Rengasarvostelut

Itellä fiksissä gp classic mut kuluu kyl aika haipakkaa. Saksasta saa halvalla ja hienon näkönen.

Kiitos vinkistä, nyt ollut jonkin aikaa takarenkaana. Korvasi Panaracer GravelKing SK+ TLC 43mm joka ei herättänyt luottamusta pääkaupunkiseudun sepelillä.

Rullaa yllättävän hyvin, uskaltaisin melkein väittää että yhtä hyvin kuin tuo GK, ellei jopa paremmin. Nähtäväksi jää miten kestää sepeliä. Ainakin kuvio on sen suhteen parempi… :thinking:

Nyt pitäis vielä löytää n. 35mm leveät kumit asfaltille ja soralle…

Edit: Pirelli Cinturato Velo TLR 35mm kiinnostelee.

salutee vaan sinne kotikatsomoihin ja terkkuja kaikille tutuille!

tänään sir n00bington arvostelee panaracer fire cross 622-45 renkaan.

tässä on todella härkäset nappulat. oli mun eka huomio kun avasin paketin jossa mun tuleva takatalvirengas saapui. tai talvitakarengas hwat ever. pääsin viime lauantaina sen sitten asentelemaan ja totesin että vaikka himoitsenkin slämmätyn takarenkaan seksikkyyttä niin tuon renkaan kohdistaminen ja mahduttaminen mun sscx peräosaan ja nipin napin pyörimään mahtuminen oli vähintään yhtä tyydyttävää.

huomasin myös että takakiekko ei ole enää aivan suora koska parin nappulan kärki hipaisee chainstaytä. ajattelin että hahhah siinähän hinkkaat hölmö kumi, häviät alumiinille varmasti, vaihdoinhan samalla kerralla välitykseni talvisempaan 43/19 muotoon että ei muuta ku pari kilsaa nappulaa pataan ja ongelma ratkottu. ainiin!

erittäin helppo asentaa ilman työkaluja toi kumi! myös erittäin helppo saada pois kehältä ilman työkaluja kun hiffaat että hupsis saatana pyörimissuunta renkaalla on eri kun se on katollaan kun mitä sillä on kumi maassa. tai toisin sanoen jos meinaat olla tyhmeliini niin tarttee olla vähän keskivertoo kovempi.

kuinkas sitten kävikään kun lähdin samana iltana 8km per suunta leffaretkelle? no voi helvetti anna mä kerron: n00bytown oli ihan hätää kärsimässä. vähän samanlainen fiilis ku jos tiätte sen feelies kun joku tarjoo spägää koko illan ja sit vika laini onkin ketkumiiniä. analogia pätee siten et kevennetyn välityksen tarjoamalla itsevarmuudella ja tarmolla lähdin ajeleen hahhahhah eihän tollanen 622-35 terra speedistä 622-45 himonappulaan vaihtaminen merkkaa mitään kun on kevyempi välitys mut sit meno olikin hyvin pian ja yllättäen jopa matelevaa ja outoa. päässä pyöri vaan foorumilta oppimani ”ei heikoille” läppä ja totesin et fuufuu miten käy nyt kuolen saatana.

ajokokemus siis asfaltilla. epätoivo palatessa keskustasta hervantaan kun siinä on sellanen pidempi nousu. ei midistä kelasin. onneks on se 20t takaratas viä et pistän sen vaan pimpelipom ja sit pärjään. pelko nousee. mitä jos ei 43/20 välityksellä saakkaan renkulia enää oikeeseen kohtaan!? en tiä viä.

erään foorumilaisen armosta mulla on nyt lukkorengastyökalu lainassa. ajelen ja totuttelen mateluun työmatkat vielä keskiviikkoon asti. torstaina vapaapäivä ja kiekko rihdattavaksi. perjantai epätoivon vallassa tai sit kaikki vaan sujuu ja kirjottelen arvostelu osa 2 pienemmällä välityksellä ajeltuani talvisemmissa olosuhteissa.

nimittäin lumen päällä oli kevyempi mennä tai olin jo ehtinyt tottua. tänään kun lähdin töihin pitkin hervannan katuja joita seitin ohut lumi peitti, oli meno jouhevampaa.

lp;el
panaracer fire cross härkäne maastonakki ei heikoille

e. tähtiajassa 35-426, 110km kulkemisen jälkeen oli fire cross jäytänyt ainakin maalia pois joten ei jatkoon tuossa rungossa. vahvistan mankkiksen kokemuksen “alsa häviää kymmenen kymmenestä” ja alan etsiä uutta kumia taakse talveksi.

