SUP-lautailu, packraft & bikeraft ym. vesiasiaspeksailu

Oon tehnyt ite muutaman eskimotyylisen melan puusta ja olivat mielestäni parempia kuin mikään kaupallinen kokeilemani. Semmosia siis, joissa on pitkät kapeet lavat jotka on keskenään samassa asennossa. Tekemiseen tarvii vain pöydän johon lankun saa kiinni, sahan, puukon ja kavahöylän. Lehtikuusta tai haapaa.

Viime vuosina jäänyt kovin vähiin tosin melominen, pitäskin päästä taas.

Tuo melahommakin on niin käyttäjä/käyttötarkoituskohtaista.
Tuossahan hyvää on, että lapakulma sopii melojalle, kun sitä ei ole. Toinen on, että “tehoa” on helppo säätää, olosuhteiden muuttuessa, kun lapa on kapea ja pitkä ja upotuksen määrää muuttamalla muuttuu välitys.
Mutta kyllä hyvän sään retkimelontaan sopiva, sopivalla lapakulmalla oleva hiilarimela on kivempi.
Tai koskeen en menis grönlantilaismelalla, vaikka se onkin ehkä paras mela eskimokäännöksen reenaamiseen.

Melominenkin on kyllä 1 suo, kun tapoja ja ympäristöjä on niin monia.

Kyllä.
Pitäydyn pyöräilyssä.

Jooh no mun tapauksessa mela on tulossa (helppoihin) koskiin eli grönlantilaiset voi unohtaa, vaikka kyllä niilläkin jotkut fakiirit laittaa menemään.

Packrafteista: ei ollut mun juttu, vaikka kovasti niin toivoinkin. Vähän samanlaista lyllerrystä kuin joku fatbikellä ajelu, sopii omaan spesifiin slottiinsa mutta kokonaisuutena oikeastaan aika tyhmää. Packrafteja on nykyään aika hyvin vuokrattavissa, Natura Vivalta tms vaan paatti alle ja testiin, sillä se selviää sopiiko itselle vaiko eikö.

Joo todellakin riippuu käyttötarkoituksesta ja mausta ynnä muusta, mulla se käyttö on ollut merellä retkeilemistä ja vastaavaa.

Mä olen suosinut säädettäviä hiilarikuppimeloja. Bracan IV Min ja VI Min löytyy varastosta. Molemmissa on 10 cm pituussäätövaraa ja vapaa lapakulman säätö. Käytän yleensä lähes grönlantilaismelahenkistä lapakulmaa, jottei ranteet rasitu eikä hierrä. Ne on seuramelonnassa mukavia, kun ei ole vakiokajakkia, jonka mukaan melan mittoja ja kulmia valitsisi.

Paras täytettävä halpa SUP-lauta perheen käyttöön, lapset ala- ja yläkouluikäisiä? Budu max. joku reilu 300-400 euroa.

Juu ja uskon kyllä, että tuo summa kannattaisi laittaa jo pelkkään melaan.

Kajakki on. Se on vaan ollut pari vuotta siskolla lainassa, kun keksittiin matkaveneily. Taisi tulla kohtuulliset tuhot telakoimisessa, joten siirtynen taas melontaan. Puoliso ei vain innostu siitä. Minusta kajakki on hieno liikkumisväline vesillä.

Hihi. Telakoitumisessa. Hihi.

1 Like

Niin. Joo. 90-luvulla isot pojat kertoi näitä ;). Tukka olikin 80-luvun juttuja.

2 Likes

Eihän tolla vielä oikeastaan kunnon valmistajalta tarpeeksi jäykkää meinaa saada (jos haluaa tehdä muutakin kun pelleillä järvessä). Mutta varuste netillä näyttää olevan Asenteen yhtä mallia aika hyvällä hinnalla: Asenne Lite SUP 10'2" paketti | SUP-laudat | Varuste.net

E: Laadukkaat valmistajat, joiden laudoista jonkin verran kokemusta: Asenne Surf, Red, Starboard

Noi on brändejä. Esim. Asenne-paketin valmistaja on sama ku Verkkokaupan Ulappa-laudoissa. Mut siis alkuperäiseen kysymykseen: Jos käyttäjäryhmästä ja budjetista voi arvailla jotain käyttötarkoitusta, niin tommonen neljän huntin lautapaketti kotimaisesta ulkoilutarvikeliikkeestä on aivan hyvä. Meillä on oranssi, koska se näkyy kauas, kun kersat päästää sen karkuun.

Tälleen vasta pari tuntia sitten kotiutuneena toistan kommenttini: packraft on oikeastaan aika perseestä kajakkina.
Tuli ajeltua Fiskarsissa vähän MTB, sitten gravel, ja vielä perään lauttaveneellä yöksi saareen. Muuten oli kivaa, enkä olis pystynyt vetämään samaa settiä ilman packraft, mutta onhan toi nyt aivan kamala laite melontamielessä. YMMV.

Jos grönlantilaistyyppinen mela kiinnostaa, ei halua maksaa maltaita ja arvostaa kotimaista käsityötä niin suosittelen tätä Verkkokauppa :: Pekan perinnemelat. Asiointi oli sujuvaa ja hinnat mielestäni alakanttiin vaikkakin toimii harrastepohjalta.

Meillä on inkkarikanootti ja jotkut sikarumat puuilo-melat. Ylläolevasta innostuneena päätin kokeilla melanveistelyä. En tiiä sit tuleeko noista hyvät, mutta ainakin nätimmät…

7 Likes