Vaatteet

Mä tilasin hiljattain ajopöksyt semmoselta kanadalaisfirmalta ku 7mesh enkä voisi tyytyväisempi olla. Sama idea “kelluvasta säämiskästä” ku Assoksella, mutta puolet halvemmat eikä ole mitään kovin räikeitä logojakaan. Ihanan tiukkaa ja ohkasta materiaalia, ja nuo saa myös cargo-versioina jos tykkää tunkea banskua reisitaskuun. Saman firman merinoajopaita myös uskomattoman hyvin istuva ja kiva taskukonffis, mutta sitä en oo vielä käytännössä testannut. Semmonen mainos.

Vanha 2,5L torrentshell tais kans antaa sen kolmisen vuotta käyttöikää kunnes rupesi vuotamaan repun viilekkeiden alta ja kalvo hilseilee irti hupun reunasta ja hihansuista. Mut hinta ei ollut paha ja ostin vain patikkakäyttöön uuden (3L, hengittää muuten hemmetikseen paremmin kuin vanha 2,5L), jota käytän hyvin säästeliäästi, ja vanha saa olla rymytakkina. Märässä rakkakivikossa nujutessa muutenkin kiva ettei kaatuessa repeä mikään kovin kallis rotsi. Tai nuotiolla istuskellessa, kun savuhan tukkii sen kalvon ja sitten kamat kuluu kun niitä joutuu pesemään turhan takia. Aika näyttää millaista käyttöikää kahden rotsin systeemi antaa.

Mut se on yleisesti sanottava sadekamoista avotunturissa ja vuoristossa reppu selässä kotvasen aikaa viettäneenä, että lähinnä märkäpuvusta niissä on kyse ja odotukset on hyvä asettaa vastaavasti. Tai siis jengillä on usein tämmöisiä ajatuksia että kalliit kalvovaatteet on jotenkin vedenpitäviä, mutta päivän-pari kun sataa putkeen, niin kaikki hyvätkin dwr:t rupee päästämään läpi ja päällikankaan vettyessä lakkaa myös kalvon hengittäminen, jolloin hiki ei pääse poistumaan. Teki mitä teki, kastuu lopuksi niin että lotina vaan käy, kunnes sää paranee tai pääsee lämpimään. Tämän takia en itse viitsi törsätä mihinkään kovin kalliisiin kalvokamppeisiin, koska se suorituskyky ei korreloi hirmu hyvin rahanmenon kanssa. Toki tää on taas näitä että kuka sen mitenkin kokee, miten kehot toimii hikoilun ja lämmöntuoton kanssa, missä ja milloin ylipäätään ulkoilee ja mitä siellä touhuaa ymsyms joten näkemyksiä varmasti riittää

5 Likes

Kyllä joo, enempi sadekamoista on iloa lyhytkestosemmissa suoritteissa. Itekki hikoilen vielä aivan saatanasti heti kun pistää vähänki enemmän tehoja, ihan sama käveleekö vai ajaako, ni hiki virtaa. Toki siinä on eroa et lämmin hiki vai kylmä sade ihoa vasten, mutta sitte tulee kuolema jos joutuu pysähtymään eikä oo laittaa kuivaa settiä päälle märkien tilalle.

Sen verran on oppinu varautumista parin kerran jälkeen kun ajeli kotiin niin ettei sormissa ollu enää mitään tuntoa viimeseen tuntiin, et laukussa on aina kuivapussissa hanskat, huivi, hattu ja talvella joku paitakin, et sitte ku on oikein ikävää niin voi vähän parantaa viluisaa olotilaansa :slight_smile:

Mitä tulee aiempiin hintakeskusteluihin, niin on kyllä tuttua elämänvaihetta se totaalinen persaukeilukin, kun ei oo mihinkään varaa, ja oon mä kerran elämässäni parikymppisenä leipäjonossakin käyny.

Mut ei nykysinkään oo mikään kroisos, perus pyörämekaanikon tuloilla mennään, mut on se paljon siitäkin kiinni mihin rahansa pistää. Ei oo autoa, eikä lapsia, ja vegaaniruoalla mennään, enkä osta mitään ylimäärästä tavaraa - ja viinaankaan ei enää mee rahaa. Kotona on ihan kaikki huonekalutkin käytettyjä tai perintönä saatuja, ja farkutkin mitä kaapissa tällä hetkellä on, on kaikki paikattuja. Vaatteet ja tavarat korjaan niin kauan kun se vaan on mahdollista.

