Valokuvauskeskustelu: polkupyörien kuvaaminen

On.

asb - 12:01, 1.7.2016 »
mohnomishe - 16:10, 29.6.2016 » https://www.instagram.com/p/BHPIoCph6BS/media/?size=l
qlt - 0:21, 30.6.2016 » http://i.imgur.com/IHSHpRn.jpg
Lähtiskö tästä hyvää pohdintaa?

Tarpeettoman kovassa valossa kuvattu, harsomainen pilvipeite tai assari heijastimen kanssa olis tehny ihmeitä. Kammet olisin pyöräyttäny 90 astetta kuvan asennosta eteenpäin. Mittari antureineen irti ja venttiilit kahteentoista tai kuuteen. Siinä alkais perusasiat olla kunnossa.

Anturi asetetaan silleesti, että venttiilin ollessa ylhäällä tai alhaalla (itse näkisin, et tässä saa käyttää taiteelistavapautta) se jää haarukan taakse piiloon.
Fiksissä taas katotaan, että löytyy kuvausspotti ennen kuin ketju laitetaan.

oisin ettiny pehmeemmän taustan ja kamera puol metriä ylempää (n. stemmin korkeudella ja vaakasuunnassa kohdalla). Ite pyrin siihe et droppitanko näkyy lähes yksulotteisena (taaempi osa etuosan taakse). Tätä varten etukiekkoa joutuu kääntää inan verran oikealle.

ei nyt mikään esimerkki täydellisestä kuvasta (mulla on 15v vanha kamera eikä fotaria täl hetkel :-)), mutta esimerkki siitä miten itse tahdon pyörän mittasuhteiden välittyvän

Onks tossa ny muuta vikaa, ku vaihde taakille ja venttiilit?

Rolf - 13:12, 1.7.2016 » Onks tossa ny muuta vikaa, ku vaihde taakille ja venttiilit?
tossa mun? yleinen kameran suorituskyvyn puute ja valkotasapaino

en ole varma mikä on 1x vaihteiston oikea kuvaustapa, joten olen laittanu yleensä isoimmalle rattaalle takaa.

2x11 takaa keskelle ja edestä tiätysti isolle

venttiileitä en kato ikin

negaatio - 13:13, 1.7.2016 »
Rolf - 13:12, 1.7.2016 » Onks tossa ny muuta vikaa, ku vaihde taakille ja venttiilit?
tossa mun? yleinen kameran suorituskyvyn puute ja valkotasapaino en ole varma mikä on 1x vaihteiston oikea kuvaustapa, joten olen laittanu yleensä isoimmalle rattaalle takaa. 2x11 takaa keskelle ja edestä tiätysti isolle venttiileitä en kato ikin
Olisin oikein tyytyväinen, jos olis kamera missä tollanen suorituskyky, ehkä oon niin käppä etten huomaa mitään vikaa. Ja tykkään kyl vähän lämpimän puoleisista kuvista. Ja lehmänmunathan näyttää ihan valkosilta. Kainy vaihteen pitää olla aina isoimmalla ortotoksisessa pyöränkuvassa. Tai sitte oon aivan väärässä!?

kyllähän tommosen vanhan dx formaatin järkkärin saa käytettynä jollain satasella. Enemmän tossa yhtälössä painaa nikonin 50/1.4D. Mut 50/1.8 lähes yhtä hyvä ja cheap as chips

50mm:stä en ottais pyöräkuvaukseen DX-kennolla. DX 35mm 1.8 on halpa ja tekee hinta/laatusuhteeltaan parasta jälkeä. Pääsee myös lähemmäs pyörää, joka on hyvä juttu. Ei vääristele juurikaan laidoilta.

Liian läheltä kun ottaa vääristelee sitten pyörää ja se on pahainta, eikä saa stongaa negaation kuvaamalla tavalla. Telellä vua.

kyl toi 50mm tuntuu välil vähän ahtaalta dx:llä. Ja tietyissä tilanteissa sen huomaa et kuva-alasta on cropattu osa pois kuvan suhteita tarkastelemalla. ostin ite ton non-dx-lasin sillä ajatuksella, et joskus vielä ostan fx. Edelleen odottelen halpaa nikonilta :confused:

mul on 20/1.8 ja 50/1.4. Toho vielä 35/1.8 ja eipä muit tarvis.

50 mm on yleislasina pikkukennossa ahdas, mutta pyörä on hyvä kuvata nimenomaan etäämmältä vääristymien välttämiseksi.

Negsulla hyviä pointteja. Jos kuvaa dropit yksiulotteisena, etukiekko näyttää isommalta, koska on lähempänä linssiä. Taas keskeltä pyörää kuvatessa tanko on usein hölmö. Joku keskitie tässä kai hyvä. Ja mainittu tangon kääntäminen.

e. ^Juu, oispa esim 50mm-lasi.

Tämä on muistaakseni kuvattu 35mm lasilla dx kennolle. Esimerkkinä polttovälistä, ei hyvästä pyöräkuvasta. Ymmärrän tuon droppitanko jutun, ja haarukoista paistaa taempi esiin, mutta itse tykkään jotenkin 35 kulmasta silti enemmän.
Toki jos kuva on hyvä, niin ihan sama millä polttovälillä se on.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26456729/DSC_4241.JPG

Mikä ihmeen yksulotteinen :—DDDDD

Pitkemmässä lasissa myös se hyvä, et ei tuu mielettömästi taustaa viemään huomiota tärkeimmästä, eli fillarista.

Rolf - 14:39, 1.7.2016 » Pitkemmässä lasissa myös se hyvä, et ei tuu mielettömästi taustaa viemään huomiota tärkeimmästä, eli fillarista.
Riippuu taustata paljon. Telelläkin saa hyvin levottoman taustan. Sehän ikään kuin tuo lähemmäs ja ruuhkauttaa kaiken takana olevan. Fillarikuvauksen yks tärkee osa on kyllä taustan valinta, joka parhaimmillaan komppaa fillarin luonnetta.

Kuva ei näy.

Mun pyörissä on monia ulokkeita ja ulottuvuuksia plus kuvaan niitä useista kulmista useilla polttoväleillä ja vermeillä.