Satulat in general

Josko kompensoisi vaan nostamalla ohjaamoa esim. 10cm :stuck_out_tongue:

Voi olla tekemätön paikka, Flite omien kokemusten mukaan ei mitenkään erityisen lyhytkiskoinen. Jos dropperi vielä hommaamatta, on muutama malli olemassa missä oli 10-15mm setback.

Tuli laitettuu käytettynä cambium c15 joka nitisee ja natisee ajossa. Onko muilla ollu samaa ongelmaa? Ja jos on niin onko jotain niksejä millä saa hiljaiseksi?

Mulla se otti kiinni satulatolpan siihen leveeseen kohtaan ja siksi nitisi. Kaksi vaihtoehtoa havaitsin toimiviksi:

  1. vähän sisäkumia kiskoihin sopivaan kohtaan pehmentämään kosketusta. ruma mut toimii

  2. tolppa vaihtoon

1 Like

Täällä oli kanssa pahasti nitisevä Cambium. Ilman sen syvempää vika-analyysia hölläsin satulan kärjestä ruuvia, niin että sai tuupittua rasvaa sinne, minne kiskot kiinnittyvät. Ja sitten kiristin sen ja kaikki muut ruuvit hyvin. Nyt noin viisi lenkkiä myöhemmin nitinä ei ole ainakaan vielä palannut.

1 Like

Joku liukaste varmaan jeesaa. Jos on esim Carradice teline, niin kandee tarkistaa ettei se ääntele niinkuin itellä kävi.

olen antanut itseni ymmärtää, että puuvillaversiot kirkkailla raileilla katkee nokasta ja vinyyliversiot natisee joten toistan tätä totuutena tässä kyseenalaistamatta mitään

kokemusta on molemmista, totta on

meanwhile jos sivuäänet häiritsee niin kannattaa varmaan suoraan skippaa nahka- ja etenkin jousibrooksit

1 Like

Kiitti näistä! Laitetaan rasvaa ja sisuria, mut jos ei niillä korjaannu niin taitaa kyllä lähteä satula eikä tolppa vaihtoon. Ja sit mennää jatkossa tolla viimeisimmällä neuvolla

1 Like

Nyt oli da Vincimaisen vekkuli lähestymistapa WTB:llä istuinluiden mittaamiseen:

Ilmeisesti ranteen paksuudesta voi sitten päätellä asioita.

Tjaa, mulla on tosi kapea ranne ja muutenkin hoikka rakenne, mutta istuinluut on niin leveällä että Specializedin satuloissa mikä vaan alle 147 mm on tuskallinen ja puuduttaa kikkelin, 147 mm menettelee, mutta 155 mm on awesome bliss.

WTB ehdottaa keskileveää satulaa ja väittää istuinluideni kärkien etäisyydeksi 120 mm. En ole vähään aikaan istunu aaltopahville painaumia mutta muistelen että oli leveällä kuin kahdesti synnyttäneellä.

Itsellä näyttäisi tarjoavan että ranteenpaksuus x 2 on istuinluiden etäisyys

Itse asiassa mulla oli sama: 60 mm leveydestä tuli 120 mm istuinluiden väli.

Näyttäisi ottavan huomioon myös ajoasennon. 60 mm ranteella ja pystyllä ajoasennolla arvio istuinluista on 127 mm ja aggrolla sitten 113.

Edit: Ja myös tuolla vartalonmallilla on ihan tuntuva vaikutus arvioon. 113 mm kääntyy 128 milliin, jos ilmoittaa olevansa alhaalta leveämpi kuin ylhäältä. Kummatkin mitat onnekkaasti istuvat WTB:n mukaan samalle medium-satulalle.

Mun vyötäröni on aika pieni rinnanympärykseen verrattuna. En ole mitenkään harteikas mutta muualta vaan vielä kapeampi, kehon tyyppi siis toi V-malli.

Voi olla että olen vaan anomalia, joka ei todista laskurista muuta kuin että se ei toimi kaikilla.

Itse olen nyt yli 10 vuoden harrastamisen jälkeen tajunnut, että mahdollisimman kapea satula on paras itselle. Joskus aikoinaan kotikonstein mittasin istuinluiden leveyden ja tulin siihen lopputulokseen, että 143 mm satula olisi paras. Ei ollut. Aika monta satulaa piti koeajaa/ostaa ennen kun selvisi.

Tämähän se lopullisen totuuden kertoo. Ei istuinluiden mittaus mullekaan suoraan oikeaa satulaa osoittanut, vaan herätti kokeilemaan leveämpiäkin.

Ite tänä kesänä tuli ajettua kaverin pyörällä missä oli WTB Voltti. Ihmettelin kun ei oo sitä normaalia epämukavaa tunnetta mikä usein itellä. En oo hirveesti satuloita jaksanu testata kun ajatellut että vähän ku luistimet tai lautamonot niin eihän ne mukavia ikinä oo ja kaikkeen tottuu. Ostin sit kuitenki Voltin ja on omalle hanurille just eikä melkein. Tais maksaa huimat 35e. Eihän toi kevyt oo tai hieno.

5 Likes

Sulle paras satula on se mikä on sulle paras. Väitän.

2 Likes