XB3 старт шоссе

Hei,

olen uusi täällä ja tässä on minun pyörä.

En osaa spekseistä sanoo muuta kun, että alkuperäisiä osia on kaikki. Kuulemma pyörällä ei ole ajettu metriäkään.

Tulen varmasti usein kysymään neuvoa saadakseni tämän ajokuntoon. Olen aloittelija näissä pyörähommissa ja en tiedä kestääkö pyörä ajamista. Eniten arveluttaa renkaat. Ovatkohan ne ~20v varastossa olemisen jälkeen ajokelpoiset? Ne on semmoiset, missä on vain yksi kumi (ei erikseen ulko- ja sisäkumia). Saako sellaisia renkaita vielä jostain? Ja käyköhän samoihin vanteisiin sellaiset renkaat, missä sitten on sisä- ja ulkokumi erikseen?

Otan mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan. Kiitos ja terve!

kyllä ainakin vanteet menee vaihtoo, jos noi on tuubivanteet.

Miten noissa on venttiilit kuitenkin? Käytetäänkö niitä, että rengas pysyy paremmin paikoillaan? En tosiaan ittekään tiedä, muuta kuin että aika kivan näköinen löytö :slight_smile:

eikös nyt ekana kannata laittaa vaan ilmaa renkaisiin ja vähän rasvaa liikkuviin osiin ja menoks?

Voi tuubeilla toki ajaa ja uusiakin myydään. Niissä on sisärengas kyllä siellä sisällä, ja päällirengas on neulottu tai liimattu kiinni saumasta joka löytyy renkaan alta vannetta vasten. (Se on vielä kankaalla peitetty.)

Jo koeajossa on syytä huomata, että vanhassa tuubissa voi olla liimat kovettuneet ja lakanneet käytännössä kiinnittämästä. Renkaan pysymistä vanteella avittaa tahmea liima, ja lisäksi voi olla ettei renkaan alla oleva renkaaseen liimattu kangassuikale ole enää hyvin kiinni. Näistä syistä rengas on vaarassa muljahtaa vanteelta pois.

Tässä muutama kuva vanhoista tuubeista: https://www.yksivaihde.net/old/3215

Siisti Kharkov. Meinaatko säilyttää alkuperäisen kokoonpanon vai tehdä yksivaihteisen?

joo toki tuubeilla voi ajaa, itse ajaisinkin. en tekis mitään muuta kuin avaisin navat, keskiön ja ohjauslaakerin ja laittaisin uudet rasvat. sitten kaupasta uudet tuubit ja menoks. tiedän kyllä kokemuksesta, että tollasella patarauta kiilakeskiöllä on helvetin raskas polkea. silti jättäisin ton fillarin tohon kuosiin.

edit. ketjuihin myös öljyä. :smiley:

Noniin, kävin vähän pyörähtämässä pihalla. Tuntui loistavalta ajaa. Vaihteissa taitaa jotain vikaa olla tai sitten en osaa käyttää niitä. Muutenkin ajoasennossa varmaan olisi jotain korjattavaa, mutta voi olla kyllä tottumiskysymys. En ole nimittäin ennen edes käyrätankoisella pyörällä ajanut.

Aion pitää pyörän tällaisenä, ei taidot vielä tässä vaiheessa riitä ruveta muuttamaan yksivaihteiseks. Ja muutenkin on se sen verran siisti noin.
Ketjut onnistuin öljyämään ja yritin vähän vaihteisiinkin sutasta. Muuten en uskalla kyllä mennä mitään tekemään vielä. Vois ensin harjoitella vanhalla helkaman romulla.

Kiitosta vaan avusta.

Satulan asentoa/kulmaa kannattaa ehkä kuvassa olevasta muuttaa ja jos ongelmia takavaihtajan kanssa, niin se on helppo ja suht halpa vaihtaa esim. shimanon 80-luvun vaihtajaan.

Onhan noita täällä foorumilla näkynyt, tossa aiheeseen liittyviä keskusteluja:
Ukrainalainen fillari ajanvietteeksi
CCCP
M:Neukku-sinkula
Valmistusvuoden näkee mielestäni dropouteista, ne kaksi ensimmäistä numeroa joiden perässä on “pikku-r”

Terve Migo, mulla on myös saman valmistajan ritsa, ja sulle vaan yks neuvo:

Älä heitä mitään pois kun lähdet huoltamaan tota.

Omani on kyllä helvetin hyvin palvellut, ja kelasin entisöidä sen maaleja ja teippauksia myöten.

Joku kielitietäjä sanoi että tuo CTAPT WOCCE meinaa jotain tyyliin tien alkua tai jotain. Mulle se tarkoitti vammaisen pyöräilyharrastuksen aloittamista.

Varaudu vitutukseen.