Road Rage - tarinoita liikenteestä

RTZ - 14:29, 26.9.2012 » Joo, pyöräteille pysäköiminen vituttaa. Toisaalta kaikki - niin jalankulkijat, autoilijat, pyöräilijät kuin pyörätuolilla liikkujatkin - joutuu kaupungissa välillä väistelemään kaikenlaisia vittumaisuuksia. Mä ainakin voin elää sen kanssa, että joskus joutuu väistämään ajoradan kautta. Tätä valituksen määrää, sen sävyä ja suht nihkoisella palkalla fyysistä työtä tekevien tyyppien tervaamista lukiessa
konkeli - 9:43, 9.8.2012 » tuntuu että fillaristit on aika pöljää porukkaa.
Voi kun olisin itsekin osannut tuntemukseni näin hyvin esittää. Aamen!

Hä?

Tää on roudreits-säie. Tääl roudreitsitään eikä ymmärretä kaikenmaailman liikennerikkojia!

Sitäpaitsi.

RTZ - 14:29, 26.9.2012 » Tätä valituksen määrää, sen sävyä ja suht nihkoisella palkalla fyysistä työtä tekevien tyyppien tervaamista lukiessa
konkeli - 9:43, 9.8.2012 » tuntuu että fillaristit on aika pöljää porukkaa.
Ehkä maailman alentuvinta on kehittää ammattikuskeista ja muista vastaavaa työtä tekevistä duunareista joku fantasia sorrettuina vähäväkisinä jotka vaan yrittää saada leipää nälkäsen perheen pöytään. Ihan ku se että joku ajaa kuorma-autoo tekis siitä lähtökohtasesti jotenkin syyntakeettoman.
snaamari - 13:56, 26.9.2012 » Ja jottei mene ihan offtopiciksi niin ragetan itseäni siitä etten eilen illan töistä kotiintullessa muistanut laittaa valoja päälle ennen kuin parin kilometrin matkan jälkeen siitä eräs koiran ulkoiluttaja asaillisesti huomautti.
Hyvähyvä :-) Alkumatkasta olit ilmeisesti onnistunut ajamaan stealth-tyyliin mutta sitten sentään edes joku huomasi pyöräilijän...
Konsta - 10:52, 26.9.2012 »
jooseppi - 10:41, 26.9.2012 » Joten siinä ei vain pysty ihan kaikkia kadun käyttäjiä huomioimaan. Lisäksi on koittanut varmaankin toimia pienimmän haitan mukaan eli autotiet vapaaksi jättäen. Paskatulva lafkalle on taattu jos autot ei pääse kiertämään.
Ei pysty ihan kaikkia käyttäjiä huomioimaan. Joku valinta on tehtävä. Joten päättää huomioida autot. Hyvin ymmärrettävää ja loogista. Kyllä autot on tärkeimpiä! Onko ikinä koskaan Helsingissä mitään huoltoajoa suorittavaa ajoneuvoa pysäköity semmoiseen paikkaan jossa se olis autojen tiellä, edes hetkiseks? Ite en oo nähnyt enkä usko että tuun näkemäänkään.
Viimeiseen kysymykseen vastaus, On. Käy katsomassa Facebookissa sellaista sivua kuin Minä pysäköin pyörätielle. Hih, kerran näinkin päin! Kuski selitti vievänsä autoon 250 kiloa painavia rullakoita. Liikenne seisoi Kansakoululadulla asti.

RAGEEEH!
Olin just hakenut pojan eskarista. Poika ajoi pyörällä ja itse lykin lastenrattaita, paikkana jalkakäytävä. Vastaan tulee pyörällä ehkä 60-70 vuotias tantta. Totean asiallisesti ettei olla pyörätiellä. Tähän seniorikansalainen toteaa vain, että polkeehan poikasikin tässä ja jatkaa matkaa. Kehotin loittonevalle selälle, että tarkistapa liikennesäännöt. Mä en ymmärrä miksi ihmiset suhtautuu näin negatiivisesti sääntöihin ja varsinkin niiden vahtimiseen; “ei mun tarvii näitä sääntöjä noudattaa…”
Hitti että sapettaa.

