Yksivaihde metaverse (entinen Yksivaihde Twitter)

Reflailevalle sattuu aeva vittuna.

Jaa Ei helvetti, mä en oo VIELÄKÄÄN properly murtanu luuta. Saatan jopa ajaa ens kuussa. Mä en ansaitse tätä.

onko tällä paidalla mitään yhteistä sen haluttujen runkojen valmistajan kanssa?

Juu on

Onks mitään myyjäisiä tulossa/menossa?
Tarvis baaripyörään sälää mm
Häkkipolkimet, jarrukahvaa, satulaputkenpulttia, saa laittaa yvtä jos nurkista löytyy.

1 Like

Hupsis, nyt sammui ehkä valot vähäksi aikaa: myin viimeisen yksivaihteisen polkupyöräni. Onneksi nuo Unit ja Escapade ovat kuitenkin sisimmältään yksivaihteisia. Molemmissa vaan sattuu nyt kohtalon oikusta olemaan vaihteet.

4 Likes

Matkalla kotiin ostamasta Rustbadgerin pomppista tuli tämmönen kysely vastaan junassa, eli VR kyselee junamatkan ja pyörän yhdistämisestä.

Oliko täö jo moneen kertaan täällä?

1 Like

Yksivaihteisista luopuminen on vaikeaa. Tallissa roikkuu kolme ja neljäs pyörä on vaihteellinen, jolla ajan suurimman osan ajoista.

En ainakaan ollut nähnyt, hyvä kun linkkasit. Viime viikon reissullakin tuli hyödynnettyä ahkerasti lomalippua.

Kivoja mallipyöriä siellä telineiden havainnekuvissa.

1 Like

Sopiiko kysyä, miksi yksivaihteisil ei tuu ajeltua…? Oon ihmetellyt vaan kun tuntuu aika yleiseltä täällä enkä itse pysty ymmärtämään mikä se juttu on, kiinnostaa tietää. On mullakin vaihdepyöriä joilla ajan olosuhteidenpakosta/vaihtelun vuoksi mut Baiskelilla hymy aina extralevee. :sunglasses:

2 Likes

Mulla sama. Konversio sai vaihteet takaisin kun sellaiset oli laatikossa ja nyt ei ole yhtään sinkulaa/fiksiä. Fiksillä ajaminen ei jotenkin enää huvita ja bmx-vapaarattaisiin en enää koske joten 120 mm perät siis pois kuvioista. Jäljelle jää 135 mm perät joissa on valmiiksi vapaaratas johon on helppo laittaa se vaihdepakka koska haluan ajaa ylämäetkin istuen ja yms hyvät syyt. Pääasia että tulee ajettua kyllä paljon.

1 Like

Ainakin itellä se syy alkaa olla siinä, että lenkit on aina ollu lähes pelkkää maantietä ja harjoittelulla on nykyään tavoitteet. Kovimman fiksikiiman aikaan sitä ajeli paljon maantielenkkejä kiinteällä, mutta ei kiinteellä pysty reenaamaan järkevästi ja vaihteilla pääsee kovempaa muutenkin. Ne vähät fiilistelyajot kaupungissa vedän kyllä kiinteellä koska kaupungissa se kiinteellä ajelu on kaikista hauskinta. Paskasään tielenkit myös, koska fiksiä ei tarvii välttämättä heti pestä.

Jos Kuopiossa ois virkeä fixie_scene, niin ehkä tulis ajettua enemmän kiinteällä. Nythän täällä taitaa olla yksi paljon fiksillä ajeleva hahmo ja sit semmosia jotka ajaa joko lähes pelkästään maantiepyörällä (myööönnän sen) tai ajaa hyvin harvakseltaan ylipäätään millään.

Toisaalta en oikein perusta kaupungissa tykittelystä, koska se äityy helposti vaaralliseksi itselle ja muille tienkäyttäjille jo itestään ajaessa. Porukalla tykittely kaupungissa vielä asia erikseen. Kun tykittelee kaupungissa, jossa tarvii väistellä autoja ja jalankulkijoita, se aiheuttaa vitutusta sekä minussa että muissa. Parempi lähteä väljemmille vesille vetämään.

Eli performance ja aikuistuminen pilasi mun fixie_lyfen. En oo ikinä tykänny ees kikkailusta.

