Rungon suojaus maalausta varten?

konkeli - 9:31, 8.5.2009 » Mä tunnen yhden auto- ja moottoripyöräkustomoijan, voin tiedustella tänään siltä noista hinnoista.
Jep. Eli, Tattarinsuolta löytyy sellainen paikka kuin Eleko-Rakennus. Ovat harrikoiden rakentajien suosiossa ainakin, ja kuulemma osaavat hommansa varsin hyvin. Ja hinnat on kuulemma varsin kilpailukykyisiä.

Ja jos joku kaipaa hyviä värejä, niin Decoväri auttaa. Tekevät kans erikoismaalauksia. Tosin kuulemma kannattaa teettää jollain vanhalla kaverilla, osaavat hommansa.

Mites toi satulaputken aukon suojaaminen parhaiten onnistuis? Jos reikään ei laita ruuvia, ni onnistuuko maalin poistaminen rei’istä kuitenkin jotenkin järkevästi?

Mä olen suojannut sen jollain jesarilla tiivistetyllä harjanvarrenpalasella. Hiekkapuhalluksen ajaks tuuppaan sen tiukkaan kiinni, tietysti niin, että koko mahdollinen hahlo peittyy myös. Sitten ennen pulverointia nostanut sen “huulille”. Eli niin, että se on kevyesti siinä estämässä maalia pääsemästä sisään, ja ennen uuniin menoa nostanut sen pois. Oon mä kyllä tainnut pari maalata kyseistä holea mitenkään suojaamatta (Puhaltaessa tietysti suojattu), eikä sinne ole niin paljoa tavaraa mennyt, että ois vaatinut toimenpiteitä.

Siirränpäs walton kysymyksen tänne:

Jep, otsikonmukainen toimenpide tulis suorittaa. Yleensähän maalaamo tekee tämän, mutta nyt on kustannusteknisistä syistä vastuu mulla.

Keskiömuhvin ja emäputken tulen tukkimaan prikoilla ja kierretangolla, tai näin mulle neuvottiin, mutta eikö emäputkeen tartteta ripustusta varten tilaa?

Joku satulatolpan korvike tottakai paikoilleen ettei satulaputkeen pääse maalia.

Sitten haasteet: Millä kannattaa suojata vaihtajankorvakkeen kierteet? Ja mikä mahtaa olla kierre 80-luvun brittiläisissä kierretangoissa jotka siis ruuvataan takadropoutista läpi akselin paikkaa säätämään? Ei viittis noita alkuperäsiä tohon suojaukseen käyttää, ja romutakavaihtajan länttääminen ton korvakkeen päälle jättää rujon maalaamattoman alueen, joten jollain muulla se sitten pitää suojata?

Vai saiko tähän jostain teippiä joka kestää hiekkapuhallutuksen ja sitä harkinnanvaraisesti jokapaikkaan?

Haluaisin puhalluttaa rungon puhtaaksi vanhasta karmasta. Kohde on Charge Plug, eli melko vankkaa teräksistä tavaraa.

Jos jätän runkoon kiinni vanhan kasettikeskiön, tarvitseeko mun tehdä muita suojatoimenpiteitä? Muita kierteitä ei nähdäkseni ole, tai sitten mä en vaan tajua mitään. Voiko emä- ja satulaputken päät jättää suojaamatta, vai jätänkö vanhat laakerikupit kiinni runkoon sekä vanhan satulaputken paikalleen?

^hommat riippuu aika paljon aina puhaltajasta, ei ne oo mitään yksiselitteisiä MASH-automaatteja. Vastauksena kysymykseen: kierrä kammenpultit paikoilleen keskiöön, jos sen välttämättä haluat paikallaan pitää.

Laakerikupit kannattaa irroittaa, puhaltamisen aikana voivat modautua sen verran, ettei homma enää toimi.

Ok.

Keskiö tässä kyseisessä separaattorissa on ns. hylkytavaraa, eli se on menossa vaihtoon. Siksi ajattelin käyttää sitä suojaelementtinä. (Sama juttu ohjainlaakerin kera.)

