Rillit

Mistä ostaisit silmälasit vuonna 2024? Mitkä ominaisuudet on hintansa arvoisia? Huurtumattomuus kiinnostaa isosti.

Onko Synsam Lifestyle ym. “näkökyky kuukausimaksun varassa” -hommat yhtä huono idea kuin miltä ne kuulostaa? Haluaisin päästä halvalla, ja parit vanhat asetaatti- ja muovikehykset haljenneet ennen aikojaan (varmaan käsittelystä johtuvaa).

Budjettiosastolla varmaan turha myöskään odottaa muita kuin Luxxotican valmistamia brändejä?

Kävin tsekkaamassa Metropolia AMK:n optometrian opiskelijoiden pyörittämän liikkeen Myllypurossa, mutta pieni valikoima kalliita kehyksiä.

helsingin katse hyvä, sieltä hommatut titskuset massadat kestäny nyt päälle 5v. hintavat toki, mut ihan mielelläni maksan kevyistä ja kestävistä laseista

runebergin silmälasi vissiin kans ihan hyvä!

e: yhet moscotit ostin joskus ja oli ihan kivat mut nekin meni paskaks ennen aikojaan. eli hommaisin titskuuu

Helsingin katse kans oma valinta jo yli 10 vuotta, mutta halvin se ei oo. Toisaalta jos pokat täyttää kohta 15 vuotta niin varmaan tässä jo alkaa säästää jos vertaa specsaversiin.

Paras paikka!

Sama. Onkohan nämä Göttit vai mitkä nämä pokat, mutta titamiinia Katseesta ja niin ikään eurot per kilsa on kyllä ollut todella hyvä diili vaikka hinnan hetkellisarvo maksaessa ei ollutkaan halpa. Mikon suosituksesta otin kaikki pinnoitteet mitä oli mahdollista laittaa. Naarmuja, huurua ja heijastuksia sun muuta joutuu kuitenkin katsomaan joka päivä, joten saapasteoria pätee tähänkin asiaan ja pinnoitteisiin sijoitus kannattaa pitkässä juoksussa

No sitten ei kannata mennä Helsingin Optiikkaan sillä heillä on keskikokoinen valikoima kalliita kehyksiä. Palvelu kuitenkin sitä parasta hyvää ja hiovat itse linssejä, joten varastovoimakkuudet voi saada saman päivän aikana.

Specsaverin kehyksiä joskus käyttäneenä voin kyllä kertoa, että toisinaan niissä kehyksissä rahalla saa laatua ja kestoa.

@nina voi varmaan forumin palvelevana optikkona kertoa linsseistä enemmän. Ohennetut linssit kannattaa ottaa. Heijastuksenesto taas on eniten lasien toimivuutta parantava ominaisuus ja jotta se kestää, linsseissä on oltava kovat pinnat. Ne sinisen valon filtterit, UV-suojat yms. on kaikki hömppää, mutta joidenkin psyyke tarvii hömppää tässä kovassa maailmassa.

Alkuun voin kertoa, että en ole tällä hetkellä töissä missään optikkoliikkeessä. Asiaan:

Kiinnostaa tietää, mikä on hajoaminen “ennen aikojaan”?
Lainaus optisen alan kuluttajaoikeudellisista käytännöistä: “Kuluttajariitalautakunta on vuosien mittaan linjannut eri tuoteryhmien kestoikää ratkaisusuositustensa kautta. Normaalihintaisten silmälasien yleiseksi kestoiäksi on ratkaisuissa vakiintunut noin 3 vuotta. Niin sanottujen halpalasien kestoiäksi voidaan katsoa kuitenkin vain noin yksi kolmasosa normaalista silmälasien kestoiästä.”

Kehysten ja linssien kestoon voi vaikuttaa omalla toiminnalla. Esim. muovikehys kärsii hiestä, joten aina, kun pesee linssit, kannattaa myös kehys huuhtaista. Linssejä ei kannata pyyhkiä kuivana jne. Täytyy myös muistaa, että varsinkin kokoaikaisessa käytössä olevat lasit ovat käyttöesine, joka ottaa vastaan eritteet, tuulet, tuiskut, hiekat jne. ja tästä aiheutuu luonnollisesti kulumista.

Kiinnostaa myös kuulla tarkemmin, mitä meinataan Luxotticalla ja budjettiosastolla.

Mistä itse ostaisin lasit? Yksityiseltä yrittäjältä. Saattaa olla kalliimpaa (tai sitten ei, lue eteenpäin), mutta toisaalta saa hyvän mielen, kun tukee yksityistä. Mutta lisäksi saa monipuolisempaa palvelua: yksityiset yleensä korjaa laseja ja joskus jopa saattavat hioa uudet linssit vanhoihin kehyksiin. Ketjut eivät tällaista enää juurikaan tee. Toisaalta, kun itse olin yksityisessä liikkeessä töissä, pyrin aina sorvaamaan asiakkaalle budjettiin sopivan paketin, koska käteni eivät olleet sidotut. Kannattaa rohkeasti kertoa, minkä verran on ajatellut tai voi laseihin rahaa käyttää.