Konsta - 15:05, 26.9.2012 » Ehkä maailman alentuvinta on kehittää ammattikuskeista ja muista vastaavaa työtä tekevistä duunareista joku fantasia sorrettuina vähäväkisinä jotka vaan yrittää saada leipää nälkäsen perheen pöytään. Ihan ku se että joku ajaa kuorma-autoo tekis siitä lähtökohtasesti jotenkin syyntakeettoman.
No tää ei tietysti ollut mun pointti. Vaan se, että täällä valittavat joutuvat silloin tällöin pyörällä liikkuessaan väistämään. Noi jakeluautojen kuljettajat taas joutuu pahimmillaan tekemään työtään joka päivä keskellä liikenneväylää, kun ei muutakaan kautta sitä tavaraa saa kauppaan sisään. Ei tee syyntakeetonta. Muttei toisaalta myöskään syyllistä siihen, ettei ton työn tekemiselle monessa paikassa ole otollisempia olosuhteita kuin ne, joissa pitää purkaa pyörätiellä.
MrScientist - 15:20, 26.9.2012 » RAGEEEH! Olin just hakenut pojan eskarista. Poika ajoi pyörällä ja itse lykin lastenrattaita, paikkana jalkakäytävä. Vastaan tulee [u]pyörällä[/u] ehkä 60-70 vuotias tantta. Totean asiallisesti ettei olla pyörätiellä. Tähän seniorikansalainen toteaa vain, että polkeehan poikasikin tässä ja jatkaa matkaa. Kehotin loittonevalle selälle, että tarkistapa liikennesäännöt. Mä en ymmärrä miksi ihmiset suhtautuu näin negatiivisesti sääntöihin ja varsinkin niiden vahtimiseen; "ei mun tarvii näitä sääntöjä noudattaa..." Hitti että sapettaa.
Onneksi itse kävelit. Tässä on lähiaikoina tullut muutama tilanne viivalla jaetulla KLV:llä, missä lapsi ja vanhempi pyöräilevät ja kun itse tulen vastaan, komentaa vanhempi lastaan sinne jalankulkijoiden puolelle, koska lapsi saa ajaa jalkakäytävällä. Erittäin häröjä kohtaamisia ovat nämä ja lapsetkin yleensä äimänä, kun kaikki logiikka on kateissa vanhempien toiminnasta. Semmoinen ankkaemotyylinen jono ois parempi malli.

Itsekin oon koiramiehiä, mut pidän kyllä visusti huolen ettei kukaan aja mun koiran pääälle. Toki siihen on oppinut siksikin, että en haluaisi myöskään itse ajaa kenenkään koiran päälle.

No, siihen rage osuuteen. Päivittäin kiristää hermoja, kun ei pidetä niitä fifejä aina pois edes ajoradalta. Tänäänkin meinas kajahtaa, mutta väistin viime tingassa. Onneks ei käyny kuitenkaan ihan näin:

Tuli flashback eiliseltä tuosta koiratouhusta. Mamma lyllersi suojatien yli ja siinä vaiheessa kun itse oli jälkimmäisellä suojatienpätkällä, koiransa olivat jo keskellä kelviä. Levittelin suureleisesti käsiäni siinä muutaman minuutin odotellessa että mamma saa itsensä ensin kelville ja sit vielä niin pitkälle kelville että hänet mahtuu ohittamaan ilman että ajaa fleksin narujen yli. Koirat oli ihme kyllä suht reunassa, olivatkohan pelkästään hoidossa? Naisen luona eivät ainakaan olleet sellaisia turhuuksia todennäköisesti oppineet…

Muuten ei olisi rage mutta veikatkaa vaan että katsoiko mamma mihinkään muualle kuin omiin kengänkärkiinsä sen jälkeen kun astui ekan askeleen suojatielle… …ja ennen sitä katsoi ainoastaan että auto hidastaa ja päästää naisen yli…

Ragea tämäkin. Naamakirjasta bongattua: Ruoholahti-Lauttasaari välillä terroristi/t on levittäny nastoja pyörätielle.

spopi - 10:35, 27.9.2012 » Ragea tämäkin. Naamakirjasta bongattua: Ruoholahti-Lauttasaari välillä terroristi/t on levittäny nastoja pyörätielle.
Taas! Nuo nastatyypit ovat kyllä herättäneet minussa kaikkein eniten ragea tienpäällä. Poliisi varmaan puuttuu peliin, jos kerron todelliset ajatukseni moisille sopivasta kohtalosta...

Ne, jotka kykenevät kylvämään nastoja pyörätielle, virittämään pyykkinaruja hiihtolatujen alamäkiosuuksille ja vääntämään tai potkimaan paskaksi autojen sivupeilejä ovat todennäköisesti aivan oma geneettinen haaransa. V…tuttaa jo pelkkä ajatuskin.

peltsip - 7:32, 27.9.2012 » Muuten ei olisi rage mutta veikatkaa vaan että katsoiko mamma mihinkään muualle kuin omiin kengänkärkiinsä sen jälkeen kun astui ekan askeleen suojatielle... ..ja ennen sitä katsoi ainoastaan että auto hidastaa ja päästää naisen yli...
...sorry nyt, mut miks se sama lakipykälä väistämisevelvollisuudesta ei koskis sua?

