Rengasarvostelut

Ulkona 30 astetta lämmintä, niin ajatukset siirtyvät automaattisesti ensi talven kumeksiin. Tällä hetkellä alla 23mm Rubinot, jotka on ollut omassa käytössä helvetin hyvät, parisen tonnia alla eikä ole tullut flätin flättii vaikka ajeltu kaikkialla. Tänne Keski-Eurooppan vähä lumiseen talveen ajattelin talvikumiksi 4 Seasonia, kysymys kuuluu, lähdenkö 25 vai 28 kumilla? 28 tuntus järkevämmältä työmatkatempoilua ajatellen. Sit varsinainen noobi kyssäri, kaapit on pullollaan Contin Race 28 sisureita, joiden paketti sanoo 25c kumille asti. Voinko käyttää ton 28 4Seasonin kanssa niitä järkevästi vai pärjäänkö 25 4Seasoneilla talven?

Ota leveämmät kumekset, niin onpahan ainakin vähän mukavampaa. 4Seasonin 28:t on todellisuudessa ~26 -milliset, joten ei niitäkään minään randonneurkumeina voi pitää. Tällöin myös se kapoinen sisurikin toimii varsin mainiosti, ja onhan noita butyyleja venytelty isoihinkin renkaisiin.

Lateksisisuri ei taas kestä venyttämistä.

Kakskasit. Itse ajelin tuollaisilla (+ ajoittain talvimartoilla) yhden keskieurooppalaisen vesitalven. Ei olisi tullut mieleenikään heittää kaposempia alle - päinvastoin. Ja sisuri kyllä venyy tuon verran ongelmitta…

edit. myöhä

Tattista vastanneille, 28 it is then.

Tällee aurinkoisen päivän kunniaks talvirengas speksausta. Oisko täällä joku jolla ois kokemusta sekä Nokian 106w 35c/37-, että Schwalbe Marathon Winter 35c/35-renkaista?
Ite oon ajellu Nokioilla ja ihan hyviltä on tuntunu. Nyt ongelmana on kuitenkin rungon vaihdon myötä kaventunut rengastila. Noi Nokian 37mm on suht kapeat ja pyöreäprofiiliset sekä on “sirommat” kuin monet 35mm cx-renkaat. Taakse 106w ei kuitenkaan ainakaan lokarin kanssa mahdu. Niimpä mieltäni askarruttaa joskos sitten Marathon Winter mahtuisi. Paperilla Marathon Winter ois merkkaustavasta riippuen 2mm kapeempi, kuin 106w.
Eli minkälainen profiili noilla Marathon Wintereillä on ja kuinka leveet ja korkeet ne on (kehänä Open Pro)?

MikeNAS - 19:59, 20.8.2011 » Onko muilla 4Season käyttäjillä ollut ongelmia pienten viiltojen kanssa? Kumilla ajettu 200km mankkiksen toimesta, ja mulla kilometrejä parikymmentä. Yksi muutaman millin pituinen viilto mennyt läpi asti, ja lukuisia muita pieniä pitkin rengasta.
Pintaviiltoja on tullut etukumiin (25mm) kylkiin, muttei mitään mikä olisi aiheuttanut ongelmia. 4Season-etugummi kesti hienosti Saariston Rengastien kivituhkapäällysteiset hiekka-/soratietkin. Aika helposti tuohon kyllä tarttuu pienemmät kivisirut, muttei flättiläpi ole mennyt yksikään.

^Edessä varmaan kestääkin, mutta takakumiksi en kyllä suosittele vaikka Konkeli tuleekin huutelemaan.

Edit: Hutsu Intensiven testit alkaa tänään…

Mulla oli muutaman kuukauden ajan arkifiksissä takana 23mm 4Season. Tällöin aina hirvitti skidailla kumin pito-ominaisuuksista johtuen, koska 1) kumi kului nopeasti, 2) skidaaminen vaati normaalia enemmän jerkkua jaloilta ja 3) skidaus pysäytti, eikä liukunut (ei se skidaus jarruttelua varten ole, vaan brassailua). Vitsit sikseen, en itsekään suosittelisi 4Seasonia takakumiksi fiksiin.

Mutta mutta, samalla tavalla ne kumit ovat alttiina viilloille, oli se nakki sitten edessä tai takana, eikös? Takakumilla tapaa tosin olevan enemmän painoa päällä.

Jengi on opiskellut mun luennot ihan kohtuullisesti. 4Season toimii helvetin hyvin, mutta skidailuun sitä ei kannata ottaa Ziguran mainitsemista syistä johtuen.

Minä olen “aina” ajanut arkiajon ns. kisakumeilla. Vähitellen kodin ultremovarasto alkoi loppua kun kumi toisensa perään antautui, 23-millisten alle 200-grammaisten rakenne ei kestänyt käyttöä, ongelmana lähinnä viillot kudoksiin asti.

