SPD pyöräilykengät

Tämmöiset Pearl Izumi X-Alp Mesat vihdoin kotiutettu em. tarkoitukseen. Pohja fleksaa etenkin putkelta ajaessa, mutta kompromissia oltiinkin hakemassa. Kävelymukavuus 5/5 pyöräilykenkien asteikolla. Pahamaineinen boa-kiinnitys, mutta ite oon tullut hyvin toimeen boaien(?) kanssa.

https://www.bike24.com/p2534096.html

Arvoin tän sopivaksi ketjuksi kysyä tyhmiä tuoreesta Velosamba + M520 -kombosta fiksissä.

  1. Vasemmassa kengässä cleatit/pultit tuntuu vähän läpi sekä kävellessä että polkiessa. Ei tuskallisesti, mutta ei myöskään mukavasti. Pultit ei pitäisi olla mitenkään överitiukalla. Mikä homma?

  2. Vasemmassa kengässä/polkimessa tuntuu ja kuuluu skidatessa vasemman jalan nostaessa naksahdus. 99% varmuudella ei tule kammesta tai sen jälkeisistä osista. Mikä homma ja tuleeko pelätä kuolemaa?

Ainaki toi naksahdus on iha normi juttu, siis jalkaa nostaessa. Itellä tekee sitä xt, m540, m520 polkimissa.

1 Like
  1. Näkisin ratkaisuna ostaa oikeat pyöräilykengät. Jotkut saatanan härskit Sidit mielellään, fixielyfe 1% zero apologies/fucks given.

  2. Itse käyttäisin sanaa loksahdus, se on ihan normaalia joo. Se klossi mahtuu jonkun verran liikkumaan pystysuunnassa siellä polkimen häkissä. Kulunut klossi ja häkki loksaa vielä enemmän.

3 Likes
  1. Älä laita tällästä kun just luulin pääseväni skeneen :frowning:

  2. Kuitti, keskityn tykittelemään enkä pelkää polkimen hajoavan atomeiksi kesken kaiken. Kiitos molemmille!

1 Like

Noh noh, skenehommat ei jää kengistä kiinni ja Velosambat on muutenkin uudet Kurskit. :slight_smile: Mut siis toi kenkähomma on vähän kaksiteräinen miekka - pyöräilyyn optimoidut kengät on niin jäykkäpohjaiset, että niillä on ikävä kävellä, ja jalankulkuun optimoidut kengät on pohjasta niin löysät että poljin/klossi tuntuu pohjasta läpi. Noi SPD sneakerit on sit jotain siltä väliltä vähän merkistä ja mallista riippuen, eli kompromisseja.

Jos innostut kovasti ja harrastebudjetti antaa myöten, Velosambojen lisäksi voi ostaa jotkin maastopyöräilykengät, jotka nykäsee jalkaan sillon ku lähtee asiakseen vetämään, arkiajossa sit Velosambat jos ei halua kävellä liekkikuvioidut Sidit jalassa kylillä.

Itse olen löytänyt giron rumbleista hyvän kompromissiratkaisun, hyvät kävellä ja ajossakin just jees.

Joo, rehellisesti suurin syy Velosamboihin oli se, että ne miellyttää eniten silmää, eikä tartte ihan joka tilanteessa miettiä erikseen että lähteekö nyt puhtaasti sutkuttamaan vai pitääkö myös tepastella kylillä.

Lähinnä mietitytti, että onko toi ihan odotettava ilmiö tai käyttäjän virhe vai onko kengissä palautukseen johtava valuvirhe. Kyllä ton kanssa pystyy elämään ja elämähän nyt muutenkin on kärsimystä.

Katso kuinka mutkalla klossin vastalevy on, ja suorista sitä tarpeen mukaan. Vaatii sisäpohjan kautta sisään menemisen mut voi samalla tiivistää reiän esim gorillateipillä. Paskat kengät.

1 Like

Rumblet muuten oikein jees, mutta eivät ainakaan itsellä tunnu kestävän. Se mesh kuluu mulla puhki yhdessä talvessa. Kaksi paria kuluttanut tolleen loppuun, kolmatta en enää viitsi ostaa.

Rumblet helevetin rumat ja addut kyllä 5/5 kengät hinta / laatu kiitos abidas

2 Likes

Mulla on ollu useemman vuoden käytössä Shimanon sh-ct5 -kengät, eli just tollaset lenkkarimalliset. Muuten hyvät polkea ja kävellä mutta sadekelillä vesi pääsee läpi klossin rei’istä. Onkos toi ominaisuus muissakin kengissä?

Oon ajatellut että pitäis varmaan tuutata ylimääräiset reiät täyteen kumiliimaa niiden tiivistämiseksi.

Kas kun sattui aihe etusivulle, ostin just uudet spedukengät.

