Vaatteet

Tuolta vois ehkä jotain löytyä. Ite tilasin alkuvuodesta EWR:n (Earth, Wind & Rider! :smiley: ) merinovillahupparin.

<rant=“vegan”> Mikäli lampaiden turha rääkkäys harmittaa niin olisi hyvä tarkistaa, että merinovillan yhteydessä on maininta sen eettisyydestä. Jos taas eläinten tuska on pelkästään plussaa, niin kannattaa etsiskellä mainintaa [i]mulesing[/i].

Mulla on kahdet Enduran Zymet aktiivikäytössä (ei yhtäaikaa, joo joo heh heh). Talvella käytän maastoajeluilla, alle trikoot ja ehkä vähän muutakin lämmikettä jos on kovasti kylmä, sekä jalkaan pitkät sukat. Kesällä noita tulee käytettyä lähinnä kaupungilla ajellessa, ja muutenkin semmosina yleiskesäpöksyinä, tälläkin viikolla olleet työpaikalla jalassa. Eli on minusta hyvät. Camo jakaa tietysti mielipiteitä, ite otin harmaat. Kokoasiat menee noissa vähän hassusti, oon farkuissa 32" mutta noissa S.

Villapaitaosastolla on aktiivikäytössä Icebreaker, on kyllä tosi hyviä. En ole pariin vuoteen juuri muuta ajellessa käyttänyt (paitsi tossa alla piakkoin mainittuja), mitä nyt tietysti windstopperia päälimmäisenä talviajoissa. IB:n sukat on kanssa hyviä, löytyy lyhyttä fillarisukkaa yms yms. Partioaitta myy jotain, silloin kun niillä oli vielä nykyistäkin huonommat valikoimat tilasin Outdoor Sportsilta. Pari ekaa pakettia tuli tosi halvaksi, sitten Tullin tädit ja sedät alkoivat rokottaa, ei ne silti o ihan kauheen hintaisia. Ja nää siis menee ainakin mulla kesät talvet, paitaa löytyy kaapista paria eri paksuutta.

Hyvää settiä on myös niin ikään Uus-Seelantilaisella Ground Effectillä, tolta en o tilannut kun yhden aluspaidan mutta se onkin sitten ollut käytössä jokaisella talvilenkillä.

Noista ainakin Icebreaker on käsittääkseni anti-mulesing-firma, saa korjata jos olen väärässä.

Sit jos vintits-henkistä merino-paitaa haluaa niin Portland Cyclewear on edukas ja paidan voi tilata omalla tekstillä/logolla/black metal-hihamerkillä. Yksivaihdemerinopaitoja, anybody? Tommonen pitkähihainen löytyy, aika paksua villaa on ja tyköistuvaa mallia, metsässä ollut toikin oikein mukava. Voin ottaa joskus jonnekin mukaan jos joku haluaa hypistellä.

Vaatekilpavarusteluosastolta tältä erää over & out.

samuli-1 - 19:32, 20.5.2009 » Niin ja kun ei ihan vielä tuo talvi oikeesti ole, ni mitäs sit noita tavallisten vaatteiden päälle vedettäviä sadeasuvaihtoehtoja on? Oikeesti siis käyttökelposia, ku ei semmosta jätesäkkiä oikee päällensä viitti pistää.. Joku shimanon takki (vähä turhan nafti) mulla onkin, joka menee taskuunki mukavasti. Pirun hiostava vaan, niinku noi aina lieneekin..
Moi! Ei minulla valitettavasti ole kokemusta, mutta tämä Rosen sadeasu lienee hyvälaatuinen. Ainakin hinnasta päätellen. :D Kerroksia on useampia ja eiköhän ne ole aivan hightech -hengittävää laatua? https://www.yksivaihde.net/old/1156

Onko kokemuksia noista pyöräilyfarkuista? swrve cycling jeans Mahtuukohan tonne vähä isommat reidet lahkeisiin…?

Kulkuneuvo on aina vuodenajasta riippumatta fillari ja housut yleensä aina farkut (normaalissa elämässä) niin syöhän se miestä kun haarat menee heti puhki ja persvako vilkkuu ajaessa…voispa siis sijoittaa pyöräfarkkuihin ehkä.

noista farkuista ei ole kokemusta mutta swrven softshell hoodie jacket on ollut mun garderoobin käytetyin vaatekappale vuoden verran. tykkään kovasti, sekä laadusta, leikkauksesta että ulkonäöstä.

Millasilla räteillä porukka näin kesällä suojautuu sateessa ajaessaan?

Tarvis löytää joku mahdollisimman pieneen tilaan pakkautuva sadetta ja tuulta jonkun verran pitävä rotsi ja ehkä myös housut. Housut sellaset jotka vois työmatkalle helposti heittää jopa farkkujen/shortsien päälle.
Ja tosiaan pieneen tilaan menevät, ni vois niitä aina pitää lojumassa laukun pohjalla.

Jotain tän tyyppistä siis hakusessa takin osalta: http://www.rapha.cc/stowaway-jacket-09/

Mulla on joku paikallisesta ostettu Löfflerin windstoppertakki. Hyvän mallinen, ei turhaan lepata tuulessa, yksi iso vetoketjullinen tasku selässä, pieni pystykaulus, pitää vettä varsin hyvin, kaatosateessa kuitenkin tulee pari tippaa vettä sisään jostain kyynärvarren saumasta molemmissa hihoissa. Ja hihat sais irti, jos haluais käyttää sitä tuuliliivinä. En tiedä meniskö ihan ajopaidan taskuun, niinku tuo Rapha, mutta pieneen kuitenkin. Hintaa en muista, mutta oli kuitenkin halvempi, kuin tuo Rapha.

Housuina oon käyttäny jotain Craftin sateessapyöräilyhousuja. Eivät todellakaan mene pieneen tilaan, mutta muuten varsin toimivat: vahvistettu perse, kiristystarranauhat säärien sivulla, hengittää ihan hyvin, pitää vettä, irrotettavat(mulle liian lyhyet)henkselit.

Windstoppereita tuossa tullutkin hieman katseltua. Peakilla oli yks ihan ok oloinen, ihan varsinaisesta pyöräily mallistosta, mutta silläkin hintaa reilu 200€. Windstopperit vaan vie turhan paljon tilaa, kun hakusessa nimenomaan pieneen tilaan pakkautuva kevyt sadetta kohtalaisesti pitävä rotsi satunnaisia sateita varten. Tuollaisia rotseja vain on tuskastuttavan vaikea löytää.

Tuollaisen Raphan tyyppisen rotsin kun löytäis järkevämmällä hinnalla. Mitä eilen kävi stadin liikkeissä pyörimässä, niin löytyy pääasiassa pelkästään jotain kalvollisia rotseja, jotka on sit jo ihan liian saunoja näin kesäsateille.

Pitää jatkaa etsimistä…

Montane FeatherLite Velo. ~120 g. Menee pienen nyrkin kokoiseen pussiin. Pitää vettä nimenomaan kohtalaisesti, tuulta hyvin. Tiukka leikkaus, aika pienet koot. Hinta-laatusuhde on mielestäni hyvä. Kankaan kestävyys on täysi kysymysmerkki, luultavasti se on heikonpuoleinen koska kangas on äärimmäisen ohut.

Mä laitoin sadeasun Metropoliksen vuoren ja ulkokankaan väliin selkäpuolelle. Toimii pehmusteena eikä juurikaan syö laukun tilavuutta. Sadeasu on joku Haltin halpa suht pieneen tilaan menevä kevyt-asu…

Ostin Shimpan vaippabibsit ja lähdetään kohta testilenkille Porvooseen. Huomisen lenkin varrella on jotain eeppisiä uimapaikkoja, joissa ajattelin käydä molskauttamassa.

Kannattaako sukkiksilla käydä matkan varrella uimassa, jos aikoo heti jatkaa melkeinpä matkaa vai pitäiskö jaksaa vaihtaa Speedoihin?

Märkä vaippa saattaa ruveta hiertämään, mut niin saattaa uudet vaippapöksyt ekoilla lenkeillä muutenkin…

^^ vaihda speedoihin jos mahdollista… mun ahteri on vieläkin hieman ruvella perjantain succistelun jäljiltä.

ja muista

Vaikka sää ulkona ei oo just nyt erityisen rapainen tai sateinen, niin mietteitä kuteista päätin pistää.

Oon samaa mieltä, että goret/drymaxit/poks-texit sun muut vedenpitävät kalvovaatteet ovat liian huonosti hengittäviä mitenkään järkevään fillarointiin. Edes talvella. Windstoppereista ihan positiivisi kokemuksia, mut kuten mainittu ei pidä vettä tuntia pidempään.

Markkinoille on kovasti puskemassa Event -kalvollisia outdoor kuteita, joita itse odotan ihan mielenkiinnolla. Suurin ero Eventin ja Goren välillä on kalvon toiminta. Gore-texin “hengittävyys” perustuu diffuusioon, kun taas Event oikeasti siirtää ilmaa (ja hikeä…). Väitetysti Eventin hengittävyys olisi jotain Goren Windstopperin luokkaa. Mankelispesifioituja Event -kledjui on vaan aika vähän saatavilla. Brittiläinen Endura ainakin tekee ihan pätevän oloista fillarihousua. Merkin Event -takki ei kyllä ostohakuja herättele. Parilla muulla brittimerkillä on ihan päheen näköisiä Event -takkeja.

Tosin harvemmin mankelin kanssa tulee lähettyä ulos järjettömässä koiran ilmassa. Talvisemmassa mankeloinnissa päällä on yleensä on Arc’teryxin WindPro -fleece matskusta tehty huppari merinopaidan päällä. Muuten mennään aika pitkälti Icebreakerin merinolla ja Milletin tuulipusakalla!

Jos Icebreaker (tai ylipäätään NZ-merkit…) kiinnostaa, niin hyväksi ostopaikaksi oon havainnut uusseelantilaisen Bivouac Outdoorsin. Paikan discount store kannattaa erityisesti kurkata. Vanhoja värejä ja malleja todella hyvään hintaan. Lafkassa muutenkin sellainen mukava puoli, että talvivaatteet tulevat tarjoukseen heidän siirtyessä kesään ja meidän täällä pohjoisella pallon puoliskolla siirtyessä talveen. Kevään tullen homma menee taas toisin päin! Kimppatilaaminen muutenkin kannattaa, sillä yli 200 NZDollarin (about 95€ nykyisellä vaihtokurssilla…) tilaukset menee rahtivapaana. Tulliin kosahtaminen tosin nostaa hintoja hieman, mutta tilaaminen tuolta kannattaa silti.

Kertokaapa kokeneemmat mitkä olisivat hyvät housut, jotka sopivat kaupunkikäyttöön ja lenkkeilyyn, jossa ei kehtaa succiksia käyttää? Outlier ja Swrve ovat budjettini ulkopuolella, joten alle satasen rahavarannolla mennään joka tapauksessa. Olisivatko Endura Firefly tai Hummvee hyvä vaihtoehtoja? Housut saisivat istua hyvin ja olla hengittävät, mutta jonkin verran tuulta pitävät. Yleensä housuissa ongelmana tuppaa olemaan se, että ne eivät hengitä tarpeeksi, jonka seurauksena kuumottaa viileämmälläkin kelillä.

Kannattaisiko joskus panostaa näihin kalliimpiin merkkeihin, jos ylimääräistä sattuu olemaan? Huomaako eron toimivuudessa, vai muodostuuko hinta brändistä?

Mä en nyt tiedä vastaanko edelliseen ollenkaan, mutta mä ainakin ajattelen niin, että aluskerros pitää sen tuulen. Päällä olevat sitten näyttää hyvältä, ja sateella Craftit kaivetaan esille.

Mä tulen tilaamaan jommasta kummasta näistä:

https://www.outsidesports.co.nz
https://www.bivouac.co.nz

siistimmät housut, merinoalusasun, merinohupparin/paidan jne. Craftin tms. kuravaatteet sitten jostakin muualta kun ei innosta saapua töihin aamulla märkänä. Showerproof riittää luultavasti, mutta mistä löytyisi kevyet housut?

Mulla oli viime syksyn ja talven marketin alusasu, se oli luokattoman huono. North Facen kuoritakki ja housutkin löytyy (400e setti). Ne kastelevat mut sisältä kelillä kuin kelillä. Lisäksi joku insinööri on suunnitellut housujen taskunläpän väärin, joten vesi menee parissa minuutissa sisään ja sitä kautta boksereihin. Haltin 400e talvitakki on jo paljon laadukkaampi, siinä on jopa tuuletusaukot kainaloissa.

Mulla on ollut koko kesän ykköshousuina Enduran Zyme 3/4 shortsit. On kyllä ihan parhaat housut kun tykkää keräillä tavaraa taskuihin niinku minä. Taskuja on ja niissä on vetoketjut. Materiaali on kestävää keinokuitua. Just tuli paketissa talveksi pitkät Endura Singletrackit. Ei ole yhtä hyvin vetoketjutaskuja kuin Zymeissä, mutta löytyy heijastimia, velcro-kiristykset lahkeiden suissa ja jopa heijastimia! Nilkkavetskarit on mun mielestä ihan turhat, mutta vetoketjuilla saa halutessaan tuosta reisien sivusta myös tuuletusläpät auki, ettei boltsit hikeenny. Tiedä sitten miten tällanen vetskariläjä kestää käyttöä ja pesua, mutta voittaa pillifarkut mukavuudessa enkä henk.koht. ehkä istuis päivää toimistolla succiksissa.

ripaus - 16:47, 10.9.2009 » Kannattaisiko joskus panostaa näihin kalliimpiin merkkeihin, jos ylimääräistä sattuu olemaan? Huomaako eron toimivuudessa, vai muodostuuko hinta brändistä?
Joo ja ei. "paremmillakin merkeilla" on niin luokatonta scheidulia valikoimissaan etteivat kelpaa edes marjametsaan.

Hikiliikuntaan imho softshellia, kalvolliset - vaikka vaittaisivat olevan kuinka hengittavia - soveltuvat parhaiten sadeasuiksi.

…saannollisesti nappaan itsekin gorerotsin niskaan juoksulenkille tms lahtiessa ja puolimatkassa kun on selka marka ja hihansuista valuu desitolkulla vetta mietin etta miks ma taas nain tein.

Olen käyttänyt Haglöfsin windstopper -takkia pyöräillessä, kun lämpötila on ollut alle 10 astetta eikä aurinko ole pahemmin paistanut. Paclite-takkia taas voi käyttää paahtumatta vasta kun lämpötila lähentelee nollaa. Alla on ollut lyhythihainen pyöräilypaita lämpimämmällä säällä ja pitkähihainen lisäksi kylmemmällä, eli kovin paksuja kerroksia ei tarvitse. Windstopperin olen havainnut hyväksi kävellessä ja retkeillessä, mutta raskaampaan liikuntaan se ei sovellu kovin hyvin.

Pidemmillä lenkeillä minulla on ollut vanha kirppikseltä löydetty Pearl Izumin eri materiaaleista koottu pyöräilytakki. Ei tietoakaan uusista erikoismateriaaleista: edessä on tuulta pitävää muovista kangasta ja takana pehmeämpää kangasta. Oikein mukava ja toimiva kokonaisuus.

Mistäköhän sitten softshell-housuja saisi? Netistä tsekkailin suomalaisten partioliikkeiden valikoimia, mutta en softshellia löytänyt.