Vilkkuvat valot

Vilkkuva valo erottuu hyvin. Joskin en tiedä hankaloittaako tuo etäisyyden/nopeuden arvioimista. Ehkä? Häiritsevää kirkkaassa diskovalossa on kyllä se, että huomio kiinnittyy siihen liikaakin. Eivät kuitenkaan minua varsinaisesti haittaa, mutta itse ajelen mieluummin jatkuvilla valoilla.

Aiheeseen vain vähän liittyen: tässä yönä muutamana oli pakko sulkea valo, jotta näkisi yhtään mitään. Viikin valaisemattomilla teillä oli niin kova sumu, että lamppu valaisi lähinnä sumua siten, ettei nähnyt metriä pidemmälle. Joskus sama juttu kovassa lumisateessa. Totesin, että pakko on ottaa valo pois, koska en näkisi vastaantulijaa (sikäli kun niitä öisin Viikissä on) ennen kuin on kiinni emäputkessa.

Itellä klasun ledit edessä ja takana jatkuvalla valonsyötöllä. Kaverilla migreeni niin ei kehtaa strobottaa sitä hautaan. Tämmöset http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.44096 kans tulossa Kiinasta kun piti testiks tilata, on niin halvat ja joku oli samana päivänä pölliny märskyn (uimahallin) pihalla mun takavalon. Femmal kaks knogimaista takavaloa eikä edes postikuluja.

Noi clasun valot ovat sitten tosi virtasyöpöt. Ne hörppää päällä ollessaan pattereista 100mA mikä tarkoittaa että noilla cr2032 pattereilla 2 tuntia paloaikaa. Ei hyvä. Hommasin korvikkeeksi bike-companysta 12e maksavat Piratat joiden pitäis palaa kuitenkin useampi kymmenen tuntia.

Ja itse aiheeseen, takana vilkkuu edessä ei.

Mä näin tänään vilkkuvan valon.

Aiheen vierestä ja aiheesta.

Itse toisinaan isoäitin vanhalla Perintö-Volvolla cruisaillessani olen huomannut, että etenkin Hgin kantakaupungin alueella on niin hemmetisti isompaa ja pienempää tuikkua loistamassa ihan koko ajan, että pyöräilijöiden havaitseminen, olivat sitten strobo- tahi staattisilla ledeillä varustettuja, on lähinnä onnenkauppaa.

Kaiken maailman katu-, mainos-, koti-, liike-, liikenne-yms-valojen lisäksi on tietenkin vielä muut autoilijat lamppuineen, Etenkin uusissa autoissa on aivan vittumaisen kirkkaat valot.

Edellisen kaltaisessa valomeressä jossa on sen tuhannen erikokoista, -väristä ja eri taajuudella värähtelevää ja liikkuvaa tuikkua, on kostean tuulilasin/sivuikkunan/taustapeilin välityksellä zoomatessa varsin se ja sama että minkä kokoista, näköistä jne lediä tai muuta lamppua fillaristissa killuu. Sinne uppoaa helposti valovaltamereen että heilahtaa.

Jos haluaa autoilijan näkökulmasta tulla nähdyksi on keltainen huomioliivi (jossa mielellään jotain tuikkua roikkumassa) paras (/ainoa tiedossa oleva) vaihtoehto. Kunnon heijastimetkin heijastavat kunnolla vain silloin kun valo niihin osuu, ei esim välttämättä siis sivulta tullessa, vieressä ajaessa jne. Huomioliivissä on riittävästi pinta-alaa. Ne ovat ainoa vaihtoehto jonka olen havainnut suht’ takuuvarmaksi.

Jos (ja kun) huomioliivi on epä-kosher eikä siististi cool, koittaisin silloin tehdä tilanteelle jotain laittamalla valoja ‘liikkuviin paikkoihin’, siis mestoihin jotka liikkuvat esim ylös alas, kuten nilkkoihin pinnoihin jne. Alhaallahan nuokin ovat…

Joku propellihattu voisi kehitellä propellikypärän jonka siivissä olisi ledit. Itse ajattelin alkaa hiljalleen fiksailla omaa liiviä siististi cooliksi.

Linja-autoa työkseen ajava setäni sanoi, että hänen mielestä pyöräilijän näkyvyyden takaa parhaiten hyvät heijastimet, eivät suinkaan valot.
Omana huomautuksena haluan lisätä, että tämä pätee sitten vain autoihin, sillä toisessa pyörässä tai jalankulkijalla on harvoin niin tehokkaat valot, että heijastimet paljoa auttaisi.

Mä näin tänään hälytyspyörän! Siinä oli valkoinen vilkku eteen ja punainen vilkku taakse. Kaiken kruunasi repusta raikava nokialaisen herätyskellon ääni. :slight_smile:

Ennestäänkin epäcoolina hain joitain viikkoja sitten Clasulta heijastusliivin. Tällä viikolla huomasin, että aamuisin alkaa olla pimeää ja minulla on päälläni musta takki, mustat housut, musta kypärä ja ajan mustalla pyörällä. Käytän siis kiltisti räikeää liiviä. Nyt pitää vielä hankkia kunnolliset ladattavat valot, jotta osaan välttää pahimmat sudenkuopat työmatkalla siinä vaiheessa, kun luonnovalo ei enää riitä.

