Satula-, tarakka-, runko- ja tankolaukut

Ei mulla isompaa moitetta oo Acepackin saddle harnessistakaan.
Saiskohan taas pian uudesta Velobiasta?

Mulla ei kyllä oo sen kans se Acepackin oma pussukka vaan joku ihan ilmaventtiilillä varustettu kuivapusskukka

1 Like

Ostin viime kesänä Restrapin porkkanan - oikein hyvä bägi muuten, mutta miks noi (tässä versiossa oranssit) narut on haarniskan ala- eikä yläpuolella? En epäile, etteikö designia olis mietitty, joten mitä en tajua?

Mulla on se Restrapin race-mallinen peräporkkana, johon oon tilannut Alpkitiltä 13l kuivapussukan alkuperäisen (7l) tilalle. Toimii vaikka onkin melkein tuplat alkuperäiseen verrattuna. Mietityttää että saako tuonne tarpeeksi kamaa mahtumaan ens kesän reissua varten. Vai pitäisikö suosiolla laittaa tarakka ja laukut.

edit: esim. tuo Terrapin näyttää kertaluokkaa jykevämmältä laitokselta vaikka tilavuutta onkin vaivaisen litran verran enemmän.

1 Like

https://www.instagram.com/p/CqBvSMXPpwr/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Kunnollisen kokoinen etulaukku :hushed: mitenhän tuon kanssa ohjautuu, kun on noin leveä?

Restrapin randokuution kiinnikkeet napsahtelevat ajossa irti mm. reunakiveyksen yli ajaessa. Noi saa periaatteessa kiinnitettyä takaisin paikalleen helposti, mutta eivät kyllä pysy kunnolla paikallaan. Kokeilin laittaa muoviliimaakin liitokseen ennen sen kiertämistä kiinni, ei auttanut. Laitoin Restrapillekin mailia asiasta, saas nähä mitä vastaavat. Oliko jollakulla kokemusta samasta ongelmasta?


Mulla hajosi toinen kiinnike samalla tavalla tai ainakaan se ei pysynyt kunnolla kiinni. Tappelin sen kanssa aikani ja lopulta ratkaisu oli ilmeinen: uudet kiinnikkeet Pelagon kivijalasta vitosella.

1 Like

No siellähän tuli tänään käytyä enkä tajunnut kiinnikkeitä kysellä. Ovatko uudet kiinnikkeet kestäneet hyvin käyttöä?

Hyvin ovat kestäneet eikä oo ollut mitään ongelmia uusilla kiinnikkeillä. Oon tosin kiinnikkeiden vaihdon jälkeen käyttänyt sitä takaremmiä myös lyhyemmillä siirtymillä ja siten kiinnikkeisiin ei ole kohdistunut väärästä suunnasta vääntöä.

Mun retkikamat painaa n. 6KG pl rinkka itse, ja viikon safkojen kanssa menee 80L rinkkaan. Tarttis jotain kevyitä vedenpitäviä laukkuja perinteisiin pyöräretkiin. Saariston rengasreitit yms. Pyörässä on etu- ja takatarakat. Pohdin että etutarakan päälle sais varmaan jonkun 20-30L dry bagin köytettyä. Entä taakse, perus laukut esim: Ultralite Vortex Waterproof Cycling Pannier - Luggage from Altura UK

260g/15L. Noilla sais 30L taakse, ehkä tarakan päälle vois köyttää dry bagin myös. Jos taakse sais 40L niin se riittäis suht varmasti, 30L on aika nafti.

Onko muita vedenpitäviä laukkuehdotuksia? Kevyt paino on tärkein, ei huvittaisi turhaa massaa roudata tien päällä mukana, ellei sille ole jotain perustetta, miksi niin pitäisi tehdä.

Riippuu paljon tarakoista: jotain kevyttä kuivasäkkiä saa hihnoilla kiinni näihin Anything Cage -tyyppisiin ratkaisuihin, jos semmoista on pyörässä kiinni. Eikä mikään estä pistämästä niitä vaikka etutartsin sivuille jos tartsissa on vaan jotain mihin säkki menee kiinni luotettavasti. Mä oon kuskannut just jotain tarppia ja sen maakeppejä ja hyttysverkkoa tommoisessa, yleensä myös keitin ja kaasupatruuna kulkee kuivapussukassa haarukassa kiinni.

