Tyhmien kysymysten kerho #1

Tulee tyhmiä kysymyksiä. Herkät voi pyyhkäistä taikahiirtä yhdellä sormella oikeelle.

Kovasti tekee mieli näprätä itelle kikkarasarvinen kaupunkikruiseri yhdellä vaihteella ja jatkuvalla vedolla. Tallin nurkissa oli sopivan kokoinen Nopsa Picnic, josta tuossa äsken aikani kuluksi riisuin kaiken turhan pois ja rälläköin turhat kiinnikkeet. Nyt seisoo tallissa. Kysyttävää:

  1. On suoralla tangolla, mutta tätä tismalleen samaa vehjettähän sai myös kikkaratangolla. Olin kuvitellut että tuo koko stemmin putki (haarukan ruotoputki??) lähtisi nättinä kimppuna irti, sinne saisi uuden vähän lyhyemmän tilalle johon stemmi ja uusi tanko. Ei toimi näin. Vaikka ottaa kaikki nuo kiinnikepultit irti niin tuntuisi olevan toisesta päästä haarukassa kiinni. Kävi mielessä että rälläköisi pätkän päästä pois ja laittaisi ihan siihen vaan tangolle kiinnikkeen, nettikaupoista tuntuu löytyvän. Tuon ruotoputken ulkohalkaisija on kuitenkin 22,2mm, ei tuumaa tai yli niinkun nuo kaikki tuntuu olevan. Onnistuuko se nyt siis?

  2. Tässä on fauberi, joka ei lähde irti. Jatketaan CRC-liuottamista ja hakkaamista. Haulla löytyy tonneittain topiceja joissa puhutaan tohtorin adaptereista. Vastaukset kuitenkin kolmatta vuotta vanhoja, saako näitä enää?

  3. Myykää mulle suosiolla 58-60cm runko jonka kanssa ei tartte tapella ja johon saa haaveilemani palikat. Tai ainakin sellanen minkä kanssa tappelu olisi vähän inhimillisempää. Kovasti oon etsinyt viimeviikkoina, mutta sellaista kohtuuhintaista ei ole vastaan tullut.

Kiitos ja anteeksi.

  1. Kun olet löysyttänyt sitä yläpuolelta stemmin (ja haarukan ohjainputken) sisään menevää ruuvia muutaman kierroksen, napauta ruuvia kovaa. Tämä vapauttaa kiilan, ja stemmin pitäisi irrota. Netissä näkemäsi stemmit ovat ahead-mallisia, se on eri asia kuin mikä pyörässäsi on ja nämä eivät sovi yhteen. Ohjaamon hajoaminen kesken ajon on seurauksiltaan aika kurja juttu, joten ei kantsi häröillä asian kanssa.

  2. Saatavuudesta en sano mitään, mutta pyörän luonne muuten huomioiden lienee fiksumpaa vain kunnostaa alkuperäinen keskiö, jos osissa on yhtään eloa jäljellä.

  3. Määrittele kohtuuhintainen.

  1. Tuo on hitsattu kiinni. Tosiaan taitaa olla aika typerästi tässä suoratankoisessa. Höh.

  2. Se voi olla. Saisi nyt edes tuon auki.

  3. Kaveri osti tuossa näppärän oloisen DBS:n rungon ja haarukan reilulla satasella. Se vaikutti oikein pätevältä ja oli oikean kokoinenkin. Jotain vastaavaa olen koittanut etsiä.

Otapa kuva tuosta stemmistä.

Mulla on myynnissä runko jossa on tohtorin adapteri kiinni. Hyvin se on ainakin pelannu sen puoltoista talvee mitä tolla ajelin.

en ole koskaan ymmärtänyt mikä niissä monien parjaamissa alumiinisissa rattaanpulteissa on niin huonoa. Yhet pultit mulla ollu eri pyörissä ja kammissa ja rattaissa varmaan jo kolmatta vuotta.

E eiku ei mitn

Joo, elikkäs vanhaan Tunturi kulkurikymppiin uutta stemmiä olen ehtinyt. Pyörätohtorita löytyy oikean paksuinen stemmi, mutta malli hieman eri,joten sopiiko pyörään?

