Tyhmien kysymysten kerho #1

Ale99 - 22:40, 10.5.2013 » mun kavio on tommone numero ~ 45.
Meinasin linkata tähän tnts:n 11,5 kokoiset Kursk Prot, jotka eilen oli myynnissä, mutta eivät ole enää. Suosittelen silti pitämään silmät auki tuommoisten suhteen. Joissain asioissa DIY on just hyvä, kenkiä en kyllä itse lähtisi tuunaamaan. TOSIN, ehkä tää on vaan mun kyynaamaisuutta ja sekä henkistä että fyysistä rajoittuneisuutta. Jos sulla on taitoa ja visio -> GO FOR IT!!

Kyllähän nämä Retrofitzin tyypit ihan tosissan kai väittävät tekevänsä mistä tahansa tennarista SPD:t. (joo, on siitä silti pitkä matka omavalmisteeseen)

Oon seurannu yhden suutarin yrityksiä kiinnittää klossi maihariin, ja täytyy kyllä sanoa, että jos kenkää ei ole siihen suunniteltu, prosessi on työläs ja lopputulos enintään välttävän ja tyydyttävän välimaastossa. Jos haluaa klossittomat kengät kiinni polkimeen, hihnat tai häkit + remmit on ihan validi vaihtoehto.

Jos ne lukkopolkimet on saatava ja on valmis tekemään töitä asian eteen, kannattaa askartelun sijaan tehdä jotain, mistä saa rahaa. Sitte voi ostaa pyöräilykengät.

lenkkariin vaan pehmusteen tilalle vanerista pohjalline ja sillä tavalla, hyvä siitä tulee ja ainaki kannattaa yrittää

Ööh jos on keula joka on tuumanen ja siinä on ollut kierteellinen haarukka niin voikos siihen laittaa sitten tuumasen ahead haarukan?

< (edellinen sivu…) juu, voi. laakeri uusiks samalla…

Okeei :slight_smile:

Mites tota kun pökötissä on se takajarrun kiinnitysreikä siinä putken päällä ja uudemmissa jarruissa taitaa olla sellanen suora kiinnityspultti aika vakiona niin onko olemassa jotain adapteria tms olemassa tai jotain tiettyä mallia mikä siihen sopis? Nyt on käytössä og mafacin keskivetojarru.

Ei mul muuta.

http://www.movpins.com/big/MV5BMTI3MTEyMjc4OV5BMl5BanBnXkFtZTcwNDEzNjgwMw/still-of-jim-carrey-in-dumb-&x26;x26;-dumber.jpg

Jatketaan samaa topicia vaikka aihe on vaihtunut.

http://avt0mat.pic.fi/kuvat/other/yms./santunp�r�.jpg/_img900.jpg

Tollanen projekti valmistumassa. Nologon kiekot, toisella puolella fiksi ja toisella vapaaratas. Rattaat on saman kokoset ja silmämääräsesti pitäis olla samanlaisetkin, mutta niille ei käy sama ketju? Miten tämä on mahdollista. Tuolle vapaarataspuolelle käy siis myös tuo vakioketju mikä pyörässä olikin, mutta ei mene joka hampaalle fiksipuolella. Tilailin parit uudet ketjut CRC:stä ja näistä toisessa sama homma, leveämpi menee kyllä takarattaallekin mutta ei hirveän hyvin istu sitten eturattaalle.

Watwat?

3/32-tuumainen ketju, Vapari 3/32 tuumaa leveä, fiksiratas taas 1/8-tuumainen, ehkä?

Edit: ja eturatas kulunut liikaa?

Niin siis, kapea ketju ei mene leveälle rattaalle, tämä ehkä tuli yllätyksenä mutta myös rattaita löytyy kahdella leveydellä…

Edit: olen hidas

Eturatas on ihan hyvä.

Jos mä kokeilen ajaa tolla leveemmällä ketjulla. Jos ääntää, riehuu, pomppii ja käy päälle niin varmaan suosiolla laitettava se kapeempi ja käännettävä takavanne ympäri.

Kapee ratas + levee ketju on ihan kurantti yhdistelmä, ei pitäs aiheuttaa ongelmia.

jerppa - 2:16, 11.5.2013 » Ööh jos on keula joka on tuumanen ja siinä on ollut kierteellinen haarukka niin voikos siihen laittaa sitten tuumasen ahead haarukan?
Kierteytetty osuus ohjainputkesta tulisi jäädä stemmin kiinnityskohdan yläpuolelle, koska ohjainputken kierteytetty osuus ei ole suunniteltu stemmillä tartuttavaksi ja kuormitettavaksi. Sheldonin Rauni antaa tästä muistaakseni aika suorat ohjeet. Itse päädyin laittamaan suosiolla Kingin Gripnutin laakerityypin- ja keulanvaihdon sijaan.

Soveltuvatko säbälaidat pyöräpooloon? Kyseessä lainalaidat, joten tulisi vakuuttaa, ettei tule pahempia iskuja. Miten on? Eikös Kokkolan pojilla ole sählykaukalo käytössä? Kiitos!

Muuten hakisin, mutta taka-akseli tai sen lukkorengas korkkasi. Fuuuuck.

Miten vitussa?

En kai tartte muuta kuin uuden hubin taakse, lukkorenkaan ja rattaan? Ja siis jonkun joka sen koko setin kasaa.

Tuli tilattua SRAM S300 kampisetti, joka on kokoa 3/32". Takaratas on kokoa 1/8" ja ketju myös - ei tuosta mitään haittaa ole? Yhdeltä tyypiltä sainkin jo vastauksen, että ihan hyvin voi käyttää keskenään, mutta haetaan nyt vielä tätä kautta varmuutta kysymykseen.

Juu ei ole haittaa. Sitten neljän vuoden aktiivisen ajon jälkeen kun pitää eturatas vaihtaa niin osta 1/8.

Mitähän mulle tai voimansiirrolle duunimatkalla tapahtu? Normaalii ajoo, normaalii ajoo, pari polkasua tyhjää ja katon kui ketju tippu, vilkasen voimansiirtoon ja normaali veto taas päälle. Mistä nää muutama kierros tyhjää tuli, häh? Tarkistin työpaikalla ettei navan kierteet korkannu. Ei korkannu. Rattaallakaan ei oo varaa kiristyä yhtään mihinkään.
Tää ei ehkä ole tyhmä kysymys, mutta mystinen.

^^^
https://www.yksivaihde.net/old/15401