Speksailuongelmaiset - tukikerho

Muutaman viimeisen vuoden aikana on muodostunut itselleni uusi ilmiö. Palikoiden ostaminen uutena kaupasta suoraan stääshiin. Tarviin tätä ehkä joskus.
Jotkut kärsii kun on palikat maailmasta loppu, mulla on ne parhaimmmat GRX palikat tuolla kirjahyllyn katolla. Anteeksi.
Muutaman kerran olen paniikissa poistanut jotain, että saa vuokran maksettua.

2 Likes

Kuulostais vähän jo kaksisuuntaiseen viittaavalta maanisuudelta.

Mulle on käynyt parikin kertaa niin että oon speksaillut / odottanut kilkkeitä postista / kasaillut jotain fillaria ja alkanut sit epäillä tuleeko siitä koskaan valmista / käyttööni sopivaa, ja hankkinu sit toisen projektin siihen rinnalle muka että ois ajopyörä kunnes toinen valmistuu

Mun mielest tää oli muuten suht normaalii mut toi 1x11 → 2x9 juttu kuulostaa kyl vähä häiriintyneeltä xD

Jos et oo vielä tehny add/adhd -testiä, niin voisin ehdottaa kokeilemaan sitä, jos pointseja tulee paljonkin niin moni asia voi loksahtaa paikoilleen.

1 Like

Kiitti vinkistä - pikainen nettitesti tuli tehtyä, minkä mukaan oltais vahvasti normaalin puolella. Rehellisyyden nimissä sanottakoot, että toki tuohon 1x11 → 2x9 -juttuun liitty myös muita tekijöitä kuten hieman paremmin omaan käyttötarkoitukseen sopiva välitysskaala ja turhautuminen hydraulisiin maantiekahvoihin, jotka ois siis vaihtunut mekaanisiin. Homma lähti toki liikkeelle siitä, kun kirosin 1x11 -palikoiden hintaa ja sit kuukausien kuluessa keksi muitakin syitä, millä perusteli vaihdon 2x9-pyörään. Tää ei siis ollut mikään hetken mielijohde, vaan kuukausia rakentuneen ajatusketjun lopputulos. Ja on näitä vastaavia speksailuja ollut muitakin. Kyseiseen 1x11 -fillariin hankin kuudet erilaiset SKS:n lokarit kahden vuoden sisään ennenkö olin tyytyväinen lopputulokseen.

Eniten ihmetyttää kuitenkin se, että muuten välttelen kaikenlaista shoppailua viimeiseen asti. Esim. vaatteiden, elektroniikan, huonekalujen yms. osalta ei ole lainkaan kiinnostusta tutkia, mitä tällä hetkellä markkinointikoneisto suoltaa ulos ja tyydyn hyvin helposti siihen, mitä minulla jo on. Ja on mulla toki muitakin liikuntaharrastuksia. Pelaan salibandya melko korkealla kilpatasolla, mutta käytännössä varusteet tulee kulutettua loppuun ja haettua suoraan liikkeestä aina uutta tilalle sen tarkemmin tutustumatta tarjontaan. Samoin kesäisin tulee neppailtua frisbeegolfia, mut kiekkoarsenaali sekä rahankulutus on hyvin vaatimattomia muihin suunnilleen samalla tasolla saman verran pelaileviin nähden. Jostain syystä pyörissä on sokea piste, jonka takia tulee käytettyä ihan liikaa aikaa pohtien, miten fillarilla sais esim. kuljetettua mainitut harrastusvälineet mahdollisimman mukavasti.

2 Likes

Hieman sen jälkeen, kun olin viime keväänä ostanut tuon Mercier mixten runkosetin Ranskasta noin 120 € posteineen vannoin että en enää koskaan tekisi niin, totesin että moinen oli typerää, koska kyseessä ei ollut mitenkään erityinen runko ja jonkun vastaavanlaatuisen olis todennäköisesti saanut joko Torista/YV:stä paljon halvemmalla, Uusixilta kympillä tai Pyöräpajalta/dyykattuna ilmaiseksi (toki suurinosa näistä oli Helmikuussa -21 kiinni)

Ai että kun nyt houkuttelis yks vähemmän tunnetun “constructeurin” randorunko, ois vaan 120 € posteineen Ranskasta… :heart_eyes: Nimim. onko 2,66 kg koossa 49 cm (sis. etuhaarukan) “kevyt” Reynolds 501 putkesta tehdyksi rungoksi?

