Vilkkuvat valot

Lähteitä?

Itteeni ärsytti vilkkuvalot, mutta jos takavalon käyttöaika on tasasella tunti ja vilkulla kuus niin pakko vilkuttaa saatana. Eteen ei vilkkuja. Blackburnin etuvalossa on sellainen pulssitoiminto, joka säästää akkua kuin vilkkutoiminto mutta ei varsin vilku. En oo ihan varma vielä että mitä mieltä oon siitä.

https://sportyfeel.fi/media/catalog/product/cache/eb9625cf0e807a79ce87eadbd6043be5/2/0/2019-09-23_12_49_38-5208338_jpeg_image_1500_1000_pixels_.pngLidlin magneettivalot. Mitä mieltä näistä nyt pitäis olla? Kävin tänään hypistelemässä pakkauksia, mutta jätin kuitenkin ostamatta.

Näyttää hyvin samoilta mitä Reelightin valot. Ettei vaan ois samalta tehtaalta nämä. Jostain syystä silti tuo Reelightin CIO kiinnostaa eniten, varsinkin kahdella magneetilla, jolloin välke ois jo suht nopeaa.

https://www.kickstarter.com/projects/shanren/raz-pro-an-expert-bike-tail-light

Yyyhhh.

Pakko saada.

Hmm ja night ride -jengillä ku olis valot synkassa aijjai olis varmaa komiaa!

Minäpä pledsasin.

Toi Lidlin magneettivalosetti painaa semmoset 320 grammaa. Valoteho luokkaa euron tankoledit — näkyvyyden kannalta sijottelu toki huonompi. Joku kapasitori siellä taitaa välissä kuitenkin olla, koska valo jää palamaan, eikä ole välkkyvä.

Odie - 19:51, 21.9.2019 » Lähteitä?
Peruskoulun fysiikka.

Valojen ja kypärän lisäksi olisi muitakin tapoja parantaa turvallisuutta.

– Meillä puhutaan paljon vilkkuvien valojen käytöstä, ja totta kai vilkkuva valo herättää huomiota, mutta pitäisikö esimerkiksi heijastinliivien käyttöä suositella nykyistä enemmän polkupyöräilijöille, (Liikenneturvan yhteyspäällikkö Niklas) Gullfors miettii.

Hmmm, valot, kypärä, heijastinliivit… Joo, siinä ne tavat parantaa pyöräilyn turvallisuutta sitten olis. Case closed. Amen.

1 Like

Jos ei lain mukaisesti valastua ajoneuvoa näe ilman vilkkua, niin ajoluvan voi käydä mitätöimässä lähimmällä kyttiksellä. Vilkut just hyviä hälyytysajoneuvoille.
Heiastinliivit just hyviä niille ketkä nojaa lapioon moottoritiellä, ja muilta niitä ei pidä vaatia.

1 Like

Myös panssarin läpäisevällä tykillä voi parantaa liikenneturvallisuutta, mutta miettikäämme mikä on kohtuullista ja järkevää.

4 Likes

Henkkoht toivotan vilkkuvalojen käyttäjät alimpaan helvettiin mitä tulee pyörähommiin. Mä oon niin monta kertaa saanu migreenin kun joku stroboihme on vetäny pyörällä nenän edestä. Hälytysajoneuvot sentään kuulee kilsan päähän ja tietää pysähtyä ja sulkea silmät siksi aikaa.

7 Likes

Myönnän käyttäväni maantieajossa pimeällä noin sekunnin välein vilkahtavaa paristokäyttöistä takavaloa, koska koen sen turvallisemmaksi ja säästäähän se virtaakin. Ei ole kieltämättä käynyt mielessäkään, että tuosta joku voisi saada migreenin, kun valo on varsin heikkotehoinenkin. On sitäpaitsi ihan yleinen tapa Euroopassa käsittääkseni.

Siirryn takaisin vilkkumattomaan dynotakavaloon kyllä heti kun saan sen huollettua.

1 Like

Joo sama homma että en ole ollenkaan osannut ajatella että vilkkuva takavalo voisi laukaista migreenin. Itellä on yleensä semmonen missä on tasainen valo & pulssi ja nimenomaan sen takia että ei ole hirveästi vaihtoehtoja jos tarvii 18+ tuntia valoa samalla lampulla.

