Vannenauhat ja -teipit

On vaan tosi vaikea hahmottaa, että miks on siirrytty teipinpätkiin nauhojen sijasta. Noh ehkä ei kaikkea tarvitse ymmärtääkään mun :grin:

Muita iloja: ei liikuskele kun on liimattu kiinni eli voi keskittyä olennaiseen, on ohuempaa eli rengas menee helpommin vanteelle, on liukkaampaa eli rengas nousee hyllylle helpommin, on kevyempää eli painaa vähemmän. Mutta en usko että oikeesti haluat mitään hahmottaa, haluat vaan marista. Mikä sekin on ihan tosi vitun ookoo.

1 Like

Ei olla siirrytty. Vanneteippejä on käytetty iät ja ajat harrastepyörissä. Vannenauhat on ollu yleisempiä käyttöpyörissä.

Yritin tuohon valita mahdollisimman neutraalit termit, ettei tule mitään epäselvyyttä asiasta.

1 Like
  • Vaikea kuvitella, miten liukkaita teipit on, kun nää Schwalben vannenauhat on ainakin omasta mielestä todella liukkaita.
  • Miten tuollaisen nauhan saa liikkumaan? Ei ole ikinä se näyttänyt ainakaan liikkuneen, kun olen renkaita vaihtanut. Siinä on 2 metriä kitkapintaa…
  • Schwalben vannenauhan paksuus 0,45mm, miten paljon ohuempia teipit on?
  • 2x25mm nauhaa painaa 50g, eli 1g/mm, 18mm nauha painanee 18g, mitähän teippi painaa?
  • Mitä teipille käy, kun sen ottaa pois, jos tarvii esim. pinna vaihtaa?
  • Onko teipissä reiät valmiina vai miten niiden kanssa toimitaan?

Joo ei tartte kiittää. Kaikkee hyvää sulle, jäbä.

Eli mitään perusteluja ei löydy mutuille, asia harvinaisen selvä :sunglasses:

Nauha liikkuu rengastöiden yhteydessä sivusuunnassa ja saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä niin ettei se peitä tarvittavia paikkoja kokonaan. Toisaalta ainakin korkeilla paineilla nauha antaa periksi ja uppoaa pinnojen holkkeihin/reikiin, mikä yleisesti ottaen ei varsinaisesti ole hyvä asia, mutta pitääpähän ainakin nauhan sitten myöhemmin vähän paremmin paikallaan. Yleensä käyttämässäni Veloxin perinneteipissä on reikä valmiina, mutta eipä tuon (ja tarvittaessa siihen Veloxiinkin toiseen kerrokseen) tekeminen jälkikäteenkään hirveästi kädentaitoja vaadi, joku teräase pitää kuitenkin joka tapauksessa olla käsillä teipin katkaisemista varten.

4 Likes

On sitä muutaman kerran tullut flatteja, kun nauha on sivuttaissuunnassa liikkunut ja pinnojen reikien reunat tulleet esille. Kyllähän sen jo siitäkin huomaa, että pystyy liikuttelemaan vapaasti vanteella ollessa.

E: käynyt ilman rengasrautoja ja rautojen kanssa asentaessa.

Juu, lukuisia kertoja niin veloxilla kuin schwalben vannenauhalla.

Stan’s-brändättynä myytävän Tesa 4289 -lavasidontateipin paksuus on 144 µm. Se painaa ehkä noin viisi grammaa per kiekko.

Mut nää on näitä mitä jokaisen pitää vain mennä tonne ulos kokemaan. Tavataan myöhemmin Asiat jotka aukeavat ajamalla: A.J.A.A. topartementissa

Juman kaut, se on käytt. nimim. Ihmemies Toisen onnenpäivä tänään, sillä tuossahan sitä tesaa oli roskiksessa käden ulottuvilla, joten laitoinpa punniten, kun en nykyään jaksa töiden jälkeen enää mitään muutakaan kuin mesota netissä. 35 mm leveä pätkä 584 vanteelle, vähän ylipitkä, menis salee 622 jos nätisti laittaisi. DT FR 560 kehälle oli menossa, mutta rypistyi inhoittavasti kun jotain tötöilin siinä, jos siis kiinnostaa tietää. Paino 9,7 grammaa. Eli tuolle 18 millille laskettuna melko jetsulleen mitä edellä veikkasin, 4,99 g

2 Likes

Onpas se vanneteippi kevyttä ja ohutta. Yksi kerros tuollaista riittää? 1/4 vannenauhan painosta? Apua, mistä tuollaista saa, kai sitä voisi raatsia kokeilla :fearful:

Myös ihanan kallista jos ostaa Stanin pahvipaketissa. r2 taitaa myydä Tesaa edullisimmin?

Juu R2 on aika kohtuuhintainen. Ebaysta voi löytää pari markkaa halvemmalla mut ainahan r2-kauppaan on jotain asiaa eli menee tavallaan “samoilla” postikuluilla

vannenauhan kanssa näin ei olis käyny

lähetetty gustavsberg-istuimeltani

2 Likes

Loppuraporttina kävin vielä Nippelissä Tampereella. Hyllyssä oli uusia 18-622 Vittorian 10bar kestäviä nauhoja :0 3€/kpl. Ostin nyt sitten sellaiset, täytyy päivittää teippeihin joskus, jos niitä tulee halvalla vastaan.

Nippeli on todella asiallinen liike. Mukavaa henkilökuntaa, hyvin tilaa, ja kaikenlaista tavaraa löytyy hyllyistä, ja laadukasta, merkkituotteita :grin:

Mun pyörien vanneteipeissä lukee ”Tämä pyörä on varastettu / This Bike is Stolen” ja oma puhelinnumero. Jos semmonen viedään pyöräliikkeeseen renkaanvaihtoon niin mekaanikko toivottavasti huomaa. Muut sitä tuskin näkee.

Ja Tesaa oon käyttäny mutta joku vähän helpommin asettuva olis mukava löytää, kun osassa kiekoista on aika syviä ja kapeita keskiuria.

7 Likes

FWIW mä oon saanut DT Swissin teipin asettumaan aika kivasti, mutta onhan se aika tyyristä Tesaan verrattuna.

1 Like

Niin on pyörätkin. Mä tein taulukon osista hintoineen silloin kun Workki varastettiin. Ei enää joku teipin hinta pysäytä.

DT Swiss siis kokeiluun!

Hyvä tämmöinen tämmöiseksi!

Ite panin seuraavanlaista dokumentaatiota talteen lahjaksi tulevaisuuden itselleni

Ja juu jokin paremmin muotoutuva vaihtis olisi kyllä kiva. 35-millisenä aika työlästä asennettavaa, vaikka nuokin rypyt lopulta silottuivat ihan ok kun laitoin maantiekumit sisurilla, 4 bar ja yön yli leipoontumaan. Kapeampana paljon helpompi laittaa.

2 Likes

Siis noi speksithän kuuluu kaivertaa kehään :nerd_face: