Ukrainalainen fillari ajanvietteeksi.



tänään krapulaspäiten kirkolla hortoillessani osui simään tällainen ryssänmaalla tehty fillari,merkkiä en osaa kyllä edes lausua saati lukea mutta teipeissä seisonee sana “sport”.Noh anyway,tää jäi kyytiin kun halvalla sain,lähinnä mä tuon työkalupussin,satulan ja kampien takia tän eka haalin mutta laitoin kuitenkin saunaa lämmitellessä fillarin likoamaan wd_40:seen,ja herättelin pultteja auki,käänsin ohimennen sarvet kun olin purkanut lokarit poies jne ja katsoin ettei toi mikään aivan karmea ole…?

vähä ny tekis mieli laittaa paremmat kiekot,tai noh,edes taakse sinkulakiekko ja katsoa onko laite ajettava jne.Kokoa on about 56 senttiä,vaakaputkea n.60.

NO huh huh! Tyylipeli!

heh no joo tyylejä on monia.

toi takaritsi on hemmetin siro ni en tiä,jätänkö vai poistanko,ois siistimpi ehkä ilman.

huomenna koitan taikoa tohon takarattaan,saa nähä saako venäjän pojan takanapaan kiinni bmx vapaarattaan.Huomasin vasta himassa että tosta puuttui etuvaihtaja,muuten ois ollu ajokuntonen takarenkaan paikauksen jälkeen.

pyörähän on tarkemmin sanoen ukrainalainen, neuvostoaikainen kyllä : )
Harkovan kaupungista - XB3 eli HVZ (Harkovyi Velosipedy Zavoj, tjsp) -merkkisiä pyöriä on Suomessakin (ollut) paljon.

tälläkin palstallakin on kyseisen tehtaan tuotantoa esitelty ainakin täällä
(tutunnäköistä takanapaa):
https://www.yksivaihde.net/old/1191/18421

itsellä kellarissa metsälöytö, retkipyörämallinen “Cnopt”, löydettäessä ilman kiekkoja, vääntyneellä droppitangolla ja umpeen ruostuneilla kiilakammilla. nyt on kesä odoteltu että wd-40 vaikuttaa jotta sais kammet irti niin näkis edes minkälainen keskiö on…
Huomattavasti paremmassa kunnossa oleva yksilö täällä:
http://fillarienvirta.blogspot.com/2009/04/xb3.html

aa sori,mä miellän kovin helposti ryssitteleen kaikkia itäblogin maakuntia-maita-osavaltioita jne jne jne.

toi vihree laitehan on varmaan JUST samanlainen tälläin äkkivilkasulta päätellen.

toi fillarien virta tulee aika usein luettua ja kuolattua,sairaan tyylikkäitä laitteita,ei voi kun hattua nostaa.

voivoi.

sekä favorit rojektini että ny si tämäkin,taitavat kiinnsotaa paria henkilöä noinniinkun kaupantekomielessä,päätellen mulle tippuvista privaviesteistä.hyvä niin,vaikka ovatkin vaan tällasia mitä ovat.Ajattelinkin että,voisin jommasta kummasta luopua,tai vaikka kumastakin jos näist sais vaihdossa jonkun painolla-ei-väliä-kunhan-kunhan-kestää-sinkulakiekon,tai kiekkoparin,keskiö,kammet,tms toista itselleni jäävää runkoa edesauttavaa sälää,niin sais edes toisen liikuskelukuosiin nopeammin.Toi sininen on mun silmissä siistimpikuntoinen ja mua ei haittais ajatus ottaa siitä kiekkoja ja tuupata niitä favorit-parkaan.jolloin jäljelle jäis toi “sport” ussr fillari.

Mut jotain pitäs tehdä,alkaa riemastuttaan vallan kun kurkkaan verstaaseen jossa vaan sekalaiset rungot ja osat pyörii mutta mikään ei valmistu ei.
Toisaalta tää threadin fillari on aika iisi keissi,koska ei kaipaa oikeestaan kun takasisäkumin ja takarattaan…ja jajajajajajaja…favorit miellyttää muuten vaan,saatta aolla ihan vaan siks että toi nuhjunen punanen miellyttää enempi silmää,tai muu veruke,tiedä häntä,samanmittasethan nää on aikalailla,tossa sinisessä on tosin pikkasen enempi vaakaputkea jonka lasken eduksi,joskin mä oon 192 pitkä niin nää on kumatkin kyl pieniä oikeaan ajeluun,eli nää on silti vaan tällasia pirun seinäkoristeita tai jotain,emännälle lian isoja,ja kaverien en anna fillareita lainata,se o nähty mitä siitä seuraa.itku ja poru.

haaveilen kovasti ton “fillarien virta” blogissa esillä olevan tyylin laitteista,eikä mun ois vaikeaa tehdä moisia kun sais aikaseks,ainoa rajottava asia on lompakko.tiätty.hitsaamaan,sorvaamaan,hiekkapuhaltaan,ruiskumaalaamaan pääsen noin vaan,se ei o este.mutta mutta…konversiot on kivan paheksuttuja,ja jos alkas jompaa kumpaa rajummin modaileen,runkomuutoksista alkaen,se ois mielenkiintoista ja sais toteuttaa itteään,vaan kummasta sitä alottas,kumpaa rupeis pilkkomaan ja muutteleen.horisontaali dropit ainakin ois jees,ja takahaarukkaa lyhyemmäks.ei tiä.

Bikecultilla on linkki ukrainalaisesta pyörätehtaasta, joka tosiaankin teki aikanaan maailman makeimpia ratapyöriä (jotka lopulta jossain vaiheessa kiellettiin). bikecult.com/bikeworks nyc/archive bicycles/tachyon road, track, tt

Mäkin oon onnistunu löytämään xb3 pyörän ja tän kesän ajellu sillä.
Sama logo ja kaikki kilvessä paitsi että päällä vielä cccp.

tänään ehtoomyöhissä favoritin pestyäni ja paketoituani sain pikku inspiksen,jonka johdosta tähän laittelin uuden takasisägummin ja purin vaihdepakan poies,mutta tuuppasin takas napaan vaan pakan pienimmän kierteillä olevan rattaan,15 piikkisen,ilma arenkaisiin,jarruvaijeri jotenkuten kiinni ja pääsin kokeileen,6km ongelmitta ja sitten takas pajan nurkkaan.huomenissa eturatasta pari milliä sisäänpäin niin on aika tarkaan suora ketjulinjakin.saa olla sen aikaa kiinni toi viritys että saan alle paremmat kilkkeet.