4 Likes

Tunnetusti vähävaraisella on vähemmän mahdollisuuksia käyttää rahaa järkevästi.

Lisäksi niukkuus (huoli toimeentulosta ja selviämisestä) heikentävät valmiuksia tarttua niihinkin mahdollisuuksiin, joita saatavilla on.

Luultavasti jossain kohtaa menee semmonen kiikkulaudan akselikohta, minkä vähäosaisella puolella nousu on vaikeampaa, ja minkä ylitettyään ei elämisen peruskulut paina mieltä ja mahdollisuudet saada raha tulemaan rahan luo muuttuvat yksinkertaisemmiksi tavoittaa.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että jos ostelusuunnitelmia tehdessään vertailee 250 ja 500 euron takkeja, tuskin elää järkeviä päätöksiä rampauttavissa olosuhteissa ainakaan elintason puolesta. Joten uskallan antaa melko etuoikeutetun ihmisen positiostani neuvon: maksaminen vituttaa vain ennen maksutapahtumaa. Sen jälkeen tuntuu ainoastaan hyvältä nauttia laadusta, ja vuosien jälkeen voi todeta hinnan per kilometri tai käyttötunti hyvinkin kohtuulliseksi.

4 Likes

Niin hengittävää ja oikeasti vedenpitävää vaatetta ei muuten ole tullut vastaan, etteikö liikkuessa kuitenkin kastuisi.

Repun tai rinkan kanssa käytän sadeviittaa. Se pitää oikeasti vettä, suojaa myös kantamuksen ja liepeiden alta vaihtuva ilma varmistaa hengittävyyden. Maksaa kymppejä, kestää vuosia ja toimii lisäksi kahvittelukatoksena.

Toimii vaan tosi huonosti suojattomassa maastossa tai kovalla tuulella. Jos sataa ja tuulee, pysyn poissa tuntureilta. Pysyn kyllä muutenkin.

1 Like

Mites onkos jollain tästä kokemusta? Hinta ainakin ihan ok ja pidempi selkäpuoli kiinnostaa.

Vaude mens drop jacket III

https://www.adidas.fi/cycling?af_ad=ECS_MainCTA1&af_adset

Ny löytys addulta raitabibsit.

Ei oo reisitaskuja, en lähde tuohon.


no lekahenkisemmälle kuluttajalle on aina tää diy lähestymistapa

6 Likes

Addun photoshoppaaja unohtanut jalkapäivän vai pystyraidat hoikentaa?

miten niin?

onko hänellä muka liian ohuet jalat vai mikäs tässä on vikana!

2 Likes

Kaukana tuosta. Taskuthan on 2021 juttu bibseissä

Bodyshaming vittuun mun internetistä, kiitos.

5 Likes

mikä helvetin shaming, toi kuva vaan näyttää oudolta mun silmiin. :man_shrugging:

No ei tätä tartte kovin kauaa miettiä, mites toi “liian ohutjalkainen pyöräilijäksi”. Ei tietysti yhtä törkeä kuin vanha kunnon “liian lihava pyöräilijäksi” mutta samasta puusta veistetty.

Näyttää ihan painibibseiltä

Oispa rahaa. Tuolla on vaikka mitä kaikkea kivan näköistä. Oman nuoruuden Mustamäen toriakaan ei enää ole eli mun budjettiin sopivaa kolmiraitaa ei taida olla enää. :frowning:

Toi kuva näyttä mun silmiin siltä että hartioita levennetty/lantioo kavennettu atleettisemman vaikutelman luomiseksi sopusuhtaisuuden kustannuksella (toki poseeraus-asentokin vaikuttaa.) Niin että se mahdollinen sheimaaja löytyy tällä kertaa kyl ihan sieltä photoshopin äärestä, kuvan alkulähteiltä, eikä täältä.

pakko myöntää, että ajattelin itteki ku kattelin addun kamoja, et hyvin sopii tollasille kukkakepeille, mut missä meidän keskivartalolihavien keski-ikäisten miesten edustus? onko liikunta nuorille ja kauniille?

En o ihan varma, mutta jalat näyttää sen verran eriparisilta, että oisko tuo kameraa lähempi reisi vain jotenkin semmosessa kulmassa, josta näyttää kaikista ohuimmalta? Kun toisessa kintussa näyttää kumminkin lihaa olevan.

Liikunnasta tiiä, mut sporttikamppeiden mallihommat taitaa olla.