..

Fix-pyörä olisi kiinnostava laite ja sillä olisi varmasti hauska kruisailla. Minulla ei kuitenkaan ole mitään hajua miten voisin fixata oman pyöräni. Tällaista ohjetta ei löydy miltään sivulta(Lukuunottamatta paria engl. kielistä sivua, joita ei ymmärrä erkkikään vaikeiden engl. kielisten pyörätermien takia.), joten ehkä olisi aika perustaa sellainen :smiley: En varmasti ole ainut ,joka näitä ohjeita kaipaisi.

Hakusanalla “opas” löytyi.

  1. Mene pyöräkauppaan
  2. Osta fix-pyörä
  3. Feel the zen

Oikeesti, jos et tiedä fillareista mitään niin suosittelen vahvasti kaupasta valmiin pyörän ostamista. Säästyt paljolta kiroilulta ja vaivalta.

Ei kyllä taidan itse rakentaa. On tullut suht kauan pyörien kanssa värkättyä, joten uskon sen onnistuvan ilman loputonta kiroilua ja turhautumista :smiley: +on halvempaa ja hauskempaa rakentaa itse.

pimpelipom - 10:32, 6.6.2010 » on halvempaa rakentaa itse.
tuossa asiassa olet ehkä pikkaisen väärässä (kuumottavia konversioita lukuunottamatta), mutta lykkyä pyttyyn.

Kaikenmoisten eri standardien ja mieltymysten takia mitään kattavaa opasta on vähän mahdotonta kirjoittaa. Vähän oma-aloitteisuutta on löydyttävä.

edit: Tai sit skene on ahdasmielinen ja haluaa että jengi näkee vähän vaivaa ja oppii siinä samalla…

Kauhukonversio on teoriassa halpa, kunnollinen muotipyörä taas ihan skidisti kalliimpi kaupasta ostettuna.

Yleensä vaan jengin ongelma on kuvitella, että jostain jätelavalöydöstä saa kyhättyä fiksuttimen lähes ilmaiseksi. Sitten alkaa itkettää, kun kukaan täällä ei myy edes itsari-takakiekkoa alle viidellä kybällä, parin kybän keskiölaakerin joutuu ostamaan kolmeen kertaan kun ketjulinja on ties mitä kun akselin pituus ja/tai viiste ei natsaa niihin johonkin mystiikka-kampiin, pelkkä takaratas maksaa pari-kolme kybää, ja sitten lukkorengas, ketjut, renkaat, Ouryt, Brooks jne.

Ja nettihän on pullollaan ohjeita ja infoa aiheeseen mutta jos ei ulkomaankielet oikein aukene niin sitten voi tosiaan olla vähän hiljaisempaa.

Jos niiden pyörien kanssa on tullut puuhattua, niin englanninkielisten termien opettelu ei varmaan ole ylivoimaista. Opiskelee vaikka Parktool.comin korjausohjeista.
Ja joo, se kuumottava konversio tulee aika helposti kalliiksi. Mun ensimmäinen katukonversio jonka tein vaihtamalla valmiina ostamaani värkkiin (konversioon) isomman rungon ja myymällä sen vanhan oli vuonna 2006 kohtuuhintainen, mutta silti yli 500e. Noita valmiita laitoksia saa tänä päivänä niin halvalla, että konversioaihion pitää olla todella passeli ja hyvän hintainen, jotta pyörää saisi halvemmalla kuin kaupasta.
Paskaahan saa ilmaiseksikin.

pimpelipom - 11:49, 6.6.2010 » Fix-pyörä olisi kiinnostava laite ja sillä olisi varmasti hauska kruisailla. Minulla ei kuitenkaan ole mitään hajua miten voisin fixata oman pyöräni.
Minulla oli tässä tänä keväänä täsmälleen sama tilanne. Luin netistä juttuja konversioista ja tein laskelmia hinnoista ja päätelmiä omista kyvyistäni. Kaiken tämän pähkäilyn jälkeen tein ainoan oikean ratkaisun omassa hintaluokassani, eli tasoa halvin mahdollinen.

Otin suunnaksi osoitteen www.netanttila.com, etsin sieltä Mongoose Mauricen, klikkasin “lisää ostoskoriin” ja annoin luottokortin numeron. Viikkoa myöhemmin olin onnellinen fix-pyörän omistaja. Vaikka vedänkin vielä kerettiläisesti vapaarattaan kanssa. Mutta koska kaikki tosifiksuttelijat nauraa jo sille että pyörä on kotoisin marketista eikä ulkomaisesta nettikaupasta tai ympäri maailmaa haalitusta osista niin tässä konkurssissa ei yksi vapaaratas enää paljoa paina.

Tosin siihenkin on mennyt kohta rahaa jo uuden Charge Plugin verran kun on pitänyt vähän päivitellä ja tehdä mieleisekseen. Ei sillä ettäkö Plug olisi mikään äärimmäisen fiksin mittari. Ja olisi sitäkin pitänyt päivitellä jos sellaisen olisin hommannut.

HID45 - 12:18, 6.6.2010 » Viikkoa myöhemmin olin onnellinen fix-pyörän omistaja. Vaikka vedänkin vielä kerettiläisesti vapaarattaan kanssa.
Tuskin täällä kovin moni nauraa Mongoose Mauricelle pyörävalintana mutta toi läppä kyllä vähän kummastutti. Kas kun olen aina luullut että fix-pyörässä on sellainen kiinteä välitys? Niin no, kai se pyörä on edelleen fix-pyörä vaikka ajelisikin vapaarattaalla.

vapaaratas on uusi musta… kuulin jotain huhua, että kevään 1. älleycat-kilvoittelu helsingissä olisi voitettu vapaarattaalla.
Terv. minä ja muut hybridimiehet

^kevään 1.älleycat-kilvoittelu ainakin hävittiin kiinteällä välityksellä (tieto varmasta lähteestä)

http://www.pumaville.com/downloads/book101.pdf
http://www.fixedgeargallery.com/columns/bobgarage/indexb.htm
http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm

pyörii aikansa netissä = menee sekaisin mitoista, termeistä yms.
hommaa/tekee spesiaalin takakiekon = missä on ratanapa (fiksinapa) tai itsari (suicide hub, kierteelliseen monivaihdenapaan viritelty, epäilyttävä)
tsekkaa ketjulinjan = kampisetti, keskiöakselin pituus, takanapa vaikuttavat tähän
kiristää ketjun = vaakahahlot rungossa(dropit) takana
ajaa = täysii