Stongan leveys

Mä luulin että se oli:

X - Y = Z

Jossa X = Hartioiden leveys, Y = Peniksen pituus ja Z = Optimaali leveys.

isot pojat aina vittuillu ku liian kapee raiseri, vaihdoin sen nyt sit leveempään.

42 → 58

Crusty - 2:39, 7.8.2011 » isot pojat aina vittuillu ku liian kapee raiseri, vaihdoin sen nyt sit leveempään. 42 -> 58
Mmmiksi? Vihaajat vihaa.

Vitsailin.

riseri 48 cm

Syyskeleille leveyttä 66cm (nousua 7,75").

^ Tämä on kyllä varmasti kohtuullisen julma ilmestys. Meinaatko kaventaa?

20cm nousu on kyllä härski vai onko tuo joku cruiser-tanko?

mittasin ja tulos oli 37. mun hartiat on kylläkin varmaan pienemmät ja suhteessa stongan pituuteen luonnollisemmat ku esim:

http://fixiebikess.com/wp-content/uploads/2011/09/Hipster-Fixie.jpg
edit: vaik toi jäbä näyttääkin olevan peruskokoista pieniharteikkaampi.

Tällä hetkellä ajossa olevissa pyörissä:
Nelson 46 cm
Tricross 55 cm
Äpärä 56 cm (I cut it three times and still it’s too short :/)

Kaikki risereita, luonnollisesti.

tnts - 20:17, 6.10.2011 » 20cm nousu on kyllä härski vai onko tuo joku cruiser-tanko?
Bemaxi-tankohan tuo. Jotenkin monstertruckmainen fiilis - jos tällaista vertausta voi käyttää - tolla ajaessa tulee. Tekee mieli ajaa kaiken ja kaikkien päälle ja niiden yli.

Kai tuosta voisi sen kuusi senttiä pätkäistä.

Mitä risereihin tulee, jos on kaposella menny tähän asti niin suosittelen lämpimästi kokeilemaan vähän leveämpää. Yllättävän jees!

Oliskohan 38cm ja 40cm dropit. Riseria varmaan talveks.

asi - 12:25, 4.12.2014 » mites kun on kerran koittanut leveämpää riseria ajossa, voiko palata enää kapeaan?
Paavi - 12:39, 4.12.2014 » Minä ainakin voin ihan helposti. Maastossa ja hangessa leveydestä on etua mutta tasaisella kädet hakeutuu lähemmäs semmiä ihan itsestään. Kesäkatupyörässä oli hetken levee raiseri mutta sitten rälläkkä nappas turhat pois.
itselläni kävi riseri kapeimmillaan ehkä 48 sentissä ja sit pikku hiljaa leveni n. 55 cm ja siitä 60-65 cm luokkaan. ja nämä siis kadulla. Maastopyörässä taitaa olla jotain 65-70 cm.

Katurataisemmassa Cannondalessa tykkään tuommoisesta kapeemmasta 55-senttisestä, mutta Gangstassa ja Sebussa on nyt 65-senttiset ja menettelee, mut oon huomannut et ote on kuitenkin semmoinen, et päistä vois semmoiset 3 cm pudottaa pois. eli ehkä itse voisinkin taas kaventaa sinne 58-60 senttiin hyvinkin. Rollerin Fleegle Pro taitaa ollakin sitä luokkaa jo.

mut jäbä onki tollane ettet mahdu normiovesta oikein kulkemaan, mäkitikut varmaan pärjää kaposemmallaki. vai suositteletko 160cm naiselle 70cm ohjaustankoa?

juuh tää oli ihan omakohtaista stonganleveydenmuutosmuisteloa ja halusin vaan sanoa, et jos on leveeseen menny, niin voi sieltä tulla taas kapeempaankin.

alkuperäinen viesti oli kylläkin postattu twitteriin, niin tuskin sitä oikeasti oli kysymykseksi tarkoitettu vaan postaaja halusi vaan ns. skenettää leveellä riserillään.

mulla on makinossa tollanen velosolon 40cm riseri (ei oo koskaan muita ollukaan), joka tuntuu nyt tosi pahalta leveämmän jälkeen, vaikka melkoinen kukkakeppi olenkin. we need to go wider.

varmaan yhden käden verran voisi leveyttä lisätä näin alkuun, niin tuntuis jo paremmalta.

juup mutta tuskin tämäkään skeneen verrattuna oikeasti leveä on, vain leveämpi kuin aikaisempi :slight_smile:

asi - 12:25, 4.12.2014 » mites kun on kerran koittanut leveämpää riseria ajossa, voiko palata enää kapeaan?
jossei pysyvästi tarvi palata kapeaan

parasta jos on sekä leveää ja kapeaa ni voi sitte valita tarkoituksen mukaan milloin mitäkin. siis eri pyörissä tietenkin koska tangon vaihtaminen on liian raskasta. kasaat pyörät riserien ympärille.

joku 60 senttiä tai rapiat ja pitkät gripit niin voi ottaa kiinni ihan siitä mistä tuntuu

Maastoajossa leveämpi on parempi etenkin jos pyörän muut ominaisuudet sitä tukee. Leveämpi stonga tarkoittaa myös lyhyempää stemmiä, jos haluaa pitää painopisteen ennallaan. 720 taitaa toi nykyinen stonga olla, eikä paluuta.

Kaupungissa 620 on ollu kiva raiserina, mutta ahtaisiin paikkoihin sillä ei pääse.

Krossissa tykkään myös leveistä. 440 on jees, leveämpikin menis.

Maantiellä tai radalla mun ajoissa stongalla ei ole väliä, mutta performance-henkisyys saattaisi nykyään vaatia kapeaa, koska aerodynamiikka.