Suuri välityskeskustelu:

Tämä. Leppoisasti joka myös mun polvien mielestä=vapaarattaalla

Leppoisuus edellä juuh. Tänään piitkästä aikaa läskipyörällä mettässä ja 30*20 juurikin sopiva. Kaveri täysjuustovaihdepyörällä peesissä eikä kuulunut valitusta et liian hidasta.

46/19 – 32-622

Kaks hammasta tuli lisättyä kumpaanki päätyyn kesän päätteeks, oli hyvä idea :slight_smile: Metsähiippailun ja talven varalle 22-hampainen floppipuolella, saa nähä miten pelaa 46:n kanssa. Salee kyl just hyvin.

Nyt ollut käytössä 39x18 32-622 sinkula. Hyvä leppoisaan työmatka-ajoon.

meikä tosiaan painellu kesän 47/19 ja sitte ku on enempi lunta nii vaihdan eteen 44. toivon ja luulen pärjääväni sillä sitte!

2 Likes

Jos jollakulla on puutetta OCD hommista niin mulla olisi tämmöinen minkä voisin vaikka antaa pois tai en tiiä. Kun edellä ajaa yksivaihteinen ja takana tullessa pitää tasaisen välimatkan, joutuu kampikierrosten suhteesta laskemaan, mitkä välit edellä ajavalla on. Yksinkertaisin ja turhauttavin tapaus on tietysti tarkalleen samat välitykset, mutta jos kampikierrokset ei mene tasan, käsketään laskemaan, meneekö kierrokset tasan takarattaan hampaiden lukumäärän mukaan. Silloin eturattaiden hammasmäärä on sama ja edelläajavan takarattaan pystyy laskemaan suhdeluvusta. Hankalampi on, jos kampikierrokset menee tasan eturattaan hampaiden mukaisesti. Silloin on sama takaratas ja eturattaan hampaat saa suhdeluvusta laskettua. Joskus taas kampikierrokset menee semi randomisti kohdalleen, jolloin sekä taka- että eturatas on eri hammastuksella ja täytyy yrittää sijoittaa mieluiten todennäköisiä takarattaan hammaslukuja kaavaan Te x Et / Ee x Tt = Ek / Tk (jossa E = edellä ajava, T = takana ajava, e = eturatas, t = takaratas, k = kampikierros) ja yrittää ratkaista eturattaan hammastus. Nyt viimeksi oli aika paha tällainen kun kampikierrokset meni suunnilleen 13/14, mutta ennen kuin ehdin laskea päässä, liikennevaloissa odottaessa selvisi että oltiin 46:17 ja 48:19 väleillä liikenteessä.

On topic: lenkkipyörissä 48:17 tai 42:16, työmatkat 48:19, talvipyörä 42:19

5 Likes

kyl toi varmaan sudokut voittaa tai en tiiä

vaik siis joo tällee vois perjaatteessa sanoa kun ei tarkoiteta sitä kirjaimellisesti, niin ei kyl kukaan mitään OCD-hommia halua. Sen sijaan OCPD-hommissa on sekä ahistuksen että tyydytyksen dualismi.

mä luulen, että nimin. rostfrid tarkoitti sanoa

1 Like

mä mietin sitäkin mut nopeella vilasulla leipätekstistä en hahmottanut yhteyttä pulttijakoon.

mut siis ainakin kaikki on nyt selvää paitsi se mitä rostfrid tarkotti.

jopa mä oon itse asiassa selvä.

1 Like

Auts, työlästä hommaa :grimacing: voimia!

Mulla on pyöräillessä semmonen ”jos nyt liukastun ja kaadun - mitä jos ajankin ton vastaantulijan päälle - [graafisia haavojen kuvauksia] - aa kato rekka - miltähän tuntuu kun luu katkeaa” jne kommentaattori päässä. Kyl sä tiedät.

nyt on menty noin viikko 43/19 välityksellä ja sehän on aivan mukava välitys.

e. sanoin väärin ja olen siitä pahoillani. tarkoitus ei ollut harhaanjohtaa. välitykseni onkin siis 43/20 ja se on se aivan mukava välitys.

mulle joskus linkattiin surplace.fr jossa laskuri ilmottaa molemmilla jaloilla skidaavalle kuskille 40 skid spottia. ei paha.

1 Like

En ole insinööri, mutta. Eikö tässä pitäisi ottaa huomioon myös rengas- & kehäkoko? Ulkorenkaan ulkohalkaisijalla on aika suurikin merkitys etenemään samalla välityksellä.
Ja rengas- & kehäkokoa tärkeämpi on itse asiassa tuo ulkohalkaisija koska vaikka olisi tismalleen sama kumi mutta ihan eri paineilla niin jo renkaan sägi eli littanaanmeneminen vaikuttaa etenemään.

4 Likes

Olenkin aika hyvä nykyään arvioimaan edellä ajavan kuskin painoa ja sen vaikutusta renkaan painumaan :smiley: Nopeusmittaria asentaessa (jamais plus) tuli joskus laskettua painuman vaikutus satasen lenkillä ja se oli yllättävän olematon. Mutta totta nää mitä mankkis sanoi, ja siksi niitä välityksiä pitää aina liikennevaloissa notkuessa kysyä. Ja muutenkin.

1 Like

Mitkä välit päähesois, tuntuu et jalat suhisee 46x17 ja 48x17 aivan perkeleesti

44/20 42-622 sinkula ja reitti on pääosin radan vartta. Vaihdoin kyllä juuri 43 eteen.

42/16 hywä talvella

54x11 hyvä

Oisko 700c ja krossirenkaalla ~39/16 tai vastaavasti 47/19 hyvä talviväli helsingissä jos haluan ajaa lumisemmallakin säällä.

Kantakaupungissa varmaan pärjäis ihan hyvin kesäväleillä. Riippuu aika paljon minkä verran ja missäpäin helsinkiä on tarkotus talvella pyöräillä.

Ois pitäny täsmentää, et kesällä suhisee, talvella tuntuu aika junttaamiselta