SPD pyöräilykengät

Velcrot väsyy vuodessa, välttäisin. Kaikki muut pikakiristimet paitsi Boat ovat monesti vähän huonoja, välttäisin niitäkin. Nauhat periaatteessa kai ihan OK mut ei taida saada kuin endurosämpylöihin ja fiksiä kannattaa ajaa XC-kengillä.

Ostaisin siis Boa-kengät suoraan, tai ainakin semmoset missä on velcronauha vain siellä kärjessä ja varsinainen kiristys Boalla. Esimerkkeinä käy Shimano XC702 ja XC502 tuossa järjestyksessä.

Mulla jotkut muutaman vuoden vanhat Shimano XC5 kengät joissa nauhat, oon ollut tyytyväinen. Ei jäykimmät, nauhojen päiden kaa saa aina vähän kattoa tietty vs Boa tai räikkä mutta mun mielestä muuten ollut aika varmatoimiset ja huolettomat. Girolla taitaa olla myös vastaavia malleja.

Kyllähän niitä xc tyyppisiä kenkiä löytyy vaikka ja mitä nauhoilla. Jos nyt ostaisin uudet niin ehkä raphan exploret niin kävelykin on ihan kivaa kuitupohjilla.

Shimano ME502 ollu nyt pikkusen aikaa ajossa ja tämä on kyllä keveydeltään ja siroudeltaan ihan fiksikelpoinen jalkine, eikä näytä niin räikeästi urheiluvarusteelta. Ja kävelykin on sujuvaa.

Taitaa Sidi Drakot siirtyä kaappiin/myyntiin.

Nauhat ja tarrat jees, tai best, jos riittää niin löysät kengät että saa kenkälusikalla jalkaan avaamatta nauhoi / tarroi.

Nauhat jees myös jos jaksaa sitoa. Nauhoja saa erivärisiä ja vaikka mitä.

Boa on semmoinen kengästä töröttävä tutti, mikä on kiinni muovissa, maailman pienimmällä ruuvilla, joka korkkaa siitä vittuun, jos se osuu yhtään mihinkään. Ja ne boan rautalangat menee syherölle joissakin kengissä tosi herkästi.
Joillakin kestää pitkään, toisilla paskana neljä kertaa viikossa.
Valmistaja onneksi tietää kuinka hajoamisherkkä tuote on, joten lähettää ilmaisia varaosia.

Muita räikkiä en ole testannut kuin sidin ne jotkut, jotka ihan tosi hyvät, ja haista sidi paska kun boan kelkkaan hyppäsit.

Lyhyesti: nauhat best.

Kellekköhän riittää näin löysä kenkä oikeasti? Kova laittaa rahaa lukkiksiin ja kenkiin ja sit jalka hölskyy ku ois Reinot jalassa.

Ite en oo yhtään Boa-kiristintä hajottanut, vaikka kolmet Boa-kengät omistan. Northwaven oma ”Boa” sen sijaan kului loppuun puolentoista talven ajeluilla. Aito asia toimii (ja tosiaan ilmaseks tulee uusi tilalle jos rikot), kopiot ei.

Ei siinä rikkoutumisessa uuden saamisen hinta ole huolena, vaan kuinka nopeasti sen saa.

Fiksu ostais ehkä molemmat puolet varastoon ja hajoamistilanteessa vaihtaisi ne + pyytäisi uudet.

Mua aina vähän ihmetyttää nää tarinat boan rikkoutumisesta kun viimiset kymmenen vuotta kaikissa työkengissä on ollu boat. Ja ne siis näkee aika paljon enemmän käyttöä ja kaikennäköistä rymyämistä kuin pyöräilykengät, eikä koskaan oo menny rikki. En sit tiiä onko niissa olemassa jotkut työ- ja harrastelaadut erikseen.

