Road Rage - tarinoita liikenteestä

Asiasta aavistuksen tiiliseinään, niin itse vihaan kaksisuuntaisia pyöräteitä/kelvejä, kun ne pakottaa nimenomaan ajamaan muiden tienkäyttäjien mielestä “oudosti”. Tietty liikennesuunnittelun ongelmia, mutta näitä osataan tehdä maailmalla ns. oikein.

Eli IMHO yhteen suuntaan liikutaan kaikki samalla puolella ajorataa/pyöräkaistaa/-tietä/kelviä jos ollaan ollenkaan lähietäisyydellä toisistaan. Sitten jossain skutassa aivan sama tietty. Tuo päähesalan espa-klusterfuck olis hoidettu jo, jos pyöräkaistat olis eteläespan eteläpuolella (jee, ei sekoilua kauppatorin valoissa vaan mentäisiin kärryjen kanssa samaa tahtia ja jalankulkijat eivät toikkaroisi edessä…) ja toiseen suuntaan pohjoisespan pohjoisreunassa. Sama juttu just liikenneympyröissä, niin ei tarttis kenenkään arpoa, että mihinköhän tuo vastapalloon tuleva on nyt menossa, ks. Triplan ympyrä.

Vihaan.

3 Likes
  1. Ole ambulanssikuski ei-hälytysajossa
  2. Tööttää pyöräilijälle kun se ei pysty kiihdyttää nollasta sataan viidessä sekunnissa fiksillä flunssassa kun valot vaihtuu
  3. Pyöräilijältä (minulta) menee pasmat ja vetää kääntyvänä suoraan ajavan edestä, aiheuttaen ilmeisen vaaratilanteen tilanteessa jossa tööttääminen ei olisi mitenkään voinut tuottaa mitään hyötyä ambulanssikuskillekaan jos ehtona on noudattaa liikennesääntöjä
  4. “Äh ei vieläkään hommia”
1 Like

Ah. Piiitkästä aikaa Hessoisa kadulla ja taksikuskit kaikki ihan uunona. Eka Meklulla taksi pistää vilkun päälle ja kääntyy nokan edestä pyöräkaistan yli Museokadulle niin et joudun vetämään liinat kiinni. Sitten Kulosaaren puistotiellä poljen kohti itää metroaseman kohdalla mäessä. Edellä menee iso joukko hitaita pyöriä ja niiden takana tilataksi ja tavallinen taksi. Pistän pökköö pesään tarkoituksena ohittaa koko letka. Just kun olen sen tavallisen taksin kuskin oven vieressä kuuluu turbon vihellys ja kun katson oikealle, taksin etupyörät on jo kääntyneet vasemmalle mun yli ajamiseksi, tässä vaiheessa ilmeisesti viimein kuskin ääreisnäkö tai taksin tekoäly äkkää mut ja auto pysähtyy. Huokaus.

3 Likes

Tuun kehä2 yli Olarinluoman bilian kohdalla, sillalta alamäkeen suht kovaa ja heti ajoradalle kun voi. Samaan aikaan kun hyppään ajoradalle niin siinä 50 m päässä auto kurvaa bilian pihalta ajoradalle, ei siinä mitään, ei tullu vaaratilannetta siinä. Mut sit se kuski alkaa pähkäileen mitä tekee ja ajolinjatkin oli vähän omituiset tai jotain. Ja tästä tulkitsin, että hän huomas mut ja totes, että tulikin mun eteen niin jäi siihen keskemmälle ja jätti mulle tilaa mennä. No minähän kiitän ja lähen ohittaan autoa oikealta ja just kun pääsen takarenkaan kohalle niin kuski päättääkin ilman vilkkua lähtee kurvaa oikealle siihen hiekalle.
Pikkasen piti ajolinjaa muuttaa ettei kolahtanu.