^
Jos oli jotenkin epäselvä niin tulin siis itse kelviä pitkin ja naisen koirat olivat keskellä kelviä jo siinä vaiheessa kun nainen itse oli jossain keskikorokkeen kohdilla tulossa tien yli. Ragen kohteena siis jalankulkijain velvollisuus katsoa ympärilleen ennen kelvin ylitystä ja myös koirankusettajain velvollisuus pitää elukkansa edes näennäisesti muutenkin hallinnassa kuin 10m fleksin päässä.

e: varuulta vielä rautalangasta: tässä näkymä noin 3m omasta sijainnistani vasemmalta. Koirankusettaja tuli vasemmalta suojatien yli jne. Toinen koira seisoi keskellä kelviä ja toinen haisteli valopylvään juurta ja kusettaja oli about keskikorokkeen kohdilla tekemässä matkaa.

Mulle on pidemmän aikaa ollut epäselvää, miten pöräilijöiden ja lehmien väliset väistämisvelvollisuudet menee kelveillä. On toki joitain selviä tapauksia: reunassa pitää kulkea, höntyillä ei saa, bussiin/bussista noustaessa jalankulkija on kingi ilmeisesti/valitettavasti koko kelvin leveydeltä johonkin etäiseen ajankohtaan asti.

Mutta miten sitten loput tapaukset, esim. juuri em. jalankulkijan saapuminen risteävältä suojatieltä kelville. Kummalla on väistämisvelvollisuus, vai onko tätä lainkaan määritelty missään?

Taannoin sain jostain sellaisen tulkinnan, että pyöräilijällä olisi aina väistämisvelvollisuus jalankulkijaan nähden. Meneekö näin? Tämäkin kelpaisi, kunhan sääntö olisi selvä. Käytännössähän noin pitääkin nykyisellään toimia.

Sori kiihkoton sekaantuminen ketjuun. Tänään meinasin vain jäädä (konkreettisesti) autolla asvalttikoneen alle, ja päästä todistamaan (teoreettisesti) teinin kuolemaa punaisia päin käveltyään.

luumu - 16:38, 27.9.2012 » Mulle on pidemmän aikaa ollut epäselvää, miten pöräilijöiden ja lehmien väliset väistämisvelvollisuudet menee kelveillä.
Delhissä ainakin homman nimi oli se, että jalankulkijat väistöivät lehmiä...

^^liikennesääntötopsu löytyy täältä.

Käpöttelin tossa äsken kaupasta kotia, liikenneympyrästä joku perheenisi kiiltävällä farkulla tulee reipasta ylinopeutta “läpiajona” kun mä oon suojatielle ottanu ekan askeleen. Farkkumies tekee lukkojarrutuksen siitä reippaasta vauhdistaan, mulla on nousemassa jo jättirage pintaan kunnes se lukkojarrutus päättyy reunakiveen. Onneks suojatie on siitä kohtaan melko levee että en ois jääny alle vaikka ei ois pysähtynytkään, ei vilahtanu elämä filminauhana silmissä. Ei pystyny kun nauraa kun näin millaseen kuntoon se just jynssätty vanne meni. Buahaha.

Edit: Ja mä siis tosissani yritin näyttää vihaselta ja puida raivoisasti nyrkkiä mut ei pokka pitäny yhtään.

Vedin just vartti sitten kotimatkalla klassiset teräsmiesliidot tangon yli. Vauhdilla.

Tulin alamäkeen pyörätietä joka päättyy ajotielle oikealtani tulevaan liittymään. Yhtäkkiä vastaantulevan liikenteen kaistalta naishenkilö päättää kääntyä eteeni, pistän paniikkijarrutusta, ja etupyörä haukkaa asfalttia jotenkin, vedän etupyörällä jonkun metrin kunnes pyörä äkkiä pysähtyy allani ja jatkan itse matkaa, äkkiä vartalon ojennus ja pesistyylillä puolestatoistametristä asfalttiin.

Jonkun sekunnin makasin maassa äimistyneenä - onko joku rikki, menikö leuka. Eipä ku pystyyn. Ihmiset tuli kysymään oonko kunnossa - paitsi se jonka autoa väistin.

Tajuttominta on että en (ilmeisesti) saanut oikeastaan mitään oikeita vammoja. Vatsaan tuli 5 cm haava asfaltilla olleesta kivenmurusta ja polviin ja kämmeniin vähän asfaltti-ihottumaa.

Pyöräkin jäi jonkun 20 cm autosta, itse vedin ohi autosta viereiselle kaistalle.

Eka kerta kun vedän pyörällä nurin 24 vuoteen. Pitäskö laittaa kypärä? Hanskat ainaski

edit: ragetus: 0%, elämälle kiitos: 120%

Lenkkeilijä tulla jolkotteli vastaan pyörätiellä. Meinasi jäädä alle vaikka 200 lumenia sojotti suoraan kohti.