Valmis sinkula tai fiksie – Virallinen ensifiksitopsu

Dolan Kadet?

Täytyypä kunnolla mittailla neito ja katella josko tuo Fuji passais. Statellahan on myös pieniä runkoja, mutta näyttää olevan kiven alla neki.

Ensifiksi hakusessa. Onko nämä fixit kuolemassa kun kaikki on-one’t ja muut on lopettanut noitten halpojen runkojen tekemisen. Onko netti nykyään täynnä vaan HI-ten kuraa, vai onko se niin kuraa? Tavoitteena ois vaan löytää vehje jolla voi ajaa ympärivuoden ja joka on mahdollisimman monikäyttöinen ja johon saa mahdollisimman isot renkaat ja joka on mahdollisimman halpa. Sellanen Steamroller monikäyttöisyydessään, mutta halvempana. Kuinka pahasti mä 194cm 90cm+ inseamin kanssa hajoon jos ostan tälläsen ja rakennan siihen:

Suurin koko on 57cm, tekeekö ne edes isompia? Voin varmaan vastata itselleni että aika paljon.

Mitä muita tollasia halpisrunkoja on jotka ois hyviä aihioita? Hintataso vois olla samanmoinen kuin tolla cnc-bike.de:n rungoilla.

Toi cnc runko on varmasti ihan menevä peli mutta tietojen mukaan 28mm kumi on maksimi. Käytettynä varmasti löytyy joltain esim L-XL pomppis. Eikä fiksit pois oo kuolemassa vielä vuosiin

Villesika - 13:24, 23.7.2019 » Toi cnc runko on varmasti ihan menevä peli mutta tietojen mukaan 28mm kumi on maksimi. Käytettynä varmasti löytyy joltain esim L-XL pomppis. Eikä fiksit pois oo kuolemassa vielä vuosiin
Ei varmaan ole, mutta aikojen merkkinä myös Kona Paddy Wagon on hävinnyt vuoden 2019 katalogista. Eikä tuo CNC:kään näytä siltä, että ne enää tekevät/teettävät mitään vaan myyvät hajakokoja pois.

Mutta toisaalta toki alumiinisen entry level -ratapyörän saa aina ja varmaan maailmanlaajuisesti ainakin muoti tuli, muoti meni ja esim. USA:n kellarit ja autotallit ovat täynnä vaihtelevan tasoisia runkoja ja pyöriä.

Nyt ei mitään viisseiskaa tai XL Pomppista. 183 ruholleni XL pomppis aikalailla nappi mut kymmenen senttiä pidemmälle tarvittais jo XXXL.

Joku Steamroller tai San Sebastian 63 lienee hyvä aloituspaikka ja tuskin harmittaa laittaa muutama satanen lisää runkosettiin kun on päässyt ajamisen makuun.

mankkis - 15:54, 23.7.2019 » Nyt ei mitään viisseiskaa tai XL Pomppista. 183 ruholleni XL pomppis aikalailla nappi mut kymmenen senttiä pidemmälle tarvittais jo XXXL. Joku Steamroller tai San Sebastian 63 lienee hyvä aloituspaikka ja tuskin harmittaa laittaa muutama satanen lisää runkosettiin kun on päässyt ajamisen makuun.
Joo, tätä mä ehkä tartten. :D

Mulla on ollut alumiininen maastopyörä ja nyt on teräksinen, ero on mielestäni huomattava vaikka ilmatilaa on maastonakeissa aika paljon. Siksi tuntuisi omituiselta mennä alumiinisella rungolla eteenpäin.

Mä kattelin viimeksi näitä fiksikuvioita about 15-vuotta sitten, en ostanut kun totesin etten kuitenkaan aja niin paljon kaupungissa että haluisin sellasen. Silloin oli lähes kaikilla valmistajilla fiksirungot ohjelmassa ja siitä näköjään muutama vuosi niin tuli näitten on-onen ja muitten vastaavat. Siksi tuntuu nyt vähän hassulta speksata kun ei näy ja tuntuu etten vaan osaa etsiä. Aattelin silti pitäytyä max 400€ pyörässä, taitaa Steamit ja Sebastianit maksaa aina enemmän…

edit: Näemmä joku on myynyt 200€:lla Surly Steamrolleri runkosetin fillaritorissa. Että jos joku haluaa luopua 59+ koosta niin viestiä vaan, jossain tossa hintahaarukassa oon valmis kauppoihin.

Voi olla että kirjoittelen väärään ketjuun kun kyse ei ole ensifiksistä/sinkulasta eikä kompliitista, mutta kysynpä nyt kuitenkin:

Jonkin aikaa poltellut päivittää sinkulaan runko, ja 8bar Fhain olisi yksi kiinnostava. Muistaakseni joskus täälläkin oli kyseinen runko myynnissä ja silmiin on kaupungilla osunut 1-2 yksilöä. Mitä mieltä siis sekä tuotteesta itsestään että 8barin nettikaupan toimivuudesta, jos olette sieltä tilanneet? Ilmeisesti Suomessa ei mikään kivijalka toistaiseksi näitä maahan tuo?