3 Likes

Alsa häviää kymmenen kertaa kymmenestä. Samoin teräs ja loput runkomateriaalit. Ask me how I know.

3 Likes

Mä luen tätä itse mielelläni joten kerrotaan nyt omat kokemukset yhden työpäivän jälkeen.

Löin Rolleriin alle GP 5000tr ässät 32 millisinä tubeleksena ekaa kertaa. Ja siis ekaa kertaa vähän rullaavampi maatienrengas ja tubeless setit.

  1. Tubeless asennus helpohko, vähän jotain renkaista riippumatonta säätöä venttiilien kireyden suhteen joka aiheutti sen että ei ollut ekana aamuna ilmat pysynyt toisessa, toisessa oli.
  2. Rullaa ihanasti
  3. Suodattaa tien epätasaisuuksia kivasti
  4. Pitoa tuntuu löytyvän yllättävän paljon
  5. Skidaus ei räjäyttänyt rengasta ainakaan heti
  6. Koko yön jälkeen ei ollut ihan 32mm 19c vanteella vaan noin 31.4mm

Voin päivitellä lisää sitten kun on kilometrejä vähän enemmän, mutta toistaiseksi ihan 6/5 kokemus.

Edit 6)

Mistä tiiät?

Tällä foorumilla on ollut ainakin yksi kuva, että pelkät renkaan karvat ovat leikanneet rungon läpi poikki. Hämärä muistikuva toisestakin tapauksesta.
Netissä lisää, mutta en nyt osannut hakusanoja.

1 Like

ostin tollaset gravelking sk:t 50-millisinä (622) tollaseen yleispyörimiseen sekä soralle että kestopäällysteelle. keveissä vanteissa pyörivät tubelessina. rullaavuus-pito-suhde tuntuu kuitenkin selkeästi keveitä xc-semislicksejä kehnommalta. lisäksi viskovat kiviä melkoisella vimmalla.

millaisilla paineilla näillä pitäisi ajaa? painoa renkaiden päälle tulee yhteensä n. 100 kg.

se on hyvä sitte ettei tuu liikaa kilsoja alle ennen ku toi hervannan eminem suoristaa mun takakiekon

mutta siis enpä olis arvannu että näin on

Stavasta ei oo kuvia ja Sami tais heittää pois sen palasen jonka rälläköin irti kun laitoin yoken. Mut sama homma kuin ao. Cannondalessani.

Onneks alsankin saa korjattua.

2 Likes

Juu, siis kyllä itelläkin on pelkät karvat ja verrattain lyhyessä ajassa vielä aika jäytävää jälkeä jättäneet Vigorelliin.

Eli tilaa kannattaa olla siinä renkaan ympärillä ennemmin kuin tunkea isoin mahdollinen nakki sinne pyörimään.

Oj då huhhupekka

hyvä tietää et jos runko menee ihan blörinäks nii tiän kehen kääntyä.

pulloon, jeesukseen ja mankkikseen.

Pullo best mutta varför gud, vi har ju satan. Ja tuo Cännärin korjaus ei ole omaa käsialaa vaan yks tarvasjokilainen hitsaaja joka duunaa dragstereiden koreja :sunglasses:
Korjaus tais olla muutenkin ihan paikallaan koska se tyyppi täytti chainstayt jollain kontrastiaineella ja teki läpivalaisun joka paljasti pari muutakin heikkoa kohtaa jotka meni samalla korjauksella. Hitsaajat naurakoon mulle mutta näin muistan tuon prosessin. Voi tietty olla että sekoitan tämän siihen kun itse sain kontrastiainetta ennenkuin mut sujautettiin tietokonetomografiadonitsiin, löin myös pääni aika kovaa niissä pannuissa kun perna repes. Tais olla samoja aikoja.
Eniveissii se dragsterikuningas hiffas heti että tykkään isoista lihoista ja suoritti korjauksen niin että rälläköi chainstayhin semmoset suorakulmion muotoiset läpyskät jotka oli vielä kiinni yhdeltä sivulta, sitten taitteli niitä sisäänpäin ja hitsitäppää päälle. Sen takia tuo korjaus näyttää tuolta. 42mm Smart Sam jonka alkuperäisen tuhon sai aikaiseksi pyöri sittemmin reilulla kliirenssillä!

3 Likes

ristus notta!


