Rungon koko?

Jokainen pyörä on yksilö

Niin siis reachin saa suoraan kun merkkaa frame y ja bb y lattiaan luodilla ja mittaa niiden välin. Vähemmän mittaamista ja vähemmän laskemista.

E: selviää myös ilman vatupassia tai vaakalaseria

tutam - 10:53, 8.5.2020 » Onpa hieno rolleri. Itsellä vähän sama ongelma: 177 cm:n mittaisena olen periaatteessa kokojen välissä, mutta koska kärkiväli on jotain 175 luokkaa ja inseamkin lyhyt, niin 53 on minulle ihan selkeästi paras koko. Ajotyylit ja ovat vaihtuneet: joskus on ollut 90mm stemmi ja droppi siinä, ja tuntui aivan hyvältä, nykyään meen 100 mm stemmillä ja raiserilla. Toi sun rollerisi näyttää kyllä aivan sopusuhtaiselta. Tietty jos haluaa raiserilla saman asennon, niin voi olla vähän vaikeaa.
Tää on kyllä joo, niin ikään vähän alle 180 ja inseam jotain 82 luokkaa. Sinänsä siis aivan normaalilla keskimittaisella ruumiinrakenteella mennään, mutta usein kokojen välissä. Pelagolla esim on rungoissaan sama hommeli, voisi skaalata sentin puoltoista pienemmäksi. Ymmärrän hyvin runkokokovalikoiman raskauden businekselle, ja ehkä tää on vaan ikuisen katkeruuden purkua kun on jäänyt varmaan sitten puurot syömättä ratkaisevassa iässä tai sitten karjalaiset geenit toivat etääntyvän hiusrajan ohella matalat jalat. Tolppa slämmättynä siis mennään Taiwanin cromojen kanssa, hammasta purren.

Takokaas mulle vähän järkeä päähän, speksailun alla olisi sorapyörä enkä osaa päättää L-XL / 58-61 kokoisten runkojen välillä.

Kuskin mitat 186 / 93 / 190. Iso inseam on aiheuttanut sen että tähän mennessä kaikissa pyörissä on penkki aika korkeella, 82 cm keskiöstä penkkiin. Runkoa kun koitan kerrankin uutena hankkia niin olis kiva saada just hyvän kokoinen.

Kävin vähäsen testailemassa l ja xl koon genesis cdf, ja xl tuntui pitkähköltä stokki ohjaamolla, mutta mietittiin että korkeus on aivan hyvä ja varmaan sentin lyhkäsemmällä stemmillä ja kompaktimmalla tangolla pituuskin olisi varmaan aika jees. Tässä siis stack 633 reach 405. Olen myös kattellut all cityn space horsea 58 / 61 kokosina, stack ja reach 61 koossa miltein samaa kuin xl cdf.

Pitäiskö suoraan mennä isommalla rungolla jotta olis kerrankin tarpeeks korkea pyörä ja speksaa ohjaamolla pituus kuntoon (ja venytellä / totutella), vai hankkia pienempää ja spacerstackilla laittaa ohjaamo hyvään korkeuteen. En ole ennen droppipyörää omistanut ja lähinnä ajellut maastureilla joten vähän tuo 400 → reach droppiohjaamolla pelottaa isommissa pyörissä.

Olenko ihan hakoteillä noiden isompien runkojen harkinnassa?

Mä oon 188/94/193 ja koon 60 Wolverine on just hyvä slämmätyllä 100 mm stemmillä hivenen alakuloiseen suuntaan. Tossakin joku 405/630 reach ja stack ulkomuistista. Isompikin koko menis mutta johonki 58 cm pyöriin en enää lähde.

Sun mitoilla pienempi vois olla hyvä jos slämmäisit pitkän stemmin ja se olisi sitte aggressiivinen vauhtiasento, mutta kaikkeen muuhun noi isommat koot on semmosia mitä ite suosittelisin.

Ja ennenku tuomitset ohjaamon liian pitkäksi, kokeile säätää satulaa vähän taakse ja muista että ohjaamoa voi myös nostaa ilman että vaihtaa stemmiä lyhyempään. Toki ei se lyhempi stemmi miljoonaa maksa ja saat aikanaan pidemmän vaihdettua takas kun kilsat kertoo sen olevan tarpeen.