Halusin vaihtoehdon Sidi Drakoille, jotka siis on niin Performance XC-kengät ettei kaikki maantiekengätkään ole yhtä jäykkiä ja keveitä. Paljas hiilikuitu keskellä pohjaa vaan on portaita laskeutuessa turmiollisen liukas ja noi on metsässäkin lipsunu kallioilla ikävästi, samoin jos polkimeen kiinnittäytyminen menee vähän huti niin noilla ei armoa saa.

Kävin sovittamassa Lake MX168:t ja FiveTen/Adidas Kestrel Pro Boat Varuste-ei-lekassa. Vaikuttivat hyviltä kengiltä tämäntyyppisiksi kengiksi mutta ei omaan jalkaani. Kävin kans Velosportissa kokeilemassa Sidi Defenderit jalkaan, mutta 46 oli tosi väljä jopa lisäpohjallisen kanssa. Lesti on varmaan väljempi kuin Drakoissa, jotka itellä koossa 45.5 on juuri ja juuri riittävän pitkät ja istuu napakasti ohuellakin sukalla.

Lopulta miestuhkimoreissuni päättyi, kun vedin Shimano ME-502:t jalkaan. Pohja on kumia ja kuvioitu koko matkalta, malli on kevyt ja vaikuttaa hengittävältä, ja nää jalassa saa vähän käveltyäkin. Ulkoisesti näissä yhdistyy mun silmääni täydellinen tasapaino pyöräilyä ilman urheilua ja maastoa ilman täysjoustoa. Olin kuitenkin etsimässä ensisijaisesti arkiajokenkiä kaupunkiin enkä mutatraktoreita.

En ole vielä ruuvannut klosseja kiinni. Näissä on ihan läpireiät ja pohjallisen alla näkyy olevan salaojitus koko jalan alueella, eli ajatus vissiin on tehokas vedenpoisto, vaikka se sisäänkin helpommin pääsee. Näissä kun ei mitään kalvoa ole, niin sateessa kenkä kastuu joka tapauksessa. EDIT: Laatikossa oli tarrat jotka on tarkoitus liimata kengän pohjaan sisäpuolelta klossien kiinnittämisen ja säätämisen jälkeen. Tiedä kuinka tiivis sitten on mutta sentään jotain.

Hämmentävä havainto: Boa-kiristimet on vasemmassa kengässä vasenkätiset ja rullaa joutuu ikään kuin avaamaan siiman kiristämiseksi. Tosi hämmentävä kokemus Sidien jälkeen. Katon voisko nuo purkaa ja kääntää räikkäosan ympäri. Harmillisesti Boaa ei voi löysätä naksu kerrallaan, vaan jos meni liian tiukalle niin uusiksi alusta.

P.S. jos klossin ruuvit tuntuu päkiässä, kato ettet asentanut vahingossa liian pitkiä. Näitä on nimittäin eripituisia. Ja laita pyörääsi näitä varalle esim. pullotelineiden tai tarakan kiinnitysreikiin. On sitte kiva reissun päällä kun ei tarvitse kontata maantien laidassa etsimässä sitä yhtä irronnutta.

3 Likes

No mut talvella?

Niin no en mä tiedä onko se talvi ees mitenkään selittävä tekijä. Pidän mä lenkkareitakin talvella eikä ne mitenkään hajoile. Velosambat on kans kestäneet oikein hyvin kaikkia olosuhteita.

1 Like

Onko Helsingissä kivijalkaa josta saisi mtb klossien kanssa sopivia korotuspaloja, eli klossikiiloja eli cleat wedgejä? Tietääkö kukaan?

Eiks ne oo suunniteltu silleen, että laitat molemmat kengät jalkaan ja sitte kumarrut ja kiristät molemmat yhtaikaa, niin et molemmat tuntuu samalta. Olis höpöä, jos tossa tilanteessa joutuis ruuvaamaan kiristimiä eri suuntaan.

2 Likes

Näin se on tietysti järkeilty, mutta Sidien kiristimet toimii aina myötäpäivään ja niihin olin tottunut. Ei noi enää tunnu oudoilta, etenkin molempia yhtä aikaa kiristäessä toi erikätisyys on perusteltu.

Sisuksia ei saa käännettyä toimimaan eri suuntaan, joten varaosat pitää ostaa molempiin kenkiin erikseen. Mikään käytännön ongelma tää ei ole mutta olisin tykänny jos voisi pitää varaosana jemmassa ihan vaan yhtä kiristintä.

1 Like

Shimanolla on eri malleja Boaa käytössä, toisia saa löysättyä napsuittain, toisia ei. Mulla esim maantiekengissä saa, maastokengissä ei. En tiedä sopiiko noi ristiin, pitääkin tutkia, olis tolle ominaisuudelle satunnaisesti käyttöä maastokengissäkin.

Ois tarkoitus hankkia ekat kengät, maastomalliset. Kiinnostais kuulla mielipiteitä boa vs. nauhalliset vs. tarralliset noin niinku kestävyys + jämäkkyys mielessä?