suuri vaihdekeskustelu

Tämmöisestähän en tiedä mitään mutta olen kiinnostunut kuulemaan lisää

Sen sijaan, että navasta työntyisi 10-millinen akseli haarukanpäihin ja se kiristettäisiin 5-millisellä pikalinkulla, navan päät on tasaiset ja kiristetään 10-millisellä pikalinkulla tai pultilla. Tämmöisen kun vetää ulos, ei napaa tarvitse enää liikutella haarukanpäiden suuntaisesti.

4 Likes

toivotaan :stuck_out_tongue:

Huhhu miten ruma voimansiirto. Hard pass.

Holy drive train loss, Batman! Onks tänne postattu jo Sramin (?) kopio Hondan DH-vaihdelaatikosta? Tuli vastaan alkuviikosta mut enpä laittanu linkkiä talteen.

Näyttäkää Hondan dh-vaihdeloota

Tässä kans erikoisempaa erikoista jota toi Williams racing jorkki on kehitellyt Trinity MTB rojektiin

https://www.instagram.com/p/CWKBxfJBwXZ/

Jäi nyt vielä ymmärtämättä mikä tossa on parempaa kuin vaihdelaatikko, jolla saavutetaan samoja etuja kuin tässäkin vipstaakissa: vaihderomut jousitetun massan puolelle, painopiste keskiön lähelle ja takavaihtaja pois kopsahtelemasta kiviin. Tai no ehkä ketjuvaihteita voi käyttää paremmin veto päällä toisin kuin vaikka pinionin laatikkoa (ja toi vaparispider sallii vaihteiden siirtämisen vapaalla rullatessa kuten videolla näkyy). Hyvä toki että puuhastellaan

Tavallaan kyllä esteettisessä mielessä kiehtoo voimansiirtoratkaisut, joissa on paljon erilaisia hauskasti muotoiltuja rattaita pyörimässä. Vaikka se nyt tietysti ei tässä olekaan ensisijaisena tavoitteena.

Varmaa helpompi googlaa “honda rn-01 g-cross” ja “matti lehikoinen” ku latoo kaikki linkit ja videot. :smiley: Kyl sillä joku Minnaariki ajo.

Laitan tän, kun tuli vastaan, eikä muistaakseni ole aiemmin foorumilla mainittu.
Itse en ole yhtään inessä vaihdelaatikko skenessä.
Hyvää mieltä siitä, että sopii markkinajohtaja vaihdelaatikko pyöriin. Yhteensopivuus jee jee.

Näköjään Shimanollakin on olemassa oma kehitysprojekti: Shimano Gearbox in the Works - Patents Filed on Hybrid Chain-driven Sequential-Shift Transmission - Pinkbike

E. hemmetti nehän on pohtinut minun ideaani :slight_smile: Eli kahta sivuttain liikkuvaan pakkaa.

Maantiepyörässä kun on tällä hetkellä 52/36 ja 11/34 niin oon vakavissani miettinyt että kun voimansiirtoa alkais vaihtaa niin eteen vois hyvinkin tulla 53/39 ja taakse 14-28. Ei tääl Turuus niin paljon mäkiä oo ettei 39/28 -välityksellä niitä ylös pääsis.

1 Like

Vaan mistäs sen sen 14-28 pakan taiot?

Onhan tommosta “juniori-kasettia” olemassa esim. Ultegrana, jos ei huomioida tän hetken mahdollisia saatavuusongelmia.
jaa onhan nää syyskuussa puitu viimeksi

kiva kokoelma pikalinkkejä

Sinkulaan etsin kahvoja droppitankoon. Pohdin että jos pitäisi vaihteistusoption niin jotku Rival 1x11 kahvat voisi olla jees. Heiluuko se vaihdekahva löysänä jos tuommoseen doubletap kahvaan ei kytkekään vaihdevaijeria?

Eikös S-500 sinkulakahvat oo muotoilultaan samat, eli voi myös ostaa sellaiset ja sitten haalia sen oikean vaihdekahvan erikseen myöhemmin? Kumeissa kylläkin varmaan eri tekstuurit.