No sit ei tartte ees niitä kammenpultteja kiertää paikoilleen.

Jees.

Ja kiitos.

Mä runttaisin satulaputken viel paikalleen ja tukkisin sen pään jollain tulpalla. Noin tehny, kun puhallellu jotain omii runkoi joskus. Ei tartte sit ravistella sitä hiekkaa joka helkkarin välistä.

Eiköhän siihen joku putki löydy tukkeeksi.

mikäs on täl hetkellä tilanne pk-seudun hiekkapuhallus ja pulverimaalausskenessä? Minkä verran pyytävät, mihin kannattaisi viedä?

negaatio - 15:01, 29.10.2013 » mikäs on täl hetkellä tilanne pk-seudun hiekkapuhallus ja pulverimaalausskenessä? Minkä verran pyytävät, mihin kannattaisi viedä?
up, onko kellään heittää mingäännägöst spexii?

Vein torstaina ennen pääsiäistä mixten rungon ja haarukan Taximoon puhallettavaksi ja maalattavaksi. Eilen soittivat, tänään hain. Väriksi tuli RAL 9001 eli creme white. Muista väreistä en osaa sanoa, kun tuota kysyin ja tiesivät katsomattakin löytyvän. Hinnaksi puhelimessa povasivat 90 euroa, joka tuntui takaiskulta, kun oli henkisesti siinä täälläkin paljon puhutussa 60 eurossa.

Menin tänään aamulla puol ysin aikaan hakemaan, mut maalipinta oli ihan karhea ja paikoin ohut. Ennen kuin ehdin itse avata suuni, niin ehdottivat että vedettäiskö uusiks ja lupasivat kahdeksi valmiiksi. Ei ongelma, kun lähistöllä töissä. Hain rungon ja pinta oli paljon parempi, joskin vieläkin hieman karheahko parista kohtaa. Kysyin sit, että niin paljos se olikaan, niin 80 euroa.

Sanoisin lopputuloksen olevan 3,5 / 5. Omat suojaukset olivat mukavasti onnistuneet. Ei hiekkaa eikä maalituhrua juurikaan missään. Fauber-adapteria vaille jo melkein kasassa :slight_smile:

Onko chainstayn kromausta mahdollista suojata pulverimaalattaessa, miten ja kuinka hyvin homma käytännössä onnistuu?

Olisi tuollainen vähän ruosteinen projektirunko Tangen Champion 2 -putkesta, jossa chainstayn ja haarukan kromaukset ovat kuitenkin miltei mintissä kunnossa. Maalit otan pois maalinpoistoaineella, osa lähti jo satulatolppaa syövyttäessä. Nuo kromaukset tekisi mieli säilyttää.

bike_futurist - 17:45, 23.11.2013 »
negaatio - 15:01, 29.10.2013 » mikäs on täl hetkellä tilanne pk-seudun hiekkapuhallus ja pulverimaalausskenessä? Minkä verran pyytävät, mihin kannattaisi viedä?
up, onko kellään heittää mingäännägöst spexii?
tämä kiinnostaa. ois menossa kasa alumiinia puhallutukseen ja pulveriin.
tnts - 22:49, 16.9.2019 »
bike_futurist - 17:45, 23.11.2013 »
negaatio - 15:01, 29.10.2013 » mikäs on täl hetkellä tilanne pk-seudun hiekkapuhallus ja pulverimaalausskenessä? Minkä verran pyytävät, mihin kannattaisi viedä?
up, onko kellään heittää mingäännägöst spexii?
tämä kiinnostaa. ois menossa kasa alumiinia puhallutukseen ja pulveriin.
Käytin tattarisuolla jossain puljussa auton taka-apurungon viime talvena puhalluksessa ja maalauksessa. Oli suht monimutkaisen muotoinen, paljon koloja jne ja hintaa tais tulla pari satkua.