lähteäkseen). Päädyin lopulta karsimaan yhteen efektipedaaliin ja vahvariin. Tyylilajit joista tykkää on laajentunu soittoharrastuksen myötä. Joskin aika kaikkiruokainen olen ollut aina.

Soitto soi täälläkin about toistakymmentä vuotta. Enemmän ja vähemmän, mutta pääsääntöisesti aktiivisesti. Bändeissä n.2003 lähtien. Ala-asteella kitara, sit rummut yläasteella ja basso 16v->. Päälle vuoden nyt myös poikkihuilua ja kaikenmaailman pillejä. Sitä yhdessä retro-rock-bändissä. Omaa soolohommaakin (mies ja kitara), sekä kaikenlaista kikkailua asian tiimoilta. Black/thrashistä hippirokkiin tullut tehtyä.

Bändijuttua aktiivisemmin viime vuosina From Grotto -bändissä. Kai jotain psykedeelistä rockia tms… Siinä bassoa. Aika hyvin keikkaa parina ekana vuonna (Berliini, tallinna, Suomi) ja viime vuonna mm. tehtiin Noita -peliin soundtrack. Jamitellen, ilman mitään valmiiksi sävellettyä. Oli ihan isojen poikien budjetti ja 19 päivää huippustudiossa.
Toista levyä sävelletään ja tehdään paraikaa.

Seuraava keikka parin viikon päästä Kosmos festareilla kai PE, eli tulkaa väijyy jos ootte siellä.

From Grotto facebook

Vähän on tullut taas kasattua modulaari synaa mutta en ees oikeen yritä tehä vakavissaan mitään… Liikaan yrittämiseen loppu viimeksikin vuosiksi “mutan” teko. Kuhan pöristelen omaksi iloksi.

Modulaarit kiinnostais mutta en kyllä ehkä uskalla hypätä syvään päätyyn. Ja oon vähän käsittänyt että se tulee herkästi kalliiksi kun aina löytyy uutta spekasttavaa.

OP-1 on kyllä ehdottomasti siisteimpiä mutta myös raivostuttavimpia instrumenttejä ikinä. Samalla todella monipuolinen ja voi uppoutua kokeilemaan mutta tietyllä rajallisuudellaan ihan todella turhauttava. Siistiä on tallentaa ”nauhalle” jokin pätkä, nostaa se sampleriin, muokata ja efektoida, soittaa nauhalle uudelleen jotakin, taas nostaa sampleriin ja kierto jatkuu…

DanielBraun - 14:24, 17.7.2019 » Modulaarit kiinnostais mutta en kyllä ehkä uskalla hypätä syvään päätyyn. Ja oon vähän käsittänyt että se tulee herkästi kalliiksi kun aina löytyy uutta spekasttavaa.
Ei se nyt varsinaisesti halpaakaan ole, mutta kun moduulit ostaa käytettyinä, ne voi luukuttaa eteenpäin samaan hintaan, joten modulaarioppirahat ovat ainakin minulla jääneet vähäisiksi.

Mullon Sennheiser E935, Audix OM7 ja 10 metrii xlr:ää

Pari pieksettyä Shure PGA48a ja muukin meno sen mukainen.

Modulaariin saa kyllä upotettua nii paljon rahaa kun vaan löytyy… Toi oma on tällä hetkellä lähinnä käytettyjä osia ja vino ite rakennettu loota. Mutta on siihe rahaa menny silti ehkä liikaa, pelkkiä johtojakin tarvii paljon

Laitoin ite just kaiken modulaariroinan myyntiin. Alkoi tuntua siltä että rakennan aina saman pätsin ja soittelen sitä, ja saisin saman soundin muista vehkeistä suoraan.

Juno 106 ja Ableton Live. Valtaosasta aikuisten leluja olen luopunut. Myös aiemmin halveksimiani softasyntikoita olen alkanut lähestyä kun töitäkin pitäisi tehdä.

iPad on uusi modulaari.

Kesällä landella iphone sai olla korvikkeena (oikeesti ajatuksena työstää ambient-levy työnimellä “Bönden ulkovessa”). Löytyy ihan sairaan paljon hyviä soittimia, voi säätää joko ulkoisella midikiipparilla tai suoraan apissa. Audiobusilla tai AUM äänet eri lähteistä yhteen. Siinä saa kyllä tunteja menemään.

Läppärillä VCV-rack, joskin sillä en ole taas pitkään aikaan soitellut, halvin tapa kokeilla eurorackia.

Ainoa hardware johon olen pistä syna-jutuissa rahaa on Microbrute, ja suosittelen –– protip: jos et säädä oscillatoreita yli klo12, brutesta lähtee aika softit äänetkin, kun kaikkeen ei kuitenkaan tuo BRUTE_factor-ääni sovi.

Micobruten siitäkin hauska että kitaralle ostetut efektipedalit toimii, käytössä fuzz, delay, shimmeri-reverb sekä chorus. En muista minkä merkkisiä, pedali-hommissa ostan melkein aina halvat & usein aika paskat, koska en usko että soitan paremmin vaikka olisi kalliimmat laitteet.

Himasta löytyy muita soittimmia: kolme akustista kitaraa, sähkökitara, digipiano, kaikenlaisia nokkahuiluja, klarinetti, kazoot, halpis kasetti-äänitin (ei Tascam) jolla säädän tape-looppeja, nenä-“huilu” jne jne. Tärkein tuottaa ääntä.

Hakusessa: kalimba jossa mikki, jotta voisi ajaa äänen microbruten filtterin kautta efektipedaaleihin.

Ostoksilla: Nord Electro 3
Aaah ihana. Osaispa soittaa.

Iphone/ipad softat kivoja, lähinnä AUM kasa delay/reverb plugareita ja Ensõ. Lähinnä sisäisellä mikillä jotakin kilistelyä sisään ja looppaillen. Ja nanoloop myös hyvin viihdyttä, hitto kun aikanaan metsästin nanoloop kasetin gameboylle ja menin heikkona hetkenä myymään ne pois :frowning:

Myin just toisen mun rumpuseteistä rahoittaakseni viikonloppupyrähdyksen Berliiniin. On tääki.

Lähettitapahtumamatkailun korvannut Sprinterinpenkin kuluttaminen lähestyy kolmatta huippukohtaansa, eli albumin julkaisua.


Pari rallia olen tuolla tehnyt kultaiselle cd:lle 90-luvun lopussa, pitäis melkein testata että toimiiko se levy vielä.

1 Like