Road Rage - tarinoita liikenteestä

Kyllähän maailmaa ragea mahtuu, mihinpä sitä säästelemään!

Kai siinä itellä on myös ajatus siitä, että tuolla tavalla liikenteessä voi vaarattomasti yrittää opettaa toisille liikennesääntöjä.

Eilen ei niinkään ragettanut, huvitti lähinnä. Saavuttiin keski-ikäisen naishenkilön kanssa samaan aikaan tasa-arvoiseen risteykseen ja pysähdyttiin odottamaan oikealta tulevaa Porschea. No Porsche-kuski päätti pysähtyä ja alkoi huitomaan ja meikäläinen oli ihan että ok basic sekoilua kun taas edessäni pyöräilyt nainen tokaisi varsin kuuluvasti ”ei saatana!” ennen kun lähti eteenpäin. Jotenkin itse vaan turtunut kaikkeen paskaan, ettei oikein enää edes kiinnitä tällaisiin juttuihin niin paljon huomiota.

5 Likes

Itsekkin aina pyrin huulillani muodostamaan selkeän, ja autoon asti näkyvän “vittu” sanan, kun joku autoilija päättää, että nyt mennäänkin päinvastoin kuin tieliikennelaki.

Tää käyttötarkoitus on mitä ilmeisimmin ollut sanan keksijän mielessä kun on kirosanan muotoa makustellut, voin nimittäin toissapäiväisestä kohtaamisesta vahvistaa että hyvin on luettavissa (ja toim. huom. minä en ratin takana torspoillut vaan se toinen osapuoli).

1 Like

Kiroile minkä huvittaa mutta tieliikennelaissa etuajo-oikeutetulla ei ole ensinajovelvollisuutta. Mitään lakia ei rikota jos yksi osapuoli antaa tilaa ja väistämisvelvollinen menee ensin.

Paskaa tai laiskaa pelisilmää se kyllä osoittaa, tai huonoa ajojärjestyksen tuntemusta. Mutta silloin jos toisella on huono pelisilmä kannattaa itellä olla hyvä. Muuten tilanteessa on kaksi puusilmää ja kummallakin menee vain pidempään. Toki sillä tavalla saa tehdä mutta sujuvuuden heikkeneminen on silloin kahden osapuolen yhteinen aikaansaannos.

Liikenteessä tapahtuva pelisilmän puutteesta johtuva virhe joka hieman heikentää sujuvuutta, mutta johon on helppo mukautua ja joka ei aiheuta kummallekaan osapuolelle vaaraa, on yks typerimmistä ragen aiheista mitä voin keksiä.

Ja liikennesääntöjen ”opettaminen” muille ikävillä eleillä tai muulla vaikeilulla. Voi nyt vittu. Jos ne tilaa turhaan antavat autoilijat onkin vähän tyhmiä niin ei tuollaisilla puheilla ole paljoa varaa arvostella.

4 Likes

Saat Lumikko tästä tehtyä vähän isomman asian, kuin mitä aiheen aloittaessani olin ajatellut. Liikenteessä on huomattavasti isompiakin ragen aiheita, mutta tämä nyt vain oli aihe, joka sillä kirjoittamisen hetkellä oli päällimäisenä mielessä.

Laki on tuttu. On vaan niin turhauttavaa, kun ite pysähdyn mahdollisimman kauas risteyksestä, käännän etukiekon linkkuun, molemmat jalat maahan, kädet selän taakse, ja sitten se autoilija pysähtyy sekoittamaan pakkaa. Ihan varmasti just se autoilija, joka aina on poikittain pysähtyneenä keskellä risteystä, kun sille on kolmio.

Viime sunnuntain lenkillä itseäni taas itketytti joidenkin pyöräilijöiden totaalinen idiotismi. Oltiin Haltialan tilan lähellä, tulossa hiekkatieltä ylittämään risteävää asvalttitietä. Meillä on kolmio. Sekä vasemmalta että oikealta tulee auto, pysähdyn ja näytän hiukan hidastelevalle oikealta tulevalla autoilijalle kädellä että menes vaan.

Tässä kohtaa minun ja puolison takana ajanut sähkömaasturilla liikkunut herra tekee käsittämättömän peliliikkeen, ajaa meidän ohitsemme, ja kurvaa vasemmalle asvalttitielle vasemmalta tulevan auton ja ojan väliin. Vasemmalta tuleva auto melkein tekee väistöliikkeen kohti oikealta tulevaa autoa, sitten jarruttaakin ja pysähtyy siihen.

Minä vaan pyörittelen päätä siinä, ja odottelen että molemmat autoilijat uskaltaa lähteä uudelleen liikkeelle. Ei ollu kaukana että siitä olis syntyny kahden auton nokkakolari, onneksi molemmat autokuskit ajoivat hitaasti ja jarruttivat kumpikin kun tilanne siinä eskaloitui.

1 Like

Jos kirjoittaa Road Rage -lankaan sellaisesta, että pelisilmältään kehnot autoilijat pikkusen haittaa sujuvuutta mutta ei riko lakia eikä vaaranna ketään, kantsii ehkä syödä Snickers sen sijaan että huomauttelee muille asioiden suurentelusta.

Täällä on ollu vuosien aikana tarinoita hengenvaarallisista tilanteista ja U-lukoista sivupeilissä, väkivaltaiseksi käyneen hiihtäjän sauvojen katkomista ja muuta kunnon pyörägangsterifantasiaa. Meidän pitäis pystyä parempaan. Vai onko ikä ja vaihteet tehny meistä pehmeitä?

3 Likes

Al­go­rit­mit eivät tykkää mistään enempää kuin vi­has­ta.

2 Likes

Oon kyllä joutunu näihin tilanteisiin jarruttomalla fixilläkin. Mutta jos oon ollu humalassa jarruttomalla fixillä, niin sitten annan mennä!

1 Like