Road Rage - tarinoita liikenteestä

Linja-auto muisti taas penätä oikeuksiaan tänään. Ajoin Hämeentietä alas bussikaistalla, poliisiauton perässä. Hakaniemen tosin kohdalla, sokoksesn edessä linja-auto laittoi vilkun päälle, kun olin kohdalla. No arvelin, että se ei huomannut minua, siirryin ajoradan vasempaan reunaan ja kiihdytin vauhtia, että ehdin edelle - muuten olisi pitänyt peruuttaa. Edessä liikennevalot olivat punaisina ja pysähdyin trackstandiin aivan mustan maijan perään kiinni ja katsoin suoraan bussikuskia silmiin. Tämä tuijotti eleettömästi takaisin ja jatkoi ajoa. Jouduin lopulta työntämään pyörän pois, etten rutistu sen bussin ja mustanmaijan väliin ja kuski vain katsoi koko ajan, kun huidoin kyselevästi käsiäni.

Olisi vissiin pitänyt koputella siihen mustaan maijaan ja pyytää apuja, mutta arvelin siinä menevän liikaa aikaa ja myöhästyisin tapaamisesta.

Ai niin, ja vielä palatakseni juttuuni: HS.fi:n mainiolta keskustelupalstalta löytyi tällainenkin tiedonjyvä:

"samaisen lain 4. pykälässä oleva aika ylimalkainen momentti:

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

Joten jumankekkula mullahan olis tainnut olla vielä laki puolellani!

…oikeestihan kaikki kulminoituu selitykseen: tässä (ko. tilassa) on liikenteellisesti turvallisinta ajaa. Siis kaikki säännöt mitä hakataan päähän voidaan kumota jos on jaksamista ja todisteita näyttää että siinä tilassa on TURVALLISINTA liikkua.

http://www.hs.fi/teksti/uutiset/tuoreet/artikkeli/Jalankulkija+kuoli+polkupyöräturmassa+Helsingissä/1135240383887

Helsingin poliisi selvittää jalankulkijan ja polkupyöräilijän törmäyksessä sattunutta jalankulkijan kuolemaa. Törmäys tapahtui viime perjantaina iltapäivällä Pohjoisesplanadin ja Kluuvikadun risteyksessä.

Voi paska.

Todella ikävä uutinen.

Todella harmittava tapaus, ei voi kyllä muuta todeta.

osanotot läheisille.

ja toisaalta myös voimia kuskille kestää oma suru. vaikea tietää miten tukisi. mutta siihen voi luottaa että tämä väki ymmärtää tilanteen paremmin kuin monet.

Uskomattoman paska mäihä, eihän tollaista voi ennakoida.

Voi perse!

Tsemppiä. Kaikille asianosaisille.

Tosi kurja tapaus. Tsemiä paljon jokaiselle.

Paska juttu. Jalankulkija on avun ulottumattomissa, mutta muut ei. Ei tässä osaa kuin jaksamista toivottaa asianomaisille. Henkiset arvet parantuu, vaikkakin hitaasti.

Osanottoni.

Onko kenelläkään tallessa tai selaimen välimuistissa sitä Vartin alkuperäistä kuvaa? Lehden kuvankäytöstä voisi tehdä kantelun Julkisen sanan neuvostoon, kriteerit täyttyvät journalistin ohjeiden 32.kohdan osalta. Joku raja pitää olla ihmisten julkisella leimaamisella uutisoitaessa.

Asiasta on kyllä Hs.fi:n keskustelu varsin liekikkäällä päällä. Pitänee pistää selkäpanssari kaupungille, uhkaavat väkivallanteoilla.

voimaa ja jaksamista kaikille asianomaisille.

konkeli - 31 minutes ago » Asiasta on kyllä Hs.fi:n keskustelu varsin liekikkäällä päällä. Pitänee pistää selkäpanssari kaupungille, uhkaavat väkivallanteoilla.
Siksipä juuri kantelu on mielestäni tarpeen, Vartin toiminta oli edesvastuutonta. Koko rähinä pohjautuu kyseisen kuvan aiheuttamiin tulkintoihin. Voin mä sen kantelun tehdä ilman kuvaakin, mutta homma olisi selvempi, jos kuvasta olisi oma kopio.

vetää vähän hiljaiseksi.

… mutta retorinen kysymys viitaten tohon Hesarin “keskusteluun”; kun jotain vastaavaa ikävää tapahtuu jossa toisena osapuolena on auto(ilija), ketään ei kiinnosta alkaa avautua aiheesta samaan malliin kun tuolla nyt?
no, en tiedä, ehkä tää mun huomio ei edes pidä paikkaansa.

jarkko - 2 hours ago » Osanottoni. Onko kenelläkään tallessa tai selaimen välimuistissa sitä Vartin alkuperäistä kuvaa? Lehden kuvankäytöstä voisi tehdä kantelun Julkisen sanan neuvostoon, kriteerit täyttyvät journalistin ohjeiden 32.kohdan osalta. Joku raja pitää olla ihmisten julkisella leimaamisella uutisoitaessa.
Otin screenshotin koko uutissivusta heti kun luin sen ja kuvan näin. Sen verran alkoi kiehuttamaan. Kuvasta pystyi vetämään kaikki oman elämänsä siviilituomarit ja -poliisit semmoiset johtopäätökset, että haravaa uhkasi joku rueta kantamaan mukanaan ja toinen pyysi fiksikuskit velolle, että pääsee heittelemään meitä koripallollaan(?).

Lisäksi uutisessa sanottiin, että pyöräilijä ajoi jalkakäytävää, vaikkakin totuus taisi olla, että ajoi jalkakäytävän yli.

^johtuu tavasta miten asia uutisoidaan.

Nyt mä ARVAILEN, mutta mä jotenkin uskoisin, että heput ajoivat kluuvikadun suuntaisesti jalkakäytävän yli, eivätkä sitä pitkin. Ei se onnettomuutta ja sen seurauksia vähennä alkuunkaan, mutta pitää ottaa huomioon, että kyseistä risteystä suhaa ees taas läjä takseja, jakeluautoja, henkilöautoja etc. vaikka kuinka vitusti. Mikonkadulla vielä enemmän. Mulla on kuva, jossa kävelykadulla on enemmän autoja kuin jalankulkijoita.

Ts. vaillinainen informaatio aiheutti lynkkaustarpeen tilanteessa, jossa suurin rangaistus oli itse tapahtuma, jota en olisi koskaan suonut tapahtuvan kenellekään. Helsingissä on paljon vastuuttomampia pyöräilijöitä, jotka tosiaan taittavat matkaa jalkakäytävillä. Tällä kertaa kyseessä ei ollut sellainen henkilö.

Olen pahoillani kaikkien osallisten puolesta, toivottavasti aika parantaa kaikki haavat.

Ps.

Pistin keskusteluista myös huomiolle sellaisen seikan, että kovin moni käyttää termiä “Tätä on jo odotettu pitkään”. Miksi vitussa pitää odottaa tämmöisen tapahtumista, eikö asioille voi tehdä jotain jo aiemmin?

vielä; ainkin mun mielikuva on että uutisia ylipäätään esim. tuolla Hesarin sivuilla kommentoi lähinnä idarit joilla ei ole parempaakaan tekemistä elämässään ja/tai jotka nauttivat jollain perverssillä tavalla siitä kun voivat anonyymisti puuttua toisten asioihin. sori jos joku täällä läsnäoleva harrastaa tota.

mutta en siis usko että toi keskustelu kuvastaa millään tavalla ns. julkista mielipidettä.