Paikkailtuani Mercierin maalipinnan kolhuja (operaatio jonka lopputulos sattuu silmään enemmän kuin lähtökohta) vannoin etten koskaan enää maalaa yhtään pyörää. Kylläpä nyt muuten polttelis yks puoli-ilmainen paikoitellen puhkiruostunut “Suomen rumin Bianchi” :joy:

Samalla tili sanoo että pitäis elää loppuvuosi makaronilla ja näkkileivällä ja askarrella joulukortit pahvinkeräyslaatikon sisällöstä :frowning:

Kyllä tässä hommassa helposti järki sumentuu ja itselleen voi “perustella” melkein mitä vaan.
Kun kerran laatikoissa lojuu satasten eestä osasia, niin kyllähän ne johonkin täytyy asentaa, eikö?

Mulla on tällä hetkellä gravelpyörässä takana joku 39 mm leveä kumi ja fix-fix -navassa 19 ja 22 hampaiset rattaat, koskapa edessä on 42-hampainen 144 bcd-ratas. Tolla 42/22-kombolla tulee kiekko sen verran eteen, että mutatila renkaalla menee ihan olemattomaksi.

Oon nyt keksiny kaksi vaihtoehtoista ratkasua. Joko hommaan 35 mm kumin taakse, tai sit laitan koko voimansiirron uusiks vaihtamalla taakse levarikiekon – jollainen mulla kyllä on jo – ja hommaamalla siihen dinglleä varten 19- ja 17-hampaiset rattaat sekä hankkimalla eteen 110 bcd-kammet ja niihin 36- ja 38-hampaiset rattaat.

Mitä teen?

Vaihdat 19/21

Laitat halflinkin ketjuun.

1 Like

Laitetaanpa kokeiluun. Enempi kyl ahdistaa sivuista kuin edestä, mut ehkä toi auttaa riittävästi.

Dear Eki,

Tekis mieli speksipäissään laittaa:

  • lihoiksi Rolleri, Dolan ja On-Onen täysjäykkä
  • ostaen pari kuitukanjonia lisää.

Lähinnä siks että ei toi soralenkkien ajaminen kiinteellä Rollerilla oo lopulta mitään herkkua, kahta 25mm sliksipyörää en mihinkään tarvii ja road bikee en myy, lisäks multa puuttuu kunnollinen sorapyörä ja kunnollinen maastopyörä. Toisaalta vois ehkä jättää ton Rollerin ainoaksi fiksiksi, jolla ajelis sitten hyvällä säällä jotain kauppa/kaljareissuja yms., mut on siinäkin aikamoinen summa rahaa kiinni jos se jää ihan vaan satunnaisten kauppareissujen ajamiseen. Etenkin kun oon viime talvesta lähtien noi kauppareissut ja muut ajellu satasen ysäri-Konalla erittäin tyytyväisenä.

Mun mielestä soralenkit on paljon hauskempia kiinteellä rollerilla kuin varsinaisella sorapyörällä.

3 Likes

Mä oon tykänny enempi kyllä niistä tolla On-Onella. Ihan sillä että a) sorareitille sattuu lähes aina joku just lanattu tai muuten vaan tosi raffi tie ja b) mäkeä on yleensä riittävästi eli ylämäessä hirmu vääntäminen ja alamäessä kuolemanpelko. Silloin tällöin käy kyllä tuuri että tiet on hyvässä kunnossa, mutta yleensä ei.

Toisaalta sekin vois alkuun riittää että hukkais ratapyörän ja täysjäykän ja pistäis tilalle kisakireän XC-jäpärin, semmonen ei lopulta ois hassumpi peli soralle ja talvilenkeille. Sais soralenkeille kerätä aina kaikki diipeimmät metsäautotiet ja muutamat polunpätkätkin, jos sattuu matkan varrelle. Eikä semmonen kai lopulta oo mikään hidas pyörä graveliin verrattuna, jos tosiaan ajelee metsäautoteitä pitkin. Tyhmäpyöräilystä on jotenki menny maku nyt.

Pistä joustava tolppa ja stemmi Rolleriin, niin tuntuu taas menevän nimismiehenkiharoissakin kuin joskus nuorena.

3 Likes

Jos nyt vertaa mun rolleria ja gravelpyörää (Kona Rove) niin erot on:
-Rengastilaa pikkasen enemmän: rollerissa Tufo Gravel Swampero 36mm, Rovessa Tufo Gravel Speedero 40mm, ei nyt kauhee ero
-Vaihteita 1 vs 2x11 mut ei niillä oo oikeestaan suurempaa vaikutusta mun lenkkien keskinopeuksiin.
-Rollerissa etujarru(vanne), Rovessa levyjarrut jotka pysäyttää varmasti mutta rupee kuralenkillä pitämään ärsyttävästi ääntä kun väliin menee hiekkaa.