Performance ja tylsistyminen. FTFY HTH.

Fixie lyfe lähti nousuun (vaikkei se ny kauheessa laskussa edes ollu) ku rakensin itelleni hyvän pyörän, jolla on kiva ajaa.

Sit ku on fiksi, jolla on hyvä ajaa, sillä voi tehä eeppisiä asioita, joista pyörälle syntyy sielu, eli omistajan henkinen sidos elottomaan esineeseen.

Sit se varastetaan ja pitää alotella alusta.

3 Likes

Tästä kaikesta huolimatta näin tänään fiksin about kolmen gripin levyisellä tangolla ja thickslicseillä :heart:

2 Likes

Sen verran kyllä sanon että joka kerta kun ratapyörällä käy ajelemassa, niin orastavat myyntiaikeet kaikkoaa. Viimeksi eilen. Kummallisesti tekis tällä hetkellä enemmän mieli jopa hukata toi Rolleri ja ostaa tilalle joku vaihteellinen sorapyörä/krossari. Lyhkäsiin kaupunkisiirtymiin yms. fiilistelyyn kun mulla on tällä hetkellä ratapyörä, Rolleri ja ysäri-Kona, ja aika usein tulee otettua vaan tuo Kona ajoon, kun ei jaksa parin kilsan takia kantaa parvekkeelta noita parempia pyöriä alas.

Toi Rolleri on mulla ollut kesällä sellainen allroad-lenkkipyörä 28mm kumeilla ja talvella oon käynyt tykittelemässä 1-2h lenkkejä krossikumeilla, mut vaikka oon kovemmassa kunnossa kuin ikinä ennen, ei jotenkin oikein enää naposta mäkisten sorateiden ja sohjokelvin ajelu kiinteällä. Asvaltillakin ajaessa toi Rolleri tuntuu jotenkin liian hitaalta ja painavalta, kun on tottunut ajamaan pääasiassa maantiepyörällä. Luulisin, että alati harvenevaan fixed gear -fiilistelyyn riittäis pelkkä ratapyörä. Mielummin ajais sit vaihteilla ne paskat tiet ja terassikaljareissut, sellaista pakotettua tykitystä en hirveästi tarvii enää sen varsinaisen treenaamisen päälle.

Toisaalta taas sit kun hommaa jonkun vaihde-levari-performancepyörän soralle ja sohjoon, niin sen huolto, säätö ja peseminen vituttaa. Rollerilla ei tarvii juuri muuta kuin ajaa. Ei näistä keloista pääse lopulta oikein millään muulla eroon kuin äkkirikastumisella.

1 Like

Maasto on ollut pääasiallinen ajopaikka yksivaihteisilla. Kroppa ei kestä enää. Menee Panacodilla palautteluksi liian helposti. Toki joustokeula voisi auttaa, mutta joustoajat ovat toistaiseksi ohi kohdaltani.

Toinen syy on juurikin maastopyöräilyn loppumisesta seurannut kunnon lasku, jota koronakotoilu on edistänyt kohdallani tehokkaasti. Tarvitaan enemmän ajoa, jotta yksivaihteinen kulkisi mukavasti. Vähitellen edistystä tapahtunut.

Ajoin kolmen päivän retken. Ensimmäisen päivän etappi oli sama 100 km, jonka olin ajanut yksivaihteisella 42/17-väleillä samoilla retkikamoilla kuin nyt vaihteilla. Yksivaihteisella olin mennyt kovempaa. Seuraavana päivänä meni yksivaihteisella yli 160 km ja nyt vaihteilla jaksoin 100 km. Sen verran on suorituskyky laskenut.

Eilen otin KM:än seinältä alas ja ruuvasin satulan paikalleen. Onhan 29" 32/18 väleillä parasta mitä löytyy. Ehkä Rasket keulalle ja G-Onet alle, hmm.

Niin ja onhan kolmaskin syy. Polvet oli laskukauden jälkeen pitkään siinä kunnossa, että ei tehnyt yhtään mieli vääntää isolla välityksellä.

