Suuri värityskeskustelu:

Onko pyörän värien valinta tiukkaa tiedettä vai perustuuko se intuitioon?
Laittakaapa tänne tieteellisiä perusteluja ja taiteellista intuitiota.

Laitan pohjalle tämän kurinalaisen väritysperiaatteen:

  • rungossa oma väri, esim. musta, punainen, sininen yms.
  • runkoon liittyvät osat, vanteet yms. yhtenäiset, esim. kirkas tai musta
  • “interfacet” eli tupit, satula, varvasremmit keskenään yhtenäiset, esim. ruskea nahka

ei kai niillä väliä ole jos ne on valittu tälleen

eli mustaa ja punasta
muut on väärin

#8

Oma pyörävärittely on mennyt aina melko pitkälti näin:

  • jonku värinen runko, halpa
  • jonku väriset kiakot, halvalla
  • satunnaiset, halvat putkiosat kannulla mustaks
  • satula, tupit jne sillain ku sattuu halvalla löytyyn

Lopputulos on usein kamala ja ärsyttää Arton esteettistä silmää

Oon miettiny markettipyörä/sole-estetiikkaa ja ylivedetty värikoodaus on selkeesti yksi keskeinen osatekijä siinä lookissa. Mutta missäköhän vaiheessa värikooditus menee yli ja fillarista tulee halpiskompliitin näköinen? Korkeat kehät joko rungon värisinä tai valkoisina yhdistettynä valkoisiin tankonauhoihin ja satulaan ainakin vetää vahvasti tuonne suuntaan.

Parallaxissa harmittaa kun seat/chainstayn sisäpuolella on väriraidat, vetopuolella sininen ja ei-vetopuolella punainen. Sininen on noista väreistä kivempi, mutta kun kuvat pyörästä tavataan ottaa vetopuolelta niin sitä ei saa koskaan näkyviin. Cinellillä muutenkin ihme epäsymmetrisyyttä veto- ja eiveto-puolella, pahana esimerkkinä vaikka Caleido-vigorelli. Missä on kyllä muuten kovin väri mummielestä.

Se epäsymmetrisyys on (tai ainakin oli) muotia keskieurooppalaisessa designissa. Tämän faktan olen itse päätellyt pärrien perusteella, eli fakta on vedenpitävä.

Oranssi runko ja mustat osat. Jos on hyllyssä (isoa) flakea niin sitten sitä sinne oranssin sekaan.

timoma - 19:45, 28.10.2014 » Oranssi runko ja mustat osat. Jos on hyllyssä (isoa) flakea niin sitten sitä sinne oranssin sekaan.
Mä luulen et timoma on oikeassa.

käyttöpyörässä värikoodaus on tyyliin ihan sama minkävärinen kunhan on hyvin käyttöön soveltuva osa.

Rungon värillä ei oo nii välii kunhan osat on kirkkaita tai mustii. Paitsi satula ja tankonauha saa olla myös ruskeita jos nahka ja rando.

Toimii aina.

valkoiset kumit koska vihaajat vihaa ja provosointi on parasta :smiley:

Oma mieltymys tällä hetkellä:
-yksivärinen runko
-kirkkaat kammet, tolppa, polkimet, ohjainlaakeri, stemmi ja tanko
-kiekoissa kehät joko tummat tai kirkkaat, navat ja pinnat kirkkaat
-remmit, satula, tupit/teipit mustia

Toimii yleensä kivasti.

Black 'n blue, toimii aina. Mash histogram, cdale mustilla osilla… lista on pitkä mutta kaunis. Valkoinen kans ihan kiva jos ei oo vallitsevana. Oranssi kans toimii aina ja keltainenkin, joskin varauksin.

Palpa voi olla minkä väristä tahansa, mitä halvempaa sitä värikkäämpää

Crusty - 21:08, 28.10.2014 » Oma mieltymys tällä hetkellä: -yksivärinen runko -kirkkaat kammet, tolppa, polkimet, ohjainlaakeri, stemmi ja tanko -kiekoissa kehät joko tummat tai kirkkaat, navat ja pinnat kirkkaat -remmit, satula, tupit/teipit mustia Toimii yleensä kivasti.
Tämä.

Mä tykkään kovasti kolmivärisistä rungoista.

http://www.hi5bikes.fi/netta/imgl/1329129365954-1jl8cbdxihgh2-670-75.jpg

Myös muusta rungosta poikkeava väri tai pinta taka- ja etuhaarukassa on miellyttävä näky. Vintage-jutuissa kromaus takaputkissa ja etuhaarukassa kokonaan, nykymallisissa maali.

Ylipäätänsä värikkäät rungot on mun silmään miellyttäviä.
Putkiosat mieluusti samaa väriä, rungosta riippuen onks kirkasta tai mustaa.

Red 'uns go fasta!