Nyt kun olen alueella pari vuotta asunut ja tullut paljon Kaaressa asioitua niin voi veljet se Kantelettarentien liikenneympyrä kehä 1:n vieressä on kyllä sellainen että käytännössä joka kerta joku tulee eteen kolmion takaa tai muuten väistämisvelvollisena. Tyypillinen tilanne, auto odottaa pyörätien/suojatien päällä että pääsee siirtymään liikenneympyrään. Hidastan ja auto siirtyy edestä pois niin jonossa seuraavana oleva siirtyy tukkimaan ylityspaikan. Noin läheltä näen hyvin, että kuskin pää ei käänny astettakaan. Sitten ne kuskit pahoitellen vilkuttaa kättä kun venailen keskisaarekkeella.

6 Likes

Se että ajetaan autolla suojatien päälle paikassa missä ei edes ole näköesteitä on aika mind blown

3 Likes

Syy on sama ku kärkikolmion takaa tultaessa klv:n yli ajettaessa; ainoa asia mielessä on se miten pääsee itse eteenpäin ja sitähän estää vaan muut autot.

2 Likes

Siihen kyl kaipaisin vähän terävämmät kantit autoille, niin rupeis hidastaminen ja pysähtely kiinnostamaan. Ajan itsekin siitä harva se päivä ja voijjeesus mitä sekoilua tosiaan joka kerta. Lisäksi autojen poistumismutkat vois tehdä jyrkemmiksi että nopeus putoaa. Joo bussit - mutta siihen on ihan pätevät ratkaisut Pohjois-Haagassa, esim. Raide-Jokerin ympyrä: nupukivetty osa mahdollistaa hitaasti ajamisen huonommin kääntyville ajoneuvoille.

2 Likes

Onkos tuolla Kantelettarentiellä ongelmia myös ympyrää vastapäivään pyöräillessä vai ainoastaan myötäpäivään?

Tuolla en ole pyöräillyt, mutta olen havainnut, että käytännössä kaikki liikenneympyrät vaatii ns. ajoradan vasenta puolta pyöräillessä pyöräilijänä erityistä varovaisuutta, sillä autoilijat eivät koe tarpeelliseksi katsoa oikeaan. Ajoradan oikealla puolella pyöräillessä pääsee yleensä selvästi huolettomammin. Tämän älyäminen on ainakin itselläni nostanut huomattavasti kynnystä ärsyyntyä perseilevistä autoilijoista ja ohjannut noudattamaan ajoradan oikealla puolella pyöräilyä aina, kun se mitenkään järkevästi on mahdollista.

Kyl se on aika sekoilua molempiin kiertosuuntiin. Erityisesti kun tulee etelästä Kehä I ylittävää siltaa pitkin, saa olla varomassa ihan tosissaan vasemmalta eteen koukkaavia. Ajoradan oikeanpuoleisimman kaistan mutka oikealle on niin loiva, että autoilijalle ei tule mitään kummempaa signaalia siitä, että pitäisi hiljentää.

Ongelma on jokseenkin sama oli sitten kyse ympyrään ajavista tai sieltä poistuvista autoilijoista.

Jos ympyrästä menisi tavanomainen katu etelään, eikä monikaistainen säätö, ajaisin varmaan ajoradalla, mutta tässä ympyrässä se ei oikeen ole optio. Eikä nyt muutenkaan pitäisi tehdä liikenneinfraa, joka ei anna oikeita signaaleja kaikille kulkijoille, erityisesti tietysti painavimmille ja nopeimmille.

Kieltämättä, kun tuota autoilijoiden vapaata oikealle kääntymiskaistaa ilmakuvasta katsoo, niin ihmetyttää, miten tuollainen on annettu rakentaa.

Maps-linkki

Luin kaks kertaa enkä tajunnu vittuukaan ja sit luovutin.

