Rungon koko?

183/84/183

My 2 cents:

Mulla tämmöset setit. 60cm runko, mitat 188/89/190. Satulaputken yläpäästä satulan kiskoihin 19,5cm. Sais olla vähän korkeempi runko tai risertanko jos haluais slämmätä. Mä varmaan ottasin sun seteillä viiskasin noinniikun fiilispohjalta. Kohta tänne varmaan tulee joku perusteluidenkin kera kertomaan näkemyksensä, eikä vaan fiilispohjalta.

Dolanin kokotaulukon mukaan 56 ja 58 cm Pre cursa eroaa muistaakseni oikeastaan pelkästään stackin osalta eli aika sama kumman ottaa. Ettei olisi pelkkää sössötystä niin mulla on sekä 56 että 58 melkein samanlaisella ohjaamolla enkä kropassa huomaa kummalla ajan. 180 cm täällä.

E: 56 näköjään tossa avatarkuvassa

Luulin itse aikanaan ostavani 56 dolanin joka myydessä paljastui olevan 58. Aika samankokoset ne kaks kokoa oli kyllä.

Mulla on teoria, jonka mukaan 58cm Pre Cursan mitat on ilmoitettu väärin. Perustan sen tähän:

54->56 ei kasva reach kuin 3,5mm. Tämä käy järkeen, koska STA loivenee myös asteen verran. Mut sitten taas 56->58 ei muutu kulmat mihinkään ja siitä huolimatta reach ei kasva juuri yhtään, tyyliin millin. Sitten taas 58->60, edelleen samat kulmat, niin mukamas tulee aivan jäätävät 32mm lisää reachia. Kuuskymppisen runkoni mittasin, ja totesin että vastaa kokotaulukkoa, mut viiskasi varmaan heittää jotenkin. Tai sitten ne on vaan tarkoituksella tehty niin, että koot 54-58 eivät eroa oikeastaan muuten kuin korkeudeltaan, mikä ois vähän pöljää kyllä. Täähän selviää lopullisesti kun rostfrid mittaa omistaan stackin ja reachin ja laittaa tänne? Vasta toisaalla tätä nimenomaista juttua nimittäin puitiin.

E: Oikeastaan erityisen pöljäähän tuo tuommonen runkogeometrian suunnittelu olisi, jos sama pyörä on vähän koosta riippuen joko lyhyt, normaalin mallinen tai pitkä.

Vois kyllä pitää mittasulkeiset jos vaan osaan. Itse asiassa en oo koskaan pannut noita edes vertailun vuoksi rinnakkain, mutta muistaakseni jouduin ruotoa sahaamaan pari cm kun siirsin keulan viiskasioletetusta viiskutoseen että siitä päätellen kyllä ovat eri kokoa.

Jos 56 ctrack oli vähän iso, niin onko 60 sopiva? Vähän ikävä ctrackia.

Siis ellet osta jotain legacy kamaa niin ct-mitalla ei oo mitään tekemistä minkään kanssa. Kahdella rungolla voi olla samat stack ja reach mitat mutta monen sentin ero ct-mitassa.

Paras runkokoko on se jolla saat stemmin slämmättyä ilman +/- 17 asteen stemmejä.

Edit. ei mitään.

2deepforu



56 vs 58 on vaan 5mm pidempi vaakaputki ja kuitenkin 20mm lisää headtubea.
58 → 60 vaakaputki kasvaa kuitenkin jo melkein neljä senttiä.
58 tosiaan oudon lyhyt, mikä ei kyllä haittaa ja ennemmin otan 20mm pidemmän headtuben arkipyörään.

Näissäkin geo jossain vaiheessa vissiin vaihtunut ainakin googlen kuvahaun perusteella.
Mitä vuosimallia rostfridin rungot on?

Tahmatassu - 0:26, 5.4.2020 » 2deepforu
Tuo 56 -> 60 vertailu yritti olla vähän niinku vitsi. Ei vissiin ollu onnistunu.
1 Like

saatoin olla semmosissa psykooseissa kun luin viestin että puolet sanoista jää lukematta t.ununu

a-2000 - 20:29, 4.4.2020 » 183/84/183
56

Omat mitathan on 181/81 ja käsistä ei mitään tietoa ja tässä on kuvassa mun 58 kokonen dolani.

josbanse - 8:38, 6.4.2020 » Omat mitathan on 181/81 ja käsistä ei mitään tietoa ja tässä on kuvassa mun 58 kokonen dolani. https://farm4.staticflickr.com/3922/14736761068_4e57d5b3ed_c.jpg
Melko sopivan kokoiseltahan se näyttää.
a-2000 - 10:52, 7.4.2020 »
josbanse - 8:38, 6.4.2020 » Omat mitathan on 181/81 ja käsistä ei mitään tietoa ja tässä on kuvassa mun 58 kokonen dolani. https://farm4.staticflickr.com/3922/14736761068_4e57d5b3ed_c.jpg
Melko sopivan kokoiseltahan se näyttää.
josbanse - 23:08, 28.10.2013 » Kysymys "sopivasta" runkokoosta: Pituus 181cm, inseam 81cm, käden pituus jos kiinnostaa on olkaluusta kämmenselän keskelle 65cm.
Tuosta vielä kädenpituus.

Kyllä se Dolanin geotaulukko saattaa aika hyvin pitää paikkansa. Kävin äsken mittailemassa 56 ja 58 Dolan Pre Cursat ja sain niille stack/reach -lukemat 560/410 ja 575/415. Yhtään tarkempia lukemia ei saa kun luotimittasarjana on 7-12 m/s tuulessa karhulangan päässä heiluvan abloyavaimen juokseva keskiarvo. Lisäksi viiskasissa on nykyään maantiekeula, mutta siitä tuleva geometrian muutos mahtuu varmasti mittavirheeseen. Putkiosat oli helpompi mitata: emä 160/180, pysty 550/575 ja efektiivinen tt käsivaralta 565/575. Vuosimallit on 2016 ja 2019.

Mittaustulokset on mitä on, mutta vahvistaa tuntumaa että 56 ja 58 välillä merkittävin ero on stackissa.


Reachit ja stackit saa mitattua tällä tyylillä vaivattomasti.

Nyt kantsii muistaa, että se reachin pieni ero tapahtuu eri korkeudella. Jos hytin korkeus vakioidaan laittamalla pienempään spacereita, sen reach vähenee ja muuttuu samaksi kuin vaakaputken pituus, koska kulmat on samat.

Jos vertaillaan molempia slämmättyinä, isompi koko on tosiaan aika vähän pidempi, mutta se pituus on korkeammalla, eikä tää ero ole merkityksetön.