Jokapäiväisissä käyttölaseissa kannattaa muovilinsseihin ottaa kova pinta ja heijastuksenesto. Yleensä näissä on mukana myös liukas pinta, joka helpottaa puhtaanapitoa. Kaikki edelliset valitsisin omiin laseihini. Tutkimusnäyttöä esim. pinnoitteella tehdystä sinivalonsuodatuksen hyödyistä ei tällä hetkellä ole.

Linssin ohennuksen hyödyt riippuu voimakkuuksista ja kehyksistä. Pieniin voimakkuuksiin (1…2 dpt) ei välttämättä ole tarve ohennuksia ottaa, ellei kehys vaadi sitä. Esim. hengetön kehys tai siimakehys (=kehys ympäröi vain osaa linssiä) vaatii yleensä ohennetun linssin, koska ohennettu materiaali kestää reikien ja urien tekoa paremmin.

Sekä ketjuliikkeistä että yksityisiltä on mahdollista saada hyvät ja laadukkaat silmälasit. Mutta kuten huomaamme kuluttajariitalautakunnan linjauksesta, kalliiden lasien käyttöikä odotetaan olevan pidempi kuin halpojen. Asiaa voi ajatella myös niin, että jos ostaa 500€ silmälasit, joita käyttää päivittäin kahden vuoden ajan, päivähinta silmälaseille on noin 70 senttiä. Toki ymmärrän, että 500€ on iso raha kerralla maksettavaksi, eikä varmasti ole kaikille mahdollista (kannattaa kysellä myös maksuvaihtoehtoja). Onneksi meillä on kilpailua, joten kohtuu hyviä laseja on mahdollista saada edullisestikin. Tämäkin riippuu toki paljon myös siitä, millaisia laseja on ostamassa (esim. yksi- tai moniteho).

Mutta tässäkin: tosi halvalla ei saa tosi hyvää. Muistakaa haastaa henkilöä, joka teille myy laseja. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä!

12 Likes

Juu, kerrankin hajosi jossain cutdownin keikalla sanka tämmöisistä niin sanotuista halpalaseista. Karhupuiston Optiikka kaivoi miljoonalaatikkoaan tovin kunnes saranaan sopiva sanka löytyi, oikein Ray-Bani, ja lopulta rillit oli korjattu 20 minuutissa odottaessa eikä hintaakaan tullut kuin muutama kymppi. Kyllä kannatti asioida paikallisessa!

5 Likes

Yksityisestä liikkeestä Hesan Fredalta ostetut kehykset päässä joissa toinen pari linssejä menossa. Ostin lasit alkuvuodesta 2016 eli näillä mentäneen helposti kymmenen vuoden raja rikki. Aiemmin @nina n mainitsemat siimakehykset, ja siima on mennyt poikki useampaan otteeseen, mutta korjaus, säädöt yms on aina onnistuneet veloituksetta. Sille kannattaa laskea arvoa myös!

Omat kaksi senttiäni asiaan on ostaa niin hyvät lasit kuin kantti kestää, ja maksaa vaikka osissa. Tää voi tarkoittaa itselle mieluisaa kehystä tai hyviä linssejä, tai molempia. Hyvät lasit laittaa mielellään päähän, eikä ne tunnu tylsältä rangaistukselta huonosta näkökyvystä :slight_smile:

Lämpimin terveisin,

Rillipää_94

3 Likes

Itse voin suositella laserleikkausta, ei ole enää laseja mitkä huurtuu. Kävin vuonna 2018 ja maksoi 3 ja puol tonttuu mut elämänlaatu parani huomattavasti. Voisin kuvitella että nykyään on paljon halvempaa.

Siis tässä kiinnostaa aikaperspektiivi! Onko leikkauksen vaikutukset pysyny, kun nyt on kuutisen vuotta toimenpiteestä?

On, näkö on pysynyt täydellisenä siitä asti. Tietysti tässä voi vaikuttaa että oon vielä suhteellisen nuori jamppa (27v) että ei sillee näkö ala vielä huononeen. Mut on se silti aika hyvä ku alkuun oli -4 ja -4,25 eikä sille tasolle tuu enää koskaan tippuu.

3 Likes

Mitä tarkoittaa kestoikä? Mitä halpalaseille esimerkiksi oletetaan tapahtuvan vuodessa?

