suuri vaihdekeskustelu

Aattelin laittaa XTR M9050 Di2 vaihtajan 11-40 kasetin kanssa, eteen niin suuri eturatas että 116 linkkiset ketjut riittäisi.

Tarkennan vielä että miten GRX vipu ja GRX vaihtaja toimii noiden road ja mtb pakkojen kanssa kun pakoissa on rattaat eri etäisyydellä toisistaan? Mekaanisista asioista kyse, ei sähköisistä.

Mitä olen itse ymmärtänyt on että tuo on mahdollista mutta joillain vaihteilla voi olla minimaalista raksutusta, mutta ei siinä määrin että siitä olisi haittaa.

ps.mutu max

Shimanon nettisivuilta en löytänyt mitään yhteystietoja josta asiaa voisi kysyä.

Rx810 toimii maantie kahvoilla ja maantiepakoilla, Rx812 toimii maantiekahvoilla ja maastopakoilla? Shimanon sivuilla tosin dokumentaatio noista vaihtajista niin sekaisin että en tiiä.

https://live.staticflickr.com/65535/48545452836_20f4e9b6ef_c.jpg

On tämä kyllä mukava pyörä, jolla pääsee tarvittaessa niin kovaa kuin minun ikinä tarvitsee. Hienosti jauhaa soraakin noilla todelliselta leveydeltään 30 mm leveillä Challengeilla 3 barin paineilla. Jotkut 32 mm (true) nappularenkaat voisivat tehdä tästä ympärivuotisen lenkkipyörän, kun maastopyörällä kuitenkin hoituu pehmeimpien kelien ajelut.

Helveetin hieno, isona ostan ton raamin.

Paavi - 14:22, 9.8.2019 » Shimano GRX 11-nopeus tuotesivulla on listattu pino yhteensopivia kasetteja: https://bike.shimano.com/en-US/product/component/grx-11-speed.html Siellä on sekä maasto, että tie -kasetteja, mutta niissähän on aivan eri mittasuhteet.
Paavi - 15:42, 9.8.2019 » Tarkennan vielä että miten GRX vipu ja GRX vaihtaja toimii noiden road ja mtb pakkojen kanssa kun pakoissa on rattaat eri etäisyydellä toisistaan? Mekaanisista asioista kyse, ei sähköisistä.
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys ja vaikea selvittää kun tuolla on Di2-speksejä mekaanisten seassa ja muutenkin sotkua. Mutta kun sitä mekaanista vaihtajaa on kahdella eri häkin pituudella joista lyhyempi käy 11-34-pakalle asti ja siellä lukee "compatible with road cassettes", ja pidempi käy 11-40-pakalle asti jotka on väistämättä maastopakkoja, niin voisko ne eri häkin pituudet olla myös eri vetosuhteella? Eli jos GRX-kahvat vetää vaijeria normaalin 11-vaihteisen maantiekahvan tapaan, ja se lyhythäkkisempi vaihtaja on "tavallinen maantievaihtaja" vaijerivedon suhteen (vaikka maantievaihtajaksi pitkähäkkinen), mutta se pitkähäkkinen GRX-takavaihtaja on siitä ihmeellinen eläin että vaikka sitä käskyttää maantiekahvalla, se liikkuu maastopakan rattaidenvälin verran kerrallaan?
Paavi - 8:16, 10.8.2019 » Shimanon nettisivuilta en löytänyt mitään yhteystietoja josta asiaa voisi kysyä.
SHIMANO NORDIC CYCLE

Martinkyläntie 54
01720 Vantaa

Puhelin 020 155 0800
infofi@shimano-eu.com

Kiitos. <3

Olkon Rissihän vallan mainio. Mä tykkään erityisesti etuhaarukasta, sen taivutuksesta.

Ooh! Kiinalaisten vastine SRAM-vaihtajakahvoille:

Yhdistää ihanasti Sramin ja Shimanon huonot puolet.

Sepä se!

Oonko ainoa jonka mielestä vanhat lyhythäkkiset vaihtajat vaihto paremmin kuin nää nykyiset setästäckkihäkki vaihtajat?