Kuka hullu shredaa töis niinku vapaal

7 Likes

Hei onko sellasia kenkiä jotka täyttäis nää kriteerit:

-talvikengät, sis. ainakin vähän vartta
-spd
-isoja kokoja (mun kengännumero on Sievillä 48, Shimanolla 51)

Oon selaillu ties mitä mallistoja mutta kaksi kolmesta tuntuu olevan paras mihin netti pystyy.

Tää SPD-talvikenkähomma on vaikea. Riippuu paljon siitä minkälainen ääreisverenkierto sulla on ja tietty mikä tahansa mono on kylmä jos keskivartalo on alipuettu. Katoin nopeesti että Laken ja 45nrthin malleja on koossa 50, ainakin Laken MXZ200 olen ottanut pykälää isomman ettei olis liian piukka ja häiritsis verenkiertoa. En myöskään solmi noita mitenkään piukalle, periaatteessa jalasta potkaistavissa/jää polkimeen kiinni skidatessa.
Mummielest molempia pitäis päästä kokeilemaan Helsingissä.

1 Like

Lake MX 146 tai Lake MXZ 304 Wide? Kokotaulukko menee numeroon 50 asti ja semmonen pari jälkimmäistä on ainaki joskus ollu Varuste.netissä varastossakin.

1 Like

@mankkis @Lumikko ihanaa, kiitos!

Also, neopreenisten kengänpäällisten vaikutus jalkineiden lämpimyyteen on ihan älytön.

Toinen ääni kans sen huomioimiselle, ettei supista ääreisverenkiertoaan alipukemalla muuta kehoa, ja sille ettei piukkaa kenkiä liiaksi.

4 Likes

Joo! Toissatalvena ompelin jostain uffin 3€ neopreenirotsista kemgänpäälliset ja olihan se aika ihanaa niin kauan kuin ne kesti. Pitäiskin tehdä uudet.

1 Like

Jos ei tarvitse hirveästi kävellä, oma fiksipirkkaniksini pakkaskeleille on villasukka ajokengän (ihan kesä-) ja neopreenisuojan väliin. Mulla on tuohon käyttöön sellaiset kengänsuojat, joissa pohjaosa on ihan kumikumia, niin kestää vähän paremmin. Ja juuri oikeasta kohdasta puhki kuluneita villasukkiakin oli valmiiksi useampikin pari…

1 Like

Oo, fiksua! Tätä vois jalostaa vielä silleen että neulois huopuvasta langasta (esim Huopasesta) erikseen sukat, venyttäis ne pesun jälkeen just eikä melkeen ajokengän muotoiseksi, ja sit siihen ompelis sen neopreenipäällisen. Maksais ehkä 200 vähemmän kuin tommoset Laket (joita kyl kuolaan nyt jo aika pahasti).

Sopiiko jos käyn peremmälle kertomaan vesitiiviistä Lake-talvipyöräilykengistä ja 45NRTH Bergraven säärystimistä? On nimittäin yhdistelmä, joka pitää jalat lämpimänä ja sukat kuivana melkein missä kelissä tahansa.

4 Likes

NO NYT KYLLÄ

Itellänihän isoin ongelma on, että ei vaan oo niin pitkiä vedenpitäviä housuja, ettei ne kipuais kengän varren yläpuolelle ja sitten tarjoais velumavesille suoraa reittiä nilkkaa pitkin kengän sisään. Tarpeeksi korkeita nepopreenisuojiakaan en oo löytäny. Ja neopreenit on muutenkin vaan ihan huonot, jos tarttee kävellä edes pyörävarastoon. Sittenhän kengän vesitiiviydestä on vain haittaa, kun varpaat lilluu kylmässä kylvyssä. Noi pitkät säärystimet pysyy aina paikallaan ja estää lämmön haihtumisen nilkasta vaikka lahje vähän nousisikin. Ja jos vettä tulee niin maan penteleesti, niin saatan vetää vesitiiviin housunlahkeen säärystimen päälle, jotta valumavedet ei pääse minkään vaatekappaleen reunan alle.

Ne toimii myös hiihtäessä.

1 Like