Rillit

Ei oma kokemus, mutta duunikaverin siskolla leikkauksen vaikutus alkoi heiketä 6kk leikkauksen jälkeen. Ei ilmeisesti mennyt niin huonoksi kuin lähtötilanne, mutta tarvitsee nykyään silmälasit joka tapuksessa. Eli voi mennä täydellisesti, voi olla että ei mene. Koivunkaatajaa vanhempi henkilö kyseessä, saattaa olla vaikutusta? Nelikymppisellä saattaa ikänäkökin jo alkaa vaikuttaa. Be warned.

Ite sen sijaan jouduin ostamaan ekat monitehot syksyllä. Hinta vitutti kuin sitä oravaa, mutta niinhän se on, että elämänlaatu parani n. 100% kun näkee hyvin: ei vituta enää. Lasit tuli Fredan Optiikkahuoneelta, suositus myös niille.

Tänään työmatkoja polkiessa silmälasiton elämä olis kyllä voinut maistua.

2 Likes

Lueskelin kaikki vastaukset, joita tulikin ihan mukava määrä. Tunnistan että olin vähän pihalla monesta asiasta, enkä kertonut yksityiskohtia omista kokemuksista tai lasitarpeista.

Edelliset lasit oli Instrulta, kehykset tosi mieleiset (sisäpinnalla luki ainakin Mazzuchelli acetate), mutta parin vuoden jälkeen asetaattiosa murtui ja toinen linssi tipahti yllättäen kadulle.

Nykyiset kirkkaat (polyakryyli?) 90’s NOS kehykset Runebergin silmälasilta. Loistava asiakaskokemus ja kivat kehykset, mutta heiltä valitsemani linssit tuntuu olevan pinnoitteiden puolesta heikommat kuin edellisissä laseissa, ehkä ketjuilta saa linsseissä parempia ominaisuuksia halvemmalla?

Noin vuoden kohdalla lasit tippui jossain kohtaa päästä tms. ja viimeiset kaks vuotta on ollut useampi erottuva kolhu näkökentässä. Olin miettinyt aurinkolasien teetättämistä samoihin kehyksiin, mutta valitettavasti huomasin joku aika sitten särön linssin vieressä.

Luulen että molempien kehysten rikkoitumisen taustalla on lopulta oma tyhmyys. Oon varmasti liian usein turvautunut liialliseen voimankäyttöön linssien puhdistamisessa seuraavan kombon tuloksena:

  1. Rasvainen iho
  2. Saiturin Pörssin 0,69 € “linssinpuhdistus-spray”
  3. Huuhteluaineella pilattu (likainen) mikrokuituliina

Kun liina tuntuu lähinnä levittävän likaa, yritän saada jynssättyä linssin voiman kanssa edes suht raidattomaksi (lopputuloksena tasaisen samea pinta). Tällöin varmaankin kehyksiin tullut liikaa vääntöä :person_facepalming:t3:

Rahatilanne on aika niukka, eikä olisi laittaa yhtäkkiä useita satasia uusiin laseihin. Tuntuu hassulta katsella ketjuliikkeissä Guccin ja Armanin kehyksiä, kun en koskaan laittaisi rahojani merkkien vaatteisiin. Siksi mietin noita kuukausimaksullisia palveluita, joissa lasit voi vaihtaa tietyin väliajoin. En tiedä olisko laatulasit osamaksulla sit järkevämpi ratkaisu, lähinnä vaan itseni tuntien huolettaa että selviytyiskö ne tuohon kolmen vuoden vaihtoikään saakka, jolloin olis muutenkin suositeltua testauttaa näkönsä uudelleen.

en tiedä uskaltaako tänne enää ees kirjottaa, kun kohta tulee joku optometristi korjaamaan mutta: niitä laseja voi pestä laimennetulla fairylla. parasta kun laittaa lasit ihan reilusti hanan alle, huuhtoo pölyt pois pinnasta ja sen jälkeen levittää pesuaineen lisseihin, huuhtelee ja kuivaa talouspaperilla. samalla tulee kehyksetkin pestyä.

meillä tosin käytetään tätä tuotetta linsseille, vaahtona sitä on helpompi käyttää kuin semmosia liruja.

Unohdin kommentoida tohon kuukausimaksusysteemiin. En siis oo ite koskaan niitä myynyt, mutta mulla on kyllä useita kavereita ja tuttuja, jotka on hyvin tyytyväisiä kuukausimaksulaseihin ja siihen mahdollisuuteen, että ne voi aika helposti vaihtaa. Kannattaa toki syynätä sopimuksen pikkuteksti ja miettiä skenaarioita, joiden vuoksi itse olis valmis sen valitsemaan ja sitten käydä myyjän kanssa läpi, että kuinka hyvin toimii omalle kohalle.

Linssejähän ei tosiaan kannata kuivana hieroa vaan aina ensin viruttaa haalean veden alla lasit, sitten pestä pesuaineella, huuhdella ja lopuksi kuivata mikrokuituliinalla (sellaisella, jolla ei ole pesemättömiä rasvaisia linssejä hierottu). Itse joskus myös varovasti painelen linssit kuivaksi talouspaperilla, mutta en sitä suosittele, kun jättää nukkaa ja jos kovasti hieroo, voi aiheuttaa linsseille vahinkoa.