Toinen mitä oon miettinyt on 10-vaihteisten maantiegruppojen tuntuma vaihtamisessa oli parempi kuin 11-vaihteisissa, 105 ja ultegraa olen molempia ajellut kolmessa sukupolvessa.

Tahmatassu - 19:39, 27.8.2019 » Oonko ainoa jonka mielestä vanhat lyhythäkkiset vaihtajat vaihto paremmin kuin nää nykyiset setä[s]stäckki[/s]häkki vaihtajat? Toinen mitä oon miettinyt on 10-vaihteisten maantiegruppojen tuntuma vaihtamisessa oli parempi kuin 11-vaihteisissa, 105 ja ultegraa olen molempia ajellut kolmessa sukupolvessa.
Mikään ei vaihda niin hyvin ku 10-vaihteinen Campa Record, paitsi varmaan se niin vanha Dura-Ace että vaihdevaijerit tulee vielä kahvasta ulos eikä aerona tankoa pitkin, en oo testannu.

Mitä järkeä loppuviimein on 2x systeemeissä - koska jos pyörään laitetaan etuvaihtaja niin miksi tyydytään kahteen eturattaaseen kun niitä vois käytännössä samalla vaivalla olla kolmekin?

Kuulin tämän kysymyksen toissaviikolla ja jäin pohtimaan.

Paino, toimivuus, säätäminen tulee ainakin nopiasti mieleen.
Sitäpaitsi sekä 2x-, että 3x-systeemejä asentaneena ja säätäneenä en sanoisi että samalla vaivalla pääsee. :slight_smile:

Vähemmän raksuttelua kun ei pidä vaihdella kolmea eturatasta oikean ketjulinjan saamiseksi. Se mitä en ymmärrä on maantie-eturattaat kun tyypillisesti se on se 52/36 joka jättää paljon päällekkäisyyksiä, mielummin joku 52/30 niin ei tarvii lautaskasettia takana jos haluaa ajella mäkiä.

Omassa maantiepyörässä tosin 53/39 koska en tykkää etuvaihtajan “hypystä”, vaihtunee 1x jonain päivänä.

kyttyra - 20:06, 27.8.2019 » Mitä järkeä loppuviimein on 2x systeemeissä - koska jos pyörään laitetaan etuvaihtaja niin miksi tyydytään kahteen eturattaaseen kun niitä vois käytännössä samalla vaivalla olla kolmekin? Kuulin tämän kysymyksen toissaviikolla ja jäin pohtimaan.
Ainakin yksi randonneur-tubaaja sanoi 3x-kokeilun jälkeen että liian leveä q-factori, polvet ei pysty. Ja vaihto 2x-kampiin. Tosin sekin kai vähän ihmisestä (ja kammistakin tietysti) kii.

Ja 2x sen takia että saa tasaisemmat hypyt vaihteiden välillä kuin vaikkapa 1x-synsteemissä jos haluis pitää saman rangen :slight_smile:

Ja mitä tahma-ankeuttajan viime sivun kysymykseen tulee, en ole itse vaihtamistapahtumassa huomannut eroja 10 vs 11spd (kokemuksia molemmista 105 ja ultegra), mutta 11spd on sekä taka- että etuvaihtajaltaan paljon tarkempi säädettävä. Kymppi toimii kun sen laittaa suunnilleen sinnnepäin, mutta 11:sen joutuu laittelemaan aikalailla tiptop ettei mikään hankaa missään. Toki sen jälkeen toimii oikein kivasti.

2x-etuvaihtajassakin on se 4 asentoa kun trimmit lasketaan, ihan tarpeeksi säätämistä. 3x edessä on jo turhan monimutkainen. Ja siis 3x-systeemit ei vaan yksinkertaisesti ole kovin hyviä. 2x-etuvaihtajat taas on valovuosia edellä muutaman vuoden takaisia toiminnaltaan. Ja samalla tietty pakat on laajentuneet niin että kolmelle eturattaalle ei monella ole mitään tarvetta (kun monilla ei kahdellekaan, ite kyl tykkään).