Contin Terra Speed tr 40x622 alla nyt muutaman lenkin.
Kevyt, hyvin rullaava (sama vastus kuin Gatoreissa) ja mielestäni erinomainen pito hiekkatiellä. Rengas vie Giantia erittäin eleettömästi ja pehmeästi. Vetopito oli vakuuttava. 30 asteen nousu Pirttimäen hiekkakelvillä ilman sutaisuja.
Selvisi myös kunnialla ruohikko muta vellisessä urassa.
Kaarrepitoa saa joku muu arvioida koska vellihousu.
Rengas kapealla vanteella tubeless ilman litkua.
N. 42eur per rengas.
Lämmin suositus.
Check out my activity on Strava: Follow Matti on Strava to see this activity. Join for free.

2 Likes

itellä oli terra speedit koossa 35x622 ja tykkäsin kans kovasti. ne rullaa tosi kevyesti! tosin nappulat skidautu takaa tosi nopeesti pois niin sit kun takarengas terra speed oli donetski nii sinne tuli tilalle gravelking semi slick, mut en tiä. no ens kesänä laitan eteen takas ton erittäin vähän kuluneen terra speedin ja ajan takana olleen semi slickin loppuun ja sit mietitään lisää.

nyt on talvi hervannassa nii ei tarvi tollasia miettiä, ny on nastaa ja nappulaa.

3 Likes

GP5000 oli myös aika huono jaksamaan :expressionless:

Eilen lenkillä havaitsin naputusta eteenpäin ajellessa. Aattelin, että joku kivi jäi renkaaseen ja se pitää ääntä kun osuu asfalttiin. En jaksanut sitten pysähtyä katsomaan minkälainen kivi se olikaan. Ja jonkin ajan kuluttua naputus lakkasi, eli kivi oli irronnut. Kotiin tullessa en enää muistanut koko asiaa.

Tänään menin käymään verstaassa ihan muissa asioissa ja havaitsin eturenkulan olevan tyhjä. Pienen tutkimisen jälkeen vedin kuvan mukaisen naulanpätkän irti renkaasta, n. 1 cm pitkä. Ihan pystysuorassa oli.

Nähtävästi naulan kanta oli pitäny naputusta ja sitten kun se oli lähteny irti niin naputus lakkas.

Huh, luulin jo, että nyt Vittoria Terreno Dry antautui sepelille.

4 Likes

Voisin sanoa että tommoset Forekasterit on kyl aika hyvät tommosiin vaihteleviin olosuhteisiin talvella pidon ja vetopidon kannalta, ei oo jää kuumottanu ja loskassa on voinut aivan hyvin ajaa tiukasti ylös tasaisin työnnöin, mitään kuvion tukkoontumistahan ei siis tapahdu. Nää on siis tubelessina. Vaiheittain sisuriRiddlereistä pois siirryttäessä ei tullut myöskään missään vaiheessa sellanen fiilis, että “Ai no nyt mä laitoin hitaamman renkaan”.

27.5"x2.35" 57 mm runkoleveys, 58 mm nappulasta nappulaan, 59 mm vanteen pinnasta nappulan harjaan. Vanteena WTB stp29i tsc.

Asennus oli kaikkinensa naurettavan helppoa eturenkaan kohalla, takarengas ei noussu jalkapumpulla.

Katotaan uudestaan sit ku on 10 senttii lunta ja sepelikilsat koettu.


Tokmannin Black Ice Speedit 40-622, jäykkä runko, korkea kuvio, 100 nastaa, oikeesti 35 mm korkee eikä hirveesti sen leveempikään (näillä vanteilla ollu kyl Schwalben crossirenkaatki 2 mm liian pieniä) minkä oikeestaan about ennustinkin, menee heti tukkoon, jos kattoo ni näkee et ei se rengas ihan suoraan pyöri mutta ei se nyt juuri tunnu, en oo kaatunu ja vajaan kolmen baarin (yleensä, ainakin löysempirunkoisissa samankokoisissa renkaissa, pidän puolta baaria enemmän) paineilla missä nastat ropisee suht luotettavan kuulosesti nopeuttakin on ja sisäänajopaineillakin pystyin vetää kolmeekybää jonkun aikaa kun takana oli G-One.

Fiilis jokseenkin laimea silti tästä renkaasta. Keskinkertainen ja eloton ja sit menee viel tukkoon. Tekis mieli avaa kuvioo jollain leikkurilla ja kattoo tekiskö sit enemmän mieli ajaa. 47 mm:n, joka ois sit varmaa ollu 42, tai sit jostain syystä 47, oisin ottanu muuten, mut ku varvasylitys. Ehkä se ois ollu toimivampi oikeassa pyörässä, jollaista mulla ei siis oo.