Meillä käytetään mun suosikkipuhdistusainetta eli Piilosetin vaahtosaippuaa lasien puhdistukseen (ei ole maksettu mainos, ostan omalla rahalla), mutta oman varsin hyvän liuoksen voi tehdä myös laittamalla tipan tai pari tiskiainetta suihkepulloon ja vettä päälle. Ja nyt ihmettelette, että aina on sanottu, ettei tiskiaineella saa laseja puhdistaa. :smiley: Tärkeää on, että se on vesi-tiskiaineliuos, jota suihkutetaan linssin pintaan. Pelkän tiskiaineen laittaminen linssille voi saada tuhoa aikaan.

Tietysti pesen käteni, jos joku tuolla tiskiainevesikombolla saa lasinsa tuhottua, mutta ei oo vielä itellä sellasta käyny, kun joskus hätätapauksissa sitä käytän. Mikä tossa tiskiainevesikombossa voi olla ongelma, on se, että pitkällä aikavälillä tujuhko tiskiaine vie rasvat (eli käytännössä kiillon) muovikehyksestä, mikä taas voi heikentää kehyksen kestoa.

2 Likes

Meillä käytetään töissä litran suihkupullossa itse sekoitettua liuosta, jossa on noin 1 osa isopropanolia ja 9 osaa vettä sekä teelusikallinen tai jotain sinne päin tiskiainetta. Toimii myös ikkunanpesussa. Linssejä ei saa pilattua tiskiaineella eikä oikeastaan liuottimillakaan. Polykarbonaattilinssejä lukuunottamatta ne kestää jopa asetonia. Muovikehysten kanssa asetonia ei kannata käyttää, koska ne sulaa siitä.

Tiskiaine säännöllisesti raakana tai liian vahvana liuoksena käytettynä ja varsinkin kuumaan veteen yhdistettynä saattaa nopeuttaa muovikehysten kiillon häviämistä, mutta toisaalta harmaantumista voi yhtälailla aiheuttaa myös se, että ei pese lasejaan riittävän usein.

Hyvälaatuisen linssipinnoitteen pitäisi minusta kestää talouspaperilla kuivaamista ja itse kotona kuivaan linssit pesun jälkeen aina talouspaperilla. Töissä meillä on jotain Tork-rullapaperia.

Kuivana millä tahansa pyyhkiminen naarmuttaa linssejä kaikkein eniten.

3 Likes

Jos asetaattipoka murtuu parin vuoden käytön jälkeen linssiaukon ympäriltä ilman, että sitä on kolhittu, on linssi todennäköisesti jätetty liian isoksi.

1 Like

Hyvä pointti. Tässä oli kyseessä ns. Clubmaster-tyyppiset lasit, joissa kehyksen asetonisen yläosan sisällä kulki metallilanka linssiin leikatussa urassa, niin en ole varma kuinka todennäköinen tuo tapaus olisi. Varmaan olin nämäkin joskus tiputtanut päästä.

Mä olen ostanut kahdet viimeiset arkilasini Forumin katolla olevasta Silmälasikeskuksesta ja urheilulasit Katseesta. Ensimmäiset Silmälasikeskuslasit olivat käytössä reilu 10 vuotta eivätkä linssit sinä aikana naarmuuntuneet. Pokatkin on edelleen ihan hyvässä kunnossa. Lasit ei olleet aikanaan halvat, mutta koin saaneeni rahalle hyvin vastinetta pitkän käyttöiän takia. Pesut aina märkänä tiskiaineella ja kuivaus talouspaperilla taputtelemalla.

Kiitoksia esimerkeistä. Ostin ekat silmälasini opiskelijana sieltä mistä halvimmalla sain, ja näitä lukiessa tuntuu kuin minua ei olisi koskaan vihitty silmälasien omistajuuden saloihin. En mä ole koskaan tehnyt muuta kuin putsannut linssejä kun alkaa olla vaikea nähdä läpi. Uudet lasit sitten kun tarvittavat vahvuudet on muuttuneet niin paljon että eron oikeasti havaitsee.

Miten tämä muutaman vuoden elinkaariodotus suhtautuu metallikehyksiin? Siis sellaisiin joita ei pyöräilijän käsillä napsauta vahingossa poikki?

1 Like

Kannattaa muuten tosiaan hyödyntää Myllypuron opiskelijoiden tarjoamia näöntarkastuspalveluja ja silmien terveydentilantsekkauspalveluja. Hinta on todella edullinen, vaikkakin aikaa tutkimuksille saa varata tietty normaalia enemmän. Siellä on aivan huikeita silmäterveyden lähes valmiita ammattilaisia töissä! Patistin puolisoni sinne, kun tuli neljäkymmentä täyteen ja oli syytä tehdä hieman perusteellisempi silmäterveystarkastus.

4 Likes

Synsam dealin jos ottaa ni kandee hukkaa yhet lasit nopee jonnekki baarii tms. Vaa ja hakee uudet raybanit tilalle… En sit tiiä saattaa olla laitonta jos tahallaan tekee, mut titsku on jees ja hengettömät, hyvä deal ku tulee niitä tarkastuksia ja saa vaihdella… Ja sit varsinki vaihtaa sen ekan kolmen kuun aikana jotkut lasit aallon harjan trendikkäimpiin poikiin, koska ei veloitusta.

PS. Poika vetäs semmoisella venyvällä ukkelilla daijuun silleen, etten oo koskaan niin hyvää tälliä saanu, ja rillit meni aivan mutkalle, ihme ettei hajonnut, mutta vakuutushan sen olis sit pikku omavastuulla tässä tapauksessa kattanut, ystävällinen myyjä muotoili ne uudelleen kondiksee vaan.

Mutta hei tulekaan pikku kivijalkoja, jos vaan mahdollista ja voisko pikku kivijalat harkita myös jotain tällaisia kk-maksullisia palveluita omaan repertuaariinsa?