2 Likes

Joo siis mitä pimeempi keli, sen heikompi vilkku riittää siihen että oksennan loppupäivän :+1:

3 Likes

Mulla myös migreeni, onneksi ei yleensä laukea vilkuista. Mut. Se vilkkuvalo vie huomiota kaikelta muulta aika kivasti, ja koeta siinä sit seurata muuta liikennettä kun näkökentässä on vilkku tai useampi.

Ymmärrän kyl oikein hyvin virransäästön, kylmillä keleillä akkuvalojen kesto on ihan surkea, ja vilkku auttaa tässä todella paljon. Mieluiten näkisin akkutakavalon, jossa on joku käpyiset 5-15 lm ja semmoinen akku, että kestää myös kylmässä vilkkumatonta valoa sen viis-kymmenen tuntia ennen latausta, niin vois ajella työmatkaa sellaisen kansa surutta ja ladata kerran viikossa.

En ole fotosensitiivinen lainkaan, mutta kun suvussa ollut epilepsiaa, niin on oppinut himmailemaan erilaisten strobojen kera.

Suurin syy sille miksen itse käytä vilkkuvaloja (ym. ohella) on se, että minusta ne ovat hankalampi havaita. Toki ne kiinnittävät huomion hyvin, mutta erityisesti pimeän kaupungin valomeressä tasaisesti palava ja liikkuva valo on itselleni helpompi hahmottaa. Vilkkuvaloja nähdessäni joudun aina miettimään, että vilkkuuko tuolla jonkun tsygän valo vai ajaako esim. auto rivissä olevien puiden takana, jolloin syntyy myös vilkkuvaloefekti. Samoin vilkkuvan valon etäisyyden ja suunnan arviointi on itselleni vaikeampaa.

Jos akkuvalosta on virta loppumassa, menee se mulla automaagisesti vilkkutilaan, ja sitten ajan sillä himaan, koska parempi kuin ei mitään, mutta koitan pitää akut sen verran latingissa, ettei vilkkua tarvitsisi ikinä.

1 Like

Kyllä se päivähuomiovalona ainakin takalampuissa toimii, ajan työkseni ja huomaan vähän aiemmin maantiepyöräilijän jos hänellä on kirkas “päivävalo”, varsinkin jos hän on pukeutunut johonkin harmaaseen asuun sadepäivänä. Tavallaan kuitenkin aika turhake, kun liivillä tai kirkkaalla takilla saa paljon paremman näkyvyyden aikaiseksi.

Yöllä ja hämärällä mielestäni vilkunta on turhaa touhua ja etenkin voimakkaat valot ärsyttävät itseäkin. Tuhannen lumenin välke vituttaa suoraan sanoen.
Joku kommentoi tuossa em. jutussa, että vilkkuva valo vaikeuttaa kulkusuunnan hahmottamista, en kyllä tiedä onko se totta.

Sekin näkökulma kyllä on että olen ambulanssissa töissä ja voin sanoa, että kaikenlainen välke varsinkin päiväsaikaan on aika turhaa.
Ihmisillä menee joka tapauksessa aikansa tajuta, että joku tulee

Ja turvallisuus kuitenkin lähtee lopulta omasta liikennekäyttäytymisestä, ei siinä auta valot, vaan tilannenopeus ja -tietoisuus.

2 Likes

Vihaan vilkkuvaloja mutta ostin itelleni just uuden takavalon joka ikäänkuin sykkii ilman että sammuisi kokonaan. Ei oo kauhean kirkas.

Niin en mä välttis ees käyttäisi takavaloa, jos se ei olisi laissa hiljan säädetty pakolliseksi. Luotan enempi heijastinvaljaisiin/liiveihin pimeässä kun niiden luulisi ottavan takaa tulevan auton ajovalokeilaan jo ihan huolella ilman mitään punaista valoakaan. Ja korostan, että puhun nyt maantieajosta enkä mistään kommuuteista, joissa nyt kuitenkin on yleensä melko valaistu ympäristö muutenkin.

1 Like