Sen verran olen jo asiaa tutkinut että ruhoni osuu ikävästi/sopivasti M- ja L-kokojen rajamaastoon. Voisin siis olla kiinnostunut myös suorittamaan koeistunnan jos jollain sattuu jompikumpikokoinen Fhain käytössä olemaan.

pakastinhki - 16:31, 23.7.2019 »
mankkis - 15:54, 23.7.2019 » Nyt ei mitään viisseiskaa tai XL Pomppista. 183 ruholleni XL pomppis aikalailla nappi mut kymmenen senttiä pidemmälle tarvittais jo XXXL. Joku Steamroller tai San Sebastian 63 lienee hyvä aloituspaikka ja tuskin harmittaa laittaa muutama satanen lisää runkosettiin kun on päässyt ajamisen makuun.
Joo, tätä mä ehkä tartten. :D Mulla on ollut alumiininen maastopyörä ja nyt on teräksinen, ero on mielestäni huomattava vaikka ilmatilaa on maastonakeissa aika paljon. Siksi tuntuisi omituiselta mennä alumiinisella rungolla eteenpäin. Mä kattelin viimeksi näitä fiksikuvioita about 15-vuotta sitten, en ostanut kun totesin etten kuitenkaan aja niin paljon kaupungissa että haluisin sellasen. Silloin oli lähes kaikilla valmistajilla fiksirungot ohjelmassa ja siitä näköjään muutama vuosi niin tuli näitten on-onen ja muitten vastaavat. Siksi tuntuu nyt vähän hassulta speksata kun ei näy ja tuntuu etten vaan osaa etsiä. Aattelin silti pitäytyä max 400€ pyörässä, taitaa Steamit ja Sebastianit maksaa aina enemmän... edit: Näemmä joku on myynyt 200€:lla Surly Steamrolleri runkosetin fillaritorissa. Että jos joku haluaa luopua 59+ koosta niin viestiä vaan, jossain tossa hintahaarukassa oon valmis kauppoihin.
Pinnaclellahan on Monzonite-kompliitti ohennetulla kromorungolla. Aika edukas hinta mutta suurin koko on 59x60 eli taitaa olla hieman pieni. Tietysti kun kiima on kova niin ajellaan sen kokoisilla rungoilla kun saatavilla on. [Pinnacle Monzonite-geotaulukko](https://static.evanscycles.com/production/pdf-media/sizing-table/Pinnacle_size_and_geometry_guide_Monzonite_2019.pdf)

En muista Ridley Ovalin geotaulukkoa ulkoa mutta menisköhän tämä Helsingin Pakastimelle jos alsaa haluaa?

mankkis - 11:58, 24.7.2019 » En muista Ridley Ovalin geotaulukkoa ulkoa mutta menisköhän [tämä](https://www.yksivaihde.net/old/24575) Helsingin Pakastimelle jos alsaa haluaa?
Hyvä ehdotus. Siinä ois ollu jarrukin. Kävin ostamassa Eddy Merckx Copenhagen 77n. Tuntui ihan hyvältä. Eka ylämäki alamäki kombo tuntui aika pahalta. :)
Sleka - 10:56, 24.7.2019 »
pakastinhki - 16:31, 23.7.2019 »
mankkis - 15:54, 23.7.2019 » Nyt ei mitään viisseiskaa tai XL Pomppista. 183 ruholleni XL pomppis aikalailla nappi mut kymmenen senttiä pidemmälle tarvittais jo XXXL. Joku Steamroller tai San Sebastian 63 lienee hyvä aloituspaikka ja tuskin harmittaa laittaa muutama satanen lisää runkosettiin kun on päässyt ajamisen makuun.
Joo, tätä mä ehkä tartten. :D Mulla on ollut alumiininen maastopyörä ja nyt on teräksinen, ero on mielestäni huomattava vaikka ilmatilaa on maastonakeissa aika paljon. Siksi tuntuisi omituiselta mennä alumiinisella rungolla eteenpäin. Mä kattelin viimeksi näitä fiksikuvioita about 15-vuotta sitten, en ostanut kun totesin etten kuitenkaan aja niin paljon kaupungissa että haluisin sellasen. Silloin oli lähes kaikilla valmistajilla fiksirungot ohjelmassa ja siitä näköjään muutama vuosi niin tuli näitten on-onen ja muitten vastaavat. Siksi tuntuu nyt vähän hassulta speksata kun ei näy ja tuntuu etten vaan osaa etsiä. Aattelin silti pitäytyä max 400€ pyörässä, taitaa Steamit ja Sebastianit maksaa aina enemmän... edit: Näemmä joku on myynyt 200€:lla Surly Steamrolleri runkosetin fillaritorissa. Että jos joku haluaa luopua 59+ koosta niin viestiä vaan, jossain tossa hintahaarukassa oon valmis kauppoihin.
Pinnaclellahan on Monzonite-kompliitti ohennetulla kromorungolla. Aika edukas hinta mutta suurin koko on 59x60 eli taitaa olla hieman pieni. Tietysti kun kiima on kova niin ajellaan sen kokoisilla rungoilla kun saatavilla on. [Pinnacle Monzonite-geotaulukko](https://static.evanscycles.com/production/pdf-media/sizing-table/Pinnacle_size_and_geometry_guide_Monzonite_2019.pdf)
Kiima oli todella kova. Nyt on jarruton vaihtoehto, ehkä näinkin pärjää. :)