Laitoin sitten 25-milliset contin gatorskinit, kun neidollakin on. Olen positiivisesti yllättynyt mukavuudesta, keveydestä ja ajotuntumasta yleensä. Jos vielä kestävät saman verran kuin neidolla niin vot.

jake2.0: talvinakeista sen verran, että toi Marawintteri on noin 67,58% paremmantuntuinen kumi ajossa, kuin Nokian w106 (oli sekarengastus talviajokissa), jo pelkästään paremman paineensietokyvyn ja suuntavakauden vuoksi (= rullaa mukavammin, menee minne on tarkoitus) (kokemustausta: pari läpiajettua lumitalvea Helsingissä).

tän tulevan talven aattelin kuitenkin pärjätä ihan durano / gp4000 -linjalla…

Hiukan päälle kk on nyt tullut ajeltua Panaracer EVO3:lla ja täytyy sanoa että renkaat on erittäin hyvät. Kestävyys ja rullaavuus huippuluokkaa. Ei kuitenkaan aivan äänettömät vaikka täysin slicksit ovatkin. Varsinkin nyt kun ne ovat hiukan kuluneet. Skidausta tullut harjoitettua testimielessä ainakin 50% enemmän kuin tyypillisesti (tarkoittanee 2/3 pysähtymisistä). Renkaat nähneet hiekkaa, soraa ja lasia. Pari pientä viiltoa löytyy, mutta ei näköjään läpi asti. Pitävyydestä märällä kelillä aika vähän testiä alla, mutta mitä muutaman kerran olen sateessa ajellut niin eipä ole ongelmia ilmennyt. Lupailin kuvaa kun ovat kuluneet, mutta näyttää siltä että kulutuskuvia joutunee odottelemaan. Ajoa noilla on kertynyt päivittäin n.10-20km.

Harmittavasti näyttää olevan hankala saada tällä hetkellä. Evan´s ei enää toimita suomeen (johtuneeko jostain lisensseistä(?)), Wigglen valikoimista poistunut…äh. Ebaysta taitaa saada joten kuten.

Onnistuin kuitenkin vielä saamaan yhden vara parin ok-hintaan. Eiköhän tällä ajossa olevalla parilla tosin ajeta vielä tämä kausi loppuun. Uutta alle sitten ensi keväänä.

Hei Rokpete uskon sua noiden Marathon Wintereiden paremmuudesta ja mielelläni sellaset hommaisinkin. Huolettaa vaan et mahtuuko ne ajokkiin. Osaisitko sanoo mitään suuntaa antavaa niiden leveydestä/korkeudesta verrattuina noihin w106?

aika samoissa ne tais mennä, ihan vähä leveempi se MW ehkä on - omassa talvi-zen:issä se ei ollut niin tarkkaa, kun tilaa kuitenkin oli - enkä tullu mitanneeksi tarkemmin.

Jep, kiitos toi on hyvä tietää! Sit pitääki ratkoo toi talvirengas ongelma jollain muulla tavalla.

kysele nyt vielä jos saisit joltain testattavaks sen mw:n, se on kuitenkin aika jees rengas. muistaakseni siitä voi leikata laitimmaisia nappuloita pois jos on ahdas haarukka…

Leroy - 18:31, 29.8.2011 » Suositelkaahan hyviä sadekelin renkaita märille asvalteille ja pudonneiden puiden lehtien tuomaan liukkauteen. Kokona 559 eli 26 tuumaa. Saa olla leveet tai kapeet pulleat tai litteät kunhan pitävät.
MikeNAS - 19:59, 20.8.2011 » Onko muilla 4Season käyttäjillä ollut ongelmia pienten viiltojen kanssa? Kumilla ajettu 200km mankkiksen toimesta, ja mulla kilometrejä parikymmentä. Yksi muutaman millin pituinen viilto mennyt läpi asti, ja lukuisia muita pieniä pitkin rengasta.
Tämä kesä ollut jokapäiväisessä käytössä itselläni 4season edessä ja naisen sinkulassa edessä ja takana. Ei viiltoja. Naisen sinkulassa takana ollut 4season söi kuviouraan pienen lasinpalan, tyhjensi sisurin yön aikana, reikä oli aivan mikroskooppisen pieni.

Kuinka paljon jengi muuten ylipäätään välttelee näillä kapeilla kumeilla ja korkeilla paineilla epätasaisia pintoja, hiekkateitä jne?

Jengistä en tiedä, minä en välttele lainkaan. Ja kyllä sen huomaa - kisanakit murenee alle.

Toukokuusta alla olleet 23 mm Michelin Pro 3 Racet, kokeneet hiekoitussoraa, hiekkatietä, lasia, satunnaista skidailua. Joskus nyppinyt niistä kivensiruja, muuten ei mitään murheita. Keväällä tuli kaksi flättiä peräjälkeen, mutta ne johtuivat huonosta vannenauhasta.