Rasvaa (mistä ja millaista)

Hassua et samaan aikaan on niitä ilmaisia neulanvaihtopisteitä mut rahallakaan ei meinaa saada ruiskua…

On se tarpeeks iso että siitä kyllä varmasti saa paksumpaakin rasvaa truutattua sisään. vaikka vähän hitaasti sinne tursuaiskin niin silti miellyttävämpää kuin herkistellä navat joka vitun kerta uudestaan.

Ite tykänny faijalta nussitusta marine bearing greasesta. Kestää merivettäkin kun se on moottor paatteihin suunniteltua. En tiiä saako motonet/biltemakaupoista, venealan liikkeistä ny ainakin. Siiheb saa prässinkin ostettua… googlettakaa:)

Edit. Merkki tais olla sierra ja ainakin US partsista faija sitå hakee. Varmistan vielä myöhemmin.

Tota meri/vesi käyttöön olevaa vaseliinia ei sitten kannata ainakaan vapaarattaisiin yms. työntää. Se on ominaisuuksiltaan melko jäykkää tököttiä, joka menee etenkin pakkasen puolella todella jäykäksi. Ei ainakaan vapaarattaat hyvin toimi, tai lainkaan. Ja samalla kyllä esim. navoissa jäykistää menoa jossain määrin.
Edelleen ne vaseliinit kannattaa valita käyttökohteen mukaan, eikä sen mukaan että kestää esim. kaikista eniten ja parhaiten satunnaisia kosteita kelejä. Noi merivassut kun kuitenkin on tarkoitettu olemaan kokoajan tekemisissä veden kanssa.

Trololol. Ruutan saa apteekista ku pyytää, ei niihin mitään perusteluja tai myyntilupia tartteta.

Toi apteekkien toiminta on vain nykyisten suositusten mukaista toimintaa, mutta ei ne kiellettyjä artikkeleita ole.
Isompia ruiskuja saa kyllä helpommin, mutta vassun kanssa pieni on kyllä paljon kätevämpi. Ite kyllä tähän mennessä saanu ihan ongelmitta, kun ostanu vaan tyyliin yks tai kaks kappaletta pieniä ruiskuja ja sanonu suoraan että fillarin huoltotarkoituksiin menee öljyjen jne. kanssa pelatessa.

mika - 16:15, 1.8.2012 » Tota meri/vesi käyttöön olevaa vaseliinia ... menee etenkin pakkasen puolella todella jäykäksi ... esim. navoissa jäykistää menoa jossain määrin.
Luulis että navan laakereissa kehittyy sen verran lämpöä ajon aikana, ettei jäykistyminen ois kovin merkittävää?

Ampuma-aseille suunnattu aseöljy melko hyvää evästä ketjuille.

Torstikas - 3:59, 2.8.2012 » Ampuma-aseille suunnattu aseöljy melko hyvää evästä ketjuille.
Joo, varsinaisessa ketjurasvausketjussa (:DD) tuota ketjuasiaa onkin puitu ahkerasti.

Asennusrasvana olen ite käyttäny yleensä aika paksua vassua, mutta onko jotain lunttilistaa siitä minkälaisia sooseja milläkin vastakkaisilla pinnoilla tulis käyttää? Esim. jos on alutolppa teräsrungossa jne?

Ja btw., viikin prismassa ainakin möivät truutan ihan kun suoraan ilmoitti että tarvitsen jonkunlaisen ruiskun että saan rasvaa pyörän napoihin. Kyllä se silti oli samalla metkalla tapaa kuumottavaa kuin vaikka kondomien ostaminen.

Torstikas - 3:59, 2.8.2012 » Ampuma-aseille suunnattu aseöljy melko hyvää evästä ketjuille.
Paitsi sateella ja talvella ja on sen verran ohutta kamaa, että lähtee ketjuista pyörittämällä.

skene prässää toki dualcon pyssyillä eikä millään sieluttomilla muovituotteilla ! pieni, kaunis, huokea ja ikuinen.

Mistä (PK-seutu) ja mitä hyvää vaseliinia keskiöön sekä ohjainlaakeriin? Irtokuula versioihin siis.

