Suuri värityskeskustelu:

Ite voisin vastata tähän muutamalla omalla inhokilla:

Muuten ihassama, mut jos ei jaksa lähtee kikkailee niin Crustyn postaus kiteytti hyvin olennaisen.

e: kikkailua:

Eivät nämä ole avausviestin mukaisia tismalleen. Vanteet ovat molemmissa “kotimaiset” Mavicit.

Oon ite mieltynyt monen muun tykkäämään “värikäs runko - mustat osat” -komboon. Taitaa olla muodikasta.

Kirkkaat osatkin on kyllä nättejä, mutta en oikeen pääse kiinni siitä missä ne toimis… sellanen metalli/ruskea/neutraali väri ja kirkkaat sirot osat vois olla aika lähellä.

Valkonen ja neonvärit on aika karmea yhdistelmä, instant markettiefekti!

tutam - 23:03, 28.10.2014 » [i]Red 'uns go fasta![/i]
Warhammer 40k ja ORCS? :)

Kirkkaat osathan nyt käy ihan mihin vaan. Mutta parhaimmillaan ovat ehkä vähän tummempisävyisissä rungoissa, tulee kivasti kontrastia, ihan niinkuin kirkasväri/ mustatosat -kombossakin.

Kirkkaat osat käy perinteisempiin runkoihin! Piste!

maakari - 23:27, 28.10.2014 » Olin kirjoittamassa, että 48/17. Sitten luin muiden viestejä. Terv. lukihärö
Et oo ainut. Piti hetki ihan tosissaan miettiä et millä ihmeen tavalla nää viestit liittyy välityksiin. 48/16.
.... - 10:08, 29.10.2014 » joo kaikki värit on kivoja jos ne on mustia...
Joidenki värioppien mukaan musta ei oo väri. Eikä valkonenkaan. Ja jos sekotat maaleja, niin oikeaoppisesti mustaa ei sais käyttää. Mulle ei oo silti koskaan kerrottu et kuka tätä valvoo.

Tää pyörien väriharmonia-homma on itellä ollu mielessä nyt jonku kuukauden ku oon ettiny itelleni ekaa projektirunkoa. Meikästä näissä on selkee logiikka. Vintage-pyörissä ei oo mustia osia juuri ollenkaan, vaan haarukka ja kehät yms on usein kromia. Eli kromilla saa vanhaa fiilistä. Ja penkki ja teipit sit nahkaa. Ruskea on värinä mustaa kevyempi, lämpimämpi ja pehmeämpi ja sillä saa ystävällisemmän fiiliksen.

Keinokuidut ja mustat osat kuten satulatolpat ja kammet yms luo taas modernia fiilistä. Eikä nämä mun mielestä istu vanhoihin runkoihin. 2000-luvulla myös kova sana on ollu efektiväri, eli lähes kaikki mustaa mut sit joku yks värikäs yksityiskohta. Eli esim värillisten napojen laittaminen mustaan pyörään. Eikö tää escobar tehny just näin? :smiley:

Valkosivu tai millälie tanwall-renkailla ja värillisillä tankoteipeillä taas saa jonku kasari-fiiliksen.

Kauneus ja harmonia perustuu meikästä siihen, miten helppo kohdetta on katsoa ja miten hyvin eri elementit erottuu. Siksi esimerkiksi valkoset kumit sopii mustiin kehiin ja mustat kumit kirkkaisiin kehiin. Jos on liikaa kaikkia rinkuloita ja erinäisiä värejä niin sitä vaikeampi sitä pakettia on hallita ja katsoa.

Sitä en oo vielä päättäny et luoko krominen haarukka arvokkuutta vai onko se edelleen vaan joku ensivaikutelma-viehätys. Vai oonko harakka.