Mun mielestä kummalla vaan ajaa gravelia “mukavasti”. Sellasta pyörää ei varmaan ookaan että se ois aina oikeesti mukavaa, tärinä ja kuolemanpelko taitaa vähän kuulua lajiin.

Tietty maailma vois avautua ihan eri lailla jos hankkis viiden tonnin kuitukisagravelin, mutta en nyt usko. Oon miettinyt että pitäiskö myydä toi Rove ja maantiepyörä pois. Ois elämä yksinkertaisempaa kun ois vaan yksi pyörä.

1 Like

Tuli tässä mieleen, että kun meni toi yksi projekti puihin niin eipä se nyt niin sattunu, kun se runko oli kuitenkin 13 vuotta vanha. JA onhan mulla tuolla verstaassa oottamassa Kepler runko. Ensin meinasin siihen normaaleja 28 cc-kiekkoja, mut sit kokeilin maasturista jääneitä 26 kiekkoja. Olis menny heittämällä mutta takana rengas just sen verta liian leveä. Kissojen ja koirien avulla etitty hieman kaposempia 26 renkaita ja tosi nihkeetä on. Mutta kuitenkin sellaset on tulossa. Tänään muistin (taas), että onhan mulla sit ne pojan 27,5 kiekot siellä kans. Nekin passaa ja siihenkin on renkaita katottu. Toisaalta, olis kiva jättää 26 elämä taakse eikä myöskään mennä ollenkaan tuohon 27,5 maailmaan. Eli muistin, että onhan mulla noita 28 etukiekkoja muutama eli takanen vain puuttuu. Jostain niitäkin saa.

Tilannetta ei helpota yhtään se, että speksailuun riittää aikaa koronasta johtuen.

Kohta mulla on varmaan pyörä kolmilla eri kokoisilla kiekoilla…

2 Likes

Mä ymmärrän hyvin halun fiksistä pois jos ajaa Keski-Suomen mäissä. Pääkaupunkiseudulla on ihan bliss yleisesti vetää soraa fiksillä mutta kuolin mäkiin todella monta kertaa kun ajelin järvi-suomessa Padasjoella jossa harjut tarkoittaa jäätäviä nousuja ja laskuja ajoittain. Yllättävän hyvin reidet kuolee jatkuvaan nousuun ja laskuun eikä blissiä tuu. :slight_smile:

Juuh fixed gear oli Keski-Suomessa ja on täällä Kuopiossakin aika onehko peli soralle juuri tuosta syystä. Jos haluut ajaa kovaa ja repiä, siitä ei tuu mitään kun alamäessä loppuu välitykset kesken tai on pakko himmailla että pysyy ylipäätään pystyssä. Jos haluut ajaa rauhassa, siitäkään ei tuu mitään koska on pakko vääntää mäet täydellä putkelta, että pääsee ylös asti. Ja tasaista ei ihan liikaa reiteille satu. Kyllä sitä vuoden-kaksi fiksikiimoissaan jaksaa, mut sit alkaa tympiä.

Mähän olin kauan sillä kannalla, että sorapyörät on turhia kun 28mm renkaallakin pääsee (ja vaihteet on turhia kun yhdelläkin pääsee), mutta sekin uhoaminen loppui kun tarpeeks paljon soraa ajoi - ensin Rollerilla ja sitten vaihteistetulla täjärillä. Paljon blissimpää on ollu ajaa niitä metsäautoteitä ja imuttavia sorateitä pitkin kunnon lihoilla ja vaihteilla.

Pitää vakavasti harkita sitä, että laittaa täjärin ja ratapyörän lihoiksi kunnon XC-pyörän tieltä ja speksaa Rolleriin jotain isompaa rengasta, että sillä vois sit ajaa niitä jotain allroad-lenkkejä asvaltilla ja hyväkuntoisella soratiellä.

E: Kiintee on parhaimmillaan kaupungissa, mutta kaupungissa ajaminen on paskaa ja pyrin aina lähtemään suorinta tietä pois kaupungista lenkillä. Siks mulla on pieni dilemma sen kanssa, että mulla on kaks fiksiä mutta ei viimesen päälle pyörää metsäautoteille, helpoille poluille ja lumisille väylille.

2 Likes

ihanaa perjantaita kaikille näin etukäteen

1 Like

Joko näin maanantaina voi juhlia selvinneensä mustista alennusmyynneistä ostamatta mitään? Viimeisen viiden päivän sisään olen innokkaasti selaillut netistä pyöräilyä varten uutta takkia, housuja, kenkiä, nastarenkaita, sähköpyörää ja laatikkopyörää, mutta omaksi yllätyksekseni taisin onnistuneesti viettää useamman älä osta mitään -päivän (ruokaa tuli toki ostettua).

2 Likes