Talvi tulee. jee

Kyl, laitoin bmx-hommiin tommosen full cut luppakorvamallin (pro-tec, tsg, s1 jne) ja viime talvena toimi tosi hyvin kun kanavoin sisäistä sheldon browniani ja panin etuosan tuuletusaukkoihin teippiä viimaa leikkaamaan. Toki pistelin siihen vähän reikiä ettei nyt ihan hikoilemaan tarvitsisi erehtyä talvipakkasilla. Alle riitti usein ohut aluspipo.

Shelby ja Extremtextil myy tuulenpitävää fleeceä, jollaisesta askartelin korvien päälle yltävän otsapannan. Tuommoisen askartelee iltapuhteena jokainen esikoulun käynyt käsin tikkaamalla. Muistaakseni tilasin sitä jonkin vähimmäismäärän kirjepostilla shelbyltä ja hintaa saattoi tulla ehkä kymmenen euroa. Pistettiin äitimuorin kanssa tilkku puoliksi. Vähän outo ens alkuun kun vaikeuttaa kuulemista jonkin verran, tavallaan vähän sama fiilis kuin fullari päässä kylillä ajellessa, mut eipähän korvat palele.

1 Like

Roskalavalta pakastamisen ja pesun jälkeen päässyt ekoille ajoille vanha Fjällun talvilätsä korvaläpillä. Hyvin toimii.

Vakiovarusteena tuubihuivi ja sit ku pakkanen kiristyy ni laitan yhen tuubihuivin peittämään kaulan ja naaman, toisen pistän päähän ja jos vielä kiristyy niin ohkanen pipo.

Taas tossa vaihdellessa osia tohon Nishikin XC fillariin tuli mieleen et miksi tollasta ruuvvaan joka vuosi. Nyt on vika talvi ton kanssa, ens vuonna hankin Kona Unitin ja unohdan vaihteet kokonaan.

1 Like

Tällä pipolla pärjäilee kypärän alla muutamaan pakkasasteeseen: https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-tst-l1-merinopipo/50987
Lisäksi tietty tuubihuivi kaulalle. Isoin ongelma itellä on varpaiden jäätyminen.

Toinen haaste kylmän ilman aikaansaama hengitysteiden ärsytys, mikä tahansa naamanlämmitin tietty kostuu alta aikayksikön, ja estää samalla em. ärsytyksen tuottaman liman ulosrykimisen

Ei kaikki

aah täähän se olis mut tekiskö joku nelisilmäyhteensopivan mallin ja merinosta koska mulla on nyt joku juttu merinoon

Ei pitäis olla mahdoton neuloa semmonen. Vähän modaa lapasen kaavaa vaan. (Tarjoutusin tekemään mut hermosairaus ei anna pitää puikkoja kädessä.)

Varuste.netistä sai joskus Airhole-merkkisiä kypärähuppuja, myös merinoisia, joissa on huurteenpoistoaukko suun edessä. Olen tykänny ja valkkasin toki räikeän kuvion, kaiken ei aina tarvii olla OD lekakqmpetta.

Varmista että on muualla tarpeeksi yllä.

1 Like

Lumikon neuvoin ensin muulla vaatetuksella asian parannuskokeilu. Olen joskus tännekin kertonut, että Columbia Omni heat -kengät ovat lämpimät. Muistaakseni minulla Fairbanks-malli. Sopivan väljä koko. Tämä ei auta, jos lukoilla on tarkoitus ajaa.

Olen myös varpaiden kylmyydestä helposti kärsivä.

Mulla varpaat palelee kyllä siitäkin huolimatta että muualla kehossa olisi asiat hyvin tai jopa kuuma. Sähkösukkia harkitsen mutta ovat niin törkeän kalliita.

Ostin muuten jotkut Enduran vedenpitävät toppahanskat pyöräilyyn. Oi kuinka huono tuote. Käsi hikoaa alta aikayksikön, niin että vuori tarrautuu kiinni ja tämän jälkeen hanskan poistaminen kädestä vaatii raivaussahan. Takaisin pukemista ei kannata edes yrittää.

Ostin sitten Rexin hiihtohanskat Prismasta ja varmaan vielä käyn hakemassa nuo Daehlien alehanskat XXL:stä - sellaiset mulla on ollut aiemminkin ja pärjää pikkupakkasille. Lobsteria sitten tassuun kun menee kylmemmäksi.