Sivulaukut on harvoin ihan hirveän kevyitä koska niissä on yleensä tukea kiekon puolella ettei mikään tavara pullista laukkua pinnojen väliin.

Tuollaiset 70-luvun ranskalaiset tarakat :face_with_peeking_eye: Noi on 6mm kromattua tankoa. Anything cage ei sano mitään. Kyllähän tuollaiseen metallitankoon varmaan saa asioita kiinni, jos on joku remmi laukussa, jonka vetää tangon ympäri jne.

Eikös niihin nyt voi vaikka jonkun pahvin heittää sisään vahvikkeeksi, jos vaikuttaa siltä että meinaa pinnojen väleihin jotain mennä. Ei mun rinkassakaan kyllä mitään vahvikkeita oo, säkki vaan pujotettu parin metalliputken väliin.

Pistä toiset panskut eli sivulaukut eteen? Sit ois 60 l tilaa. Ainoa, mikä tossa mietityttää on noiden tarakoiden kesto, koska 6 mm umpitanko ei oo mitenkään hirveän jäykkää vs joku 10 mm putki, mut jos pakkaa fiksusti eikä kuormita liikaa, niin vois toimia. Painopiste tulis matalalle ja keskelle, se on kivempi noissa maantieretkeilyhommissa.

(Mainitsen lisäksi kaikki on pakko mitata ja mallata etukäteen että näät et oikeesti pyörää pystyy ajamaan laukkujen ym romppeen kera, mut tää lienee selvää muutenkin)

Miten paljon se joku 7kg romua lisää voi vaikuttaa ajettavuuteen, jos pyörä on 13 kg, ukko päällä 92kg, vaatteet 2-3kg jne :slight_smile: Eiks tollanen lisäpaino oo jo pieru saharassa siinä vaiheessa. Mutta joo, pitää kokeilla. 4 samanlaista laukkua olis toki yks optio… Altura Ultralitet jos ne on 260g/kpl, niin 4kpl olis 1040g ja 60L, vs. joku Ortliebin 20L on 1kg/kpl.

Tähän mennessä UL kamat on ainakin retkeilyssä kestäny hyvin, 2016 aloitin retkeilyn tauon jälkeen. Sadehanskoihin tuli reikä viime vuonna Kebnekaisella, kun kiipeiltiin jotain kiviä ylös. Ne hanskat ei ollut tarkoitettu siihen, mutta jätin tukevammat hanskat kotiin, kun ajattelin, ettei kivillä tarvitse retkellä sentään kiipeillä.

Edit: ja kuormaa kun ei mielestäni kovin paljoa tule, niin kai se jotain kestää. Sekä etu- että takatarakka on myös lokarissa kiinni kahdesta kohtaa, sen pitäisi lisätä tukevuutta. Luulisi, että patongit ovat aikanaan ultrapainaville senaikaisille kamoille speksanneet kestävyyden, joskun tuota on johonkin >touring-käyttöön kaupusteltu.

IMG_2030
Ihan vaan varoittavana esimerkkinä speksailuun miltä jo reilusti alipakattu 22 litran drybag näyttää tarakalla.

Noin muuten jos tavoitteena on olla roudaamatta ylimääräistä massaa niin miettisin niiden laukkujen sisältöä ensin. Esim. jonnekin rengastielle ei ole mitään varsinaista tarvetta kantaa viikon safkoja.

Toinen juttu voi olla ton Pökötin runko ja wobble. Voi olla ilmiselvää, mutta ennen investointeja vois olla hyvä kokeilla miten wobble-herkkä tuo on eri tavoin kuormatessa.