Tämä on ihan tällainen kokemukseen perustuva tieto, mutta halvoissa silmälaseissa materiaalit on yleensä halvempia ja sitä myötä myös huonompia. Ihan kamalampia esimerkkejä mitä olen halvoista kehyksistä nähnyt on, että metalli on niin pehmeää, ettei kehys pysy päässä suorassa yhtä päivää. Kyllä sen ammattilainen tuntee ihan kädessä, milloin on kyseessä hyvä matsku ja milloin ei. Viimeistään se selviää siinä vaiheessa, kun taivuttelee kehystä tai linssittää sitä. Edit. halpalaseissa ongelmat siis esiintyvät yleensä materiaaleissa, maalit tippuu, pinnoitteet lähtee jne.

Jostain kumman syystä useimmat silmälaseja käyttävistä silmälääkäreistä valitsee silmälasit laserleikkauksen sijaan. Siis ainakin ne, jotka eivät ole töissä paikoissa, joissa laserleikkauksia tehdään. Edit. mutta toki tämäkin on mahdollisuus, kunhan muistaa, että leikkauksissa on aina riskinsä.

Mua tavallaan kiehtois laserleikkaus, mut luulen et pysyttelen ihan silmälasien käyttäjänä jatkossakin. Mut se ei johdu hinnasta tai että jännäisin toimenpidettä vaan siitä että oon afantasinen ja kasvosokea enkä tiedä miltä mun naama näyttää :grin: silmälasit on kätevät kun niistä tunnistan itteni kuvista ja peilistä.

Joo laseri kiinnostaa. Eiran sairaalalla välillä jotain tarjouksia nähnyt.

Silmälasit tähän mennessä kaikki särkyny, sangat ruttaantunu around parissa vuodessa.

Jos tämä Fredan liike on Silmälasistudio, niin komppailen. Ostin 2017 sieltä designpokat ja käytin niitä viime vuoteen asti päivittäin. Nyt olen siirtynyt piilolinsseihin ja käytän tarvittaessa noita samoja rillejä piilolinssittömiin hetkiin.

Olen kyllä pohtinut uusien pokien hommaamista, koska nyt alkavat olla aika kulahtaneet niin linssien kuin sankojenkin osaltä. Toisaalta tuollaisia “kakkoslaseja” ei oikein jaksa huoltaa tarvittavissa määrin, että olisivat varmaan kestäneet pitempäänkin uuden veroisina.

Voisin Ninan vastaukseen lisätä muutaman jutun ja avoimuuden vuoksi huomautan, että olen Helsingin Katseen toinen puolikas, mutta pyrin kommentoimaan yleisesti.

Hesoissa monessa yksityisessä liikkeessä asioidessasi tuet myös Hesan lähettiskeneä, koska moni yksityisistä käyttää Pavea päivittäislogistiikkansa hoitamiseen. Toisin sanoen pokat myymälöistä ja linssit linssifirmoista matkaavat Pitäjänmäelle reunahiomolle ja sieltä valmiit parit takaisin liikkeisiin fillarilähettikyydillä. Ketjuissa linssien reunahionta pääasiassa työllistää ketjusta riippuen joko Itä-Eurooppalaisia tai Thaimaalaisia hiojia, kansainvälisiä logistiikkalafkoja ja lentoyhtiöitä.

Toinen jonkinasteinen toimintaperiaatteellinen ero on se, että joissain ketjuissa hyllyssä olevat kehykset ovat mallikappaleita ja pysyvät hyllyssä. Asiakkaalle päätyvä kehys tulee jostain keskusvarastosta eikä ole se sama kappale, jota asiakas on liikkeessä sovittanut. Tällä on eniten merkitystä kirjavampien tai useampiväristen asetaattikehysten kanssa, koska sellaisissa jokaisen kehysyksilön värimaailma on enemmän tai vähemmän erilainen ja joskus esim. vaaleat ja tummat kohdat voi olla hyvinkin toispuoleisesti tai jotkut yksilöt voivat olla selkeästi tummempia tai vaaleampia kuin toiset. Tietääkseni kaikki yksityiset toimivat niin, että asiakkaan liikkeessä sovittama kehysyksilö on se, joka asiakkaalle myös päätyy.