Kesän myötä alkanut kytemään ajatus, että lenkkeilisi enemmän, mut fixi alkanut tökkimään ja vaihteet olisi mukava saada pidemmille ajoille.

Nyt ajossa Pre Cursa 60 80mm stemmillä, joka tuntuu hyvältä.

Kaupunkipyöränä Airisto M kokosena.

Pystyskö tohon Airistoon laittamaan vaan dropin briftereineen ja tehdä lenkkeilyyn sopivan rassin? Reach ja stackin saisi ainakin melko samanlaisiksi. Onkohan tässä joku harha mistä en saa kiinni.

Laitanpa tänne taas pohdintani ääneen. Maantiepyörän kokoa, taino oikeestaan ohjaamoa tässä mietin.

Mulla oli aikaisemmin Canyon Endurace XL, jonka stack/reach on 619/393mm ja stack+/reach+ (eli matka keskiöstä ohjaustangon yläotteelle) on 706/485mm. Tämä siis vakiokoon 110mm -6deg stemmillä. Sitä pyörää ajoin 130mm -17deg stemmillä, ja se fitti oli about sopivan kisainen. Ei ainakaan yhtään pitempi ois tarvinnut olla, mutta tuntui edelleen vähän korkealta tolla stemmillä.

Nyt pitäs ostaa uus pyörä. Katselin että Canyon Ultimate L-koossa ois sopiva, stack/reach 592/399mm ja stack+/reach+ 686/489mm. Eli samalla stemmillä (110mm -6deg) ja samalla spacer setupilla, mikä se ikinä onkaan, inan pitempi mut kaks senttiä matalempi. En oo päässyt varmuuteen että onko noi stack+/reach+ -mitat spacereilla vai ilman - Canyonin aspa sanoi että ilman spacereita mutta en kyllä tiiä miten vois muka emäputken päältä ohjaustangon päälle olla melkein 10cm korkeusero slämmätyllä stemmillä.

Stack+/reach+ pitäisi näiden kahden rungon välillä olla hyvä mittari koska molemmissa on samanpituinen stemmi ja sama määrä spacereita, mutta Ultimatessa on paljon korkeampi ohjainlaakerin pölysuoja (16mm), minkä takia varsinkin tavallinen stack-mitta huijaa n. sentillä. Jos se siis on otettu emäputken päästä, sitäkään kun ei missään lue että onko nää Canyonin stack/reach lukemat otettu emäputken päästä (hölmöä koska puuttuu pakolliset millimetrit lisää stackia ohjainlaakerista) vai siitä ohjainlaakerin pölysuojan päältä (fiksua koska tää on se efektiivinen stack).

Ja nyt tulee itse kysymys: minkähänpituisella stemmillä toi Canyon kannattaisi ottaa? Ei tässä muuten mitään mutta integroitu stemmi/tanko on vittumainen vaihtaa jälkikäteen jos tulee väärän mittanen, joten sen olisi suotavaa tulla kerralla sopivan kokoisena. Olen järkeillyt, että 120mm stemmi ja 410mm tanko olisi about sopiva. Ei tulis ihan niin pitkä hytti kuin edellisessä pyörässä oli (edellisen pyörän 393mm reach + 130mm -17deg vs. uuden 399mm reach + 120mm -6deg) mutta se ei haittaa kun hytin saa slämmättynä selkeästi alemmas. Saattaa jopa olla, että joutuu jättämään alkukeväästä yhden spacerin stemmin alle. Kukaan muuhan ei voi tietää että mikä mulle sopii mutta lähinnä kiinnostaisi tietää, että oonko putoamassa päättelyineni johonkin sudenkuoppaan vai en.

Tässä toki auttaisi ihan perkeleesti myös se jos jollakulla olisi antaa strategisia mittoja L-koon Ultimatesta.

Eiks matalampi hytti yleensä kantsi olla vähän pidempi?