Eipä noissa vaseliineissa taida olla sen kummempia, tai siis merkittävämpiä, eroja. Noihin laakereihin on ollut tapana pistää kunnon jööti jotain paksua tavaraa, etenkin keskiöön. Mä oon nyt toista vuotta ajellut Gipiemme Pista -keskiöllä, jonka suojaus ei ole kovin mainittava. Keskiömuhvi sisältä puhtaaksi, putkien sisäpinnoilta pahimmat mömmöt pois ja keskiö kasaan kunnon rasvoilla. Vaikka valtaosa skeidasta tulee akselin ja kupin välisestä kolosta, niin mulla on ollut varma fiilis kun keskiön rasvaa kunnolla. Muistaa huoltaa tarpeeksi usein (esim. sillon kun ei kertakaikkiaan oo muuta tekemistä)
Ohjainlaakereissa oon käyttänyt välillä kaiken maailman litiumrasvoja mutta välillä myös ihan tollasta perusvaseliinia. Ehkä on ollut vähän herkempi tuntuma noilla ohuemmilla litiumrasvoilla, mutta eron huomaa enintään kun pyörittelee haarukkaa korjaustelineessä.

Noi irtokuulat on ihan veikeitä, konelaakerit on helpompia mutta niissä on oma fiiliksensä. Se keskustelu ei kuulu tähän lankaan joten tässä mun kaks senttiä, mikä tahansa yleisrasva Clas Ohlsonilta, Biltemasta tai vaikka lähimmältä Teboililta.

Ostin aikanaan vahingossa litiumirasvaa kun kävin rautakaupassa hakemassa jotain laakerirasvan tapaista fillarinkorjailua varten.

Itse ainakin nukun yöni paremmin kun tuollaista tököttiä survoo mallia riittävästi jalkajarrunapojen väljien pölynsuojapeltien ja navan väliin ulkomaailmalta suojaamaan. Taidanpa ostaa samanlaisen tuubin lähitulevaisuudessa kun nykyinen alkaa vedellä viimeisiään.

http://www.mc-scatter.com/images/webkuvat/MUG100.JPG

2Fresh - 2:35, 21.3.2012 » Mutta merenrannalta löytyi vuosia sitten erään syysmyrskyn jäljilta Essotuubi ja vielä sitä riittää, käytän siis loppuun. http://img.photobucket.com/albums/v196/Timo2Fresh/Osia/Essouniversal.jpg
Mulla on muuten samanlainen tuubi. Ostin sen 90-luvun lopussa rullaluistimien laakerien rasvaamiseen (taisi olla viimeisiä vuosia, kun Esson huoltamolta sai vielä auton huoltoon kelpaavia tavaroita). Eilen justiinsa laitoin sitä auton renkaan pulttien kierteisiin. Käyttötahti on kiihtynyt fillariharrastuksen takia, mutta eiköhän se viideksi vuodeksi vielä riitä.
ununu - 9:38, 2.8.2012 » skene prässää toki dualcon pyssyllä eikä millään sieluttomilla muovituotteilla ! pieni, kaunis, huokea ja ikuinen. http://www.jejamescycles.co.uk/product-images-large/dualco-grease-gun-top-20199.jpg
Yks ääni lisää Dualcolle. Oon onnistunut hankkimaan käsiini yhden, mut nyt niitä tarvittaisiin monta lisää. Mistäköhän niitä saisi?

melkein vuoden kohtuullisella viiveellä vastailen, että dualcoa myydään esim. manitoun brändillä (manitou prep m grease gun)

bike-componentsilta tai crc:stäkin löytyy. hinnat tosin noussu.

koska tuubirasvat ja hitler niin seuraavaksi lähtee kehiin tämä. jenkkibaysta löyty ainakin posteineen pariin kybään. jos joku on löytäny lähempää/halvemmalla niin tunnusta. tätäkin löytys kyllä uudelleenbrändättynä (motorex).

tohon kun modais vielä isolle prässille syötön niin sais refillit inessiiviin näppärästi ja ilmakuplitta.

onko skene valinnut jo laakerirasvansa?

Jep, on valittu. Tänä vuonna on palattu perustylsään tuotteeseen jota käytin 13-20 vuotta sitten. Kaikenmaailman tökötit on käyty läpi melkein joka hintaluokassa eikä yksikään ainakaan mitenkään parempaa ole ollut, huonommin toimivia pyöräbrändituotteita sen sijaan on pari kpl matkan varrelle eksynyt. Vanha horstinkielinen myrkynvihreä Atlantic Oel tuubi tosin oli kyllä hienompi design kuin tuo nykypakkaus.

toivoin kyllä salaa, että skene valitsee haaksirikkoutuneesta aikakoneesta rantaan huuhtoutuneen essovassun tbh.

Ei pysty kun ei tiedä paikallista skenerantaa, josta Exxon Valdez vaseliinit saisi kerättyä. Cesiumia olisi tiedossa, mut ei taida ajaa samaa asiaa.