Kiitti kaikille vinkeistä.

Okei eli haluttais laittaa joku suht kisanen katurata (haluttais päästä ajaanki viel tälle syksylle) niin kompliitteja katsellu lähinnä.

Vaatimuksia lähinnä alsarunko ja 52cm koko abaut.

Budjetti ~1k€, eu:n alueelta jos sais tilattua. Olisko raadilla heittää ehdotuksia?

No mites toi mash?

Moi.

Alotin ensimmäisen sinkulaprojektini ja tietämykseni on melko vähäistä, joten ajattelin kysyä jos joku täällä osaisi auttaa. Pyörässäni on ilmeisesti ranskalainen Maillardin rataspakka ja tarkoitus olisi vaihtaa nuo sinkulakittiin. Onko pakka edes mahdollista vaihtaa näihin vai onko helpointa uusia koko takavanne?

No jos on hyvä tuuri niin sulla on normaali kierteellä oleva rataspakka siinä navassa, jonka irrottamiseen tarvitsen sopivan rataspakka-avaimen. Helsingissä avain löytynee hyvällä todennäköisyydellä esim. pyöräpajalta. Sopivaa avainta voi kysellä myös työkaluja lainaan langasta täällä palstalla. Kuva rattaasta navan päästä otettuna auttaa oikean avaimen arpomisessa.

Jos hyvä tuuri jatkuu niin napa on iso kierteellä ja siihen menee suoraan sinkula vapaaratas (dicta, shimano, acs…). Jos kierre on esim. ranskalainen niin ostaisin suosiolla sopivan takakiekon.

Laiskan miehen sinkulointi on että annat pakan olla ja valitset käyttöön rattaan jolla sulla on eturattaan kanssa suora ketjulinja.

Jos on huonoa tuuria niin takaratas on heliomatic, jonka jälkeen voit taas suosiolla ostaa sopivamman takakiekon.

Kuva auttaa eteenpäin jos ei em. sepustuksesta asia auennut.

Viisaammat taas korjaa ja google auttaa. Ja perusteet voi aina käydä kertaamassa eri standardeista sheldon brown sedän sivuilta.

Edit. Seuraavat ohjeetkin saattavat auttaa alkuun. Parktool freewheel ohjeet

Ok, kiitos paljon vastauksestasi, selkeytti paljon. Täytyy laittaa vielä kuvia pakasta kun ennätän. Nyt käytössä on juurikin tuo laiskan miehen ratkaisu joka toimii kyllä moitteitta mutta ulkonäkö ei oikein miellytä :smiley:

https://www.wiggle.co.uk/vitus-six-track-bike-2019/

Mitäs raati sanoo tuon hinta/laatu suhteesta? Etsinnässä “ensisinkula”, mahdollisuudella muuttaa fiksiksi, hupiajeluun sulan maan aikaan. Tuohon siis pitäis vapaaratas ostaa ja laittaa heti. 55cm/M kokoa katselin, miehellä mittaa 175cm. Ennen oli Konalta 54 cx pyörä, sittemmin vain tylsiä pyöriä.

Olis hyvännäkönen ja menis budjettiin.

Sama pyörä oli aiemmin Eastway Esaki ja siinä oli silloin Halon kiekot ja Ritcheyn putkiosat. On toi kai silti ihan hyvän hintainen.

Hienot kelit ovat herätelleet taas pyöräilyintoa. Näinpä aikeissani olisi hommata ensimmäinen sinkula. Budjetiksi olin ajatellut noin 300-400€, eli käytettyä varmastikin etsiskelen. Pyörä olisi tulossa sekalaiseen kaupunkiajoon ja satunnaisille lenkeille/rennoille reissuille. Bikesterin runkolaskuri antoi rungon kooksi 57-58cm. Pituutta itselläni 180cm ja jalalla 86-87cm, olisiko runkokoko siis sopiva?

Kuten nimimerkkikin sanoo, eivät pyörät ole se kaikkein tutuin aihealue, joten neuvot olisivat tarpeen. Mitä kannattaa etsiä, mitä välttää, jotta tulisi rahoille vastiketta?