Mut siis, riippuu meikästä täysin siitä minkälaisen ilmeen haluat pyörälle. Näitä tyylejä (vintage, kasari-ysäri, moderni) on vaikea yhdistää keskenään ja kompromissit näyttää yleensä typerältä. Ja loppu onki sit makuasioista kiistelyä. :wink:

grotto - 20:08, 29.10.2014 » Warhammer 40k ja ORCS? :)
Tietäjät tietää ;)
spacer - 20:30, 29.10.2014 » Vintage-pyörissä ei oo mustia osia juuri ollenkaan, vaan haarukka ja kehät yms on usein kromia.
Missäs vaiheessa maantiepyörissä oli muodissa musta quill-stemmi muuten kirkkaassa kattauksessa?
spacer - 20:30, 29.10.2014 » Joidenki värioppien mukaan musta ei oo väri. Eikä valkonenkaan. Ja jos sekotat maaleja, niin oikeaoppisesti mustaa ei sais käyttää. Mulle ei oo silti koskaan kerrottu et kuka tätä valvoo.
Sehän silkkaa fysiikaa. Jos ajatellaan värin olevan jokin pinta niin valkoinen heijastaa kaiken valon, kun musta taas absorboi kaiken valon ja kaikki värit ovat vaan aallonpituuksia joita kyseinen pinta heijastaa. Valkoinen valo siis sisältää kaikki mahdolliset näkyvät aallonpituudet, kun taas no mustaa valoa ei kai ole olemassakaan;) Jos vähän pelkistetään.

^ Juurikin näin. Ja väreihin vaikuttaa aina ympärillä olevat värit.
Tein nopsaa tämmösen havainnollistavan kuvan jos joku ei oo Ittenin värioppeihin koskaan törmänny. Keskellä oleva harmaa on kummassaki samaa keskiharmaata, mut valkosella pohjalla se näyttää tummalta ja mustalla pohjalla taas vaaleelta. Sillä on hurja vaikutus mihin jonku värin aina rinnastaa.

Johannes Itten ja Josef Albers ovat väriopin pioneereja, suosittelen tutustumaan heidän oivalluksiinsa, jos värien keskinäiset yhteydet kiinnostavat.

negaatio - 19:35, 29.10.2014 » Ite voisin vastata tähän muutamalla omalla inhokilla: ...Jarrupinnat mustissa kiekoissa...
Mulla oli sama inhokki, mutta tän avulla pääsin siitäkin. https://farm4.staticflickr.com/3837/14532056784_64d236d8b6_c.jpg Mun mielestä yks parhaista tänä vuonna näkemistäni tuo kokonaisuus.

Värilliset renkaat ei miellytä, paitsi maastureissa. Ehkä se muta ja hiekka vähän pehmentää kontrastia :smiley: alla esim.

liharekka - 20:24, 29.10.2014 » http://imageshack.com/a/img537/8865/JNr0go.jpg GT Zaskar LE vuosi 1998.

oon ajellu viimeset 5 vuotta mustarunkoisilla pyörillä. alkaa jo vähän kyllästyttää

mohnomishe - 22:31, 29.10.2014 » oon ajellu viimeset 5 vuotta mustarunkoisilla pyörillä. alkaa jo vähän kyllästyttää
Tota oon myös miettiny et voiko olla kyllästymättä johonki väriin? Joskus 10v sitte tykkäsin oliivin vihreästä, sittemmin oranssista ja nyt tummansininen tuntuu kiinnostavan. Kaikki hyviä värejä, mut vaihtelu virkistää. Tummansininen fleikkimaali vois sinkulassa toimia, mut koska vauhti ja keveys ja kesä niin väriä sais olla enemmänki. Punaset pyörät taas on ihan ehdoton ei, ellei sit oo palomies ja tallissa ferraria.

tykkään kultasesta pyörästä ku se ei oo tavallaa minkää värinen ja kuitenkin on

voiha helevetti nyt mitä tääällä esitetänään musta works all the time ja toivottastikaput foorumi t. gin tonic

ei forum kaput mut musta ok
666

Biciolli - 14:38, 29.10.2014 »
RTZ - 13:46, 29.10.2014 » En tykkää kumeista. Ovat sottaisen näköiset. ---
Eivät ne ole sottaisen näköiset. Ne ovat sottaiset. Uutena olivat hienot. Siis huono valinta.
Eipäs. Valinta on hyvä. Sottaisuutta, sitä pitää olla!
ilonanne - 22:22, 29.10.2014 » Värilliset renkaat ei miellytä, paitsi maastureissa. Ehkä se muta ja hiekka vähän pehmentää kontrastia :D alla esim.
liharekka - 20:24, 29.10.2014 » http://imageshack.com/a/img537/8865/JNr0go.jpg GT Zaskar LE vuosi 1998.
Tuon väriset maasto ja crossikumit on vitun kovia( esteettisesti);) mun mielestä!