Satulat in general

Eiks tää oo/ollu ihan tyyppivika Cambiumeissa. Vantteran Masalla tais huippuvuosina mennä kaks Cambiumii vuodessa.

1 Like

Ai hitto, hyvä tietää!

No, sepä ei sit enää kauaa kestänyt :face_with_spiral_eyes:


Mites noinniinkun kun tykkäsin tosta Cambiumista kovasti niin kannattaako semmonen ostaa uusi jos tykkää? Vai meneekö ne kaikki hajalle ikävissä tilanteissa?

kun ostat, niin all weather versio on varmasti ns. tussuhienkestävämpi kuin toi outo prototyyppi

ja halvempi

1 Like

Hyvähyvä, semmosta pukinkonttiin tai johonkin sitten!

Oottekohan muut huomanneet tällaista, että Brooksin Cambium All weathereista tulee liukkaita ajan kanssa. Ihmettelin tätä kun ostin samoihin aikoihin yhden käytetyn ja toiseen pyörään uuden. Uusi oli miellyttävän ”tahmea” ja se käytetty aivan superliukas. Mietin että olisko ollut jonkinlainen maanantaikappale. No nyt kun sillä uutena ostetullakin on jonkin verran kilsoja takana niin huomasin että siitä on kanssa tullut tosi liukas.

Liukkaushan voi olla ihan toivottu ominaisuus, mutta tää kombo että tarviin himmeen setbacktolpan, oma alaosasto on todella herkkä jos satula sojottaa liikaa nokka ylöspäin (ja carved mallit käytössä jo) ja satula on muuttunut erityisen liukkaaksi tekee tosta optimaalisen asennon löytämisestä ekstrahankalaa.

Mietin että oliskohan tohon mahdollista kehittää jonkinlainen fiksipirkka satulan pintaan millä saisi vähän kitkaa enemmän sinne. Esim liimaamalla jotain tms? Onkohan jollain kokemusta tällaisesta tai mahdollisesti hyviä ideoita?

Niin ja sanon sen vielä että on varmaan muitakin satuloita jne, mutta aika pitkän satuloiden osto- ja myyntikierteen jälkeen tämä satula tuntuu hyvältä pyllyn alla poislukien se liukkaus.

Ammattilaiset käyttää hiekkapaperia :smiley:

1 Like

Satulan pitääkin olla mun mielestä vähän liukas, muuten tulee helposti hiertymiä kaikilla muilla paitsi super tiucoilla ajohousuilla ajaessa. Korkeintaan tempoukkeleilla on niin hurjan pitkä ja etupainoinen ajoasento, että satulaan tarttee grippiä siinä pysyäkseen.

Avaintermi tässä lieneekin ”vähän liukas”. Olen samaa mieltä ettei sen mikään hiekkapaperi kannata olla, mutta nää on siis tosi liukkaita mun mielestä. Ehkä ei muilla samaa kokemusta. Raportoin sitten lisää jos kokeilen jotain ratkaisua tuohon.

Ite huomannut Spessun Power Arc Expertin kanssa saman ilmiön, alussa riitti hyvin grippiä mut käytön myötä pinta kulunu ja muuttunu liukkaaks. Bibsien kanssa vielä ihan siedettävää kun toi Arc on muodoltaan sellanen että on suunniteltukin dynaamiseen penkissä liikkumiseen eikä ns. yhden ajoasennon satula. Talvella toi alkoi lenkeillä vähän kyrsimään kun oli jotkut craftin softshell-hiihtohousut joiden kanssa liukui koko ajan. Mutta ne nyt ei pyöräilyyn olleetkaan suunnitteltu ja varmaan joidenkin talvibibsien kanssa olis ollut vähemmän ongelmana.

Liukastuu iän myötä. Ja on todella tarkka asennosta. Omissa pyörissä keulii satulat hallitusti, muuten valahtaa ajaessa väärään kohtaa ja sit on ai ai.

Oisko jotain ’80-luvun bmx’ -henkistä penkkiä, joka olis pikkasen leveämpi?

mites onnistuisi jonkun kashimax mx:n tai vastaavan levittäminen kuumailmapuhaltimen avulla?

Pienenä poikana ajeltiin sellasilla poneilla ja vanhoilla romuilla joissa oli tosi usein semmonen nitisevä joustosatula, joka jousti kuin trampoliini joka ikisen epätasasuuden kohdalla. Tiiätte mitä tarkotan.

Saako vastaavaa joustoa mistään satulasta nykyään? Oon käsittäny että ne Brooksin jousitetut satulan on melkein kuin ei ois jousia ollenkaan, sillein liian jäykkiä ne. Mulle kelpais sellanen vanhakin satula, mut niissä on ne satulan kiskot aina sellaset litteet lattamaiset mitkä ei tietenkään käy nykyaikasiin tolppiin.

1 Like

Joissakin satuloissa on jouset piilossa semmosissa koteloissa ja ne on mahdollista vaihtaa toisiin. Tietenkään niihin tarkoitettuja jousia ei saa erikseen mutta jollain rautakauppajousilla vois tehdä kokeiluja.

Ergonilla on noita core satuloita (jos jousia ei haettu esteettisistä syistä): Produkte · Ergon Bike

Ohan ne kyl vähän hintavia… :slight_smile:

25mm sb-tolppa + Flite takana ääriasennossa = hyvähyvä.

Vaihdetaan tilalle suora dropperitolppa. Mikä satula vaihdetaan tilalle?

Ajelin aiemmin fliteillä, nykyään fabriceilla. Olisko niissä vähän enemmän säätövaraa reileissä — en kyl tiijjä. Nopsaan jos pitäis arvioida niin 25mm setbackin menetys voi kyllä olla liian iso korvattavaksi satulanvaihdolla.

Koska olen viime aikoina hypistellyt SMP-uskovaisena ko satuloita niin niissä on kyllä reilusti säätövaraa, eri asia sitten sopiiko ne Flite-kropan kanssa.