Lumikko - 18:11, 18.12.2020 » Eiks matalampi hytti yleensä kantsi olla vähän pidempi?
Olin just tulossa kirjottamaan samaa. Alla bikegeo.netin kaavio mun kolmesta droppitankopyörästä (Wolverine Endurace, Vigorelli. Viimeks mainitussa on nykyään tosin riseri mutta jos laittaisin droppitangon takas niin samoilla asetuksilla menisin ellen jopa senttii pidemmällä stemmillä):

https://img.aijaa.com/b/00024/14920596.jpg

Ei auttanu nyt kyllä yhtään, meni vähemmän yllättäen mun speksailut ihan uusiksi. Tajusin kaiken lisäks että tää on vähän väärä topi tälle keskustelulle kun ajoasentotopikin on olemassa, oh well :smiley:

Äkkiseltään vaikuttais siis että 120mm stemmillä sais tarpeeksi reachia vain slämmättynä, jos oletetaan, että edellisen pyörän ajoasento oli jees. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin turhan korkea se taisi kyllä olla, koska teki mieli koko ajan ajaa dropeilta. Joten slämmäyshommiksi se varmaan menee 2cm matalemmallakin rungolla. En jotenkin suostu uskomaan, että mulla ois ihan UCI World Tour -tason liikkuvuus ja voisin ajaa kisaisen geon runkoa 130mm stemmillä ihan muina miehinä. En tiiä sitten että onko esim. Rollerilla ja ratapyörällä ajaminen vähän vääristänyt meikäläisen käsitystä hyvästä ajoasennosta, molemmat kun on kovin pitkiä pyöriä. On niillä molemmilla kuitenkin ihan tyytyväisenä yli satkun siivuja pyyhkäisty, vaikka varsinkin ratapyörä on ihan hävyttömän pitkä. Noh, tuskinpa tää tästä ihmettelemällä enempää selkenee, turvallisin vaihtoehto lienee ottaa se 120mm ja lätkäsee niin alas kuin selkä antaa myöten ja kovaa ajoa.

@darjawa

Rungon koko riippuu vähän tangosta, 199cm kaveri osti 64 surly stragglerin (edit. eipäs kun cross-checkin) ja se on riserilla hyvä. Droppitangolla ois varmaan 62 vaakaan hyvä. Aika usein 62 on se isoin koko, harva pyörämerkki tekee isompia runkoja.

Stragglerista alkanut haaveilemaan, mutta oikea oikea koko hämmentää. Oon ajellut nyt kolmisen vuotta 53 rolleria (100mm stemmillä + riserilla), joka on pienen pituuskasvun myötä alkanut tuntua vähän lyhyeltä. 179 pitkä, kärkiväli n.180 ja inseam 86 (pitkät jalat lyhyt kroppa). Kaverin 56 rolleria on tullut testattua ja se tuntui aika sopivalta. 56 straggleria ajattelin, mutta 58cm vaakaputki hieman hirvittää lyhyttorsoista. 54 straggleri ois varmaan pituutensa puolesta passeli (56,5cm vaakaputki. 56 rollerissa 56,8), mutta siinä taas mietityttää satulan korkeus ja liika spacereillä pelaaminen, kun on kuitenkin 56 rolleria matalampi.

Olisiko täällä stragglerasiantuntijoita, joilla olisi kokemusta kokojen väliin putoamisesta?

mitä on liika avaruudettimilla pelaaminen

ne on just tota tarvittavaa säätövaraa varten olemassa

sitä ja kid_kumpulan bibsibyysien ratkomista varten.

ota silti 56 straggler ni et oo naimisissa droppitangon kaa

Oletko tsekannut kuinka isot erot on stack ja reach-mitoissa?

53 rolleri: 531/394 (stack/reach)
56 rolleri: 559/402
54 straggler: 549/396
56 straggler: 567/401

Mielenkiintoista, että kaikissa näissä reach aika samoissa lukemissa?

Huomioi, että matalampaan runkoon tulee ne spacerit, jolloin efektiivinen reachi lyhenee.

Liian pieni runko spacereilla ja pitkällä stemmillä on ajamisen kannalta kehnompi valinta kuin vähän pitkä pyörä, jonka stemmi on vastaavasti lyhyempi. Stemmeillä on kuitenkin ajon myötä taipumus pidentyä.