Hyvä huomio! Ihan vituilleenhan tuon asian kirjoitin. Selkeytin hieman, mutta lyhyesti pointtina, että ne autoilijat havaitsevat pyöräilijän selvästi paremmin, kun saapumissuunta on sama kuin liikenneympyrän kiertosuunta. Tässä Kantelettarentien tapauksessa tämä ei tuossa autoilijan vapaan oikean tapauksessa kuitenkaan päde.

Tuossa Kantelettarentien/kaaren edustan liikenneympyrässä kyllä näkee sellaisia suorituksia autoilijoilta, että ei mitään järkeä. Suht säännöllisesti Kaaressa viimeiset 10v asioineen paikka on tullut tutuksi ja tuntuu, että tilanne on vaan pahentunut ajan kuluessa… Ja aina yhtä yllättynyt ilme on kuskilla minut huomatessaan vasta, kun olen äkkijarrutuksen jälkeen kevyesti ikkunaan koputtanut ja peukkua näyttänyt hienon ajosuorituksen johdosta…

Yliopistonkatu Turussa, jakeluautoja kolme kappaletta pyörätiellä sadan metrin matkalla. UPS-kuski sönköttää, että juu lupa on nönnönnöö. Mallaskukossa en kehdannu sanoa mitään koska koitan pysyä hyvän kantiksen maineessa mutta huoh ammattiautoilijat.

2 Likes

Siis nyt oli baanakokemusten baanakokemus tossa äsken, kunnon via dolorosa!

Ekana siinä Ruoholahden pään pyöräkeskuksella olin kiristelemässä vähän löystyneitä niin siihen pysähty fillarilla joku partaukkeli ja alko tosta vaan “neuvoa” mua. Piti ihan olla että älä vittu koske mun pyörään ennen kun se herkes.

No sit siitä baanaa pitkin ja joku kansalainen koiran kanssa tunkee sieltä Marian sairaalan pusikosta niin että koira menee pitkässä liekassa ja meinaa olla mun pyörän alla ennen kun huomaan että pusikko ees heiluu.

Sit vielä toinen koiranomistaja siihen perään, tällä kertaa koira kokonaan vapaana siinä ruuhka-aikaan.

Nää ei nyt oo mitään maailmaa kaatavia mut kun tohon alle oli semmonen työpäivä ettei ehtinyt lounastakaan syödä niin oli siinä jo ragea.

11 Likes

Vithu mua huvitti kerran kun Yliopistonkadulla Rajalan kameraliikkeen edessä oli:

  • UPS jalkakäytävällä
  • joku noname yksityisyrittäjän pullakaappi jalkakäytävällä

Sit vastakkaisella puolella oli yllätyksekseni DHL, joka pysäköinyt sinne, minne pitikin, eli ajoradalle, jättäen pörväkaistan vapaaksi. Ilmeisesti siellä on oikeesti koulutettu kuskeja.

7 Likes

Työmatkalla aamuisin ei yleensä ole ristin sielua häiritsemässä, mutta eilen tuppasi lähes naurattamaan. Käännyin päällystetyltä tieltä n. 100m pitkälle sorapätkälle, joka oikaisee hieman. Jo edeltä näin huolettoman oloisen (ts. rento ja kiireetön askellus) kävelijän kääntyvän samalle väylälle. Hieman ennen kuin pääsin kohdalle, kuulokepäinen tepastelija kaartaa tien vasenta laitaa kohti, nappa taskustaan jojon (!) ja alkaa tehdä siistejä temppuja kapean soraväylän oikeaa laitaa kohden. Sitten vaan rauhallista väistöliikettä pientareen puolelta, ettei kopsahda ohimoon ja tämä nuori aikuinen jatkoi toimiaan kaikessa rauhassa, lainkaan hätkähtämättä.

Ei oikeastaan mitää roadrage -kamaa; lähinnä olin miltei kateellinen siitä miten zen -tiloissa oletettua aamukommuuttiaan ihminen voi suorittaa.

16 Likes

Joku jäbä tbonetti meikät jalkakäytävältä ja jatko matkaa

Haista vittu

Huom pyörällä

Tbonetti?