Yleistäen kehykset voi jakaa kolmeen kategoriaan. On Kaukoidän halpapokia, joiden muotokieli on usein häpeilemättä kopsattu jostain. Sitten on muutaman ison firman lisensseillä valmistettuja muotimerkkikehyksiä, joiden valmistajista EssilorLuxottica on se jättiläinen, joka omistaa ”kaiken” tuotannosta vähittäismyyntiin (mm. Instrun). Myös muotimerkkikehyksistä valtaosa valmistetaan tätä nykyä Kiinassa. Edellisten lisäksi on jumalaton määrä pikkufirmoja eri puolilla maailmaa. Osa niistä on vain suunnitteluun ja brändäämiseen keskittyviä ja osa ihan oikeita valmistajia. Valmistumäärät ja materiaalit vaihtelee paljonkin ja sitä kautta myös laatu ja hinta. Kehysten valmistaminen on työvoimavaltaista teollisuutta ja siten valmistusmaahan voi liittyä esim. eettisyyteen liittyviä kysymyksiä, jos sellaisista välittää. Varsinkaan ketjujen halpakehyksiin ei yleensä saa varaosia ja mä vertaisinkin niitä kertakäyttömuotiin. Muotimerkkikehyksiin varaosia saa vaihdellen ja pikkufirmojen kehyksiin monasti vielä vuosienkin kuluttua. Mun mielestä hienoimmat pokat tulee Japanista, mutta esim. Saksassa ja Ranskassa on myös paljon laatukehysten valmistajia.

Varsinkin asetaattikehysten käyttöikää voi pidentää sillä, että niitä huollattaa aika-ajoin. Selluloosa-asetaatti on orgaaninen materiaali ja sen pinta kuivuu ja mattaantuu käytössä. Kiillon hävitessä pinnan pienet huokoset aukeaa ja ne alkaa keräämään kökköä, jolloin kehys harmaantuu. Parempilaatuisissa asetaattikehyksissä pinnan voi uudelleenkiillottaa. Kun kiillottaminen tehdään riittävän ajoissa, saa kehyksestä jopa uudenveroisen näköisen. Mm. tämän tyyppisiä duuneja ketjuliikkeissä ei yleensä tehdä ollenkaan. Jonkun verran (halpa)kehyksiä valmistetaan myös valamalla ihka aidosta muovista ja sellaisia ei voi uudelleenkiillottaa.

Tavallisten yksitehoisten varastolinssien optisessa laadussa ei yleensä ole sellaisia eroja, että ne vaikuttaisivat lasien käyttömiellyttävyyteen, mutta pinnoitteiden laadussa, toimivuudessa ja kestävyydessä on huimia eroja ja suhteellisen isoja eroja jopa ns. merkkilinssivalmistajien kesken. Kaikennäköisten moniteholinssien optiikassa onkin sitten varsin suuria käyttömiellyttävyyteen ja näkemisen laatuun vaikuttavia eroja.

Hintoja vertaillessa kannattaa pitää mielessä, että ketjuliikkeen ”paras linssi” ei välttämättä ole sama asia kuin yksityisen liikkeen ”paras linssi”. Jotkut linssivalmistajat myyvät ketjuille eri tuotepalettia kuin yksityisille. Osittain tämä liittyy siihen, että nykyään ketjuissa on yleisesti käytössä sellainen työnjako, että kehysten ja linssien myymisen hoitaa optikoiden sijaan myyjät ja heillä ei osaaminen välttämättä riitä teknisesti hienompien linssien speksaamiseen ja mitoittamiseen.

Mainitusta Myllypuron Kampuksen opetusliikkeestä sen verran, että sen syntyminen sinne on pitkälti mun vaimon ansiota (VPCX:iä aikonaan kiertäneistä jotkut varmaan Kajsankin muistaa). Hän ei varsinaisesti osallistu liikkeen pyörittämiseen, mutta silti mun käsittääkseni kehysten pitäisi olla siellä ihan kilpailukykyisen hintaisia, koska liikkeen ei ole tarkoituskaan tehdä tulosta. Kehysvalikoiman suhteen se on muutaman kotimaisen maahantuojan varassa ja se vaikuttanee valikoiman laajuuteen ja tyyliin. Näöntarkastusasiakkaita sinne otetaan mielellään ja siellä tehdään varmuudella perinpohjaisia tutkimuksia.

Miinussilmiä nollille leikkauttaville sellainen asia mietittäväksi, että ikänäköikäisenä (n. 45v eteenpäin eli puolet elinvuosista, jos saa elää vanhaksi) elämä on aika paljon helpompaa, kun on miinussilmät. Ensinnäkin näkee lähelle ilman laseja jollain tapaa tai jopa erinomaisesti miinuksen määrästä riippuen ja toisekseen siksi, että moniteholinssit, joissa kaukovahvuus on miinusta, on käyttömiellyttävämpiä kuin sellaiset, joissa kaukovahvuus on nollilla tai varsinkaan, jos se plussaa. Nyt 55v ikäisenä mä olen tyytyväinen siihen, että en aikoinaan tullut leikkanneeksi silmiä vaikka harrastusten takia sitä joskus harkitsin.

13 Likes

Karhupuistolle ääni, mun lasit on tulleet sieltä varmaan viimeiset viisitoista vuotta. Tractionin kehykset aivan vitu bäst :heart_eyes:

(Ja Siolsit rymyämiseen ulkona)