Nyt vielä, Mikko, hankit teknisiä ajovaatteita työmatkoja varten, kiinnität kypärään tai stongaan taustapeilin ja laitat pyörään nousukahvat, niin hyvä tulee.

MrHat - 6:11, 29.9.2010 » Nyt vielä, Mikko, hankit teknisiä ajovaatteita työmatkoja varten, kiinnität kypärään tai stongaan taustapeilin ja laitat pyörään nousukahvat, niin hyvä tulee.
Nii'i. Tommosia yhdistelmiä tulee aamuisin ja iltaisin aika paljon vastaan. Ehkä nousukahvat bullhornissa on liioittelua, mutta värikkäämpi vaatetus olisi helposti perusteltu hankinta. Pitää nyt ensiksi kiertää strategisiin paikkoihin pyörässä clasun heijastinteippiä.

Tollaseen huomioliiviinhän voi ommella KREATOR-selkälipun ja sit rinnuksiin vaik TANK ja NIFELHEIM -badget. Taidankin muuten toteuttaa. Vittu se olis METHAL.

K-rauta on muuten myynyt mustia heijastinliivejä. Mul on koiralenkkejä varten. :stuck_out_tongue:

^^ Huomio- ja trässiliivin yhdistäminen kuulostaa vuosituhannen keksinnöltä! Kannatetaan siis.

kannattaa liivien sijaan panostaa näkyvään laukkuun/reppuun koska se kuitenkin suurella osalla meistä peittää suurimman osan tuosta liivistä.

Ajankohtainen nosto.

Niin kauan ku tieliikennelaki ja oikeuskäytäntö antaa luvan tappaa pyöräilijöitä minimaalisin seurauksin ja tahallisiin kiilaamisiin ei poliisi puutu ”koska ei osunu”, voidaan todeta että fillari on työmaa-ajoneuvoon tai erikoiskuljetukseen rinnastuva kummajainen liikenteessä ja sen erityinen näkyminen on perusteltua. Todellakin käytän tähän just niitä keinoja mitä parhaaksi näen.

Mun laukussa roikkuva punainen vilkku ei varmasti aiheuta kenellekään epilepsiaa ja toi etäisyyden arvioinnin vaikeus on näissä nopeuksissa ja välimatkoissa ihan yhtä keksitty bullshit-tekosyy motkottaa muille heidän valinnoistaan. Jos mun kanta vituttaa jotakuta internetissä, aina parempi.

pieni merenneito - 8:22, 29.9.2010 » Tollaseen huomioliiviinhän voi ommella KREATOR-selkälipun ja sit rinnuksiin vaik TANK ja NIFELHEIM -badget.
Ja tämä on edelleen validi suunnitelma.

Omia tulkintojani/havaintojani vilkkuvaloista tieliikennekäytössä:

Plussia:
-Havaintsee helpommin (paiti jos näkökentän välissä puita/autoja tai muita näköesteitä.)
-Heikkotehoisilla valaisimilla tuo lisää näkyvyyttä
-Pidentää akun kestoa?

Miinuksia:
-Vie huomioita muulta liikenteeltä / tienkäyttäjiltä / havainnoinnilta
-Häikäisee pimeällä vastaantulijaa herkemmin / silmän vaikeampi tottua
-On tieliikennelaissa varattu poikkeustilanteisiin ja hälytysajoneuvoille
-Vaikeampi hahmottaa ajoneuvon suuntaa ja etäisyyttä
-Tehokkaissa valaisimissa epilepsian vaara herkimmille
-Suuntaus yleensä vaikeampaa / “suuntaus ei niin välttämätöntä”
-Yleensä edullisimmissa valaisimissa, joiden sunnitelty käyttöikä on lyhyempi tai joissa haastavasti toteutettu lataus tms.
-Lyhentää valaisimen/polttimon käyttöikää?
-Voi tulevaisuudessa sekoittaa jarruvaloon (uudet autom. fillarivalaisimet)

Mikäli vilkkuvalon käytöllä haluaa lisäturvallisuutta itselleen, huomioivin tapa käyttää sellaista on varmaan jatkuvaa valoa antavan valaisimen tukena?

zykkeli - 8:49, 29.9.2010 » kannattaa liivien sijaan panostaa näkyvään laukkuun/reppuun koska se kuitenkin suurella osalla meistä peittää suurimman osan tuosta liivistä.
Mä hankin Ortliebin High Visibility -repun tästä syystä. Ja koska mä en yleensä roudaa kovin suurta määrää muuta kuin omaa läskiä, tuollainen on mulle riittävä.

Vilkkutoiminto pyörävaloissa rajautuu akku- ja paristokäyttöisiin LED-valoihin, ainakin niin suurelta osin että poikkeukset eivät ole mitenkään merkittäviä. Siksi:

Rolling Resistance - 17:30, 21.9.2019 » -Pidentää akun kestoa?
Ei tarvetta kysymysmerkille. Kuvaavampi olisi ilmaus "moninkertaistaa akun keston".
-Lyhentää valaisimen/polttimon käyttöikää?
Ei.