Alkuperäinen:http://oi40.tinypic.com/24oc3e9.jpg

Uusi:http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2009_09_19/stem%2021.00%20mm.JPG

Stemmikeskustelu: https://www.yksivaihde.net/old/12964

jos ostan esim. Shimano PD-7401 polkimet ja klossit, mistä saan/löydän sen osan minkä voin kiinnittää kenkään? vai onko klossit juuri ne?? eli siis tavallisita kengistä pöräilykenkiä tekemässä. varmaan helevetin tyhmä kysymys mut koittakaa pärjätä ja vastata…

Ale99 - 18:22, 10.5.2013 » jos ostan esim. Shimano PD-7401 polkimet ja klossit, mistä saan/löydän sen osan minkä voin kiinnittää kenkään? vai onko klossit juuri ne?? eli siis tavallisita kengistä pöräilykenkiä tekemässä. varmaan helevetin tyhmä kysymys mut koittakaa pärjätä ja vastata...
Morjens, viime vuonna painin itse saman kysymyksen kanssa.

Klossit on juuri ne.
Eli kävelet vaikka Intersporttiin ja pyydät maantieklosseja.

DIY, ei varmaan sulle ongelma :slight_smile: klossi kiinnitetään kyllä kenkään mutta ei semmoista osaa mihin se kengässä kiinnitetään kai missään myydä erikseen käsittääkseni. Sun pitää ite duunaa sinne kengän pohjan sisään jonkinlainen levy/lujike mihin voit ne klossit sitten ruuvata kiinni.

edit. hatut pois kun olin hidas.

Voithan sä ruuvata ne klossit tavan kenkiin, mut ne ei tuu kestämään ekaa lähtöä pidemmälle. Osta oikeet pyöräilykengät, niitä saa muutamasta kympistä ylöspäin ja on a) paremmat b) kestää pitempään.

DIY ei oo mulle mikään ongelma, kuten tiedättekin :slight_smile: , jos avaan hiukan pohjaa, sikaa* ja metalli tms levy sinne, lisää sikaa* ja puristus?

*sikaflex
pystyykö oikeilla pöräilykengillä kävellä oikeesti? koska koulussa täytyy kävellä toisesta päästä toiseen päähän.

Aina sitä kokeilla voi. Tavan lenkkareista taitaa jäädä pohja kiinni polkimeen ja kangas osa revetä irti. Jäykkyys ei riitä.
Mut osta sit ne oikeat kengät kun olet kokeillut.

Tsemppiä

kai tän saa videoraporttina sitten jälkeenpäin?

Ale99 - 18:38, 10.5.2013 » DIY ei oo mulle mikään ongelma, kuten tiedättekin :) , jos avaan hiukan pohjaa, sikaa* ja metalli tms levy sinne, lisää sikaa* ja puristus? *sikaflex pystyykö oikeilla pöräilykengillä kävellä oikeesti? koska koulussa täytyy kävellä toisesta päästä toiseen päähän.
Suosittelen maastopolkimia ja kenkiä, niillä on musta keskimäärin ihan hyvä kävellä. Maantiekengillä taas ei tee mieli kävellä metriäkään.
Ale99 - 18:22, 10.5.2013 » jos ostan esim. Shimano PD-7401 polkimet ja klossit, mistä saan/löydän sen osan minkä voin kiinnittää kenkään? vai onko klossit juuri ne?? eli siis tavallisita kengistä pöräilykenkiä tekemässä. varmaan helevetin tyhmä kysymys mut koittakaa pärjätä ja vastata...
Älä suotta maantieklosseihin ryhdy. Käytettyjä maastospedukamoja saa yhtälailla pikkurahalla.

Uutena ostaessa lukkopolkimissa klossit tulee käytännössä katsoen aina mukana eikä niitä tartte erikseen ostaa.

Ale99 - 18:38, 10.5.2013 » DIY ei oo mulle mikään ongelma, kuten tiedättekin :) , jos avaan hiukan pohjaa, sikaa* ja metalli tms levy sinne, lisää sikaa* ja puristus? *sikaflex pystyykö oikeilla pöräilykengillä kävellä oikeesti? koska koulussa täytyy kävellä toisesta päästä toiseen päähän.
Noilla pystyy kävelemään koulun päästä päähän eikä lähde pohjat irti heti kotipihassa. https://www.yksivaihde.net/old/16093

mun kavio on tommone numero ~ 45.