2 Likes

Eipä se tosiaan joku muutama kilo sinne tänne vaikuta kokonaismassaan suhteutettuna juuri mitenkään, vaan tärkeämpää pyörän ohjattavuuden ja homman yleisen mielekkyyden kannalta on kuorman painojakauma ja laukkujen pysyminen aloillaan. Varsinkin eteen kuormatessa on kuluttavaa ajaa pitkää päivää jos nyssäkät heilahtelee kääntäessä, massa on kaukana ohjausakselista ja pyörä sekä vastustelee ohjausliikettä että vaatii jatkuvaa keskittämistä loksahdellen puolelta toiselle. Samoin kaikki yllättävät vauhdissa esiintyvät shimmyt ja death wobblet sun muut resonanssit ja hystereesit saa helpoiten vältettyä tukevilla tarakoilla ja laukuilla.

Oma kokemus kuivasäkkielämäntavasta oli semmoinen että kaikki toimii hyvin kun pussukoiden sisältö on järjestyksessä ja niiden sitomiseen on hyvä rutiini. Sopii tiukasti rytmitettyyn suorituspyöräilyyn jossa hoidetaan tauot nopeasti pois alta eikä jäädä keittelemään pannukahveja tai muutoin levittelemään tavaroita, jotka pitää taas pian järjestellä ja pakata just sillä tietyllä tavalla ettei mikään kolise tai heilu.

Sittemmin lähdin ortlieb-elämäntapaan ja on se vähän eri mielentila kun voi hakea kaupasta evästä eikä jokin yksi ylimääräinen suklaalevy kaada koko järjestelmää, tai jos löytää hyvän kanttarelliapajan metsätien sivusta. Tähänhän UL-pioneeri Ray Jardinekin tähtäsi keventelyllään, että kevyiden ja vähän tilaa vievien kamojan kanssa jaksaa sitten kantaa perunoita ja oikeaa ruokaa patikkapolulle, vaikka herran ravintovinkit muilta osin onkin aika omalaatuisia! Toinen patikka-analogia: jos vaihdat luottorinkan tilalle jonkin paperinohuen dyneema-sipulisäkin, niin säästetty paino ei vältsiin tunnu hartioissa ihan 1:1 jos sama paino olisi säästetty rinkan sisällöstä. Eli toisin sanoen on grammoja ja grammoja, jotkut on turhia jotkut tuiki tärkeitä. Lopulta se on ihan makuasia ja yksilöllistä mikä itelle toimii!

14 Likes

Sain Restrapilta samaan ongelmaan uuden kiinnikkeen ja pari patchia samalla. Laitoin liimaa kierteisiin ja teippasin sisäpuolelta. Hyvin on pysynyt.

2 Likes

Sekä kuivapussi- että sivulaukkuelämäntyyleihin optimoidut pyörät ja laukut omistavana yhdyn H-O sanoihin. Tuo speed wobble tosiaan kannattaa tarkistaa. Itsellä 14 kg Pelago Stavangerissa oli pakko siirtyä pelkkiin etusivulaukkuihin ja tuossa ylempänä mainittuun Restrapin kuutioon kun muuttui ohjaus mahdottomaksi yli 25 km vauhdissa. Tuo Peugeotin etutarakka on tehty sellaiselle 10l randonneur-laukulle, joka tosiaan tuskin kestää hirveästi painoa.

Paljonkohan on paljon painoa? Jos lataa esim teltan, makuupussin ja makuualustan pariin tollaseen laukkuun, ja vaikka untuvatakin tms. niin painoa tulee joku 3kg. Noh jos ostan 4 noita testiin, ja testailen. Kai ne tarakat ja laukut voi vaihtaa kunhan dataa kertyy.

Mun tavarat vie tilaa, mutta ne ei älyttömiä paina. Teltta 1kg, makuupussi 1kg, alusta 600g jne.

Semmoset ihan perinteiset tarakan yli heitettävät takalaukut, ja laitat sun kamat muovipusseihin.
Jos sataa niin paljon että tavarat on oltava kanoottipusseissa niin ei siellä enää viitti kyllä polkeakaan.

Etutarakalle voi heittää vielä jonkun olkalaukun tai vastaavan missä on kaikki arvotavara niin saa napattua helposti mukaan.

1 Like