Nysästemmin huonosta ohjattavuudesta puhuvat eivät ole tällaista yhdistelmää ikinä kokeilleetkaan. Tietysti jos /sopivaan/ fillariin vaihtaa pätkästemmin menee ohjattavuus huonoksi, mutta se johtuu bike fitin pilaamisesta eikä stemmin pituudesta. Kunhan kädet tulee hyvään paikkaan - joko pidemmällä rungolla tai pidemmällä stemmillä - pärjää hyvin.

Edit: ja siis erityisesti Straggler on sentyylinen pyörä, että kokojen välissä kannattaa valita isompi. Saat paremman ajettavuuden etenkin kehnoilla teillä sekä poluilla.

2 Likes

Palataanpa noista käppäisistä 50 mm vs. 150 mm ääriesimerkeistä tosielämään.

Tässä punainen vaihtoehto on Strag 54, vihreä on Strag 56 ja sinisenä verrokkina 56 Rolleri.

Hirvittelit 580 mm vaakaputken pituutta vs. Rollerin 568 mm, mutta unohdit huomioida satulaputken ja emäputken kulmien vaikutuksen. Kun 56 Rolleriin laittaa 5 mm spaceria, sen reach ja stack on käytännössä samat kuin 56 Stragglerissa. Straggler ei ole niin pitkä kuin alkuun pelkäsit.

Sulle sopivampi Straggleri on ihan selvästi 56, jos Rolleriakin pidit siinä koossa sopivana. Tämmösessä ajokissa kasvanut front-center parantaa ajettavuutta ja painonjakaumaa, nää ei ole maantiepyöriä. Etupää ylittää esteet kevyemmin ja pyörä on vakaampi täristellessä ja rymytessä.

Ei se 56-kokoinen vaadi verrattuna 54:n kuin 1 cm lyhyemmän stemmin, joka kuitenkin saattaa vaihtua pidempään kilsojen kertyessä. Tätä ajatellen on parempi ostaa tarpeeksi iso runko ja aloittaa vähän lyhyenpuoleisella stemmillä.

3 Likes

Omia Laskelmia miten toi 56 stavanger (vanha malli) istuu muiden pyörien joukkoon. Giant Defy 1 On mulla ollut tähän saakka retkipyöränä mutta kaipaan vähän paksumpaa kumia ja 56 stavan runko löytyi tilalle. Saan parilla spacerilla lisää korkeutta tuohon, niin ajoasento aika lailla sama Defyn kanssa. 120cm stemmillä olisi ihan tasan. Nuo putkien mitat vähän heittää taulukoihin nähden mutta viilasin stackin ja reachin kaikissa rungoissa oikeiksi niin olettaisin olevani jäljillä.

Rolleri oli kyllä liian mata dropin kanssa ajamiseen ja tästähän sen huomaa.

Musta sun postaamat kuvat oli erittäin harhaanjohtavia, eikä oikeastaan tuoneet mitään tähän keskusteluun.

Droppitankoa ei ohjata stemmistä, vaan yleensä hupuilta. Sivuttaisliike pitäisi mitata sieltä (kuten alemmassa kuvassa on käytetty huppuja referenssinä). 15 asteen ohjausliike on todella äärimmäinen, eikä sellaista tehdä kuin jossain liikennevaloissa pyöriessä, kun ei oo fiksiä eikä huvita laittaa jalkaa maahan. Ajossa ohjausliikkeet on muutaman asteen kokoisia. Alempi kuva etuakselin suhteesta ohjaustankoon ei ota huomioon sitä, että käsien paine ohjaustangolla aiheuttaa alaviistoon (ei alas) suuntautuvan voiman (ja tää on muuten maantiepyörien ohjaamisessa se tärkein juttu). Tulee fiilis että noiden kuvien piirtäjällä on ollut tarve ja kuvat on muodostettu täyttämään se.

2 Likes

Ja isolta osin tän takia liian lyhyt stemmi muuten sopivassa rungossa on huono ohjata, mistä on syntyny käsitys että lyhyt stemmi tekisi ohjattavuudesta huonon.

Kuitenkin, jos rungon pituudella kompensoidaan stemmin lyhyys niin että huppujen paikka pysyy verrokeissa samana, ei lyhyt stemmi ole enää lainkaan huono juttu. Etenkin kun front-center kasvaa, se voi olla jopa parempi yhdistelmä.

1 Like