Ikä tuo mukanaan kaikenlaista :slight_smile:

Edit. Enhän edes vastannut kunnolla kysymykseen. Yksivaihteinen on ollut minulle maastossa kaikkein mielekkäin laite. Ne ovat aina jääneet, kun täysjoustot ovat menneet. Maastoyksivaihteisten lisäksi on yksivaihteinen cc. Omat ajot ovat olleet pääasiassa arkiajoa ja vaihdepyörässä on laukulle/tavaroille kori keulalla sekä valot napadynamolla. Siinä se syy vaihdepyörän käyttöön. Viimeisen reilun kymmmenen vuoden aikan yksivaihteisilla olen pääosin ajanut.

Luopumisen vaikeus tulee siitä, että silloin luopuu jostain vaiheesta elämästään :slight_smile:

1 Like

Mä just kasaan pitkästä aikaa fiksiä, melkee valmis.

Omassa yksivaihteilussa on aina ollut vapaaratas mukana ja tulee varmaan aina olemaan, koska vapaalla rullaaminen on itselleni olennainen osa pyöräilyä. Yksivaihteinen toimi ainakin ennen itselläni tosi hyvin lenkkipyöränä. Silloin kun vielä oli aikaa käydä lenkillä niin lenkit olivat tavallisimmin sellaista 1-1,5 tuntia sisältäen mahdollisimman paljon ladunpohjia ja metsähiekkateitä.

Nyt on kunto aiempaa huonompi mutta varmaan välitykset kuntoon sovittamalla tuo olis ihan toimiva konsepti edelleen, jos polvet kestää. Ja sekä Escapaden että Unitin olen valinnut osin sillä ajatuksella että niistä saa halutessaan tuohon käyttöön sopivan pyörän.

Arkipyöräilyyn sitä kuitenkin kaipaa vähintään yhden sellaisen pyörän jossa on vaihteet ja lokarit sekä mielellään jotain tarakkaviritelmää myös.

Sen verran pitää kompata, että yksivaihteisella ajaminen muuttuu tietäkin pitkin ajaessa ihan eri tavalla hauskemmaksi kuin vaihdepyöräily sen mukaan, miten hyvässä kunnossa on. Selitys on pohjimmiltaan ilmanvastus - kun on tarpeeksi kovassa kunnossa, voi ajaa sellaisella välityksellä, että alamäessä ei spin-outtaa välittömästi ja jaksaa silti ajaa mäet suht mukavasti. Mitä kovemmassa kunnossa on, sitä helpommin mäki nousee ylös, mut alamäkeen pyörittelyn nopeus ei välttämättä muutu kunnon mukana mihinkään.

Äärimmäisiä esimerkkejä käyttäen: jos aloittaa fiksiajelut rapakuntoisena ja haluaa optimoida välityksen niin, että kaikki mäet ei ole tuskaa, välitys loppuu samantien kesken kun tie osoittaa yhtään alaspäin. Sit taas tosi kovakuntoinen kuski voi laittaa jonkun 50:16 välityksen, jolla alamäet voi pyöritellä pienellä teholla ja suht rauhallisella kadenssilla, ja päästä yhtä lailla ylämäet vain reippaasti ajelemalla ylös ja pitää kivaa vauhtia tasaisellakin.

Yksi syy siihen, että Dolan on tällä hetkellä hauskempi pyörä kuin Rolleri, on niiden tämänhetkiset välitykset. Dolanissa on 49:17 ja Rollerissa 48:19. Rollerilla ajaessa on alkanut jo ärsyttämään alamäet, koska tuolla välityksellä ei pysty alamäessä tekemään oikein mitään muuta kuin pyörittelemään mukana tai vispaamaan ihan hulluna riippuen siitä, miten jyrkkä mäki on. Vastatuuli onneksi “helpottaa”. Dolanin 49:17 on jo sen verran pitempi, että joka alamäkeen ei tarvii vispata yli 120prm, ja tämänhetkisellä kunnolla ylämäetkään ei ole selviytymistaistelua vaan jaksaa vetää hyvin tuntikausia.

Yksi vaihtoehtohan olisi laittaa Rolleriin täyspitkä shredi droppitangon sijaan, niin pysyis sopiva balanssi mäennousemiskyvyssä ja alamäkeen pyöritellessä.

Töissä ollessa ei ollu aikaa ja henkisiä resursseja speksaa ja buildaa, työttömänä ei oo fyffee pitää ku rajallinen määrä pyöriä ajossa (varsinki ku kalja houkuttaa) ni kattoo ny millon sais vaik fiksin ulos telakalta.