Satulatolpat

Vai miten se meni?

Juu ja sitten takaisin asiaan

Suunnilleen joka ainoa hissitolppa on se sama white label tuote milloin milläkin tuotemerkillä “koristeltuna”, jos ei kuoria myöten niin vähintään sama Wintekin jousipatruuna sisällä - paitsi OneUp ja eräät boutique kamppeet kuten BikeYoke. Siinä mielessä on ihan sama minkä XLC:n, Tranz-X:n, Brand X:n, X-fusionin tms ostaa, kaikki ne on ihan yhtä ok:ita ja joka ainoa salee klappaa hieman kiertosuunnassa. Itse en ole kokenut mitään haittaa pienestä välyksestä, se on jopa ihan jees kun voi kiertää lantiota mutkan suuntaan nousematta penkistä. Niitä liukuputken messinkisiä ohjuritappeja voi kans vaihtaa ja eräät valmistajat myy varaosana sellaisia jossa sovite on tiukempi

Ulkoisen vedon huono puoli sisäiseen verrattuna on sen mekanismin vaatima tila, joka on pois tolpan iskunpituudesta. Tälläkään asialla ei ole oikeastaan väliä jos pyörää ei ajeta maastossa kovin totisesti.

Mites noi joustotolpat onko mistään kotoisin? Kestääkö 120kg perse penkissä läskillä löllyjän?

Thudbuster ST pitäis käydä 150 kg asti: https://canecreek.com/product/thudbuster-st-2/

Mulla on toisessa pyörässä saman firman eeSilk+, kyl se toimii. Laitoin jäykemmän elastomeerin kuin oli suositus, tolppa nappaa nyt hyvin asfalttisaumat ja pienet töyssyt, C17 suodattaa tärinän.

Mulla on fiksissä Redshift ja kuormapyörässä joku edullinen Contec-brändillä myyty, mitä saa monelta muultakin merkiltä samanlaisena.

Redshift on tietenki erinomainen, mutta noi edullisemmatkin on hyviä, kunhan valitsee linkkimallin. Teleskooppinenkin on kokeiltu, oli aivan surkea.

Mä tykkään kierrejousesta elastomeerin sijaan, koska se on pidemmän matkaa pehmeämpi eikä kuitenkaan normaalisti polkiessa keinu ylös–alas.

Arvelen, että näiden linkkitolppien taakse ja alas keinahtava geometria ehkäisee pomppimista, koska ylhäällä olevalla jalalla työnnetään eteen just ennen sitä voimakkainta painallusta alas, ja alas painaessa takana olevaa jalkaa nostetaan ainakin oman painonsa verran ylös. Nosto on heikompi kuin polkimen painaminen, mutta nostettava jalka on selvästi taaempana, joten luulisin sen kompensoivan vaikutusta. En tiedä pitääkö selitys kutiaan mutta noi tuntuu hyvältä ajaa pidempiäkin matkoja.

Oon tohon monsterrossi-Unittiini käynyt pohtimaan hissitolppaa. Aina välillä olisi kiva päästä alempaan asentoon. Rungossa on 31,6mm sisähalkaisijan putki ja mahdolisuus vetää vaijeri sisäisesti satulaputken sisällä tuonne keskiön paikkeille. Sieltä sen saa otettua ulos ja vietyä viistoputkea pitkin vasemmalle kahvalle, joka onkin kätevästi mekaaninen ja vaihdemekanismeiltaan käyttämättömänä tällä hetkellä kun vaihteisto on 1x11.

Kysymykseni kuuluukin, onko tässä järkeä? Jos on, niin totteleeko tuollaiset hissitolpat ihan tavallista shimpan vaihdevaijeria, jos sellaista syöttäisin sille? Kahva on ST-RS685, jos tiedosta sen vetosuhteista tai muista on mitään hyötyä.

Onko mun satunnaiseen kevyeeseen käyttöön allaolevat ehdotukset parhaita? Etsin luotettavuutta ja huoltovapautta ensisijaisesti. Kai niihin saa setbackia ihan normaalisti?