Toki mun Craftin lobsterit alkaa olla ihan loppu ja niitten uusi malli on aivan liian kapea että siitä aukosta saisi tassun sisään. Motonetissa oli Yokon lobsteria joka vaikutti ihan ookoolta, en tosin vielä ottanut testiin.

edit: myydäänkö missään enään niitä ysärin perinteisiä Thinsulate-tumppuja? Sellaisethan vois olla ihan jeppikset talviajoon kun ainakin muistikuvieni mukaan pitivät tuulta ihan kivasti ja eka vesipisarakaan ei mennyt läpi.

edit2: Itse itselleni vastaten, Intersportista löytyy. Täytyy käydä hakemassa, vaikka kuvassa näyttää oudon pitkältä tuo malli

Sama täällä. Polkiessa vaan ei saa mitenkään lämpöä kiertämään sinne saakka, vaikka muun liikkumisen kanssa jalkojen kylmyysongelmia on vähemmön. Olisikohan jotain minimaalisen kokoisia lämpöpusseja saatavilla mistään? Muuten aina jotenkuten pärjää, mutta kun laskee alle -15 lämpötila, niin kymmenen kilsan työmatkallakin saa varpaat totaalisen tunnottomaksi. Jonkin verran auttaa, kun ennen lähtöä jumppaa koivet kunnolla lämpimiksi ja ajaessa tekee jatkuvaa varvasjumppaa, mutta vain vähän :confused:

Hiihtohanskojakin on varmaan monenlaisia, mut itellä tuollaiset alkaa tuntua kylmiltä pyöräilyssä jo alle +10 asteessa (riippuen tuulen kovuudesta ja suunnasta tietty). Mut kun ostaa yhtä kokoa liian isot hiihtohanskat ja tunkee alle villasormikkaat, niin ne onkin jo hyvät pienille pakkasillekin. Aika hyvät ja miellyttävät myös kastuessaan ja saa kuivattua nopeesti.

Lateksihanskaa vaan väliin nii pysyy hanska kuivana ja sateella thinsulate hipovuoren kanssa myös käsi ok lämpimänä

mitä valkoista paskaa takapihallani on

XXL:n löytölaarista löytyi sähköpohjalliset 38€. Ja jostain aiemmasta alesta tankokintaat. Jospa tää tästä

No, ainakin yksi aiheuttaja on siis poissuljettu. Jos lämpö on siis kokonaisvaltaista eikä vain paikallista hikoilua: hyvin voi vaikkapa hikoilla takin alla paitaa märäksi mutta reidet palella samaan aikaan → verenkierto näpeissä ja varpaissa supistuu tällaisesta aika äkkiä.

Seuraava tarkistuskohta on riittävän väljät kengät joita ei ole sitonu liian tiukalle. Puristus painaa eristeet lyttyyn ja heikentää verenkiertoa, kumpikin näistä kylmettää varpaat.

Tästä seuraava niksi on paksut kengänpäälliset.

Erilaiset sähköiset ja kemialliset lämmittimet on tietysti toimivia mutta niitä ennen kantsii huolehtia passiiviset lämmikkeet kuntoon. Niitä kun ei tarvitse ladata.

Hiihtohanska ei oo pyöräilyhanska. Hiihdossa eteenpäin vievävoima kulkee kämmenten kautta koko ajan, joten veri kiertää käsissä ihan eri tavalla kuin pyöräilyssä. Hiihtohanskat on siis ohuita, ettei kädet ala heti hikoomaan.

No täähän se. Mulla on ohut ja pitkä jalkaterä ja tosi harva kenkä yleensäkkään sopii jalkaan. NW:n "talvi"popoilla pärjää nollakelille asti ja sitten täytyy laitella karvavuorellista kengänsuojaa. Niille vaan alkaa tulemaan kilometrit vastaan ja uusia ei taida enää saada. Ja pukeminen aina yhtä perseestä.

Sama homma hanskoissa. Sormet on eri paria kuin kämmenet, joten joutuu laittamaan XL-kokoista ja sitten jää kämmenen kohdalta aika reilusti ylimääräistä…