Tuli paljon kysymyksiä ja päiväkirjamaisia pohdintoja, pahoittelut siitä. Ehkä tästä on hyötyä jos joku muukin tulevaisuudessa funtsii samoja juttuja.

e: Näköjään ihan tuossa vastikään 2021 tästä jo keskusteltiin AMA-topikissa :smiley: Mitäpä sitä turhaan hätiköimään tai kiirehtimään näiden juttujen kanssa.

On järkeä. Kyllä tottelee. Vasen kahva vetää luultavasti just sopivasti vaijeria dropperille. Indeksoinnista tosin saattaa olla haittaa jos lähtee sille linjalle.

1 Like

Huomioitavaa toki on, että tarvit sellaisen tolpan, missä vaijerin kiristys tehdään tolpan päässä, eikä vivussa. Molempia löytyy, mutta ihan summan mutikassa ei kannata tolppaa ostaa. Omassa Epicissa oli alunperin juurikin tuommoinen, oisko ollut joku TransX.

1 Like

Kaipa sinne tolpan päähän voisi myös jonkinlaisen vaijerinipan tusata elikkäs “mistä dropper post barrel nut lähellä minua google”. Jos on malttia mittailla ja askarrella, niin hakusanalla vaijerinippa tai ruuvinippa löytää vastaavaa geneeristä tuotetta.

27.2!!

2 Likes

Menin pyöräkauppaan ostamaan uutta satulaa, mutta vastaus oli, ettei meillä ole tommosia lattakiskoisia ollenkaan. Satulaputkiakaan ei löydy 22.0 koossa, pienimmät alkaa tuumasta. Miten saan tohon kiinni modernin satulaputken, jossa on kunnon 2-pulttinen kaltevuuden säätö?

Ei tule muuta mieleen, kuin sorvauttaa sopivan adapterin oman putken ja isomman putken väliin. Uusi tolppa sahalla lyhyeksi ja lämpösovitteella kiinni. Korkeussäätö toimisi yhä orggisputkella.

Modernia 22.0 satulatolppaa tuskin on olemassa, mutta Bromptonin Pentaclip ja kaikenlaiset eBayn vastaavat sopii vanhan ajan 22.2 tolppaan, jossa ei ole kiinteää satulankiinnikettä. Hiekkapaperilla hieraisee tuon 0.2 mm sitten tolpan läpimitasta pois. Lattakiskoille nekään ei toki sovi.

Sanokaas missä satulatolpassa on oikeasti ja todistettavasti reilusti setbackia eikä vaan numeroiden perusteella. Nää brooksit vaan kaipaa sitä niinku varmasti täällä on useasti todettu.

1 Like

Velo orangella on 30 vai 35mm setbäkillä tolppaa

Vaihdoin männäviikolla yhteen pyörään satulatolpan. Aiemmin oli semmonen perus 25mm setback kiinakuitutolppa ja penkki (Regal) slämmätty aivan taakse. Aina tuntui silti siltä että sais olla taaempana.
Ostin sit foorumilta Canyonin S13 tolpan jossa paperilla 35mm setbackiä ja hui hitto miten paljon enemmän tuolla sai penkkiä säädettyä taaksepäin. Laitoin heti sentin verran penkkiä taaemmas ja säädöt ei edes ollu tapissa.

Merkkarilla oli joku alsatolppa jonka nimeä en muista, Spessun Atlas? Vai oliko Syncros. Joku S:llä alkava jok.tap.

1 Like

Muhvi-teräs-ihmisille on Nitton S84: NITTO S84 Lugged Seatpost

1 Like

Tsekkaan nämä vinkit kiitos!

Hei jos on satulatolppa myynnissä ja siitä on ilmoitettu pituus, niin onko pituus

a) koko tolpan pituus vai
b) se pituus mitä jää näkyviin minimum insertion -kohdasta?

Koko pituus mun mielestä, tai satulakiskoista alas asti, mut vahvistakaa ny joku muukin viel.

Ihan on silleen kuin Groucho tuossa sanoi. Tolpan päästä satulan kiskoihin.